Jousien lyhentäminen!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Jousien lyhentäminen!

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Tammikuu 26. 1:08:55 2004

Eli tarvis saada jousia lyhyemmäksi, cobra replika projektiin.
Toki tiedän perinteisen rälläkällä poikki tyylin mutta en oikein lämpene sille. Joku kertoi että on mahdollista myös jotenkin valssata tms. jousen uuden mittaisiksi. Joku ketä tietää moisesta niin voisi kertoa, arvostaisin tietoa suuresti!
Eli jotain tietoa vaihtehtoisista menetelmistä ja sitten paikkoja jossa niitä tehdään. Mielellään turun läheltä mutta myös muut käy.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » Ma Tammikuu 26. 10:00:21 2004


siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Tammikuu 26. 10:50:06 2004

Ei muutakuin kunnolla jousi puristukseen ja uuniin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ma Tammikuu 26. 11:03:43 2004


JJR
Viestit: 183
Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JJR » Ma Tammikuu 26. 11:15:13 2004

kiitoksia, jälleen tuli jäs maksulle katetta... 8)
Fordissa kaikki osat on kuluvia. :P

wili
Viestit: 154
Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja wili » Ma Tammikuu 26. 15:37:50 2004

tuli vaan tuosta itse jousen uunin laittamisesta mieleen että eikös siinä sen jousen sisäinen rakenne kärsi ja tuolloin toimintakyky heikkene.. samallalailla kuin tuossa rälläkän kanssa poikki pistämisessä..

konttorillakin sanottiin että jousia saa madaltaa miten vaan kunhan sen sisäistä rakennetta ei vahingoiteta.. eli jouset saa katkaista, puristaa tai uunissa lämmittämällä laittaa kasaan mutta tuolloin jousen rakennetta on muutettu eli jouset ovat tuolloin laittomat..

ja eikös siinä ollut vielä joku sellainen että jouset saavat olla mistä autosta tahansa.. ja niitä saa rälläkälllä katkaista ja pistää autoon jos vaan ei tiedä mistä autosta ne ovat peräisin..?

toivottavasti porukka tajusi mitä tarkoitan.? :shock:

http://wili.1g.fi
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Tammikuu 26. 16:54:07 2004

Ei metallin kiderakenteet muutu miksikään 200C lämmössä missä noita jousia on lyhennelty.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 26. 18:14:33 2004

ja miksi ei rälläkällä voisi lyhentää?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 29. 21:52:49 2004

Jousen viimeisen nkierteen 3/4 pitää taivuttaa/tasata siten, että kuormitus tasaantuu, muuten syntyy taivutuskuormitusta, johon jousi ei ole tehty.
Voihan sitä hioa rälläkällä jos jaksaa.

Itse lyhentelin jousia ,useitakin sarjoja, IMPistä Mersuun,
laittamlla yhden tai pari kierrosta viilapenkkiin puristukseen ja lämmittämällä pillillä 1/4 kierroksen välein kuumaksi, jolloin kierros painiu kasaan. Näin siis 70-luvulla. Näyttää muuten aidolta. ja on halpaa

Pitää myös muistaa, että jousen jäykkyys on kääntäen verrannollinen kierrosmäärään, eli otettaessa tavlla tai toisella kierroksia pois aktiivisesta toiminnasta, jousi jäykistyy.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Helmikuu 2. 22:35:29 2004

TAp kirjoitti:Jousen viimeisen nkierteen 3/4 pitää taivuttaa/tasata siten, että kuormitus tasaantuu, muuten syntyy taivutuskuormitusta, johon jousi ei ole tehty.
Voihan sitä hioa rälläkällä jos jaksaa.
joo tiesin tuon kyllä että se pitää tottakai taivuttaa jousen lautaseen istuvaksi, mutta tuota vain että oliko siihen jokin syy oikein muka miksi ei rälläkällä saisi katkaista.

itseasiassa tossa yhdessä Chassis engineering kirjassa oli vain heitto että se kirjan kirjoittanut kaveri oli sitä mieltä että jousista tulee hyvät kun niistä vakio jousista katkaisee puolikierrosta pois ja taittaa pillilla sitä jousenpäätä jousenalustaan istuvaksi.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Helmikuu 2. 23:58:01 2004

Laittakaas sierramiehet tai naiset niitä jousia taas rälläkällä poikki.
Jälleen saadaan lukea "miksi renkaat kuluvat sisäpuolelta enemmän kuin ulkopuolelta". Mikä avuksi kun kalliita 225/45 renkaita menee takana 4 / kesä.
Jousitus ei ole pelkkä jousi vaan kokonaisuus.

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » Ti Helmikuu 3. 2:02:41 2004

ckolli kirjoitti:Laittakaas sierramiehet tai naiset niitä jousia taas rälläkällä poikki.
Jälleen saadaan lukea "miksi renkaat kuluvat sisäpuolelta enemmän kuin ulkopuolelta". Mikä avuksi kun kalliita 225/45 renkaita menee takana 4 / kesä.
Jousitus ei ole pelkkä jousi vaan kokonaisuus.
helppo homma taka tuki varsi irti ja isolla rälläkällä alapuolelta navan laipan juuresta senttiä vaille poikki ja vasaralla rako umpeen ja laadukas hitsi sauma päälle ja pyörä suoristuu ja veto aksila myös (rälläkän laipan vahvuus ei enenpää jättäkää tekemättä ellette ole hitsareita)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Helmikuu 3. 3:17:07 2004

XR5T kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Laittakaas sierramiehet tai naiset niitä jousia taas rälläkällä poikki.
Jälleen saadaan lukea "miksi renkaat kuluvat sisäpuolelta enemmän kuin ulkopuolelta". Mikä avuksi kun kalliita 225/45 renkaita menee takana 4 / kesä.
Jousitus ei ole pelkkä jousi vaan kokonaisuus.
helppo homma taka tuki varsi irti ja isolla rälläkällä alapuolelta navan laipan juuresta senttiä vaille poikki ja vasaralla rako umpeen ja laadukas hitsi sauma päälle ja pyörä suoristuu ja veto aksila myös (rälläkän laipan vahvuus ei enenpää jättäkää tekemättä ellette ole hitsareita)
Kannattaa hitsarinkin jättää tekemättä jos aikoo katulaillisena pitää. Tai otetaan sen verran takaisin, että tukivarsitehtaan hitsari hitsatkoon ja hankkikoon hyväksynnän tuotteelleen.

Vastaa Viestiin