Liitostekniikka
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009
Liitostekniikka
Eli auton kori nyt yleensä on terästä ja kun muoto ei miellytä niin siihen pitää sitten pultata kaikenmaailman levikkeitä. Levikkeet, spoikat, skuupit sun muut on harvoin myöskin terästä. Mun visio nyt on laitella näitä lasikuituja SAUMATTOMASTI kiinni tuohon Sierraan (ylläri)
Okei siis ruuveja, liimaa ja vähän pakkelia, vai? Miten tälläinen lasikuitu/teräs tai muovi/teräs liitos kannattaa tehdä ilman että liitos elää niin paljon että päälle vedetty maali halkeaa ko. kohdasta. Vai onko tämmöstä ongelmaa edes olemassa?
Ensimiettimältä tulee mieleen: merkkaa paikka, kiinnitä ruuveilla/koriliimalla, kittaa sauma, hio, pohjamaalit ja se on siinä?
Olisin kiitollinen jos joku kokeneempi voisi pikkasen antaa osviittaaa.
Terv.
J.
Okei siis ruuveja, liimaa ja vähän pakkelia, vai? Miten tälläinen lasikuitu/teräs tai muovi/teräs liitos kannattaa tehdä ilman että liitos elää niin paljon että päälle vedetty maali halkeaa ko. kohdasta. Vai onko tämmöstä ongelmaa edes olemassa?
Ensimiettimältä tulee mieleen: merkkaa paikka, kiinnitä ruuveilla/koriliimalla, kittaa sauma, hio, pohjamaalit ja se on siinä?
Olisin kiitollinen jos joku kokeneempi voisi pikkasen antaa osviittaaa.
Terv.
J.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liitostekniikka
ite vetäsin liiman väliin, ruuveilla kiinni, odotetaan että liima jämähtää ja täytetään reijät vaikka liimalla,eipähän pääsis kostee sinne.. Oikeat levikkeethän laitetaan hitsaamalla.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Liitostekniikka
Sika-massaa väliin ruuvein kiinni ja odottaa että kuivuu. Sitten ruuvit pois ja saumat vetelee kuidulla ja kitillä...ei halkea kunhan kitin alla vähän lasikuitua. Joskus oli jossain topikki jossa oli laitettu mk2 escon kuitu kaaret saumattomasti ja siinä oli lasikuitua vedetty myös levikkeen sisäpuolelle vahvikkeeksi. Mitään älyttämiähän tää ei kestä et jos pyöräkaarista joutuu talvella nosteleen kun auto penkassa nii varmaan sauma aukee.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009
Re: Liitostekniikka
Eli jos rakentelee niin tarkkaan että kuitu on lähes pellissä kiinni (väliä alle milli), niin kitti päälle ja se on siinä. ok...
Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.
Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.
Kiitosta jo etukäteen.
Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.
Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.
Kiitosta jo etukäteen.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Liitostekniikka
Lähinnä johtuu siitä että kuitu on niin kovaa että maali ei kestä pinnassa jos jotain osumaa tulee.Rielo kirjoitti:Eli jos rakentelee niin tarkkaan että kuitu on lähes pellissä kiinni (väliä alle milli), niin kitti päälle ja se on siinä. ok...
Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.
Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.
Kiitosta jo etukäteen.
Maaleihin pystyy sekottamaan jotain "jousto" lisä ainetta joka tekee siitä hieman pehmeämpää ja näin ollen kestäis vähän paremmin.
Toinen vaihtoehto olis ruiskuttaa pintaan joku kovaks kovettuva kivenisku massa ja hioa se sileäksi.
Pidetään orkkis puskurit niin ei tule moisia ongelmia.

-
- Viestit: 516
- Liittynyt: Ke Helmikuu 5. 11:54:35 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Liitostekniikka
Se gelcoat pitää vetää suoraan lasikuidun päälle ja sitten kitti. EI toisinpäin.. Se gelcoat todennäkösesti irtoaa siitä kitin päältä. Ja tapojahan monia miten ne levikkeet laitat. Mutta itse laittaisin OIKEALLA koriliimalla (2-Komponenttisella) ne levikkeet ja sitten vasta kittailisin ne mitä tarvii kitata. Autoihinhan vaihdetaan esim: pyöränkaaria jne. koriliimalla ja se OIKEA koriliima ei kutistele/jousta/elä siellä välissä joten sen päälle voi suoraan kitata tai sitten kuiduttaa, ihan miten haluaa... Ja sillä OIKEALLA koriliimalla tarkoitan nimenomaan autokäyttöön tehtyja koriliimoja (yleensä aika kalliita), en mitään varaosaliikkeiden "kopio" koriliimoja jotka on vastaavanlaisia kun sikamössöt.Rielo kirjoitti:Eli jos rakentelee niin tarkkaan että kuitu on lähes pellissä kiinni (väliä alle milli), niin kitti päälle ja se on siinä. ok...
Entä pinnoitus? Mondiessä on tuuninki lasikuitupuskin jossa pohjana ylläri ylläri lasikuitu. Sen päällä osittain kittiä, kitin päällä luultavammin gelcoat, sen päällä jonkin sortin pohjamaali. Yks kunnon maalari maalasi sen, mut sit alkutalvesta ennen kuin vaihdoin arkipuskimeen nii muutama kivi oli tehnyt merkkinsä puskurin pintaan. Maali lohjennu pois ja valkonen kitti paistaa.
Eli oliko väärä pohja vai väärä maali? Miten kannattaa pinnoittaa vai kannattaako? Vai pitääkö vaan heittää joku myrkkypohjamaali että pysyy.
Kiitosta jo etukäteen.
Ja ps. Olen törmänny aika moneen sikamassalla tai vast. tehtyyn levike/spoileri kiinnitykseen ja sitten on tultu maalamolle kyselemään että eikö tälle voi tehdä mitään.....

Mutta kukin tehköön tyylillään.
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009
Re: Liitostekniikka
usein sitä kyllä kitin päälle maalataan. Ja tuosta koriliimasta oon kuullu sen verran kanssa juttua ettei siinä kannata säästellä. Ongelma on vissiin nää ympäri suomen haalitut kuitukopiot. Tie mitä niis on päällä. mut hei, ruiskukitti? mimmosta tavaraa se on ?
Ja maalauskin maksaa ..tusti hunajaa. Pitää vissiin maalata itte.
Ja maalauskin maksaa ..tusti hunajaa. Pitää vissiin maalata itte.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
-
- Viestit: 182
- Liittynyt: La Maaliskuu 21. 12:42:27 2009
Re: Liitostekniikka
Jees kai se siitä etenee. kíitosta vastanneille.
Escort Roadless 1.1 -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84
Sierra 2.0 -84
Transit GL 2.5 -90
Mondeo GT 2.5 -98
myydään osia
Pappa tunturi -84