Jousien lyhentäminen!
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
Jousien lyhentäminen!
Eli tarvis saada jousia lyhyemmäksi, cobra replika projektiin.
Toki tiedän perinteisen rälläkällä poikki tyylin mutta en oikein lämpene sille. Joku kertoi että on mahdollista myös jotenkin valssata tms. jousen uuden mittaisiksi. Joku ketä tietää moisesta niin voisi kertoa, arvostaisin tietoa suuresti!
Eli jotain tietoa vaihtehtoisista menetelmistä ja sitten paikkoja jossa niitä tehdään. Mielellään turun läheltä mutta myös muut käy.
Toki tiedän perinteisen rälläkällä poikki tyylin mutta en oikein lämpene sille. Joku kertoi että on mahdollista myös jotenkin valssata tms. jousen uuden mittaisiksi. Joku ketä tietää moisesta niin voisi kertoa, arvostaisin tietoa suuresti!
Eli jotain tietoa vaihtehtoisista menetelmistä ja sitten paikkoja jossa niitä tehdään. Mielellään turun läheltä mutta myös muut käy.
Fordissa kaikki osat on kuluvia. 

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Ei muutakuin kunnolla jousi puristukseen ja uuniin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 7. 21:55:21 2003
- Viesti:
-
- Viestit: 154
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 14:53:38 2001
- Viesti:
tuli vaan tuosta itse jousen uunin laittamisesta mieleen että eikös siinä sen jousen sisäinen rakenne kärsi ja tuolloin toimintakyky heikkene.. samallalailla kuin tuossa rälläkän kanssa poikki pistämisessä..
konttorillakin sanottiin että jousia saa madaltaa miten vaan kunhan sen sisäistä rakennetta ei vahingoiteta.. eli jouset saa katkaista, puristaa tai uunissa lämmittämällä laittaa kasaan mutta tuolloin jousen rakennetta on muutettu eli jouset ovat tuolloin laittomat..
ja eikös siinä ollut vielä joku sellainen että jouset saavat olla mistä autosta tahansa.. ja niitä saa rälläkälllä katkaista ja pistää autoon jos vaan ei tiedä mistä autosta ne ovat peräisin..?
toivottavasti porukka tajusi mitä tarkoitan.?
konttorillakin sanottiin että jousia saa madaltaa miten vaan kunhan sen sisäistä rakennetta ei vahingoiteta.. eli jouset saa katkaista, puristaa tai uunissa lämmittämällä laittaa kasaan mutta tuolloin jousen rakennetta on muutettu eli jouset ovat tuolloin laittomat..
ja eikös siinä ollut vielä joku sellainen että jouset saavat olla mistä autosta tahansa.. ja niitä saa rälläkälllä katkaista ja pistää autoon jos vaan ei tiedä mistä autosta ne ovat peräisin..?
toivottavasti porukka tajusi mitä tarkoitan.?

• http://wili.1g.fi •
• VW Bora TDI • Ford Escort 1.8 • Saab 96 2T •
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Jousen viimeisen nkierteen 3/4 pitää taivuttaa/tasata siten, että kuormitus tasaantuu, muuten syntyy taivutuskuormitusta, johon jousi ei ole tehty.
Voihan sitä hioa rälläkällä jos jaksaa.
Itse lyhentelin jousia ,useitakin sarjoja, IMPistä Mersuun,
laittamlla yhden tai pari kierrosta viilapenkkiin puristukseen ja lämmittämällä pillillä 1/4 kierroksen välein kuumaksi, jolloin kierros painiu kasaan. Näin siis 70-luvulla. Näyttää muuten aidolta. ja on halpaa
Pitää myös muistaa, että jousen jäykkyys on kääntäen verrannollinen kierrosmäärään, eli otettaessa tavlla tai toisella kierroksia pois aktiivisesta toiminnasta, jousi jäykistyy.
Voihan sitä hioa rälläkällä jos jaksaa.
Itse lyhentelin jousia ,useitakin sarjoja, IMPistä Mersuun,
laittamlla yhden tai pari kierrosta viilapenkkiin puristukseen ja lämmittämällä pillillä 1/4 kierroksen välein kuumaksi, jolloin kierros painiu kasaan. Näin siis 70-luvulla. Näyttää muuten aidolta. ja on halpaa
Pitää myös muistaa, että jousen jäykkyys on kääntäen verrannollinen kierrosmäärään, eli otettaessa tavlla tai toisella kierroksia pois aktiivisesta toiminnasta, jousi jäykistyy.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
joo tiesin tuon kyllä että se pitää tottakai taivuttaa jousen lautaseen istuvaksi, mutta tuota vain että oliko siihen jokin syy oikein muka miksi ei rälläkällä saisi katkaista.TAp kirjoitti:Jousen viimeisen nkierteen 3/4 pitää taivuttaa/tasata siten, että kuormitus tasaantuu, muuten syntyy taivutuskuormitusta, johon jousi ei ole tehty.
Voihan sitä hioa rälläkällä jos jaksaa.
itseasiassa tossa yhdessä Chassis engineering kirjassa oli vain heitto että se kirjan kirjoittanut kaveri oli sitä mieltä että jousista tulee hyvät kun niistä vakio jousista katkaisee puolikierrosta pois ja taittaa pillilla sitä jousenpäätä jousenalustaan istuvaksi.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 25
- Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002
helppo homma taka tuki varsi irti ja isolla rälläkällä alapuolelta navan laipan juuresta senttiä vaille poikki ja vasaralla rako umpeen ja laadukas hitsi sauma päälle ja pyörä suoristuu ja veto aksila myös (rälläkän laipan vahvuus ei enenpää jättäkää tekemättä ellette ole hitsareita)ckolli kirjoitti:Laittakaas sierramiehet tai naiset niitä jousia taas rälläkällä poikki.
Jälleen saadaan lukea "miksi renkaat kuluvat sisäpuolelta enemmän kuin ulkopuolelta". Mikä avuksi kun kalliita 225/45 renkaita menee takana 4 / kesä.
Jousitus ei ole pelkkä jousi vaan kokonaisuus.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Kannattaa hitsarinkin jättää tekemättä jos aikoo katulaillisena pitää. Tai otetaan sen verran takaisin, että tukivarsitehtaan hitsari hitsatkoon ja hankkikoon hyväksynnän tuotteelleen.XR5T kirjoitti:helppo homma taka tuki varsi irti ja isolla rälläkällä alapuolelta navan laipan juuresta senttiä vaille poikki ja vasaralla rako umpeen ja laadukas hitsi sauma päälle ja pyörä suoristuu ja veto aksila myös (rälläkän laipan vahvuus ei enenpää jättäkää tekemättä ellette ole hitsareita)ckolli kirjoitti:Laittakaas sierramiehet tai naiset niitä jousia taas rälläkällä poikki.
Jälleen saadaan lukea "miksi renkaat kuluvat sisäpuolelta enemmän kuin ulkopuolelta". Mikä avuksi kun kalliita 225/45 renkaita menee takana 4 / kesä.
Jousitus ei ole pelkkä jousi vaan kokonaisuus.