Liitostekniikka

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja Rielo » Su Kesäkuu 14. 22:09:03 2009

Eli auton kori nyt yleensä on terästä ja kun muoto ei miellytä niin siihen pitää sitten pultata kaikenmaailman levikkeitä. Levikkeet, spoikat, skuupit sun muut on harvoin myöskin terästä. Mun visio nyt on laitella näitä lasikuituja SAUMATTOMASTI kiinni tuohon Sierraan (ylläri)

Okei siis ruuveja, liimaa ja vähän pakkelia, vai? Miten tälläinen lasikuitu/teräs tai muovi/teräs liitos kannattaa tehdä ilman että liitos elää niin paljon että päälle vedetty maali halkeaa ko. kohdasta. Vai onko tämmöstä ongelmaa edes olemassa?

Ensimiettimältä tulee mieleen: merkkaa paikka, kiinnitä ruuveilla/koriliimalla, kittaa sauma, hio, pohjamaalit ja se on siinä?
Olisin kiitollinen jos joku kokeneempi voisi pikkasen antaa osviittaaa.

Terv.
J.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Su Kesäkuu 14. 23:23:17 2009

ite vetäsin liiman väliin, ruuveilla kiinni, odotetaan että liima jämähtää ja täytetään reijät vaikka liimalla,eipähän pääsis kostee sinne.. Oikeat levikkeethän laitetaan hitsaamalla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Kesäkuu 15. 3:58:39 2009

Sika-massaa väliin ruuvein kiinni ja odottaa että kuivuu. Sitten ruuvit pois ja saumat vetelee kuidulla ja kitillä...ei halkea kunhan kitin alla vähän lasikuitua. Joskus oli jossain topikki jossa oli laitettu mk2 escon kuitu kaaret saumattomasti ja siinä oli lasikuitua vedetty myös levikkeen sisäpuolelle vahvikkeeksi. Mitään älyttämiähän tää ei kestä et jos pyöräkaarista joutuu talvella nosteleen kun auto penkassa nii varmaan sauma aukee.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja Rielo » Ma Kesäkuu 15. 21:21:00 2009

Eli jos rakentelee niin tarkkaan että kuitu on lähes pellissä kiinni (väliä alle milli), niin kitti päälle ja se on siinä. ok...

Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.

Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.

Kiitosta jo etukäteen.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja escorvet » Ma Kesäkuu 15. 21:34:56 2009

Rielo kirjoitti:Eli jos rakentelee niin tarkkaan että kuitu on lähes pellissä kiinni (väliä alle milli), niin kitti päälle ja se on siinä. ok...

Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.

Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.

Kiitosta jo etukäteen.
Lähinnä johtuu siitä että kuitu on niin kovaa että maali ei kestä pinnassa jos jotain osumaa tulee.

Maaleihin pystyy sekottamaan jotain "jousto" lisä ainetta joka tekee siitä hieman pehmeämpää ja näin ollen kestäis vähän paremmin.

Toinen vaihtoehto olis ruiskuttaa pintaan joku kovaks kovettuva kivenisku massa ja hioa se sileäksi.

Pidetään orkkis puskurit niin ei tule moisia ongelmia. :cha

heikki
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja heikki » Ma Kesäkuu 15. 21:54:53 2009

Rielo kirjoitti:Eli jos rakentelee niin tarkkaan että kuitu on lähes pellissä kiinni (väliä alle milli), niin kitti päälle ja se on siinä. ok...

Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.

Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.

Kiitosta jo etukäteen.
Se gelcoat pitää vetää suoraan lasikuidun päälle ja sitten kitti. EI toisinpäin.. Se gelcoat todennäkösesti irtoaa siitä kitin päältä. Ja tapojahan monia miten ne levikkeet laitat. Mutta itse laittaisin OIKEALLA koriliimalla (2-Komponenttisella) ne levikkeet ja sitten vasta kittailisin ne mitä tarvii kitata. Autoihinhan vaihdetaan esim: pyöränkaaria jne. koriliimalla ja se OIKEA koriliima ei kutistele/jousta/elä siellä välissä joten sen päälle voi suoraan kitata tai sitten kuiduttaa, ihan miten haluaa... Ja sillä OIKEALLA koriliimalla tarkoitan nimenomaan autokäyttöön tehtyja koriliimoja (yleensä aika kalliita), en mitään varaosaliikkeiden "kopio" koriliimoja jotka on vastaavanlaisia kun sikamössöt.


Ja ps. Olen törmänny aika moneen sikamassalla tai vast. tehtyyn levike/spoileri kiinnitykseen ja sitten on tultu maalamolle kyselemään että eikö tälle voi tehdä mitään..... :!:
Mutta kukin tehköön tyylillään.

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja Rielo » Ti Kesäkuu 16. 9:38:34 2009

usein sitä kyllä kitin päälle maalataan. Ja tuosta koriliimasta oon kuullu sen verran kanssa juttua ettei siinä kannata säästellä. Ongelma on vissiin nää ympäri suomen haalitut kuitukopiot. Tie mitä niis on päällä. mut hei, ruiskukitti? mimmosta tavaraa se on ?

Ja maalauskin maksaa ..tusti hunajaa. Pitää vissiin maalata itte.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

Rielo
Viestit: 182
Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009

Re: Liitostekniikka

Viesti Kirjoittaja Rielo » Su Kesäkuu 21. 21:00:34 2009

Jees kai se siitä etenee. kíitosta vastanneille.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84

Vastaa Viestiin