Ahtamista jälleen.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Ahtamista jälleen.
Onko ohc:n puristussuhdetta järkevää pudottaa ahdinkäyttöön esimerkiksi kuparilevyllä vai kannattaako hankkia palotilalliset männät?
..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.
..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Yleensä aina homma lähtee käsistä ja männät sulaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Joo, ja mahlen mäntäsatsin saa halvemmalla ku cosan orkkismännät käytettynä....FordEscort kirjoitti:oisko semmonen homma hyvä että laittas cossun 2WD männät F-veiveihin kiinni ruiskukoneeseen? Tulisko siten pikkasen fiksummat puristukset, onko kukaan laskenut? Cossun ahdin ja cooleri ja tehot pyöreesti 200hp ja siitä ylemmäs sitten varmaan jo veivitkin vaihtas
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Aiemmissa topiceissa on annettu kokemuspohjaisia vastauksia kuparilevyista.
Ilmeisesti haluat tallaisen vastauksen.
On hyva ja toimii kadullakin. Laita kiinni vaan. Kerro kokemuksista sitten.
Mahlen mannat on cossussakin mutta ilm taas tarkoitettiin kuplan mantia. Laita kiinni vaan ja kerro kokemuksista.
Ilmeisesti haluat tallaisen vastauksen.
On hyva ja toimii kadullakin. Laita kiinni vaan. Kerro kokemuksista sitten.
Mahlen mannat on cossussakin mutta ilm taas tarkoitettiin kuplan mantia. Laita kiinni vaan ja kerro kokemuksista.
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Painetta max 0.6bar. Männät on mahlet ja ruttu pitäisi saada ysin pintaan.
Mikään 4000rpm heräävä lagittava turbo-paska ei kiinnosta pätkääkään vaan tarkoitus on saada sopivasti lisää vääntöä koko alueelle ja säilyttää moottorin ominaisuuksia myös ilman ahtoa.
Muotoilen alkuperäisen kysymyksen uudelleen; Miten kannattaa pudottaa puristussuhdetta jotta palaminen säilyisi mahdollisimman tehokkaana? Kantta ei voi kaivaa enempää joten sen voi unohtaa. Ruttu nyt 11:1.
edit; Perkele ckolli vastasi juuri sitä mitä halusin, on se hienoo kun joku osaa lukea myös riviltä eikä vaan välistä.
Mikään 4000rpm heräävä lagittava turbo-paska ei kiinnosta pätkääkään vaan tarkoitus on saada sopivasti lisää vääntöä koko alueelle ja säilyttää moottorin ominaisuuksia myös ilman ahtoa.
Muotoilen alkuperäisen kysymyksen uudelleen; Miten kannattaa pudottaa puristussuhdetta jotta palaminen säilyisi mahdollisimman tehokkaana? Kantta ei voi kaivaa enempää joten sen voi unohtaa. Ruttu nyt 11:1.
edit; Perkele ckolli vastasi juuri sitä mitä halusin, on se hienoo kun joku osaa lukea myös riviltä eikä vaan välistä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Re: Ahtamista jälleen.
Voi voi, jos ei edes jaksa lukea niitä monia ohjeita joita tästäkin aiheesta on kirjoitettu, niin kannattaisikohan viedä se kone jonnekkin firmaan laitettavaksi??razorass kirjoitti:Onko ohc:n puristussuhdetta järkevää pudottaa ahdinkäyttöön esimerkiksi kuparilevyllä vai kannattaako hankkia palotilalliset männät?
..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.
Levyt, niiden materiaali ja tiivisteet; eri mäntien kesto ja niiden sorvaus; kiertokankien kesto ja työstö on moneen kertaan vatvottu.
9.2 mekaanisella puristuksella ja 0.6bar ahdoilla todellinen puristus vähän yli 12, ei siinä mitkään pilipalimännät kestä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Cossun männät, cossun veivit, cometic pahvi - ja vetoo...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Ahtamista jälleen.
razorass kirjoitti:Onko ohc:n puristussuhdetta järkevää pudottaa ahdinkäyttöön esimerkiksi kuparilevyllä vai kannattaako hankkia palotilalliset männät?
..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.
Eli kaikkeen pitäisi saada valmiiksi mietitty ja märehditty vastaus?
Meinasitko kuitenkin itse laittaa osat paikoilleen, ja ottaa vastuun että kaikki myös kestää?
Ei tääkään millään pahalla

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Re: Ahtamista jälleen.
voi voi jotta luulet että en ole lukenut? En tainnut mitään noista luettelemistasi asioista tässä edes kysyä.SLEI kirjoitti:
Voi voi, jos ei edes jaksa lukea niitä monia ohjeita joita tästäkin aiheesta on kirjoitettu, niin kannattaisikohan viedä se kone jonnekkin firmaan laitettavaksi??
Levyt, niiden materiaali ja tiivisteet; eri mäntien kesto ja niiden sorvaus; kiertokankien kesto ja työstö on moneen kertaan vatvottu.
9.2 mekaanisella puristuksella ja 0.6bar ahdoilla todellinen puristus vähän yli 12, ei siinä mitkään pilipalimännät kestä.
Minkäköhän takia näitä kaikkia tekniikan topicceja ei jaksa aina selata edes takas...
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Vastataan sitten lyhyesti ensimmäiseen kysymykseen EI kannata käyttää mitään levyä puristusten laskemiseen ja "jotta palaminen säilyisi mahdollisimman tehokkaana" eikä syntyisi "lagittava turbo-paska" ei kannata myöskään laittaa mitään kuppimäntiä koska tasalakiset on parhaat palamisen kannalta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Eli järkevin on tehdä kokonaan uusi kansi 2.0 aihiosta johon tehdä mahdollisimman suuret palotilat ja siihen ahtoa maltillisesti. Kiitos tiedoista ckolli ja SLEI. Kansi aihio on pöydällä jo.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Ylläpitäjä
Onkos tähän mitään muuta perustetta kuin että kotikonstein ei saa sellaista kuppia männän päähän että se toimisi paremmin kuin pelkkä tasalaki?SLEI kirjoitti:ei kannata myöskään laittaa mitään kuppimäntiä koska tasalakiset on parhaat palamisen kannalta.
Ei taida vapaastihengittävissä nykykoneissa olla missään enää tasalakisia mäntiä?
Miten tuo tehollinen puristussuhde ahdetuissa oikein lasketaan? Yritin sitä pähkiä Maunon virikirjan pohjalta, mutta homma menee niin vaikeaksi, että joku kokemusperäinen nyrkkisääntö olisi mukava oppia....
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?razorass kirjoitti:Eli järkevin on tehdä kokonaan uusi kansi 2.0 aihiosta johon tehdä mahdollisimman suuret palotilat ja siihen ahtoa maltillisesti. Kiitos tiedoista ckolli ja SLEI. Kansi aihio on pöydällä jo.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
No eikö siihen tule sitten tasalakisilla ja 2.0 kannella ja pienellä palotilan parannuksella se rontti 9 puristukset?razorass kirjoitti:~2015cc. Kannessa 42cc.SLEI kirjoitti: Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?
Mäntä heikkenee jos siihen monttua kairataan ja vaikka se olisi joku Wiseco jossa on paksu laki kairattavaksi niin tehokkain se palotila on, kun mäntä on lättänä ja palotila on kannessa ja muistuttaa mahdollisimman paljon puolipalloa. Lisääntyy siinä vähän pinta-alakin männässä, josta lämpöä imeytyy mäntään eikä ole työtä tekemässä. Koska täydellistä hemiä ei saa syntymään kuin radiaalisilla venttiileillä niin mahdollisimman kompakti keskellä sylinteriä olisi sitten seuraava tavoite ja vielä tulppakin niin, että se olisi mahdollisimman keskellä palotilaa.
Yksi Engelsmanni viritteli 2L ohariin toiset tulpat pyttyihin ja sai rontti 200hv koneeseen vielä 10% lisää.
Ja se ettei nyky moottoreissa ole tasalakiset männät johtunee korkeista puristusuhteista 16-V kansista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Silloin pitäisi syttyminen tapahtua pallon keskipisteessä muuten liekkirintamat on eri mittaisia.cossuesco kirjoitti:Paras palaminen saataisiin pallossa, mutta sehän ei tietenkään ole mahdollista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 1018
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
- Paikkakunta: Masku
Jep. Männistä nyt en missään vaiheessa ajatellutkaan tavaraa ottavani. Ei kai tollasia pilipali mahleja kannata enempää heikentää. Kiillotan/mittaan nuo palotilat joka tapauksessa joten samalla niitä voi hiukan muokata, varsinkin kun otan lohkosta vielä parikymppiä pois (nyt 0.15mm alle tason). 61cc palotilalla rutuksi tulisi n.8.7 joka lienee aika siedettävä, vai joutuuko ahtamaan noille männille silloin liikaa? Auto on kuitenkin päivittäisessä ajossa ja luotettavuus on kaiken a ja o. Ja ei, en vaihda mäntiä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..
-
- Ylläpitäjä
Voi pyha isa mita juttuja.SLEI kirjoitti:No eikö siihen tule sitten tasalakisilla ja 2.0 kannella ja pienellä palotilan parannuksella se rontti 9 puristukset?razorass kirjoitti:~2015cc. Kannessa 42cc.SLEI kirjoitti: Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?
Mäntä heikkenee jos siihen monttua kairataan ja vaikka se olisi joku Wiseco jossa on paksu laki kairattavaksi niin tehokkain se palotila on, kun mäntä on lättänä ja palotila on kannessa ja muistuttaa mahdollisimman paljon puolipalloa. Lisääntyy siinä vähän pinta-alakin männässä, josta lämpöä imeytyy mäntään eikä ole työtä tekemässä. Koska täydellistä hemiä ei saa syntymään kuin radiaalisilla venttiileillä niin mahdollisimman kompakti keskellä sylinteriä olisi sitten seuraava tavoite ja vielä tulppakin niin, että se olisi mahdollisimman keskellä palotilaa.
Yksi Engelsmanni viritteli 2L ohariin toiset tulpat pyttyihin ja sai rontti 200hv koneeseen vielä 10% lisää.
Ja se ettei nyky moottoreissa ole tasalakiset männät johtunee korkeista puristusuhteista 16-V kansista.
Aly hoi ala jata. Tule ihmeessa talle vuosituhannelle.
Vastauksia hevon vitun vnhoista oppaista voi lukea kuka tahnsa. Ok perusasiat pysyy... lue. rautakannesta 247hv. Ala Sakke.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Eihän tasalakinen mäntä ole mistään kotoisin ,varmaan paskin vaihtoehto.
Tässä juttua paremmista männistä.
http://www.circletrack.com/techarticles/99078/
Tässä hiukan lisää enklanniksi:
Piston Crowns
The shape and finish on the tops of pistons has also been changing. Flat top pistons have been replaced by dished pistons, domed pistons and pistons with intricate contours to swirl the fuel mixture and promote better fuel atomization.
Some piston crown designs can be very complex because they are designed to produce the lowest possible emissions with the best overall fuel efficiency. The shape of the crown controls the movement of air and fuel as the piston comes up on the compression stroke. This, in turn, affects the burn rate and what happens inside the combustion chamber. Replacement pistons for stock engines with complex piston designs should be the same as the original to maintain the same emissions and performance characteristics.
With performance pistons, designs can be even more specialized. Manufacturers have developed special "fast burn" configurations that allow engines to safely handle more compression without detonating.
John Erb of United Engine & Machine (Silvolite and KB Pistons) said an "Attenuator-Groove" is used on some KB pistons to enhance the valve reliefs. The groove removes two potential hot spots in the combustion chamber and improves airflow and wet flow atomization.
Another unique design feature, said Erb, is the "Mini-Grooves" machined into the top ring land on KB performance pistons. If the piston gets too hot, the top of the piston swells causing the Mini-Grooves to contact the cylinder. This momentary contact helps cool the piston to reduce the danger of detonation and piston destruction.
Tässä juttua paremmista männistä.
http://www.circletrack.com/techarticles/99078/
Tässä hiukan lisää enklanniksi:
Piston Crowns
The shape and finish on the tops of pistons has also been changing. Flat top pistons have been replaced by dished pistons, domed pistons and pistons with intricate contours to swirl the fuel mixture and promote better fuel atomization.
Some piston crown designs can be very complex because they are designed to produce the lowest possible emissions with the best overall fuel efficiency. The shape of the crown controls the movement of air and fuel as the piston comes up on the compression stroke. This, in turn, affects the burn rate and what happens inside the combustion chamber. Replacement pistons for stock engines with complex piston designs should be the same as the original to maintain the same emissions and performance characteristics.
With performance pistons, designs can be even more specialized. Manufacturers have developed special "fast burn" configurations that allow engines to safely handle more compression without detonating.
John Erb of United Engine & Machine (Silvolite and KB Pistons) said an "Attenuator-Groove" is used on some KB pistons to enhance the valve reliefs. The groove removes two potential hot spots in the combustion chamber and improves airflow and wet flow atomization.
Another unique design feature, said Erb, is the "Mini-Grooves" machined into the top ring land on KB performance pistons. If the piston gets too hot, the top of the piston swells causing the Mini-Grooves to contact the cylinder. This momentary contact helps cool the piston to reduce the danger of detonation and piston destruction.
-
- Ylläpitäjä
Hyva etta ymmarsit. Selviat vahemmalla vaivalla.razorass kirjoitti:Eli järkevin on tehdä kokonaan uusi kansi 2.0 aihiosta johon tehdä mahdollisimman suuret palotilat ja siihen ahtoa maltillisesti. Kiitos tiedoista ckolli ja SLEI. Kansi aihio on pöydällä jo.
On ikavaa kun vedet ja oljyt menee sekaisin kun on kaikenmaailman korotuspalaa tuplatiivisteilla.
Turbotettuna kun tehoja aletaan ottaa on jo yhdellakin phvilla kestamista.
Jos budjetti antaa myoten osta cossun mannat ja veivit niin on takuuta keston suhteen +500hv asti. Toki laihoilla seoksilla saa minka vaan rikki eli seokset kohilleen.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
En tiedä tarvitseeko vapari OHC asioissa tulla tälle vuosituhannelle, kun jo 1995 pällistelin dynokäppyrää jossa oli 261bhp 6200rpm rautakannella, kaasareilla ja jakajalla, mutta kone ei kyllä ollut alle 2000cm3.ckolli kirjoitti: Voi pyha isa mita juttuja.
Aly hoi ala jata. Tule ihmeessa talle vuosituhannelle.
Vastauksia hevon vitun vnhoista oppaista voi lukea kuka tahnsa. Ok perusasiat pysyy... lue. rautakannesta 247hv. Ala Sakke.
Mainitsemani tuplatulppakone oli rakennettu sääntöjen mukaan jotka kielsivät kaiken kannen hitsaamisen eli palotiloja ei pystynyt optimoimaan. En kyllä löytänyt lopullisia testituloksia, mutta saatoin muistaa teholisän väärin, kun ekoissa testeissä oli saatu vain vähän yli 10hv lisää.
Lähden nurkkaan häpeämään pattipäiset NASCAR- männät siihen turbo ohariin pitikin laittaa.
PS. Cosworthin tekemissä WRC-männissä on/oli tällaiset viime vuosituhannella:
"Another unique design feature, said Erb, is the "Mini-Grooves" machined into the top ring land on KB performance pistons. If the piston gets too hot, the top of the piston swells causing the Mini-Grooves to contact the cylinder. This momentary contact helps cool the piston to reduce the danger of detonation and piston destruction."
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
SLEI: väittäisin että joudut vuosituhatta vaihtamaan, vaikka olisi 2.2 ohc niin noi tehot on tiukassa eikä ole kuultu ainakaan "virallisissa jarruissa" eli siihen aikaan ST- motors/Harinen, PAITSI JOSSAIN HEVONVITUN JARRUISSA MISSÄ NÄITÄ KYLLÄ ON NÄHTY
Ainiin tosiaan yksi vitun iso PS. katteles vähä noita kierroksia, yleensä joutuu kierrättää jos haluu tehoa, ellei sitte joku rakentanu 2.??? jonkun järjettömän jolla ei ole rallin kanssa mitään tekemistä, eli funtsataan mitä selitetään 


-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Ei varmaan oo käynyt "virallisissa jarruissa", kun kyseessä on CCC:n kesäkuun 1995 numerossa testaama RS2000 jossa "järjetön" 92.8mm poraus ja 88mm iskuinen kone 241lbft 4400-4600rpm. Kannen oli portannut Dave Walker, joka niitten tuplatulppien kanssa puuhasteli.SHR kirjoitti:SLEI: väittäisin että joudut vuosituhatta vaihtamaan, vaikka olisi 2.2 ohc niin noi tehot on tiukassa eikä ole kuultu ainakaan "virallisissa jarruissa" eli siihen aikaan ST- motors/Harinen, PAITSI JOSSAIN HEVONVITUN JARRUISSA MISSÄ NÄITÄ KYLLÄ ON NÄHTYAiniin tosiaan yksi vitun iso PS. katteles vähä noita kierroksia, yleensä joutuu kierrättää jos haluu tehoa, ellei sitte joku rakentanu 2.??? jonkun järjettömän jolla ei ole rallin kanssa mitään tekemistä, eli funtsataan mitä selitetään
Ei näitä lukuja kukaan kuitenkaan usko, mutta minä vain kerroin pällistelleeni tällaisia dynokäppyröitä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Saa olla kannessa virtauksia jo 300hp:n verran jos 260 hp lähtee vaparista
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Pahasti menee taas off-topic.siipicossu kirjoitti:Saa olla kannessa virtauksia jo 300hp:n verran jos 260 hp lähtee vaparista
Virtauksia ei mitattu/kerrottu, mutta kannessa oli 46 ja 38 venat, 50 DCOE kaasarit ja Holbayn rullanokka.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Yleensä kun puhutaan esim ohc koneesta niin ne on porattu omaan tai kossun 200 lohkoon sekä käytetään vakioiskua, onhan pitkäiskuisia tehty mutta ei kotimaassa ralliin koska iskunpidentäminen kielletty. Tehoja tulisi verrata litratehoina jolloin näitä iskun muutoksiakin voi verrata. Onhan toi mahdollista mutta kovasti saa kaivaa noilla venoilla 

-
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ti Lokakuu 29. 10:01:50 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi City
-
- Viestit: 4228
- Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002
Varovasti sitte , puristukset kun on yli 10 , ei paljoa tarvii niin mukit halki .Janze kirjoitti:Kaikki tietysti kiinni siitä mitä haetaan.. Itsellä on ajossa ahdettu (vakio) Is moottori, ruisku vaihdettiin tupliin ja sytkä kaasari malliin(old school) Yllättävän hyvin on vetoja 0.6 paineilla... Mutta kaikki toki saa hajalle...
ex Jäsen #10
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
- Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere
Ittelle tein 2wd cossun männillä, holkitetuilla f-veiveillä ja 3,5 mm lasketulla is:n kannella koneen. Cossun kynsi kannentiivisteellä puristus oli n. 8,2. Ihan toimiva sekä suhteellisen edullinen ratkaisu pienemmille n.1 bar paineille.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Kyllä tuolla rakenteella -pitäisi- kestää ~1,3-1,5 bar. Perusteluna:
- cossun männät (orig. Mahle) kestää yli 2 kiloa
- kynsitiiviste kestää yli 2 kiloa (olen käyttänyt-kokeillut)
Heikko lenkki on nuo kanget. Omat OHC-turbot kohta 20v takaa olivat yleensä 2,0-veiveillä; hetkittäin kestivät yli 1,8 bar, ja jatkuvanakin 1,5 bar "hyvän aikaa". Voisi olettaa että uudemmat ja vahvemmat "205"-veivit (F-veivit) kestävät vähintään samat.
Halpis OHC-turboleikki loppuu aina mäntien romahtamiseen rengasurien välistä; 0,6-0,7 bar maksimisieto 2,0/205 -männille. Hetken kestää lisää, mutta viimeistään 0,9-1,0 bar -> kaboom.
- cossun männät (orig. Mahle) kestää yli 2 kiloa
- kynsitiiviste kestää yli 2 kiloa (olen käyttänyt-kokeillut)
Heikko lenkki on nuo kanget. Omat OHC-turbot kohta 20v takaa olivat yleensä 2,0-veiveillä; hetkittäin kestivät yli 1,8 bar, ja jatkuvanakin 1,5 bar "hyvän aikaa". Voisi olettaa että uudemmat ja vahvemmat "205"-veivit (F-veivit) kestävät vähintään samat.
Halpis OHC-turboleikki loppuu aina mäntien romahtamiseen rengasurien välistä; 0,6-0,7 bar maksimisieto 2,0/205 -männille. Hetken kestää lisää, mutta viimeistään 0,9-1,0 bar -> kaboom.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Juu jaa onkos poijjaat laskenu kummat tulee halvemmaks loppujen lopuksi, cossun käytetyt männät vai wiseco?
Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan...
Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista

Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...
Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta...
Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?
Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan...

Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista


Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...
Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta...

Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
BlackEscort kirjoitti:Juu jaa onkos poijjaat laskenu kummat tulee halvemmaks loppujen lopuksi, cossun käytetyt männät vai wiseco?
Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan...
Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista![]()
Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...
Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta...
Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?
cossuun saa renkaita n.100e sarja. ne cossu wisecot on ilmeisesti usparts tilannut omilla mitoilla valmistajalta.
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
adh kirjoitti:BlackEscort kirjoitti:Juu jaa onkos poijjaat laskenu kummat tulee halvemmaks loppujen lopuksi, cossun käytetyt männät vai wiseco?
Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan...
Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista![]()
Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...
Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta...
Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?
cossuun saa renkaita n.100e sarja.ja käytetyt männät maksaa 100e-250e
eli jos on hyvä std lohko, niin cossun osilla kasaa melkein samaan rahaan kuin kuplan mahleilla. yleensä cossun std männästä kuluu vain renkaat,ei eikä mäntä.
ne cossu wisecot on ilmeisesti usparts tilannut omilla mitoilla valmistajalta.
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 963
- Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
- Paikkakunta: espoo
-
- Viestit: 963
- Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
- Paikkakunta: espoo
saatto ollakin. varsin vahva vilungin maku siitä jäi. no, onneksi on vielä rehtejäkin autoharrastajia. itse olen varsin vainoharhainen ostaessani käytettyä kamaa , siksi pyrin ostamaan uusia osia.. vaikkakin viritys-osilla ei ole vaihto eikä palautusoikeutta. 

taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Lautamäeltäköhän kattelin tuota rengas sarjaa cossuun(250€). Tulin vaan siihen tulokseen että parempi heittää heti se 200-300€ menemään ja saada rahalle vastinetta, ettei ihan kuitenkaan kaivoon kannata pistää...
Jossain oli puhuttu käyt. cossun kangista ja siitä kuinka kalliiksi tuli kun ei ollut tarkistanut niiden suoruuksia, tosin jokainen cossun omistaja ei vaihda niitä pois vain sen takia koska siihen löytyy ylimääräistä paalua...kyllä moni vaihtaa ne senkin takia koska alkaa olemaan kilometrejä takana isoilla ahdoilla. Ja paljonko cossuun tulee maksamaan uudet männät ja kanget, jos myy hyvään hintaan vanhat pois ennenkuin räjähtää pannu

Jossain oli puhuttu käyt. cossun kangista ja siitä kuinka kalliiksi tuli kun ei ollut tarkistanut niiden suoruuksia, tosin jokainen cossun omistaja ei vaihda niitä pois vain sen takia koska siihen löytyy ylimääräistä paalua...kyllä moni vaihtaa ne senkin takia koska alkaa olemaan kilometrejä takana isoilla ahdoilla. Ja paljonko cossuun tulee maksamaan uudet männät ja kanget, jos myy hyvään hintaan vanhat pois ennenkuin räjähtää pannu


-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis