Syyläri peräkonttiin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Juppe
Ylläpitäjä

Syyläri peräkonttiin

Viesti Kirjoittaja Juppe » To Tammikuu 29. 20:53:54 2004

Eli onko kukaan siirtäny syyläriä peräkonttiin..? Millanen tuuletus-systeemi on peräkonttiin tehty ja minkä kokoista syyläriä on käytetty? Kuinka paksuilla putkilla ja mitä kautta vedetty auton läpi? Ja nyt olis kyse lähinnä välikopasta mutta tietenki muutki viritelmät kiinnostaa. Jos jollai olis kuvia tai jotai linkkiä laittaa ni olisin kiitollinen.

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » To Tammikuu 29. 21:53:40 2004

Meidän KRC 242 Volvoon on tehty silleen et taka-akselin yläpuolelta puolimetriä taakseppäin syylärin leveydeltä pohjaa laikalla auki ja verkkoa tilalle. Sit vaan joku yleismallin esim 240 diisselin syyläri sinne hieman viistoon eteenpäin.Sit se koteloidaan sivuilta ja yläpuolella tiiviiksi ja saumataan. Vielä kaksi jotain isoa imevää flektiä imemään sitä syylärin kontinpuolelle. Hyvä ois jos peräkontin takana/kannessa ois kans ilmareikiä kierron parantamiseksi. Meillä syyläriputket (35mm) vänkärin puolelta ilmassa perästä keulaan. Ne ois hyvä eristää jollain ja koteloida vaik alumiinipellillä. Vesikin jäähtyy siinä samalla virratessaan. :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Tammikuu 29. 21:55:43 2004

Dahlbäckin autoissa on ainakin moisia näkynyt:
poistoaukot
letkut pohjassa
syyläri ja flektit
Escort mk3 + 2x Focus mk1

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Tammikuu 29. 22:02:00 2004

Minkä tehoisia flektejä pitää käyttää, kun ei ole yhtään ajopaineella tapahtuvaa kiertoa ?
Siis watteja tai Amppeereja per flekti ?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Tammikuu 29. 22:08:13 2004

TAp kirjoitti:Minkä tehoisia flektejä pitää käyttää, kun ei ole yhtään ajopaineella tapahtuvaa kiertoa ?
Siis watteja tai Amppeereja per flekti ?
Kaveri teki tuo niin että auton alle tehtiin ilmanohjain joka ottaa ilmaa ja ohjaa sen syylärin läpi. Takakontissa sitten luonnollisesti reippaat reiät ilman poistumista varten.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Tammikuu 30. 9:32:24 2004

tärkentähän on jäähdytys järjestelmän ilmaus .ei saisi paljoon olla ilmaa putkissa,voi tulla ilma lukko
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Pe Tammikuu 5. 17:20:55 2007

jatketaas vanhaa aihetta...toivottavasti klubissa on guruja tällekin alalle :)

asiaan...mulla nousee taunuksessa lämmöt vähän turhan nopeesti ajossa. flektiä joutuu melkein koko ajan pyörittämään.

mikä olisi hyvä vaihtoehto parempaan jäähdytystehoon?(tietty syyläri keulille mutta pitäisin mieluusti takana)

ohuemmat ylä-ja alavesiputket auton alle? nykyiset on 40mm.

helvetin iso syyläri?

paremmalla öljynjäähdytyksellä kone viileemmäks?
#1040
2600T

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Tammikuu 5. 20:36:45 2007

Larppa kirjoitti:jatketaas vanhaa aihetta...toivottavasti klubissa on guruja tällekin alalle :)

asiaan...mulla nousee taunuksessa lämmöt vähän turhan nopeesti ajossa. flektiä joutuu melkein koko ajan pyörittämään.

mikä olisi hyvä vaihtoehto parempaan jäähdytystehoon?(tietty syyläri keulille mutta pitäisin mieluusti takana)

ohuemmat ylä-ja alavesiputket auton alle? nykyiset on 40mm.

helvetin iso syyläri?

paremmalla öljynjäähdytyksellä kone viileemmäks?

ootko miettiny parantaa vesikiertoa , meinaan et jaksaako koneen pumppu pyörittää vettä tarpeeks
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Tammikuu 5. 21:00:13 2007

pylvis kirjoitti:
Larppa kirjoitti:jatketaas vanhaa aihetta...toivottavasti klubissa on guruja tällekin alalle :)

asiaan...mulla nousee taunuksessa lämmöt vähän turhan nopeesti ajossa. flektiä joutuu melkein koko ajan pyörittämään.

mikä olisi hyvä vaihtoehto parempaan jäähdytystehoon?(tietty syyläri keulille mutta pitäisin mieluusti takana)

ohuemmat ylä-ja alavesiputket auton alle? nykyiset on 40mm.

helvetin iso syyläri?

paremmalla öljynjäähdytyksellä kone viileemmäks?

ootko miettiny parantaa vesikiertoa , meinaan et jaksaako koneen pumppu pyörittää vettä tarpeeks
Kierron vähyyttä minäkin epäilen.. vesitilavuus on kuitenkin noussut putkienkin takia, joten tuskin syyläriä tarvii isontaa.
Ja ilmalukkojahan ei systeemissä ole? :?

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Pe Tammikuu 5. 21:11:40 2007

ei ole ilmalukkoja, sillon vesi ei kierrä mihinkään. koneena on cologne, liekkö siinä sitten liian vetämätön pumppu.

varmaan sietäs sitten kokeilla niitä ohuempia putkia auton alle->veden pitäis virrata nopeemmin.
#1040
2600T

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Pe Tammikuu 5. 21:15:22 2007

Larppa kirjoitti:ei ole ilmalukkoja, sillon vesi ei kierrä mihinkään. koneena on cologne, liekkö siinä sitten liian vetämätön pumppu.

varmaan sietäs sitten kokeilla niitä ohuempia putkia auton alle->veden pitäis virrata nopeemmin.
Kuumeneeko se syyläri siellä kontissa? ...siis tosi kuumaksi?

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Pe Tammikuu 5. 21:28:09 2007

kuumenee mutta että ei ehkä niin kuumaksi kuin pitäisi.

kättä pystyy pitämään syylärissä kiinni,
kun taas konehuoneessa olevassa
alumiiniputkessa ei kärsi pitää.
#1040
2600T

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Tammikuu 6. 0:23:29 2007

Itselläni on Escortin takakontissa ihan sierran syyläri koteloituna! Pystyyn asennettuna. Syylärin edestä on takakontin lattia leikattu auki ja käännetty auton alle. Sieltäkin on reunat koteloitu ja laitettu metalli ritilää. Ettei Oravaa isommat kivet pääse syylärille asti! Syylärin takana on 2 isoa flektiä, muistaakseni jostain saabista? Ajon aikana jäähtyy todella hyvin. Mutta johtuen tuosta Ohc:n omasta vesipumpusta lämmöt nousee paikallaan pyörittäessä liian ylös. Ajatus on laittaa jompaan kumpaa eli meno tai paluu putkeen erillinen sähköinen pumppu? Eli voisi sellaisella avittaa tuota veden kiertoa. Onko kellään ehdotuksia millaista ja mistä voisi soveltaa? Kesällä vaan voisi kisoissa pyörittää autoa lähtöalueella normaalisti eikä tarvitsisi kytätä, että milloin se paska taas meinaa keittää. :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » La Tammikuu 6. 0:47:13 2007

no hö..mulla taas paikalla ollessaan pitää lämmöt alhaalla. ajettaessa nostaa. onko sulla paperman miten paksut ne putket siellä auton alla? ja miten alas oot sen pohjan leikatun osion kääntäny?
#1040
2600T

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Tammikuu 6. 1:06:58 2007

En nyt suoralta kädeltä muista miten paksut ne putket on?

http://i91.photobucket.com/albums/k296/ ... G_0078.jpg
http://i91.photobucket.com/albums/k296/ ... G_6161.jpg

Mutta noista kuvita nyt suurin piirtein näkee sen. Voin kyllä käydä nosturilla mittaamassa! Tosiaan mulla on enemmänkin ongelmana se paikallaan pyörittäminen. Kun lähtee liikkeelle niin lämmöt putoaa samoin tein.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Tammikuu 6. 9:41:52 2007

paperman kirjoitti: Ajatus on laittaa jompaan kumpaa eli meno tai paluu putkeen erillinen sähköinen pumppu? Eli voisi sellaisella avittaa tuota veden kiertoa. Onko kellään ehdotuksia millaista ja mistä voisi soveltaa? Kesällä vaan voisi kisoissa pyörittää autoa lähtöalueella normaalisti eikä tarvitsisi kytätä, että milloin se paska taas meinaa keittää. :wink:
Paluuputkeen kannata pumppua laittaa, se vetää ilmaa järjestelmään tosi herkästi.
Syylärille korkeimpaan kohtaan paisuntasäiliö että jos ilmakuplia tulee ne pääsee pois, paisarille letku niin ettei se pääse tekee matkalla lenkkejä joihin jää ilmalukko.
Ite mietin joskus kun itellä oli syyläri kontissa et jos olis pesukoneen pumpusta saanu modattua semmosta kiertovesi pumppua.
Tähän käyttöön tarkotettuja sähkö pumppuja löytyy kyllä venetarvike liikkeistä.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Tammikuu 6. 12:25:19 2007

Joo paisuntasäiliöt ja pelit löytyy! Ja aina ollaan ilmattu viimeisenpäälle konehuoneen puolelta ja syylärin päästä. Täytyypä käydä veneliikkeessä pyörähtämässä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » La Tammikuu 6. 15:36:10 2007

kiitos tähän astisista vastauksista, täytyy näillä eväillä kokeilla.
#1040
2600T

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 6. 16:53:37 2007

Tossa on yksi malli kiertopumpusta, jota voi käyttää jäähdytysnesteen kierrätykseen.
Aika arvokas n. 250€.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Su Tammikuu 7. 16:37:42 2007

olisko haittaa liian nopeasti pyörivästä vesipumpusta(tuleeko kuplia)?

eli sorvauttais pienemmän hihnapyörän vakiopumppuun?
#1040
2600T

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Tammikuu 7. 18:36:26 2007

Larppa kirjoitti:olisko haittaa liian nopeasti pyörivästä vesipumpusta(tuleeko kuplia)?

eli sorvauttais pienemmän hihnapyörän vakiopumppuun?
Ite oon isontanu sitä hihnapyörää (kilpurissa) kun kone pyörii kovemmilla kierroksilla suurimmax osaks.
Monissa ralli vehkeissä myös niin.
Pumppu käsittääkseni tarkoitettu toimimaan "parhaiten" joissain matkanopeus kierroksissa, 2000-3500?
Parhaiten toimii vakiopumpuista se malli missä pumpun siivikko umpinainen (valurautaa) sylinterien puolelta.
Ne tarvike pumput missä pelti häksättin ropeli tekee kuplia, eli kavitoi kaikkein herkimmin.

Larppa
Viestit: 63
Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Larppa » Su Tammikuu 7. 18:48:18 2007

TVR kirjoitti: Ite oon isontanu sitä hihnapyörää (kilpurissa) kun kone pyörii kovemmilla kierroksilla suurimmax osaks.
Monissa ralli vehkeissä myös niin.
eli oot hidastanu pumpun pyörimistä? vai oletko sitä kampiakselin hihnapyörää isontanut?
#1040
2600T

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Su Tammikuu 7. 19:03:08 2007

Yleensä taidetaa laskea niitä kierroksia vesipumpulle ja laturille noissa kovissa kiekkapeleissä, kuten ralli/kiihdytyspelit.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Tammikuu 7. 19:13:47 2007

Larppa kirjoitti:
TVR kirjoitti: Ite oon isontanu sitä hihnapyörää (kilpurissa) kun kone pyörii kovemmilla kierroksilla suurimmax osaks.
Monissa ralli vehkeissä myös niin.
eli oot hidastanu pumpun pyörimistä? vai oletko sitä kampiakselin hihnapyörää isontanut?
Nimenomaan... suurentamalla vesipumpun pyörää, hidastuu sen pyöriminen. :wink:

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Heinäkuu 29. 16:50:46 2007

Ja vastaavasti kampuran pyörää pienentämällä hidastuu myös, tosin hidastuu sitten kaikki muukin mitä on sen perässä mm laturi

Vastaa Viestiin