kytkintä ja momentteja ohariin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja janne_n » Ke Helmikuu 17. 16:38:09 2010

kertokaas kannen ja kaikkien hihnapyörien kiristysmomentit? ja sit että ajattelin 4 lapaista jousitettua sintterilevyä laittaa motin ja iso lootan väliin, että mikä paineasetelma sen kanssa kannattas laittaa? ja mistä sais halvalla koko paketteja painelaakerin kanssa, rally race?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Helmikuu 17. 20:01:05 2010

janne_n kirjoitti:sit että ajattelin 4 lapaista jousitettua sintterilevyä laittaa motin ja iso lootan väliin, että mikä paineasetelma sen kanssa kannattas laittaa?
Koneena vakio,vapari,ahdettu vai isosti ahdettu :?:
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Helmikuu 17. 20:05:30 2010

janne_n kirjoitti:kertokaas kannen ja kaikkien hihnapyörien kiristysmomentit?
No tässä kannen.
Cylinder head bolts:
Torque wrench settings.................................................................. Nm
Splined type bolts
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 to 55
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 to 70
Stage 3 (after 20 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 to 83
Stage 4 (after running engine for 15 minutes at 1000 rpm) . . . . . . . . . . . . . .95 to 115

Torx type bolts:
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 to 40
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 to 75
Stage 3 (after 5 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tighten through a further 90º

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja janne_n » To Helmikuu 18. 21:00:55 2010

koneena siis vapari..
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 20. 16:03:00 2010

vakio asetelma sitten jos vaparikone on.
Jäsen #606

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Helmikuu 20. 16:21:15 2010

Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 20. 18:03:09 2010

Jallu kirjoitti:Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Ja vähän kun shimmailee, että saa paineen maksimiinsa, niin sachsilainen vakio asetelma sintterilevyn kanssa kestää jonkun aikaa yli 400nm turbomoottorissakin, 350nm lähes 100% varmasti. Ollaan kyllä sillon jo ihan äärirajoilla.
Jäsen #606

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja janne_n » La Helmikuu 20. 19:13:11 2010

ookkei. vakio asetelma siis. mistäpä sais sitten jousitetun 4 lapasen sintterilevyn sille kaveriks?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja JP » La Helmikuu 20. 19:47:45 2010

jäykän levyn laitat sinne, ei tarvii olla jousitettu. Levyjä myy esim http://www.ape-import.com/

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Helmikuu 20. 20:58:41 2010

Mulla on jäykkä nelilapanen sintteri ja vakioasetelma. Erittäin hyvä käyttää ja pystyy luistattamaankin ihan hyvin. Voin suositella.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

janne_n
Viestit: 151
Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja janne_n » Su Helmikuu 21. 4:07:45 2010

hienoo! kiitos tiedoista. vielä kun sais noi loput momentit nin ihan jees. itellä latingissa semmonen ohjelma kun autodata. jotkut korjaamot käyttää sitä ja sielt löytyy kaikkee merkkikohtasesti momenteista ja yms. säädöistä kaikki maholliset infot..
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV

Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 21. 12:43:05 2010

Autodatasta tuli mieleen onkos joku löytänyt sellasen version joka toimii 64-bit Vistassa ?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Helmikuu 21. 13:59:34 2010

VesQ kirjoitti:Autodatasta tuli mieleen onkos joku löytänyt sellasen version joka toimii 64-bit Vistassa ?
Luultavasti uusin versio vois pelittää. Töissä on ainakin, vista ja autodata, mutten oo ihan varma että onko se 64 vai 32 bittinen.
Jäsen #606

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja turbopower » La Huhtikuu 17. 9:35:46 2010

olafu kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Ja vähän kun shimmailee, että saa paineen maksimiinsa, niin sachsilainen vakio asetelma sintterilevyn kanssa kestää jonkun aikaa yli 400nm turbomoottorissakin, 350nm lähes 100% varmasti. Ollaan kyllä sillon jo ihan äärirajoilla.

Saiskos vähän neuvoja miten se ihan virallisesti shimmataan... Paineasetelma pitävämmäks? Kiinnostus olisi kova!! :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja olafu » La Huhtikuu 17. 10:28:39 2010

turbopower kirjoitti:
olafu kirjoitti:
Jallu kirjoitti:Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Ja vähän kun shimmailee, että saa paineen maksimiinsa, niin sachsilainen vakio asetelma sintterilevyn kanssa kestää jonkun aikaa yli 400nm turbomoottorissakin, 350nm lähes 100% varmasti. Ollaan kyllä sillon jo ihan äärirajoilla.

Saiskos vähän neuvoja miten se ihan virallisesti shimmataan... Paineasetelma pitävämmäks? Kiinnostus olisi kova!! :D
Itse pistin asetelman levyineen ja vauhtipyörineen prässin alle ja painelin siitä samalla painemittaria seuraten. Tietyssä kohdassa asetelman kalvojousi saavuttaa maksiminsa, eli muljahtaa ympäri, jolloin levyyn kohdistuva puristusvoima alkaa laskea vaikka levyn paksuutta kasvatetaan(=kiristetään). Aika hyvän saa shimmaamalla asetelma ihan karvan verran kireemmälle siitä, missä jousivoima on kovimmillaan. Silloin levyn kuluessa vastapintoihin sopiviksi jousivoima säätyy itsestään kireemmälle ja vielä on hieman kulumavaraa.
Jäsen #606

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja turbopower » La Huhtikuu 17. 11:53:50 2010

eli painoitko paineasetelmaa niistä jousista mitä painelaakeri painaa vai jostain muualta? Ja paineasetelma tod. näk. ei ole pultattuna vp. kiinni.. Olettaisin?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja olafu » La Huhtikuu 17. 12:34:27 2010

turbopower kirjoitti:eli painoitko paineasetelmaa niistä jousista mitä painelaakeri painaa vai jostain muualta? Ja paineasetelma tod. näk. ei ole pultattuna vp. kiinni.. Olettaisin?
Painoin siitä "donitsista" mikä on vähän koholla sen jousen keskiön ympärillä. Kaikissa asetelmissa ei tätä koholla olavaa osuutta edes ole, mutta siitä rungosta kuitenkin.
Jos painaa jousista niin asetelma liikkuu niin kevyesti ettei prässin painemittarissa näy mitään eloa. Rungosta painaessakin piti laittaa tilapäisesti pienemmälle paineelle tarkotettu mittari. Jousesta painamalla saattas riittää läskeille tarkotettu henkilövaaka.

Helpottaa tossa prässihommassakin kun laittaa asetelman alle kytkinlevyn lisäksi jotain ylimääräistä tavaraa, ettei asetelma heti ota kiinni vauhtipyörään. Sitten shimmiä tehdessä/sorvattavaa määrää ajatellessa vähentää sen ylimääräisen tavaran paksuuden siitä asetelman ja vp:n väliin jäävästä raosta. Tällä tavalla vaan voi helposti murjoa asetelman pilalle, kun liikettä ei rajoita mikään.

Pultit ei ole kiinni. Pultit kiinni mittaamalla kyllä periaatteessa näkee että onko shimmiä liikaa tai liian vähän, kun painaa jousen keskeltä ja käyttää läskien vaakaa.

EDIT: ennenkun saivarrellaan niin tarkotan läskeille tarkotetulla vaakalla sellasta, missä asteikko piisaa n. 200kg.

150kg tarkotettu vaaka meni vaan rikki kun koitin mitata sillä, sitten vaihdoin prässiin painemittarin ja tein säädöt sen avulla. Moottorikäyttöinen prässi paineensäätöventtiilillä varustettuna on hyvä.
Jäsen #606

turbopower
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja turbopower » La Huhtikuu 17. 20:57:51 2010

ymmärrän idean jo kokeilinkin prässillä...mut eihän sillä prässin omalla mittarilla saa mitään hajua..just ja just viisari ees liikahtaa..mistähän sais semmosen hyvän vaakan jossa näyttöö 200kg tai yli? Entäs ootteko kokeillu vp. ollessa irrallaan ja kytkin pultattuna kiinni momenttiavaimella kytkinlevystä paljonko kestää momenttia?? Ois pikkasen nopeempaa ja helpompaa ku jumpata tuota laatikkoo ees takas... :D

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja Fomococars » Ke Huhtikuu 21. 20:55:26 2010

eiks vanhoilla kovilla taunus OHC kansipulteilla jotka ovat ikuiset eivät veny.

vedettiin kerralla 10kg momenttiin ja hyvin skulaa jos ei ole puhallinta ja kannentiiviste vois olla vaik se sininen merimoottorin tiiviste felpro tai huonompi motonet / muu tarvike.

ei tarvi noita joutavia kahvitaukoja välissä
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: kytkintä ja momentteja ohariin

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ke Huhtikuu 21. 21:24:45 2010

Fomococars kirjoitti:eiks vanhoilla kovilla taunus OHC kansipulteilla jotka ovat ikuiset eivät veny.

vedettiin kerralla 10kg momenttiin ja hyvin skulaa jos ei ole puhallinta ja kannentiiviste vois olla vaik se sininen merimoottorin tiiviste felpro tai huonompi motonet / muu tarvike.

ei tarvi noita joutavia kahvitaukoja välissä
Vaparissa 10.5kg tiukkuuteen tarvikepaffi suoriltaan ja 13,5rutulla ja kansi/pahvi kesti paremmin kuin männät...
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin