Ahtimet
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
- Paikkakunta: stadi
Ahtimet
Mitä eroa on dieselin ja bensakoneen ahtimella huhu kertoo et materiaali eroja dieselin ahtimen osat ei kestäis lämpökuormaa?
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Ahtimet
Mitoituksissa on eroja.
Dieseleissä lähes poikkeuksetta suuremmat turbiinit suhteessa kompressoriin kuin mitä bensakoneissa.
Dieseleissä lähes poikkeuksetta suuremmat turbiinit suhteessa kompressoriin kuin mitä bensakoneissa.
Jäsen #606
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ahtimet
Eiks dieselin ahtimen pidä kestää enemmän lämpöä? Sikshän ne on yleensä vesijäähdytettyjä... Aika kovalla kuormituksella koko aika.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Re: Ahtimet
Kyllähän diesel-moottori tuottaa paljon vähemmän lämpöä kuin bensa-moottori.puliukk0 kirjoitti:Eiks dieselin ahtimen pidä kestää enemmän lämpöä? Sikshän ne on yleensä vesijäähdytettyjä... Aika kovalla kuormituksella koko aika.
Silti materiaaleissa ei liene eroja. Lähes tulkoon kaikki holsetit on tehty diesel-moottoreihin, mutta hyvin näyttäävät kestävän bensakoneissakin.
Kuvittelisin, että dieselin ahtimista vain VNT-ahtimien kanssa vois tulla ongelmia bensakoneessa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
- Paikkakunta: stadi
Re: Ahtimet
Tony kerrohan lisää.
Kuvittelisin, että dieselin ahtimista vain VNT-ahtimien kanssa vois tulla ongelmia bensakoneessa.
Juuri tästä vnt ahtimesta kiinnostunut. Tosiaan lämpökuormahan on pienempi.
Kuvittelisin, että dieselin ahtimista vain VNT-ahtimien kanssa vois tulla ongelmia bensakoneessa.
Juuri tästä vnt ahtimesta kiinnostunut. Tosiaan lämpökuormahan on pienempi.
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Ahtimet
Muutama VNT ahdin on ihan menestyksekkäästi asennettu harrastusmielessä bensakoneisiinkin. Aika varovainen saa vaan olla pakolämpöjen kanssa, eikä nämä koneet ole olleet mitään racing-henkisiä moottoreita. Taitaa aika vähän olla säätyviä ahtimia bensakoneissa vakiokokoonpanossa. Jossakin isossa jenkissä oli ja sitten uudessa 911:ssa, muita en tiedä. Näissäkin voi olla materiaalit jotakin hipompaana kuin perusdieseleissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 312
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ahtimet
Saako tässä topikissa kysyä, eroaako diesel-(Ei DPF) ja bensamallien katalysaattorit, miten ?
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: Ahtimet
Dieselissä ei ole katalysaattoria, vaan hiukkassuodatin. Bensakoneen kolmitoimikatti menee tukkoon hyvinkin nopeasti jos sen tunget dieseliin...hexi kirjoitti:Saako tässä topikissa kysyä, eroaako diesel-(Ei DPF) ja bensamallien katalysaattorit, miten ?

Se dieselin "katti" ei näy mitenkään päästömittauksissa, sillä leimalla mitataan vain savutusarvoja, se hiukkassuodatin vähentää vain muita siihen liittyviä pienhiukkaspäästöjä. Tietysti se pönttö on siellä oltava, jos otteessa niin sanotaan, mutta se ei näy mihinkään onko siellä pöntön sisällä mitään...
Mertie pub & 3D