Ahtamista jälleen.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Ahtamista jälleen.

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 15. 14:22:16 2004

Onko ohc:n puristussuhdetta järkevää pudottaa ahdinkäyttöön esimerkiksi kuparilevyllä vai kannattaako hankkia palotilalliset männät?

..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » To Heinäkuu 15. 14:42:46 2004

olen saannut käsityksen että pieneen ahtamiseen <.5bar riittää tuo kuparilevy mutta jos tosta ruvetaan menee yli niin pitää jo mäntää sun muuta laitella.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 15. 15:09:34 2004

Yleensä aina homma lähtee käsistä ja männät sulaa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » To Heinäkuu 15. 15:50:07 2004

oisko semmonen homma hyvä että laittas cossun 2WD männät F-veiveihin kiinni ruiskukoneeseen? Tulisko siten pikkasen fiksummat puristukset, onko kukaan laskenut? Cossun ahdin ja cooleri ja tehot pyöreesti 200hp ja siitä ylemmäs sitten varmaan jo veivitkin vaihtas

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Heinäkuu 15. 15:54:48 2004

FordEscort kirjoitti:oisko semmonen homma hyvä että laittas cossun 2WD männät F-veiveihin kiinni ruiskukoneeseen? Tulisko siten pikkasen fiksummat puristukset, onko kukaan laskenut? Cossun ahdin ja cooleri ja tehot pyöreesti 200hp ja siitä ylemmäs sitten varmaan jo veivitkin vaihtas
Joo, ja mahlen mäntäsatsin saa halvemmalla ku cosan orkkismännät käytettynä....
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

popo99
Viestit: 59
Liittynyt: Ke Huhtikuu 30. 14:10:08 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja popo99 » To Heinäkuu 15. 16:01:11 2004

mitäs noi mahlet kestää, kokemuksia?
Ahistaa ahistaa

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » To Heinäkuu 15. 16:22:16 2004

Mitäköhän noi kestäs sorvata noi Autoracingissa myytävät mahlen STD-männät... Tai sitten kuplan mahlet

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Heinäkuu 15. 16:59:01 2004

Aiemmissa topiceissa on annettu kokemuspohjaisia vastauksia kuparilevyista.
Ilmeisesti haluat tallaisen vastauksen.
On hyva ja toimii kadullakin. Laita kiinni vaan. Kerro kokemuksista sitten.

Mahlen mannat on cossussakin mutta ilm taas tarkoitettiin kuplan mantia. Laita kiinni vaan ja kerro kokemuksista.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 15. 17:18:58 2004

Painetta max 0.6bar. Männät on mahlet ja ruttu pitäisi saada ysin pintaan.
Mikään 4000rpm heräävä lagittava turbo-paska ei kiinnosta pätkääkään vaan tarkoitus on saada sopivasti lisää vääntöä koko alueelle ja säilyttää moottorin ominaisuuksia myös ilman ahtoa.

Muotoilen alkuperäisen kysymyksen uudelleen; Miten kannattaa pudottaa puristussuhdetta jotta palaminen säilyisi mahdollisimman tehokkaana? Kantta ei voi kaivaa enempää joten sen voi unohtaa. Ruttu nyt 11:1.

edit; Perkele ckolli vastasi juuri sitä mitä halusin, on se hienoo kun joku osaa lukea myös riviltä eikä vaan välistä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re: Ahtamista jälleen.

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 15. 17:37:31 2004

razorass kirjoitti:Onko ohc:n puristussuhdetta järkevää pudottaa ahdinkäyttöön esimerkiksi kuparilevyllä vai kannattaako hankkia palotilalliset männät?

..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.
Voi voi, jos ei edes jaksa lukea niitä monia ohjeita joita tästäkin aiheesta on kirjoitettu, niin kannattaisikohan viedä se kone jonnekkin firmaan laitettavaksi??
Levyt, niiden materiaali ja tiivisteet; eri mäntien kesto ja niiden sorvaus; kiertokankien kesto ja työstö on moneen kertaan vatvottu.

9.2 mekaanisella puristuksella ja 0.6bar ahdoilla todellinen puristus vähän yli 12, ei siinä mitkään pilipalimännät kestä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » To Heinäkuu 15. 17:50:34 2004

Cossun männät, cossun veivit, cometic pahvi - ja vetoo...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ahtamista jälleen.

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Heinäkuu 15. 18:06:40 2004

razorass kirjoitti:Onko ohc:n puristussuhdetta järkevää pudottaa ahdinkäyttöön esimerkiksi kuparilevyllä vai kannattaako hankkia palotilalliset männät?

..noissa muissa turboaiheissa saattaisi olla tästäkin juttua mutta ei jaksa lukea 1 faktaa kohden 10 turhaa postausta. Ei millään pahalla.

Eli kaikkeen pitäisi saada valmiiksi mietitty ja märehditty vastaus?
Meinasitko kuitenkin itse laittaa osat paikoilleen, ja ottaa vastuun että kaikki myös kestää?

Ei tääkään millään pahalla :wink:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re: Ahtamista jälleen.

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 15. 18:33:39 2004

SLEI kirjoitti:
Voi voi, jos ei edes jaksa lukea niitä monia ohjeita joita tästäkin aiheesta on kirjoitettu, niin kannattaisikohan viedä se kone jonnekkin firmaan laitettavaksi??
Levyt, niiden materiaali ja tiivisteet; eri mäntien kesto ja niiden sorvaus; kiertokankien kesto ja työstö on moneen kertaan vatvottu.

9.2 mekaanisella puristuksella ja 0.6bar ahdoilla todellinen puristus vähän yli 12, ei siinä mitkään pilipalimännät kestä.
voi voi jotta luulet että en ole lukenut? En tainnut mitään noista luettelemistasi asioista tässä edes kysyä.

Minkäköhän takia näitä kaikkia tekniikan topicceja ei jaksa aina selata edes takas...
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 15. 19:43:37 2004

Vastataan sitten lyhyesti ensimmäiseen kysymykseen EI kannata käyttää mitään levyä puristusten laskemiseen ja "jotta palaminen säilyisi mahdollisimman tehokkaana" eikä syntyisi "lagittava turbo-paska" ei kannata myöskään laittaa mitään kuppimäntiä koska tasalakiset on parhaat palamisen kannalta.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Heinäkuu 15. 19:46:43 2004

jos edes unohtaisit sen kuparilevyn, paaset paljon helpommalla.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 15. 20:12:14 2004

Eli järkevin on tehdä kokonaan uusi kansi 2.0 aihiosta johon tehdä mahdollisimman suuret palotilat ja siihen ahtoa maltillisesti. Kiitos tiedoista ckolli ja SLEI. Kansi aihio on pöydällä jo.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Heinäkuu 15. 20:42:58 2004

SLEI kirjoitti:ei kannata myöskään laittaa mitään kuppimäntiä koska tasalakiset on parhaat palamisen kannalta.
Onkos tähän mitään muuta perustetta kuin että kotikonstein ei saa sellaista kuppia männän päähän että se toimisi paremmin kuin pelkkä tasalaki?

Ei taida vapaastihengittävissä nykykoneissa olla missään enää tasalakisia mäntiä?

Miten tuo tehollinen puristussuhde ahdetuissa oikein lasketaan? Yritin sitä pähkiä Maunon virikirjan pohjalta, mutta homma menee niin vaikeaksi, että joku kokemusperäinen nyrkkisääntö olisi mukava oppia....

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 15. 21:01:45 2004

razorass kirjoitti:Eli järkevin on tehdä kokonaan uusi kansi 2.0 aihiosta johon tehdä mahdollisimman suuret palotilat ja siihen ahtoa maltillisesti. Kiitos tiedoista ckolli ja SLEI. Kansi aihio on pöydällä jo.
Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 15. 21:30:39 2004

SLEI kirjoitti: Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?
~2015cc. Kannessa 42cc.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 15. 23:12:04 2004

razorass kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?
~2015cc. Kannessa 42cc.
No eikö siihen tule sitten tasalakisilla ja 2.0 kannella ja pienellä palotilan parannuksella se rontti 9 puristukset?

Mäntä heikkenee jos siihen monttua kairataan ja vaikka se olisi joku Wiseco jossa on paksu laki kairattavaksi niin tehokkain se palotila on, kun mäntä on lättänä ja palotila on kannessa ja muistuttaa mahdollisimman paljon puolipalloa. Lisääntyy siinä vähän pinta-alakin männässä, josta lämpöä imeytyy mäntään eikä ole työtä tekemässä. Koska täydellistä hemiä ei saa syntymään kuin radiaalisilla venttiileillä niin mahdollisimman kompakti keskellä sylinteriä olisi sitten seuraava tavoite ja vielä tulppakin niin, että se olisi mahdollisimman keskellä palotilaa.
Yksi Engelsmanni viritteli 2L ohariin toiset tulpat pyttyihin ja sai rontti 200hv koneeseen vielä 10% lisää.
Ja se ettei nyky moottoreissa ole tasalakiset männät johtunee korkeista puristusuhteista 16-V kansista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » To Heinäkuu 15. 23:38:20 2004

Paras palaminen saataisiin pallossa, mutta sehän ei tietenkään ole mahdollista.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Heinäkuu 15. 23:50:39 2004

cossuesco kirjoitti:Paras palaminen saataisiin pallossa, mutta sehän ei tietenkään ole mahdollista.
Silloin pitäisi syttyminen tapahtua pallon keskipisteessä muuten liekkirintamat on eri mittaisia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Heinäkuu 15. 23:57:34 2004

Jep. Männistä nyt en missään vaiheessa ajatellutkaan tavaraa ottavani. Ei kai tollasia pilipali mahleja kannata enempää heikentää. Kiillotan/mittaan nuo palotilat joka tapauksessa joten samalla niitä voi hiukan muokata, varsinkin kun otan lohkosta vielä parikymppiä pois (nyt 0.15mm alle tason). 61cc palotilalla rutuksi tulisi n.8.7 joka lienee aika siedettävä, vai joutuuko ahtamaan noille männille silloin liikaa? Auto on kuitenkin päivittäisessä ajossa ja luotettavuus on kaiken a ja o. Ja ei, en vaihda mäntiä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Pe Heinäkuu 16. 0:22:55 2004

SLEI kirjoitti:
cossuesco kirjoitti:Paras palaminen saataisiin pallossa, mutta sehän ei tietenkään ole mahdollista.
Silloin pitäisi syttyminen tapahtua pallon keskipisteessä muuten liekkirintamat on eri mittaisia.
Aivan

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Heinäkuu 16. 2:28:18 2004

SLEI kirjoitti:
razorass kirjoitti:
SLEI kirjoitti: Mikä sen turbotettavan koneen kuutiotilavuus on?
~2015cc. Kannessa 42cc.
No eikö siihen tule sitten tasalakisilla ja 2.0 kannella ja pienellä palotilan parannuksella se rontti 9 puristukset?

Mäntä heikkenee jos siihen monttua kairataan ja vaikka se olisi joku Wiseco jossa on paksu laki kairattavaksi niin tehokkain se palotila on, kun mäntä on lättänä ja palotila on kannessa ja muistuttaa mahdollisimman paljon puolipalloa. Lisääntyy siinä vähän pinta-alakin männässä, josta lämpöä imeytyy mäntään eikä ole työtä tekemässä. Koska täydellistä hemiä ei saa syntymään kuin radiaalisilla venttiileillä niin mahdollisimman kompakti keskellä sylinteriä olisi sitten seuraava tavoite ja vielä tulppakin niin, että se olisi mahdollisimman keskellä palotilaa.
Yksi Engelsmanni viritteli 2L ohariin toiset tulpat pyttyihin ja sai rontti 200hv koneeseen vielä 10% lisää.
Ja se ettei nyky moottoreissa ole tasalakiset männät johtunee korkeista puristusuhteista 16-V kansista.
Voi pyha isa mita juttuja.

Aly hoi ala jata. Tule ihmeessa talle vuosituhannelle.
Vastauksia hevon vitun vnhoista oppaista voi lukea kuka tahnsa. Ok perusasiat pysyy... lue. rautakannesta 247hv. Ala Sakke.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Heinäkuu 16. 3:00:17 2004

Eihän tasalakinen mäntä ole mistään kotoisin ,varmaan paskin vaihtoehto.

Tässä juttua paremmista männistä.
http://www.circletrack.com/techarticles/99078/

Tässä hiukan lisää enklanniksi:

Piston Crowns
The shape and finish on the tops of pistons has also been changing. Flat top pistons have been replaced by dished pistons, domed pistons and pistons with intricate contours to swirl the fuel mixture and promote better fuel atomization.

Some piston crown designs can be very complex because they are designed to produce the lowest possible emissions with the best overall fuel efficiency. The shape of the crown controls the movement of air and fuel as the piston comes up on the compression stroke. This, in turn, affects the burn rate and what happens inside the combustion chamber. Replacement pistons for stock engines with complex piston designs should be the same as the original to maintain the same emissions and performance characteristics.

With performance pistons, designs can be even more specialized. Manufacturers have developed special "fast burn" configurations that allow engines to safely handle more compression without detonating.

John Erb of United Engine & Machine (Silvolite and KB Pistons) said an "Attenuator-Groove" is used on some KB pistons to enhance the valve reliefs. The groove removes two potential hot spots in the combustion chamber and improves airflow and wet flow atomization.

Another unique design feature, said Erb, is the "Mini-Grooves" machined into the top ring land on KB performance pistons. If the piston gets too hot, the top of the piston swells causing the Mini-Grooves to contact the cylinder. This momentary contact helps cool the piston to reduce the danger of detonation and piston destruction.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Heinäkuu 16. 10:42:47 2004

razorass kirjoitti:Eli järkevin on tehdä kokonaan uusi kansi 2.0 aihiosta johon tehdä mahdollisimman suuret palotilat ja siihen ahtoa maltillisesti. Kiitos tiedoista ckolli ja SLEI. Kansi aihio on pöydällä jo.
Hyva etta ymmarsit. Selviat vahemmalla vaivalla.
On ikavaa kun vedet ja oljyt menee sekaisin kun on kaikenmaailman korotuspalaa tuplatiivisteilla.
Turbotettuna kun tehoja aletaan ottaa on jo yhdellakin phvilla kestamista.

Jos budjetti antaa myoten osta cossun mannat ja veivit niin on takuuta keston suhteen +500hv asti. Toki laihoilla seoksilla saa minka vaan rikki eli seokset kohilleen.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Heinäkuu 16. 10:48:16 2004

ckolli kirjoitti: Voi pyha isa mita juttuja.

Aly hoi ala jata. Tule ihmeessa talle vuosituhannelle.
Vastauksia hevon vitun vnhoista oppaista voi lukea kuka tahnsa. Ok perusasiat pysyy... lue. rautakannesta 247hv. Ala Sakke.
En tiedä tarvitseeko vapari OHC asioissa tulla tälle vuosituhannelle, kun jo 1995 pällistelin dynokäppyrää jossa oli 261bhp 6200rpm rautakannella, kaasareilla ja jakajalla, mutta kone ei kyllä ollut alle 2000cm3.
Mainitsemani tuplatulppakone oli rakennettu sääntöjen mukaan jotka kielsivät kaiken kannen hitsaamisen eli palotiloja ei pystynyt optimoimaan. En kyllä löytänyt lopullisia testituloksia, mutta saatoin muistaa teholisän väärin, kun ekoissa testeissä oli saatu vain vähän yli 10hv lisää.

Lähden nurkkaan häpeämään pattipäiset NASCAR- männät siihen turbo ohariin pitikin laittaa.

PS. Cosworthin tekemissä WRC-männissä on/oli tällaiset viime vuosituhannella:
"Another unique design feature, said Erb, is the "Mini-Grooves" machined into the top ring land on KB performance pistons. If the piston gets too hot, the top of the piston swells causing the Mini-Grooves to contact the cylinder. This momentary contact helps cool the piston to reduce the danger of detonation and piston destruction."
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Heinäkuu 16. 14:02:07 2004

SLEI: väittäisin että joudut vuosituhatta vaihtamaan, vaikka olisi 2.2 ohc niin noi tehot on tiukassa eikä ole kuultu ainakaan "virallisissa jarruissa" eli siihen aikaan ST- motors/Harinen, PAITSI JOSSAIN HEVONVITUN JARRUISSA MISSÄ NÄITÄ KYLLÄ ON NÄHTY :wink: Ainiin tosiaan yksi vitun iso PS. katteles vähä noita kierroksia, yleensä joutuu kierrättää jos haluu tehoa, ellei sitte joku rakentanu 2.??? jonkun järjettömän jolla ei ole rallin kanssa mitään tekemistä, eli funtsataan mitä selitetään :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Heinäkuu 16. 15:21:50 2004

SHR kirjoitti:SLEI: väittäisin että joudut vuosituhatta vaihtamaan, vaikka olisi 2.2 ohc niin noi tehot on tiukassa eikä ole kuultu ainakaan "virallisissa jarruissa" eli siihen aikaan ST- motors/Harinen, PAITSI JOSSAIN HEVONVITUN JARRUISSA MISSÄ NÄITÄ KYLLÄ ON NÄHTY :wink: Ainiin tosiaan yksi vitun iso PS. katteles vähä noita kierroksia, yleensä joutuu kierrättää jos haluu tehoa, ellei sitte joku rakentanu 2.??? jonkun järjettömän jolla ei ole rallin kanssa mitään tekemistä, eli funtsataan mitä selitetään :)
Ei varmaan oo käynyt "virallisissa jarruissa", kun kyseessä on CCC:n kesäkuun 1995 numerossa testaama RS2000 jossa "järjetön" 92.8mm poraus ja 88mm iskuinen kone 241lbft 4400-4600rpm. Kannen oli portannut Dave Walker, joka niitten tuplatulppien kanssa puuhasteli.
Ei näitä lukuja kukaan kuitenkaan usko, mutta minä vain kerroin pällistelleeni tällaisia dynokäppyröitä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Heinäkuu 16. 15:49:17 2004

Saa olla kannessa virtauksia jo 300hp:n verran jos 260 hp lähtee vaparista
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Heinäkuu 16. 18:03:13 2004

siipicossu kirjoitti:Saa olla kannessa virtauksia jo 300hp:n verran jos 260 hp lähtee vaparista
Pahasti menee taas off-topic.

Virtauksia ei mitattu/kerrottu, mutta kannessa oli 46 ja 38 venat, 50 DCOE kaasarit ja Holbayn rullanokka.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Heinäkuu 19. 8:55:41 2004

Yleensä kun puhutaan esim ohc koneesta niin ne on porattu omaan tai kossun 200 lohkoon sekä käytetään vakioiskua, onhan pitkäiskuisia tehty mutta ei kotimaassa ralliin koska iskunpidentäminen kielletty. Tehoja tulisi verrata litratehoina jolloin näitä iskun muutoksiakin voi verrata. Onhan toi mahdollista mutta kovasti saa kaivaa noilla venoilla :)

Janze
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Lokakuu 29. 10:01:50 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi City

Viesti Kirjoittaja Janze » Ke Kesäkuu 4. 8:05:36 2008

Kaikki tietysti kiinni siitä mitä haetaan.. Itsellä on ajossa ahdettu (vakio) Is moottori, ruisku vaihdettiin tupliin ja sytkä kaasari malliin :D (old school) Yllättävän hyvin on vetoja 0.6 paineilla... Mutta kaikki toki saa hajalle...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Kesäkuu 4. 13:12:49 2008

Janze kirjoitti:Kaikki tietysti kiinni siitä mitä haetaan.. Itsellä on ajossa ahdettu (vakio) Is moottori, ruisku vaihdettiin tupliin ja sytkä kaasari malliin :D (old school) Yllättävän hyvin on vetoja 0.6 paineilla... Mutta kaikki toki saa hajalle...
Varovasti sitte , puristukset kun on yli 10 , ei paljoa tarvii niin mukit halki .
ex Jäsen #10

Janze
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Lokakuu 29. 10:01:50 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi City

Viesti Kirjoittaja Janze » Ke Kesäkuu 4. 13:49:34 2008

Toistaiseksi kestänyt noinkin... Välillä kyllä hirvittää moottoritiellä vedättää...
Viimeksi muokannut Janze, Ke Kesäkuu 4. 13:51:18 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Janze
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Lokakuu 29. 10:01:50 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi City

Viesti Kirjoittaja Janze » Ke Kesäkuu 4. 13:50:00 2008

Ja tosiaan, maltti on valttia... :D

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » To Kesäkuu 5. 11:02:43 2008

Ittelle tein 2wd cossun männillä, holkitetuilla f-veiveillä ja 3,5 mm lasketulla is:n kannella koneen. Cossun kynsi kannentiivisteellä puristus oli n. 8,2. Ihan toimiva sekä suhteellisen edullinen ratkaisu pienemmille n.1 bar paineille.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Kesäkuu 5. 11:46:47 2008

Kyllä tuolla rakenteella -pitäisi- kestää ~1,3-1,5 bar. Perusteluna:
- cossun männät (orig. Mahle) kestää yli 2 kiloa
- kynsitiiviste kestää yli 2 kiloa (olen käyttänyt-kokeillut)

Heikko lenkki on nuo kanget. Omat OHC-turbot kohta 20v takaa olivat yleensä 2,0-veiveillä; hetkittäin kestivät yli 1,8 bar, ja jatkuvanakin 1,5 bar "hyvän aikaa". Voisi olettaa että uudemmat ja vahvemmat "205"-veivit (F-veivit) kestävät vähintään samat.

Halpis OHC-turboleikki loppuu aina mäntien romahtamiseen rengasurien välistä; 0,6-0,7 bar maksimisieto 2,0/205 -männille. Hetken kestää lisää, mutta viimeistään 0,9-1,0 bar -> kaboom.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Kesäkuu 6. 16:52:32 2008

Juu jaa onkos poijjaat laskenu kummat tulee halvemmaks loppujen lopuksi, cossun käytetyt männät vai wiseco?

Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan... :roll:

Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista :?: :roll:
Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...

Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta... :lol:


Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Kesäkuu 6. 17:48:48 2008

BlackEscort kirjoitti:Juu jaa onkos poijjaat laskenu kummat tulee halvemmaks loppujen lopuksi, cossun käytetyt männät vai wiseco?

Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan... :roll:

Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista :?: :roll:
Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...

Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta... :lol:


Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?

cossuun saa renkaita n.100e sarja. ne cossu wisecot on ilmeisesti usparts tilannut omilla mitoilla valmistajalta.
ford escort´79 tic

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Kesäkuu 6. 17:54:21 2008

adh kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:Juu jaa onkos poijjaat laskenu kummat tulee halvemmaks loppujen lopuksi, cossun käytetyt männät vai wiseco?

Itse en ainakaan kasaisi konetta vanhoilla renkailla ja sattui silmään nuo cossun rengassarja...250€
Jos joku pyytää lisäksi cossun männistä 250€, siihen renkaat 250€=500€
Wiseco sarjaa saa renkaineen 565€ halvimmillaan... :roll:

Onko järkee enää alkaa kasaan konetta tuolla hintaerolla käytetyistä palikoista :?: :roll:
Siihen kun lisätään cossun kanget käytettynä, 200-250€ niin loppujen lopuksi säästöö tulee crowleriin verrattuna tuolla paketilla 200-300€
Onko järkee tuolla hintaa kasata konetta vanhoilla osilla joista ei mitään tietoo missä käytössä ollut, eikä mitään takuuta että onko kanget edes suorat etc...
Eikä porautus ollut kuin 30€/syl, TammerDiiselillä, et jos haluaa aivan priimana mottorin.
Jos haluaa budjetti moottorin, ite kasaisin kyypelwaagenin männillä, niistä on tietoo et kestää sen 200kaakkelia ahdettuna 1,0bar ahdoilla ainakin...

Nyt puhun onc:n ahtamisesta, en imuilman virtauksien nopeuttamisesta... :lol:


Entä onko hyviä vinkkejä kellään mistä vois tilata wisecot ulkomailta hiukan edullisemmin?

cossuun saa renkaita n.100e sarja.ja käytetyt männät maksaa 100e-250e
eli jos on hyvä std lohko, niin cossun osilla kasaa melkein samaan rahaan kuin kuplan mahleilla. yleensä cossun std männästä kuluu vain renkaat,ei eikä mäntä.
ne cossu wisecot on ilmeisesti usparts tilannut omilla mitoilla valmistajalta.
ford escort´79 tic

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Kesäkuu 6. 17:57:56 2008

..ja sitten käy vielä samanlainen tsägä kun puuhapetellä,: ostaa hyvä-uskoisena cossu-eskoon männät klubin jäseneltä, ja ne ovatkin soikeat ja paskat.. kyl uusi on aina uusi, trust no one.. :evil:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Kesäkuu 6. 20:32:44 2008

Olikohan samat männät jotka kävi minullakin kääntymässä?? :roll:

Noista cosan männänrenkaista niin itse maksoin uusista orig. mahlen renkaista 160€
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Kesäkuu 6. 21:16:42 2008

rs 2000 nimimerkiltä ostettu..
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Kesäkuu 6. 22:12:30 2008

taneli kirjoitti:rs 2000 nimimerkiltä ostettu..
ford eteen niin sit on sama kaveri..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Pe Kesäkuu 6. 23:03:36 2008

sama "mies".. kohta tää poistetaan.. mut ei voi ymmärtää moista kusetusta jäsenten välillä, ajetaan kuitenkin yhteistä asiaa.. :roll:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » La Kesäkuu 7. 11:15:38 2008

Niin poistetaan, ei haukuta liikaa :lol: Joo ei se oikein ole. Kummaa touhua. Mahtoikohan olla että niitä mäntiä olis vielä kuulapuhallettu?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » La Kesäkuu 7. 12:52:29 2008

saatto ollakin. varsin vahva vilungin maku siitä jäi. no, onneksi on vielä rehtejäkin autoharrastajia. itse olen varsin vainoharhainen ostaessani käytettyä kamaa , siksi pyrin ostamaan uusia osia.. vaikkakin viritys-osilla ei ole vaihto eikä palautusoikeutta. :lol:
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Kesäkuu 8. 20:36:15 2008

Lautamäeltäköhän kattelin tuota rengas sarjaa cossuun(250€). Tulin vaan siihen tulokseen että parempi heittää heti se 200-300€ menemään ja saada rahalle vastinetta, ettei ihan kuitenkaan kaivoon kannata pistää...

Jossain oli puhuttu käyt. cossun kangista ja siitä kuinka kalliiksi tuli kun ei ollut tarkistanut niiden suoruuksia, tosin jokainen cossun omistaja ei vaihda niitä pois vain sen takia koska siihen löytyy ylimääräistä paalua...kyllä moni vaihtaa ne senkin takia koska alkaa olemaan kilometrejä takana isoilla ahdoilla. Ja paljonko cossuun tulee maksamaan uudet männät ja kanget, jos myy hyvään hintaan vanhat pois ennenkuin räjähtää pannu :roll: :?:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Vastaa Viestiin