Sierran takapyörien laakerit APUA!!
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
Sierran takapyörien laakerit APUA!!
Tossa eilen vaihdoin teräspunosjarruletkut ja samalla tulin koittaneeksi pyörä ylhäällä heiluttaa rengasta ja huomasin sen heiluvan joka suuntaan senttejä niin ylös-alas kuin eteen-taakse suunnassa..
eli ilmeisesti laakerit mennyt molemmilta puolilta vai?
Niistä ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä tai ainakaan en ole huomannut. Voiko laakereita kiristää vai pitääkö ne aina vaihtaa?
Entä millainen homma laakerien vaihto on? onnistuuko kotona jos satun löytämään jostain kiintoavaimen joka sopii siihen n. 42mm mutteriin?
eli ilmeisesti laakerit mennyt molemmilta puolilta vai?
Niistä ei ole kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä tai ainakaan en ole huomannut. Voiko laakereita kiristää vai pitääkö ne aina vaihtaa?
Entä millainen homma laakerien vaihto on? onnistuuko kotona jos satun löytämään jostain kiintoavaimen joka sopii siihen n. 42mm mutteriin?
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
nyt tuli uus sana vastaan voitko selittää mitä tarkoitat KOOLEJA sanalla?ckolli kirjoitti:Paikallaan ei saa kooleja kunnolla lyötyä pois.

ja epäilen että vika on ennemmin kuitenkin laakereissa kuin puslissa koska tukivarsi pysyi paikallaan ja renkaan mukana liikkui jarrulevystä vetarin kumiin asti koko klöntti(ilman tukivartta)...
niin ja saako laakeria vaihdettua ilman prässiä?
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Aika helppo homma tehdä itse. Ohjeet aiemmin tulivatkin.
Lisäyksenä:
Tarkista että sisäpuolen rasvatiivisteen vastinpinta ei ole syöpynyt. Jos on, niin pitkään ei uusikaan laakeri tule kestämään. Syö rasvatiivisteen nopeasti rikki ja lika pääsee laakerille. Tuo syöpyminen tuntuu olevan melko yleinen laakerivaurion syy.
Korjauksena sitä voi hieman yrittää putsata ja hioa pahimmat röpöt pois hiomanauhalla, jos on pahasti mennyt niin -> kauppaan....
Lisäyksenä:
Tarkista että sisäpuolen rasvatiivisteen vastinpinta ei ole syöpynyt. Jos on, niin pitkään ei uusikaan laakeri tule kestämään. Syö rasvatiivisteen nopeasti rikki ja lika pääsee laakerille. Tuo syöpyminen tuntuu olevan melko yleinen laakerivaurion syy.
Korjauksena sitä voi hieman yrittää putsata ja hioa pahimmat röpöt pois hiomanauhalla, jos on pahasti mennyt niin -> kauppaan....
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
kiitos vastauksista kyllä tuo siltä vaikuttaa et pitää itte koittaa
mutta osaako joku suoraan sanoa mikä koko se mutteri on ku unohtu mitata se, vois käydä ettimässä avainta siihen käymättä ensin tallilla tarkistamassa kokoa jos joku tietäis varmasti...
ja sitten onko mutterin takaisin laitossa joku tarkka momentti vai voiko kiristää tuntumalla?

mutta osaako joku suoraan sanoa mikä koko se mutteri on ku unohtu mitata se, vois käydä ettimässä avainta siihen käymättä ensin tallilla tarkistamassa kokoa jos joku tietäis varmasti...
ja sitten onko mutterin takaisin laitossa joku tarkka momentti vai voiko kiristää tuntumalla?
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Ylläpitäjä
Kiristetään niin tiukalle kuin menee. Hylsy on muistaakseni 32mm. Multa löytys sitä varten tehty vankka avain jos asut lähellä.GYRUS kirjoitti:kiitos vastauksista kyllä tuo siltä vaikuttaa et pitää itte koittaa![]()
mutta osaako joku suoraan sanoa mikä koko se mutteri on ku unohtu mitata se, vois käydä ettimässä avainta siihen käymättä ensin tallilla tarkistamassa kokoa jos joku tietäis varmasti...
ja sitten onko mutterin takaisin laitossa joku tarkka momentti vai voiko kiristää tuntumalla?
Edit: Hylsy on 41mm
Viimeksi muokannut Vieras, Ma Kesäkuu 14. 11:04:58 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
jaa saa vissiin vääntää 10 metrin jatkovarrellaHoppamiäs kirjoitti:Kiristysmomentti on 300nm jos eli onhan se ihan hyvin kiinni.

Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 1:26:23 2001
- Paikkakunta: Lpr
- Viesti:
Ei tarvii 10 metrin jatkoa. Pikkuveli väänti metrin putkellä kierteen paskaks siitä mutterista (Onneks). Eikä oo mikään riku kiri vaikka salilla ravaakin.
Eli kyllä siinä kuitenkin kannattaa järkeä käyttää kun sitä kiristää.
Niin ja itse ammuin joskus pulttimopolla (1" vääntiö, eli iso kone) Dohc sierrasta kierteen paskaks ja meni vetarin puolelta...
Syy tuohon oli se etten muistanut että se aukeaa kiinnipäin kuskin puolelta... Eli vasenkätinen kierre.
Eli kyllä siinä kuitenkin kannattaa järkeä käyttää kun sitä kiristää.
Niin ja itse ammuin joskus pulttimopolla (1" vääntiö, eli iso kone) Dohc sierrasta kierteen paskaks ja meni vetarin puolelta...
Syy tuohon oli se etten muistanut että se aukeaa kiinnipäin kuskin puolelta... Eli vasenkätinen kierre.
Mondeo 2.2 Tdci Titanium Wagon -05
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
Mitsu Pajero 3.2 DID
Escort mk4 RWD 2.9 24V Cosworth tic kilpuri projekti
Jäsen 338
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Corleone vei jalat suustani, piti mainitsemani tuosta että kuskinpuolella on vasenkätinen jenka.. Mun Sierra syö takapyöränlaakereita työkseen johtuen kierosta vetarin päästä (ehjät on odottamassa vaihtoa samalla kun vaihdan xr4i taka-akselin).
Mutta aina ei tuo laakerinvaihtokaan mene niinkuin suunnittelee. Yksi ilta muutama kuukausi sitten piti vaihtaa laakeri töiden jälkeen pikapikaa. Laakerikoolin neljästä pultista yksi lähti pois normaalisti ja kolme katkesi reikiin.. Niitä sit porailin ikuisuudelta tuntuvan ajan ja sain lopulta yhtä lukuunottamatta kaikki pois. Nyt on kolmella ruuvilla kiinni mutta hyvin tuo näyttää pysyvän.. Ai niin, aikaa meni enemmän kun suunnittelemani tunti...
Mutta aina ei tuo laakerinvaihtokaan mene niinkuin suunnittelee. Yksi ilta muutama kuukausi sitten piti vaihtaa laakeri töiden jälkeen pikapikaa. Laakerikoolin neljästä pultista yksi lähti pois normaalisti ja kolme katkesi reikiin.. Niitä sit porailin ikuisuudelta tuntuvan ajan ja sain lopulta yhtä lukuunottamatta kaikki pois. Nyt on kolmella ruuvilla kiinni mutta hyvin tuo näyttää pysyvän.. Ai niin, aikaa meni enemmän kun suunnittelemani tunti...

-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Eikös 300nm ole 30kg metrin varren päässä?musicman kirjoitti:Aika saakelin sankari saa olla jos vetäisee käsityökaluilla siihen sen 300 njuuttonia momenttia, puhumattakaan että siitä venäläisen pystykierteen tekisi...
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
- Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere
-
- Viestit: 99
- Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Sanoin "käsityökaluilla". Metrin jatkovarsi ei ole sellainen, sellaista ei löydy mistään normaalista työkalusarjasta. En myöskään tarkoittanut esim. varren päällä hyppimistä.
Sitä paitsi, kyllä esim. OHC:n kannenpulttejakin saa vääntää noin 70 cm:n pituisella momenttiavaimella sentään kohtuu hyvällä voimalla, eikä siinä olla vielä lähelläkään 300:aa newtonia.
Mutta kyllähän nämä palstan raavaat urhot vetävät käsin minkä tahansa pultin, mutterin ja jengan paskaksi, joten unohtakaa koko juttu.
Sitä paitsi, kyllä esim. OHC:n kannenpulttejakin saa vääntää noin 70 cm:n pituisella momenttiavaimella sentään kohtuu hyvällä voimalla, eikä siinä olla vielä lähelläkään 300:aa newtonia.
Mutta kyllähän nämä palstan raavaat urhot vetävät käsin minkä tahansa pultin, mutterin ja jengan paskaksi, joten unohtakaa koko juttu.

Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
50cm T-vääntimet on minusta ihan tavallisia käsityökaluja ja jos rengaskaupassa on teräsvanteet kiinni laitettu niin ei paljon pienemmillä varsilla kannata pyörän mutujakaan auki hätistää.
Vetarin pään mutteria pääsee vääntelemään aika kovilla voimilla ihan käsinkin jos kädet kestää maastavetoa reisillä, mutta lyhyellä varrella napsauttaa aika ikävästi ranteisiin ja käsivarsiin sitten kun se mutu tai pultti irtoaa.
Vetarin pään mutteria pääsee vääntelemään aika kovilla voimilla ihan käsinkin jos kädet kestää maastavetoa reisillä, mutta lyhyellä varrella napsauttaa aika ikävästi ranteisiin ja käsivarsiin sitten kun se mutu tai pultti irtoaa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
Nyt on laakerit saatu irti ja kyllä ne olikin jo vaihdon tarpeessa. Toinen puoli lähti niin nätisti auki että oikein ihmetytti, mutta toinen puoli ei auennut sitten millään käytössä olleella metrin varrella olevalla jakarilla koska työkalu ei mahtunut olemaan suorassa ja alkoi lipsumaan joten piti käydä lainaamossa(ABB) hakemassa lyhyt sopiva 41mm avain jolla sitten mutteri lähtikin irti muutaman maastaveto harjoituksen jälkeen...
fysiikan mukaan kai tuo metrin varsi ja 30kg pitäis toimia, mutta käytännössä ei ainakaan itsellä ole toiminut kun mietin kun väänsin kannenpultit oikeaan momenttiin + se 90 astetta niin katsoin samalla momenttiavaimesta että kiristysmomentti oli 130Nm ja varsi oli melkein metrin mittainen, mutta silti väänsin posket punaisena avainta kun kaksi äijää piteli konetta paikoillaan
mutta onneksi maasta ylöspäin on helpompi vääntää toisinkuin sivuttain...
fysiikan mukaan kai tuo metrin varsi ja 30kg pitäis toimia, mutta käytännössä ei ainakaan itsellä ole toiminut kun mietin kun väänsin kannenpultit oikeaan momenttiin + se 90 astetta niin katsoin samalla momenttiavaimesta että kiristysmomentti oli 130Nm ja varsi oli melkein metrin mittainen, mutta silti väänsin posket punaisena avainta kun kaksi äijää piteli konetta paikoillaan

Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
nyt on laakerit vaihdettu ja auto ajossa. Renkaat eivät enää klappaa eli onneksi vika oli laakereissa. Mitään ajossa huomattavaa ei kuitenkaan tapahtunut.
Kiitos kaikille apua antaneille
Kiitos kaikille apua antaneille
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
muistui mieleen yhden kaverini ooppelin jonka etupyörä heilui kuin hullun mulkku syyttömän persiissä, eli klappia oli sentti tai pari. oli kuulemma jo hetken kolistanut pyörä välillä kurviin ejellessa. eka meinasin että laakerin vaihdoksi menee ja otettiin fillari irti ja ihmettelin kun navan pultti oli sormin aukaistavissa. sitten päästiin laakereita katteleen ja laakereissa ei ollut minkäänlaista vikaa tai kulumajälkee, ja hetken pään(ja perseen)raapimisen jälkeen vedin kamat takas paikoilleen ja koeajon jälkeen totesin että pelaa paremmin kuin uus venäläinen. nyt se on sellasen vuoden ollu jo siellä auton alla ja ei äännä vieläkään eikä ole enään klappia ilmenny.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
itelle kyllä jostain eksy lainaks sellanen missä oli vain 30 cm varsi mutta siinä käytettiinkin sitten sitä enemmän voimaasamiharju kirjoitti:musicman, kun tarvitaan 41mm avain pitää olla vähintään 3/4" vääntiö että moinen koko edes yleensä löytyy.. ja sitten se varsi on väkisinkin sen 50-60cm metriä pitkä ja kukapa ei pitäisi varren päästä kiinni kun vääntää...


Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Ei siinä hillitön homma ole. Napamutteri on suurin homma eikä sekään vaadi muuta kuin sen 41 mm hylsyn kunnon vääntiöllä ja mieluusti metrin lisäjatkon. Muista että kuskin puolella on vääränkätinen kierre. Sitten jarrulevykilkkeet pois, neljä pulttia ja siinähän se on. Sitten paukuttamaan entiset laakerit pois ja uudet tilalle.Laze kirjoitti:mites.. poikkeaako Cossun takapyörän laakeri paljo normi Sierrasta.. olisi oikealta paskana ja en kertaakaan ole vaihtanut taakse. kuulin että ois aika herkku vaihtotyö..
vinkkejä..ja mikä ois n. hinta?
Melko arvokas se laakeri cossuun on mutta kestäähän sitten taas.
Tarkista etenkin sisemmän puolen stefan vastinpinta. Joskus syöpyy sieltä ja sitten uusikaan tiiviste ei enää pidä kakkaa ulkopuolella.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Onko pakko olla niin köykänen?
Ei vaines...
Itse mitä olen noita vaihdellut, niin tunnin homma ollut. Ei kovin ylitsepääsemätön...
Ei vaines...
Itse mitä olen noita vaihdellut, niin tunnin homma ollut. Ei kovin ylitsepääsemätön...
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Ei tipu, kun höllää navan mutterit ennen renkaan irroitusta.GYRUS kirjoitti:itelle kyllä jostain eksy lainaks sellanen missä oli vain 30 cm varsi mutta siinä käytettiinkin sitten sitä enemmän voimaasamiharju kirjoitti:musicman, kun tarvitaan 41mm avain pitää olla vähintään 3/4" vääntiö että moinen koko edes yleensä löytyy.. ja sitten se varsi on väkisinkin sen 50-60cm metriä pitkä ja kukapa ei pitäisi varren päästä kiinni kun vääntää...meinas vaan auto tippua pukeilta ku rupes tekemään avaimenvarren kanssa maastavetoa
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
vaihdoin tossa pihalla muutama tunti sitten sen mun takapyörän laakerin ja mitä sisältä paljastuikaan..
otin jarrulevyn pois ja sen missä se on kiinni, ni voi helvetti.. kummatkin laakerit täysin paskana, kuulat lenteli ympäri maastoa. ja sisimmäisen laakerin ulommainen kehä oli haljennut reunasta.. onneksi ei ollut tehnyt tuhoa sen koommin vaikka olikin noin räjähtänyt..
että näin tällä kertaa..
EDIT: eikä muuten ees ollu kovaa kiinni pultti. n.40cm pituisella isolla räikällä lähti käsin auki..
otin jarrulevyn pois ja sen missä se on kiinni, ni voi helvetti.. kummatkin laakerit täysin paskana, kuulat lenteli ympäri maastoa. ja sisimmäisen laakerin ulommainen kehä oli haljennut reunasta.. onneksi ei ollut tehnyt tuhoa sen koommin vaikka olikin noin räjähtänyt..
että näin tällä kertaa..
EDIT: eikä muuten ees ollu kovaa kiinni pultti. n.40cm pituisella isolla räikällä lähti käsin auki..

Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666
3M
Skype: Laze666
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Varmaan oli löystynyt jos kuulat lensi välistä
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.