Etu- ja taka-lamdat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Toukokuu 6. 22:28:09 2009

Osaisiko joku kertoa taikka selittää, onko etu- ja taka-lamdoilla rakenteessa eroa? Onko joku esim. mulkkari-Cossu-Scorpin omistaja onnistuneesti vaihtanut ristiin antureita vain liittimiä vaihtamalla? Tajuutte varmaan mitä tarkotan... Eli kun on lamdat samassa putkessa ennen ja jälkeen kattien, niin onko nämä takimaiset seuranta-lambdat liitintä lukuunottamatta samanlaisia etumaisten kanssa?

Olafuhan on perehtynyt syvällisemmin vissiin näihin työnsä puolesta, vai?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

cruiseri
Viestit: 2457
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 14:26:15 2003
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja cruiseri » To Toukokuu 7. 0:42:07 2009

Uudemmissa vekottimissa lienee ennen kattia laajakaista-lampaada, mutta taitaa olla sen verran tuore keksintö ettei sentään scorpioon vielä ehtinyt? :)

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 7. 0:53:29 2009

cruiseri kirjoitti:Uudemmissa vekottimissa lienee ennen kattia laajakaista-lampaada, mutta taitaa olla sen verran tuore keksintö ettei sentään scorpioon vielä ehtinyt? :)
Ja tuskin Mustangiinkaan. Olis vaan vanhat etu-lambdat ylimääräisenä ja takimmaisista heittää koodia että heater circuit malfunction P0156.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Toukokuu 7. 17:08:49 2009

Eipä taida olla oikeaa laajakaistaa monessakaan autossa tänäkään päivänä, titaanilambdoja kyllä useammin mutta ne erottaa jo rakenteestaan erilaisiksi. Minkävärisiä piuhoja niihin menee?

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Toukokuu 7. 17:10:31 2009

jeddah kirjoitti:Eipä taida olla oikeaa laajakaistaa monessakaan autossa tänäkään päivänä, titaanilambdoja kyllä useammin mutta ne erottaa jo rakenteestaan erilaisiksi. Minkävärisiä piuhoja niihin menee?
Volkkarit on. Ja aika moni ihan uus auto. Mazda 6 Mps on yks niistä.

EDIT: Siis löytyy
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Toukokuu 7. 17:26:25 2009

jeddah kirjoitti:Eipä taida olla oikeaa laajakaistaa monessakaan autossa tänäkään päivänä, titaanilambdoja kyllä useammin mutta ne erottaa jo rakenteestaan erilaisiksi. Minkävärisiä piuhoja niihin menee?
Etumaisiin menee ainakin ne perinteiset valk-valk-harm-must ja lämmityselementin vastus on 6.5 ohmia. VPV:n mukaan kuulemma tolla vastuksellakin on jotain merkistystä että minkä mallinen lambda on. Taka-lambdoihin menee muistaakseni saman väriset... Fyysisesti ovat kyllä ihan saman näköisä, liitintä lukuunottamatta.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja jeddah » To Toukokuu 7. 19:30:58 2009

Titaanilambdassa se anturiosa on paljon pienempi kuin perinteisemmässä zirkonilambdassa, ja niihin menee aina vähintään neljä johtoa, jotka ovat vähän kaikenvärisiä (punasta keltasta ym.). Nuo sun Mustangin lambdat ovat molemmat zirkoneja, joten ne voi signaalin puolesta taatusti vaihtaa päikseen. Onko siinä toisessa sitten eri vastus siinä lämmityselementissä? Voisihan se olla tietysti jälkimmäisessä pienempiresistanssinen joka lämmittää tehokkaammin, mutta jotenkin epäilen Mustangista löytyvän moista viritelmää...

Puliukk0, en tunnusta juuri muita kuin takamoottorisia volkkareita autoiksi, joten aika vähissä ne ovat edelleen... :lol:
Näyttää niitä laajakaistalambdoja löytyvän Motonetistäkin tarvikkeena, mutta eipä niitä silti ole montaa vuotta ollut autoissa tehtaan jäljiltä asennettuna.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » To Toukokuu 7. 23:01:31 2009

jeddah kirjoitti: Puliukk0, en tunnusta juuri muita kuin takamoottorisia volkkareita autoiksi, joten aika vähissä ne ovat edelleen... :lol:
Näyttää niitä laajakaistalambdoja löytyvän Motonetistäkin tarvikkeena, mutta eipä niitä silti ole montaa vuotta ollut autoissa tehtaan jäljiltä asennettuna.
Offia: Hehe, eipä sitä tiedä jos tulee lama ja aletaan Kuplia tekemään? :lol:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Ke Kesäkuu 3. 6:23:40 2009

tos ästeessä on takalambaada eri kokoinen kuin etummainen, mikäs se sit on, maksaa ainaki 100e uus.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Etu- ja taka-lamdat

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Kesäkuu 3. 12:48:57 2009

jeddah kirjoitti:Titaanilambdassa se anturiosa on paljon pienempi kuin perinteisemmässä zirkonilambdassa, ja niihin menee aina vähintään neljä johtoa, jotka ovat vähän kaikenvärisiä (punasta keltasta ym.)

Puliukk0, en tunnusta juuri muita kuin takamoottorisia volkkareita autoiksi, joten aika vähissä ne ovat edelleen... :lol:
Pari huomiota:

1) Titaanilambda on yleensä 3 tai 4 -johtoinen. Värivaihtoehdot musta, harmaa, punainen, valkoinen, keltainen. 0-1v ovat 3 -johtoisia, 0-5v 4 -karvaisia.
[2) Volkkari moottorin sijainnista huolimatta ei ole täyttänyt vielä auton määritelmää. Kupla :-& Sääli etteivät jokkiksessa ehtineet rikkoa niitä kaikkia]
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin