Ahtimet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Ahtimet

Viesti Kirjoittaja t5 » Ti Syyskuu 15. 0:03:28 2009

Mitä eroa on dieselin ja bensakoneen ahtimella huhu kertoo et materiaali eroja dieselin ahtimen osat ei kestäis lämpökuormaa?
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 15. 11:59:56 2009

Mitoituksissa on eroja.
Dieseleissä lähes poikkeuksetta suuremmat turbiinit suhteessa kompressoriin kuin mitä bensakoneissa.
Jäsen #606

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Syyskuu 15. 17:37:17 2009

Eiks dieselin ahtimen pidä kestää enemmän lämpöä? Sikshän ne on yleensä vesijäähdytettyjä... Aika kovalla kuormituksella koko aika.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Syyskuu 15. 18:00:31 2009

puliukk0 kirjoitti:Eiks dieselin ahtimen pidä kestää enemmän lämpöä? Sikshän ne on yleensä vesijäähdytettyjä... Aika kovalla kuormituksella koko aika.
Kyllähän diesel-moottori tuottaa paljon vähemmän lämpöä kuin bensa-moottori.
Silti materiaaleissa ei liene eroja. Lähes tulkoon kaikki holsetit on tehty diesel-moottoreihin, mutta hyvin näyttäävät kestävän bensakoneissakin.
Kuvittelisin, että dieselin ahtimista vain VNT-ahtimien kanssa vois tulla ongelmia bensakoneessa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja t5 » Ke Syyskuu 16. 6:57:52 2009

Tony kerrohan lisää.
Kuvittelisin, että dieselin ahtimista vain VNT-ahtimien kanssa vois tulla ongelmia bensakoneessa.
Juuri tästä vnt ahtimesta kiinnostunut. Tosiaan lämpökuormahan on pienempi.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 16. 7:25:38 2009

Muutama VNT ahdin on ihan menestyksekkäästi asennettu harrastusmielessä bensakoneisiinkin. Aika varovainen saa vaan olla pakolämpöjen kanssa, eikä nämä koneet ole olleet mitään racing-henkisiä moottoreita. Taitaa aika vähän olla säätyviä ahtimia bensakoneissa vakiokokoonpanossa. Jossakin isossa jenkissä oli ja sitten uudessa 911:ssa, muita en tiedä. Näissäkin voi olla materiaalit jotakin hipompaana kuin perusdieseleissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja hexi » Ke Syyskuu 16. 15:06:21 2009

Saako tässä topikissa kysyä, eroaako diesel-(Ei DPF) ja bensamallien katalysaattorit, miten ?

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: Ahtimet

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ke Syyskuu 16. 17:26:30 2009

hexi kirjoitti:Saako tässä topikissa kysyä, eroaako diesel-(Ei DPF) ja bensamallien katalysaattorit, miten ?
Dieselissä ei ole katalysaattoria, vaan hiukkassuodatin. Bensakoneen kolmitoimikatti menee tukkoon hyvinkin nopeasti jos sen tunget dieseliin... :)
Se dieselin "katti" ei näy mitenkään päästömittauksissa, sillä leimalla mitataan vain savutusarvoja, se hiukkassuodatin vähentää vain muita siihen liittyviä pienhiukkaspäästöjä. Tietysti se pönttö on siellä oltava, jos otteessa niin sanotaan, mutta se ei näy mihinkään onko siellä pöntön sisällä mitään...

Vastaa Viestiin