OHC:n valumerkinnät
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1688
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001
OHC:n valumerkinnät
Ties monennenko kerran tätä täällä kysytään mutta minulta vastaus on mennyt ohi silmien...
Eli OHC koneen valumerkintä, 205 lienee tuttu ainakin käsitteenä monelle mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä erilaista 205 -mallisessa lohkossa on "tavalliseen" nähden?
Entä merkintä 207?
Eli OHC koneen valumerkintä, 205 lienee tuttu ainakin käsitteenä monelle mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä erilaista 205 -mallisessa lohkossa on "tavalliseen" nähden?
Entä merkintä 207?
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Jos menee metsään, niin menköön.
205 = 2.0 v.-85. Eli tullut tuotantoon vuonna -85.
RSME: siinä mun loosissa on yksi 205 lohko, käy ihmettelemässä siitä.
205 = 2.0 v.-85. Eli tullut tuotantoon vuonna -85.
RSME: siinä mun loosissa on yksi 205 lohko, käy ihmettelemässä siitä.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1688
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
saman olen itsekkin kuullu,tiedä sitten..MikkoT kirjoitti:Ja myös tällästä olen kuullut, että lohko ois "vahvempaa" valua. Eli vesikanavat erois jotenkin ja sitä kautta lohko kestäs vähän enemmän.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
No siis noi ulkoset erot on varmaan näihin asioihin perehtyneet kyllä huomanneet ja ainakin kun itse puhun lohkosta niin puhun pelkästä lohkosta, en kiertokangista yms.TAp kirjoitti:enstex pitää m ääritellä se tavallinen" tai vertailumalli..
vanhaa 70-luvun 2.0 kohkoon nähden ulkolinen ero on pullistus
takaoikealla, jossa olevaan reikään tulee turbon paluuletku tms.
kerrotaan myös, ettö ko. koneissa olisi vahvemmat kiertokanget, ainakin
ne on paksummat.
Kuitenkin tossa 205 alakerrassa on kai vahvemmat kiertokanget ja kampiakseli, tasakylkiset valumännät ja ehkä jotain muita eroja. Toi itse lohkon kestävyyserotieto on tullut koneistamolta (ei paikalliselta) asti.
Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
1985 vuoden Fordin cossu prujussa sanotaan hoonauskoon olevan 2 tai 3.jjs kirjoitti:Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Joo, nus nus, väsyttää.

-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
vesilommin reiästä putkien välisiä ilmarakoja tähystämällä olen tullut siihen tulokseen että samanlaisia ne on kaikki. toleranssia löytyy suuntaan tai toiseen...
tuossa joskus aiemminkin täällä ollut linkki. tupakoidessa tullut potkiskeltua tallin lattialla lojuvia lohkoja ja räpsittyä kuvia
http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... ohkot.html
tossa kakkoskuvassa lohko eroaa muista ulkoisesti moottorin korvakon kiinnityksen kohdalta....
tuossa joskus aiemminkin täällä ollut linkki. tupakoidessa tullut potkiskeltua tallin lattialla lojuvia lohkoja ja räpsittyä kuvia

http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... ohkot.html
tossa kakkoskuvassa lohko eroaa muista ulkoisesti moottorin korvakon kiinnityksen kohdalta....
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Sen verran vois vielä kysästä, että mitä noi hoonauskoot tarkottaa käytännössä. Eli mitenpäin noi numerot menee tohon perusmittaan nähden.jjs kirjoitti:Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Tyhmänä kun en ole ikinä aikaisemmin kuullut tälläisistä tehtaan hoonaustoleransseista.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Juu, jäkätijäkTinde kirjoitti:1985 vuoden Fordin cossu prujussa sanotaan hoonauskoon olevan 2 tai 3.jjs kirjoitti:Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Joo, nus nus, väsyttää.


Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
-
- Viestit: 2239
- Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
- Paikkakunta: vantaa
- Viesti:
ainakin tossa omassa näyttää olevan öljynpaineanturi omalla paikallaan öljytikun vieres ja lämpöanturi kannessa.. muita antureita ei näkyny..olafu kirjoitti:207-lohkosta, että mitä antureita sinne on sitten lisätty? Ja missä ne on?
edit ->
HÄHÄÄ! 207lohkossa ei ole sitä roppuu koneenkorvan alla öljytilaan niinkuin 205lohkossa on

ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Uudemmat F-veivit on mielestäni kaikissa uudemmissa tavallisissa 76.95 iskuisissa lohkoissa 165, 185, 205 yms.tanari kirjoitti:eli siis 207 lohkossa ei ole muuta eroa kuin anturien paikat? täytyypä mennä katsomaan, kun sierran pellin alla on tollanen 207lohkonen 2.0 ohc kiinnostaisi että onko koneessa "f-veivit"
Cossun lohkojen valikointiin lienee kuulunut kanssa "sylinteriputkien" sijainnin tarkistus kampiakselilinjaan nähden, onhan noi valut jossain määrin yksilöllisiä vaikka rautakausi aika pitkällä onkin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no vaikkei olisi nähnyt, se ei tarkoita ettei niitä olisi. cossun Fordin Workshopmanuaali sanoo selvästi että ne on 2 tai 3 kokosia. muut kuin cossu oli 1-4.jjs kirjoitti:Juu, jäkätijäkTinde kirjoitti:1985 vuoden Fordin cossu prujussa sanotaan hoonauskoon olevan 2 tai 3.jjs kirjoitti: Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.
Joo, nus nus, väsyttää.,montakos cossun lohkoa/mäntää olette hoonauskoossa 3 nähneet
mutta asiasta toiseen, jossain oli että ne olisi ollut first of valua, eli valu olisi parempaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Se ei ollutkaan pointti, lähinnä huomio asiasta ehkä ~50kpl cossun konetta -tutkineena- (karkea arvio). Workshopit (-87 alkaen) lukeneena asiaa olen seurannut, ihan uteliaisuuttani. Hoonauskoon näkee virranjakajan reiän vieressä olevista stansseista.Hectori kirjoitti:no vaikkei olisi nähnyt, se ei tarkoita ettei niitä olisi. cossun Fordin Workshopmanuaali sanoo selvästi että ne on 2 tai 3 kokosia. muut kuin cossu oli 1-4.jjs kirjoitti:montakos cossun lohkoa/mäntää olette hoonauskoossa 3 nähneet
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
joo, en ole tosiaan nähnyt 3 hoonikoossa ollutta lohkoa, ja olen vähemmän lohkojakin tutkinut kuin sinä, mutta jos sitä tulee cossun lohko vastaan jossa on hoonikoko 3 niin se voi silti olla cossun lohko. pitääkin muuten katsoa mitä tuossa omassa on, kun en ole tullut katsoneeksi.jjs kirjoitti: Se ei ollutkaan pointti, lähinnä huomio asiasta ehkä ~50kpl cossun konetta -tutkineena- (karkea arvio). Workshopit (-87 alkaen) lukeneena asiaa olen seurannut, ihan uteliaisuuttani. Hoonauskoon näkee virranjakajan reiän vieressä olevista stansseista.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
oiskos jollain tietoa seuraavasta lohkosta. oikealla startin vieressä se uloke ja tulppa kuten 205 lohkossakin. oikealla puolella lukee pienellä 20 ja ykkössylinterin kohdalla oikealla sivulla on sellainen pyöreä merkintä missä numeroita viimeiset numerot 89, eiks toi ole valumerkintä?
lohko otettu `89 tomaatti scorpista. vai onko vaihtunut joskus taunus lohkoon?
lohko otettu `89 tomaatti scorpista. vai onko vaihtunut joskus taunus lohkoon?

ford escort´79 tic
-
- Ylläpitäjä
Itse olen kuullut 205 lohkosta sen version, että valu olisi tarkempi. Tällöin koneistuksessa sylinterin jyrsintä osuu keskelle valua -> vahvemmat sylinteriputket.sierra friikki kirjoitti:joku on maininnut paksummasta sylinteri putken seinämästä 205>20
Vanhoissa lohkoissa valussa sylinteriputki osui noin suunnilleen kohdalleen. Koneistuksen jälkeen sylinteriputken seinämävahvuus oli mitä oli.
No, tämä on hevosmiesten tietotoimistosta, mutta kuullostaa järkevälle.
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
- Paikkakunta: Pinehill
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Onko tota 202 lohkon alkuperää kellään tiedossa, eli onko se nyt sit Trasitin vai minkä, onko kaasari, ruisku, katilla vai ilman, missä vuosimalleissa ja onko vahvempi ku 205, niinku jotkut huhuilee?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Eli perätön huhu, että olis vahvempi ku 205?jjs kirjoitti:Transitin lohko. Eipä tuo niin ihmeelliselle näyttänyt.... Vastaa melko hyvin 205/207/209 -versioita
Kerholainen jolta ostin mun 200 lohkon, sanoi että etsii 202 lohkoa koska ois toiseks vahvin ohc lohko ja siitä ois hyvä rakentaa ns."omavalmiste" Cossun kone mk1 Escoon tjsp...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tutkin yhden tuommoisen kun viidakkorumpu väitti sitä "escocossun speciaalilohkoksi". Paino sama kuin muissa, vahvistuspaikat valussa samat kuin noissa em. jne.tumppe kirjoitti:Eli perätön huhu, että olis vahvempi ku 205?jjs kirjoitti:Transitin lohko. Eipä tuo niin ihmeelliselle näyttänyt.... Vastaa melko hyvin 205/207/209 -versioita
Kerholainen jolta ostin mun 200 lohkon, sanoi että etsii 202 lohkoa koska ois toiseks vahvin ohc lohko ja siitä ois hyvä rakentaa ns."omavalmiste" Cossun kone mk1 Escoon tjsp...
Ja tietysti se näkökulma tulee mieleen että miksi 30-40% matalatehoisemmassa olisi vahvempi lohko.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jossain netin syövereissä näin joskus 202-lohkoja myynnissä, niissä ei ollut "pakkasproppua" lohkon takapinnassa eli siltä osin voisi olla marginaalisesti vahvempi. 202-lohkossa ei taida olla niitä nypyjä vesitilassa, jotka mahdollistaa pitkien pulttien käytön?
Kovin kiinnostaisi jos joku on poraillut 165-, 185- tai 205-lohkoa pitkien pulttien asentamiseksi?
Tarkoitus olisi jossain vaiheessa täyttää lohkoa reilummin alaosastaan ja pitkät pultit varmasti pysyisi paikoillaan sen avulla muussakin kuin 200-lohkossa.
Kovin kiinnostaisi jos joku on poraillut 165-, 185- tai 205-lohkoa pitkien pulttien asentamiseksi?
Tarkoitus olisi jossain vaiheessa täyttää lohkoa reilummin alaosastaan ja pitkät pultit varmasti pysyisi paikoillaan sen avulla muussakin kuin 200-lohkossa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi