Koni iskarien huolto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Maaliskuu 30. 22:47:36 2011

Tuli ostettua tuossa juuri käytettynä pari säädettäviä koni sport etuiskareita. No, kotona käsin niitä "pumppaillessa" tuli melko pian selväksi, että joku ei nyt täsmää. Erot iskareiden välillä ovat seuraavia:

Iskari 1 (Oletettavasti ehjä)

-Raskas painaa kasaan, oli säätö millä asteella hyvänsä
-Ulosjouston "terhakkuus" riippuu huomattavasti Iskarin jäykkyysasetuksesta. Nopeimmillaan männän nousussa menee n. 5 sek täysin sisäänpainetusta täysin aukinaiseen.
-"Tirisevä" ääni sisältä kasaanpainettaessa.

Iskari 2 (Jollain tavoin viallinen)

-Huomattavasti 1:stä kevyempi painaa kasaan, ei tarvi erityistä ponnistelua.
-Ulosjouston terhakkuus olematonta. Edes nopeimmillaan (kuten iskari 1) ei jaksa nostaa mäntää ylös asti. ainakin 10 krt. hitaampi palauttamaan kuin iskari 1.
-Tirisevä ääni kasaanpainettaessa, voimakkaampi, "erilainen" kuin Iskarissa 1.
-Iskarin männän vieressä olevassa kannessa havaittavissa lievää kosteutta, myöskin männänvarsi tulee iskarista takaisin hieman öljyttynä (normaalia??)
-Iskarin männän varressa pari pientä naarmua


Mihin tuollaiset oireet vittaavat mielestänne? Nesteet toisesta Iskarista tulleet pihalle? Kaasut kenties? Sen verran jo ehdin googletella, että Motoral on Konin maahantuoja suomessa, ja hoitaa huolto-sekä säätötyöt iskareille. Kysyisin kuitenkin onko joku huoltanut/kuullut että joku olisi huoltanut tällaiset iskarit itse kotikonstein? Motoralille aion soittaa huomenna ja kysellä asian suhteen (saa laittaa tänne hintoja mitä itse olette maksaneet Konien säädöistä/huolloista) Iskarit ovat jo sen verran iäkkään näköiset, että en viitsisi ihan hirveitä rahoja laittaa näiden huoltoon (100€ max että kummatkin käyttökunnossa?)

Jostain Audifoorumilta luin, että DIY täyttämällä paksummalla öljyllä ja uusilla tiivisteillä voisi saada vielä toimivat parista männän pikkunaarmusta huolimatta, ja ainakin moottoripyörä/kelkkatyypit ovat vissiin iskareita itse kunnostelleet. Miten tuo öljyn täyttö käytännössä sujuu? Kansi auki, vanhat öljyt pois ja jotain uutta, tarkoitukseen sopivaa öljyä tilalle?

Kaikki vinkit & keskustelu toivottua! :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 30. 22:58:11 2011

Pari vuotta sitten oli 80€ kpl kun omat käytin säädettävävä.
Edit. meni huolto toimenpiteenä silloin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Maaliskuu 30. 23:04:29 2011

Aksu kirjoitti:Pari vuotta sitten oli 80€ kpl kun omat käytin säädettävävä.
Edit. meni huolto toimenpiteenä silloin.
Ok, oliko specialit vai sportit? Toimivatko normaalisti ennen huoltoa/säätöä? Mitä kaikkea tekivät iskareille? :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Maaliskuu 30. 23:28:46 2011

Posmo kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Pari vuotta sitten oli 80€ kpl kun omat käytin säädettävävä.
Edit. meni huolto toimenpiteenä silloin.
Ok, oliko specialit vai sportit? Toimivatko normaalisti ennen huoltoa/säätöä? Mitä kaikkea tekivät iskareille? :)
Olivat iskemättömät spesiaalit,kiristettiin sportteja tiukemmaksi. Jäivät silloin halvemmaksi kuin sporti olisivat olleet.(huuto.netistä ostin uusina.)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ti Huhtikuu 5. 18:16:03 2011

Tuli nyt huoltoon soitettua, ja heräsi sellainen kysymys, että onko joku itse huoltanut iskareita, ja minkälaista öljyä noihin voisi laittaa sisään? :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Huhtikuu 8. 21:55:49 2011

atffää laitettiin joskus vuuuuosia sitten, sitte krossipyöriässä laitettiin jarrunestettä, Ohan pyöräpuolella tietysti oikeat öljytkin.. Miten lie toimis autossa?
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja caddy » Pe Huhtikuu 8. 23:12:15 2011

Käykös perinteinen hydrauliöljy? Sitä muistaakseni laittelin mopon etuiskareihin satojavuosiasitten... Ois sopivan jämäkkää, eikä tulis pienistä urista ulos?
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Huhtikuu 8. 23:59:01 2011

Purin nyt nuo iskarit, (toisessa huomattavasti vähemmän öljyä) ja tuo KONIN oma öljy on vain ihan vähän vettä tahmeampaa. Ajattelin huomenissa käydä biltemasta hakemassa 2000grit hiekkapaperin (iskarin männän "hoonaus") lisäksi jotain krossipyörän iskariöljyä "jämäkimmästä päästä" ja katsoa pysyykö sisällä, jos ei, niin on kotona Teboil Diamond 5W40, ja "last resort" eli ATF tai 75W90 vaihteistoöljy.

Vielä askarruttaa miten nuo toimivat ilman kaasua, kun purkaessa "tietysti" pääsivät kaasut noista pellolle.. Motoralin Lindqvist sanoi, että kaasuja "ei tunne perseellä", ja että kaasuttomat Koni sportit ovat sisuskaluiltaan lähes samanlaisia kuin kaasulliset, eli ei välttämättä tarvisi laittaa kaasuja ollenkaan?? Jos jättää kaasut pois, pitäisikö nestettä laittaa vähän reilummin? Toki voisi jostain paikoista käydä kysymässä josko löytyisi typpeä 12 bar paineella, mutta ei myöskään ole hajua miten tuo iskari kasauksen jälkeen täytetään kaasulla? Männän päästä missä myös iskarin säätönuppi on?

Kiitos paljon avusta, voin pistää kuvia noiden iskareiden sisuskaluista jos jotain kiinnostaa? :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja olafu » La Huhtikuu 9. 10:49:36 2011

Just merseedeksen tasonsäätöiskarista vaihdoin varren tiivisteen. Se on ihan tavallinen iskari, mutta se paineistetaan hydraulipumpulla, joten varsi pyrkii tulemaan voimalla ulos ja sillä se sitä perän korkeutta säätää. Iskunvaimenninöljynä on sama öljy mikä kiertää hydrauliikassakin. (esim. liqui moly zentralhydraulik)
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Huhtikuu 20. 14:02:12 2011

Nyt tuli nuo iskarit täytettyä, ja varren naarmut hiottua. Vedin sisälle ATF:ää, eikä ainakaan alku"tunnustelujen" mukaan pysy sisällä (voi olla että hämää, kun tiivisteet ym. ovat yhä öljyisiä ja voi niiden kautta öljytä iskarin varren.) Meininki olisi viikonloppuna purkaa nuo, kiillottaa varret oikeasti ihan kiiltäviksi, ja 5W40 ölpät sisään :)
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Huhtikuu 20. 22:25:52 2011

Niissä varsissa se kromi ei o kauheen vahva, eli säästeliäästi kannattaa hioo ja kiillottaa.
Jäsen #606

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Koni iskarien huolto

Viesti Kirjoittaja Posmo » To Huhtikuu 21. 17:40:00 2011

olafu kirjoitti:Niissä varsissa se kromi ei o kauheen vahva, eli säästeliäästi kannattaa hioo ja kiillottaa.
Sen verran pitää kuitenkin hioa että naarmut lähtee :?
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin