OHC:n valumerkinnät

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

OHC:n valumerkinnät

Viesti Kirjoittaja RSME » Ti Elokuu 17. 8:15:26 2004

Ties monennenko kerran tätä täällä kysytään mutta minulta vastaus on mennyt ohi silmien...

Eli OHC koneen valumerkintä, 205 lienee tuttu ainakin käsitteenä monelle mutta mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä erilaista 205 -mallisessa lohkossa on "tavalliseen" nähden?

Entä merkintä 207?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Elokuu 17. 9:25:56 2004

Jos menee metsään, niin menköön.
205 = 2.0 v.-85. Eli tullut tuotantoon vuonna -85.

RSME: siinä mun loosissa on yksi 205 lohko, käy ihmettelemässä siitä.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

RSME
Viestit: 1688
Liittynyt: To Joulukuu 20. 13:11:43 2001

Viesti Kirjoittaja RSME » Ti Elokuu 17. 9:29:23 2004

Juu, ei se ulkonäkö siinä lohkossa ole sen kummempi kuin tavallisessa, kummastuttaa vaan mikä siinä on se oikea ero tavalliseen...

Siinä mun loossiissa on yksi lohko jonka merkintä on 207, olis kiva tietää mitä sekin käytännössä tarkoittaa...

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 17. 10:23:31 2004

RSME kirjoitti:Siinä mun loossiissa on yksi lohko jonka merkintä on 207, olis kiva tietää mitä sekin käytännössä tarkoittaa...
205:n modifikaatio, enpä muista mitä vehjasta varten tehtiin, anturipaikat eroaa 205:sta
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Elokuu 17. 11:05:20 2004

joku on maininnut paksummasta sylinteri putken seinämästä 205>20
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 17. 14:08:47 2004

Ja myös tällästä olen kuullut, että lohko ois "vahvempaa" valua. Eli vesikanavat erois jotenkin ja sitä kautta lohko kestäs vähän enemmän.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Elokuu 17. 15:23:57 2004

MikkoT kirjoitti:Ja myös tällästä olen kuullut, että lohko ois "vahvempaa" valua. Eli vesikanavat erois jotenkin ja sitä kautta lohko kestäs vähän enemmän.
saman olen itsekkin kuullu,tiedä sitten..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Ti Elokuu 17. 16:29:01 2004

enstex pitää m ääritellä se tavallinen" tai vertailumalli..

vanhaa 70-luvun 2.0 kohkoon nähden ulkolinen ero on pullistus
takaoikealla, jossa olevaan reikään tulee turbon paluuletku tms.

kerrotaan myös, ettö ko. koneissa olisi vahvemmat kiertokanget, ainakin
ne on paksummat.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 17. 16:42:44 2004

TAp kirjoitti:enstex pitää m ääritellä se tavallinen" tai vertailumalli..

vanhaa 70-luvun 2.0 kohkoon nähden ulkolinen ero on pullistus
takaoikealla, jossa olevaan reikään tulee turbon paluuletku tms.

kerrotaan myös, ettö ko. koneissa olisi vahvemmat kiertokanget, ainakin
ne on paksummat.
No siis noi ulkoset erot on varmaan näihin asioihin perehtyneet kyllä huomanneet ja ainakin kun itse puhun lohkosta niin puhun pelkästä lohkosta, en kiertokangista yms.
Kuitenkin tossa 205 alakerrassa on kai vahvemmat kiertokanget ja kampiakseli, tasakylkiset valumännät ja ehkä jotain muita eroja. Toi itse lohkon kestävyyserotieto on tullut koneistamolta (ei paikalliselta) asti.

Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 17. 18:48:28 2004

MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ti Elokuu 17. 21:21:54 2004

jjs kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.
1985 vuoden Fordin cossu prujussa sanotaan hoonauskoon olevan 2 tai 3.
Joo, nus nus, väsyttää. :lol:

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Elokuu 17. 21:46:00 2004

vesilommin reiästä putkien välisiä ilmarakoja tähystämällä olen tullut siihen tulokseen että samanlaisia ne on kaikki. toleranssia löytyy suuntaan tai toiseen...
tuossa joskus aiemminkin täällä ollut linkki. tupakoidessa tullut potkiskeltua tallin lattialla lojuvia lohkoja ja räpsittyä kuvia :?
http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... ohkot.html
tossa kakkoskuvassa lohko eroaa muista ulkoisesti moottorin korvakon kiinnityksen kohdalta....

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 17. 23:41:30 2004

jjs kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.
Sen verran vois vielä kysästä, että mitä noi hoonauskoot tarkottaa käytännössä. Eli mitenpäin noi numerot menee tohon perusmittaan nähden.
Tyhmänä kun en ole ikinä aikaisemmin kuullut tälläisistä tehtaan hoonaustoleransseista.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Elokuu 17. 23:57:21 2004

Tinde kirjoitti:
jjs kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Jos vielä vähän kysellään niin jos jollakulla on ihan faktaa siitä onko pelkässä cossun 205 lohkossa jotain eroja tohon tavan 205:een niin se kiinnostas.
Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.
1985 vuoden Fordin cossu prujussa sanotaan hoonauskoon olevan 2 tai 3.
Joo, nus nus, väsyttää. :lol:
Juu, jäkätijäk :wink: ,montakos cossun lohkoa/mäntää olette hoonauskoossa 3 nähneet :shock:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » La Maaliskuu 5. 18:39:39 2005

eli siis 207 lohkossa ei ole muuta eroa kuin anturien paikat? täytyypä mennä katsomaan, kun sierran pellin alla on tollanen 207lohkonen 2.0 ohc kiinnostaisi että onko koneessa "f-veivit"
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Maaliskuu 6. 10:16:11 2005

207-lohkosta, että mitä antureita sinne on sitten lisätty? Ja missä ne on?
Jäsen #606

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Su Maaliskuu 6. 11:13:05 2005

olafu kirjoitti:207-lohkosta, että mitä antureita sinne on sitten lisätty? Ja missä ne on?
ainakin tossa omassa näyttää olevan öljynpaineanturi omalla paikallaan öljytikun vieres ja lämpöanturi kannessa.. muita antureita ei näkyny..

edit ->
HÄHÄÄ! 207lohkossa ei ole sitä roppuu koneenkorvan alla öljytilaan niinkuin 205lohkossa on :roll: ei muita eroja oikee päällepäin näy.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Maaliskuu 6. 18:20:18 2005

olafu kirjoitti:207-lohkosta, että mitä antureita sinne on sitten lisätty? Ja missä ne on?
Anturinpaikkoja on lisätty, ei antureita.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Maaliskuu 6. 20:02:16 2005

tanari kirjoitti:eli siis 207 lohkossa ei ole muuta eroa kuin anturien paikat? täytyypä mennä katsomaan, kun sierran pellin alla on tollanen 207lohkonen 2.0 ohc kiinnostaisi että onko koneessa "f-veivit"
Uudemmat F-veivit on mielestäni kaikissa uudemmissa tavallisissa 76.95 iskuisissa lohkoissa 165, 185, 205 yms.
Cossun lohkojen valikointiin lienee kuulunut kanssa "sylinteriputkien" sijainnin tarkistus kampiakselilinjaan nähden, onhan noi valut jossain määrin yksilöllisiä vaikka rautakausi aika pitkällä onkin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Maaliskuu 6. 21:11:31 2005

jjs kirjoitti:
Tinde kirjoitti:
jjs kirjoitti: Ei. Valikoituja lohkoja joka käytännössä tarkoittaa että hoonauskoko on 2 kaikissa sylintereissä.
1985 vuoden Fordin cossu prujussa sanotaan hoonauskoon olevan 2 tai 3.
Joo, nus nus, väsyttää. :lol:
Juu, jäkätijäk :wink: ,montakos cossun lohkoa/mäntää olette hoonauskoossa 3 nähneet :shock:
no vaikkei olisi nähnyt, se ei tarkoita ettei niitä olisi. cossun Fordin Workshopmanuaali sanoo selvästi että ne on 2 tai 3 kokosia. muut kuin cossu oli 1-4.

mutta asiasta toiseen, jossain oli että ne olisi ollut first of valua, eli valu olisi parempaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Su Maaliskuu 6. 22:09:10 2005

yhdessä virontuonti cossussa oli 202 lohko... liekkö jostain transitista semmonen alunperin?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Maaliskuu 6. 22:40:18 2005

Hectori kirjoitti:
jjs kirjoitti:montakos cossun lohkoa/mäntää olette hoonauskoossa 3 nähneet :shock:
no vaikkei olisi nähnyt, se ei tarkoita ettei niitä olisi. cossun Fordin Workshopmanuaali sanoo selvästi että ne on 2 tai 3 kokosia. muut kuin cossu oli 1-4.
Se ei ollutkaan pointti, lähinnä huomio asiasta ehkä ~50kpl cossun konetta -tutkineena- (karkea arvio). Workshopit (-87 alkaen) lukeneena asiaa olen seurannut, ihan uteliaisuuttani. Hoonauskoon näkee virranjakajan reiän vieressä olevista stansseista.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Maaliskuu 6. 23:43:19 2005

jjs kirjoitti: Se ei ollutkaan pointti, lähinnä huomio asiasta ehkä ~50kpl cossun konetta -tutkineena- (karkea arvio). Workshopit (-87 alkaen) lukeneena asiaa olen seurannut, ihan uteliaisuuttani. Hoonauskoon näkee virranjakajan reiän vieressä olevista stansseista.
joo, en ole tosiaan nähnyt 3 hoonikoossa ollutta lohkoa, ja olen vähemmän lohkojakin tutkinut kuin sinä, mutta jos sitä tulee cossun lohko vastaan jossa on hoonikoko 3 niin se voi silti olla cossun lohko. pitääkin muuten katsoa mitä tuossa omassa on, kun en ole tullut katsoneeksi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja adh » Pe Elokuu 17. 14:45:31 2007

oiskos jollain tietoa seuraavasta lohkosta. oikealla startin vieressä se uloke ja tulppa kuten 205 lohkossakin. oikealla puolella lukee pienellä 20 ja ykkössylinterin kohdalla oikealla sivulla on sellainen pyöreä merkintä missä numeroita viimeiset numerot 89, eiks toi ole valumerkintä?

lohko otettu `89 tomaatti scorpista. vai onko vaihtunut joskus taunus lohkoon? :D
ford escort´79 tic

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Ma Elokuu 20. 13:58:42 2007

sierra friikki kirjoitti:joku on maininnut paksummasta sylinteri putken seinämästä 205>20
Itse olen kuullut 205 lohkosta sen version, että valu olisi tarkempi. Tällöin koneistuksessa sylinterin jyrsintä osuu keskelle valua -> vahvemmat sylinteriputket.

Vanhoissa lohkoissa valussa sylinteriputki osui noin suunnilleen kohdalleen. Koneistuksen jälkeen sylinteriputken seinämävahvuus oli mitä oli.

No, tämä on hevosmiesten tietotoimistosta, mutta kuullostaa järkevälle.

cosworthman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ti Huhtikuu 16. 15:49:07 2002
Paikkakunta: Pinehill

Viesti Kirjoittaja cosworthman » Ti Elokuu 19. 21:52:19 2008

Huomasin tänään lohkoja ihmetellessa stanssatut kirjaimet öljypumpun takana lohkon alapinnassa.
Cossun 205-lohkossa oli ppppp ja normi kaasari ohc:n 205-lohkossa oli LLLLL.
Muita lohkoja en jaksanu vielä kaivaa esille ja ihmetellä. Onko tullut vastaan mitä nuo merkinnät tarkottaa?
#350

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 20. 0:02:56 2008

Runkolaakeripesämerkinnät. Ulkoa en kirjainkoodeja enää muista. Goooogle...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Elokuu 21. 21:42:19 2008

Onko tota 202 lohkon alkuperää kellään tiedossa, eli onko se nyt sit Trasitin vai minkä, onko kaasari, ruisku, katilla vai ilman, missä vuosimalleissa ja onko vahvempi ku 205, niinku jotkut huhuilee?
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 21. 21:53:47 2008

Transitin lohko. Eipä tuo niin ihmeelliselle näyttänyt.... Vastaa melko hyvin 205/207/209 -versioita
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » To Elokuu 21. 22:18:24 2008

jjs kirjoitti:Transitin lohko. Eipä tuo niin ihmeelliselle näyttänyt.... Vastaa melko hyvin 205/207/209 -versioita
Eli perätön huhu, että olis vahvempi ku 205?
Kerholainen jolta ostin mun 200 lohkon, sanoi että etsii 202 lohkoa koska ois toiseks vahvin ohc lohko ja siitä ois hyvä rakentaa ns."omavalmiste" Cossun kone mk1 Escoon tjsp... :roll:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Elokuu 22. 11:24:29 2008

tumppe kirjoitti:
jjs kirjoitti:Transitin lohko. Eipä tuo niin ihmeelliselle näyttänyt.... Vastaa melko hyvin 205/207/209 -versioita
Eli perätön huhu, että olis vahvempi ku 205?
Kerholainen jolta ostin mun 200 lohkon, sanoi että etsii 202 lohkoa koska ois toiseks vahvin ohc lohko ja siitä ois hyvä rakentaa ns."omavalmiste" Cossun kone mk1 Escoon tjsp... :roll:
Tutkin yhden tuommoisen kun viidakkorumpu väitti sitä "escocossun speciaalilohkoksi". Paino sama kuin muissa, vahvistuspaikat valussa samat kuin noissa em. jne.
Ja tietysti se näkökulma tulee mieleen että miksi 30-40% matalatehoisemmassa olisi vahvempi lohko.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Elokuu 22. 14:55:05 2008

Jossain netin syövereissä näin joskus 202-lohkoja myynnissä, niissä ei ollut "pakkasproppua" lohkon takapinnassa eli siltä osin voisi olla marginaalisesti vahvempi. 202-lohkossa ei taida olla niitä nypyjä vesitilassa, jotka mahdollistaa pitkien pulttien käytön?

Kovin kiinnostaisi jos joku on poraillut 165-, 185- tai 205-lohkoa pitkien pulttien asentamiseksi?
Tarkoitus olisi jossain vaiheessa täyttää lohkoa reilummin alaosastaan ja pitkät pultit varmasti pysyisi paikoillaan sen avulla muussakin kuin 200-lohkossa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vastaa Viestiin