kytkintä ja momentteja ohariin
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 151
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
kytkintä ja momentteja ohariin
kertokaas kannen ja kaikkien hihnapyörien kiristysmomentit? ja sit että ajattelin 4 lapaista jousitettua sintterilevyä laittaa motin ja iso lootan väliin, että mikä paineasetelma sen kanssa kannattas laittaa? ja mistä sais halvalla koko paketteja painelaakerin kanssa, rally race?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Koneena vakio,vapari,ahdettu vai isosti ahdettujanne_n kirjoitti:sit että ajattelin 4 lapaista jousitettua sintterilevyä laittaa motin ja iso lootan väliin, että mikä paineasetelma sen kanssa kannattas laittaa?

Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
No tässä kannen.janne_n kirjoitti:kertokaas kannen ja kaikkien hihnapyörien kiristysmomentit?
Cylinder head bolts:
Torque wrench settings.................................................................. Nm
Splined type bolts
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40 to 55
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50 to 70
Stage 3 (after 20 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73 to 83
Stage 4 (after running engine for 15 minutes at 1000 rpm) . . . . . . . . . . . . . .95 to 115
Torx type bolts:
Stage 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 to 40
Stage 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 to 75
Stage 3 (after 5 minutes) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Tighten through a further 90º
-
- Viestit: 151
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
koneena siis vapari..
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Ja vähän kun shimmailee, että saa paineen maksimiinsa, niin sachsilainen vakio asetelma sintterilevyn kanssa kestää jonkun aikaa yli 400nm turbomoottorissakin, 350nm lähes 100% varmasti. Ollaan kyllä sillon jo ihan äärirajoilla.Jallu kirjoitti:Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Jäsen #606
-
- Viestit: 151
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
ookkei. vakio asetelma siis. mistäpä sais sitten jousitetun 4 lapasen sintterilevyn sille kaveriks?
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
-
- Viestit: 479
- Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
- Paikkakunta: Rantasalmi
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
jäykän levyn laitat sinne, ei tarvii olla jousitettu. Levyjä myy esim http://www.ape-import.com/
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Mulla on jäykkä nelilapanen sintteri ja vakioasetelma. Erittäin hyvä käyttää ja pystyy luistattamaankin ihan hyvin. Voin suositella.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 151
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 24. 11:34:41 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
hienoo! kiitos tiedoista. vielä kun sais noi loput momentit nin ihan jees. itellä latingissa semmonen ohjelma kun autodata. jotkut korjaamot käyttää sitä ja sielt löytyy kaikkee merkkikohtasesti momenteista ja yms. säädöistä kaikki maholliset infot..
Jäsen # 1779
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
Mitsubishi Lancer GSR Evolution IV
Kyllä meillä raukoilla rahhoo on, mut ku järki puuttuu..
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Autodatasta tuli mieleen onkos joku löytänyt sellasen version joka toimii 64-bit Vistassa ?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Luultavasti uusin versio vois pelittää. Töissä on ainakin, vista ja autodata, mutten oo ihan varma että onko se 64 vai 32 bittinen.VesQ kirjoitti:Autodatasta tuli mieleen onkos joku löytänyt sellasen version joka toimii 64-bit Vistassa ?
Jäsen #606
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
olafu kirjoitti:Ja vähän kun shimmailee, että saa paineen maksimiinsa, niin sachsilainen vakio asetelma sintterilevyn kanssa kestää jonkun aikaa yli 400nm turbomoottorissakin, 350nm lähes 100% varmasti. Ollaan kyllä sillon jo ihan äärirajoilla.Jallu kirjoitti:Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Saiskos vähän neuvoja miten se ihan virallisesti shimmataan... Paineasetelma pitävämmäks? Kiinnostus olisi kova!!

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Itse pistin asetelman levyineen ja vauhtipyörineen prässin alle ja painelin siitä samalla painemittaria seuraten. Tietyssä kohdassa asetelman kalvojousi saavuttaa maksiminsa, eli muljahtaa ympäri, jolloin levyyn kohdistuva puristusvoima alkaa laskea vaikka levyn paksuutta kasvatetaan(=kiristetään). Aika hyvän saa shimmaamalla asetelma ihan karvan verran kireemmälle siitä, missä jousivoima on kovimmillaan. Silloin levyn kuluessa vastapintoihin sopiviksi jousivoima säätyy itsestään kireemmälle ja vielä on hieman kulumavaraa.turbopower kirjoitti:olafu kirjoitti:Ja vähän kun shimmailee, että saa paineen maksimiinsa, niin sachsilainen vakio asetelma sintterilevyn kanssa kestää jonkun aikaa yli 400nm turbomoottorissakin, 350nm lähes 100% varmasti. Ollaan kyllä sillon jo ihan äärirajoilla.Jallu kirjoitti:Komppaan Ollia. Vakioasetelma vaparikoneeseen.
Saiskos vähän neuvoja miten se ihan virallisesti shimmataan... Paineasetelma pitävämmäks? Kiinnostus olisi kova!!
Jäsen #606
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
eli painoitko paineasetelmaa niistä jousista mitä painelaakeri painaa vai jostain muualta? Ja paineasetelma tod. näk. ei ole pultattuna vp. kiinni.. Olettaisin?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Painoin siitä "donitsista" mikä on vähän koholla sen jousen keskiön ympärillä. Kaikissa asetelmissa ei tätä koholla olavaa osuutta edes ole, mutta siitä rungosta kuitenkin.turbopower kirjoitti:eli painoitko paineasetelmaa niistä jousista mitä painelaakeri painaa vai jostain muualta? Ja paineasetelma tod. näk. ei ole pultattuna vp. kiinni.. Olettaisin?
Jos painaa jousista niin asetelma liikkuu niin kevyesti ettei prässin painemittarissa näy mitään eloa. Rungosta painaessakin piti laittaa tilapäisesti pienemmälle paineelle tarkotettu mittari. Jousesta painamalla saattas riittää läskeille tarkotettu henkilövaaka.
Helpottaa tossa prässihommassakin kun laittaa asetelman alle kytkinlevyn lisäksi jotain ylimääräistä tavaraa, ettei asetelma heti ota kiinni vauhtipyörään. Sitten shimmiä tehdessä/sorvattavaa määrää ajatellessa vähentää sen ylimääräisen tavaran paksuuden siitä asetelman ja vp:n väliin jäävästä raosta. Tällä tavalla vaan voi helposti murjoa asetelman pilalle, kun liikettä ei rajoita mikään.
Pultit ei ole kiinni. Pultit kiinni mittaamalla kyllä periaatteessa näkee että onko shimmiä liikaa tai liian vähän, kun painaa jousen keskeltä ja käyttää läskien vaakaa.
EDIT: ennenkun saivarrellaan niin tarkotan läskeille tarkotetulla vaakalla sellasta, missä asteikko piisaa n. 200kg.
150kg tarkotettu vaaka meni vaan rikki kun koitin mitata sillä, sitten vaihdoin prässiin painemittarin ja tein säädöt sen avulla. Moottorikäyttöinen prässi paineensäätöventtiilillä varustettuna on hyvä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 113
- Liittynyt: Ke Heinäkuu 4. 10:10:54 2007
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
ymmärrän idean jo kokeilinkin prässillä...mut eihän sillä prässin omalla mittarilla saa mitään hajua..just ja just viisari ees liikahtaa..mistähän sais semmosen hyvän vaakan jossa näyttöö 200kg tai yli? Entäs ootteko kokeillu vp. ollessa irrallaan ja kytkin pultattuna kiinni momenttiavaimella kytkinlevystä paljonko kestää momenttia?? Ois pikkasen nopeempaa ja helpompaa ku jumpata tuota laatikkoo ees takas... 

-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
eiks vanhoilla kovilla taunus OHC kansipulteilla jotka ovat ikuiset eivät veny.
vedettiin kerralla 10kg momenttiin ja hyvin skulaa jos ei ole puhallinta ja kannentiiviste vois olla vaik se sininen merimoottorin tiiviste felpro tai huonompi motonet / muu tarvike.
ei tarvi noita joutavia kahvitaukoja välissä
vedettiin kerralla 10kg momenttiin ja hyvin skulaa jos ei ole puhallinta ja kannentiiviste vois olla vaik se sininen merimoottorin tiiviste felpro tai huonompi motonet / muu tarvike.
ei tarvi noita joutavia kahvitaukoja välissä
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: kytkintä ja momentteja ohariin
Vaparissa 10.5kg tiukkuuteen tarvikepaffi suoriltaan ja 13,5rutulla ja kansi/pahvi kesti paremmin kuin männät...Fomococars kirjoitti:eiks vanhoilla kovilla taunus OHC kansipulteilla jotka ovat ikuiset eivät veny.
vedettiin kerralla 10kg momenttiin ja hyvin skulaa jos ei ole puhallinta ja kannentiiviste vois olla vaik se sininen merimoottorin tiiviste felpro tai huonompi motonet / muu tarvike.
ei tarvi noita joutavia kahvitaukoja välissä
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis