tuplaturbo vastaan 1 turbo

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

client
Viestit: 33
Liittynyt: La Lokakuu 25. 15:57:26 2003

tuplaturbo vastaan 1 turbo

Viesti Kirjoittaja client » To Elokuu 30. 14:04:07 2007

Sanokaas mihin perustuu se että kahden turbon autoja viriteltäessä yleensä (ilmeisesti) heivataan toinen hiiteen ja laitetaan yksi iso ämpäri.

eikö ne kaksi pientä jaksa ahtaa tarpeeksi?


miten huipputehossa 2 tbo vs 1tbo
onko kahden tarkoituksena saada pienellä turbolla homma pyörimään ja toisella ruutata sitten kovat paineet?

kertokee tyhmälle..

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: tuplaturbo vastaan 1 turbo

Viesti Kirjoittaja ytte » To Elokuu 30. 21:22:43 2007

client kirjoitti:Sanokaas mihin perustuu se että kahden turbon autoja viriteltäessä yleensä (ilmeisesti) heivataan toinen hiiteen ja laitetaan yksi iso ämpäri.

eikö ne kaksi pientä jaksa ahtaa tarpeeksi?


miten huipputehossa 2 tbo vs 1tbo
onko kahden tarkoituksena saada pienellä turbolla homma pyörimään ja toisella ruutata sitten kovat paineet?

kertokee tyhmälle..
Pitäskö minun yrittää selittää vaikka arvaan että ei siitä mitään selvää saa (tuleva poliitikko?)

Yleensä kaksi pienempää ahdinta laitetaan vakio autoon sen takia että ne heräävät paremmin kepeämpien akseleiden ja pienien siipien ansiosta. Pienemmät ahtimet myös pääsevät "kartalla" nopeammin/pienemmällä paineella sekä hyvälle hyötysuhdealueelle. Iso ahdin tuottaa yleensä neitipainella vain vähä ääntä ja vasta esim yli kilon ahdoilla rupeaa pääsemään kartalle ja näin tuottamaan paremmin ilmaa.

Viri vehkeissä ei tarvitse ketään olla kotona siellä alle 3000rpm saatika alle 2000rpm. Tokihan kahta pienempää ahdinta suurentamalla saadaan sama tulos, mutta onhan se halvempaa ostaa yksi iso kun kaksi melkein yhtä kallista ahdinta. Lisäksi homma yksinkertaistuu kun ei tarvitse tavallaan kaikkea tehdä kahteen kertaan.

Sitten on erikseen sekventaalinen ahtaminen jossa käytetään erikokoisia ahtimia sarjassa, mutta unohdetaan nämä?


Selventiköhän tämä nyt yhtään?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Elokuu 30. 21:56:32 2007

Ja suuri osa sarjavalmisteisista tuplaturboista (poislukien V-koneet) on kahdella samanlaisella ahtimella, mutta niin että pakokaasut ohjataan vain toiseen pienillä kierroksilla ja sitten myöhemmin tulee toinenkin mukaan.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin