kuplan männät ja 5.7" veivit

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

FordEscort
Ylläpitäjä

kuplan männät ja 5.7" veivit

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ma Elokuu 30. 22:04:51 2004

Itte en tiedä kaikkia laskukaavoja ni onko kukaan laskenut paljon kuplan (mahle) männillä ja eaglen 5.7" veiveillä tulee puristuksia, kone siis sierran 2.0 iS ohc. Entä onko muita hyviä ideoita turbon alakerran kokoonpanoksi! Entä mitä semmosia pikku vinkkejä olis tohon koneeseen ettei se heti leviäisi, liekkirenkaitten teko? Mikä kansipahvi? yms...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 30. 23:13:37 2004

Melkein taitaa mennä samoille summille cossun osat(käytetyt/kestävemmät)
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 31. 0:14:26 2004

Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan :lol: .
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Elokuu 31. 0:17:02 2004

SLEI kirjoitti:Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan :lol: .
siinä on ruttu kohdallaan. siihen kun vielä lisää turbon niin jo kulkee. :lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Kehmu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Kehmu » Ti Elokuu 31. 7:42:19 2004

Hectori kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan :lol: .
siinä on ruttu kohdallaan. siihen kun vielä lisää turbon niin jo kulkee. :lol:
Eikös nykyään ole pop korkeapuristeiset Low-lag turbomosat :wink:

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ti Elokuu 31. 7:46:54 2004

SLEI kirjoitti:Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan :lol: .
Oho :shock: Tulis joo aika tiukka turbokone :lol: Njoooh... Entäs vaikka cossun kiertokanki ja kuplan mäntä? Millasta mäntä-veivi-yhdistelmää kannattais ajatella...

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Elokuu 31. 8:27:12 2004

Miten olis cossun veivit ja männät?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Elokuu 31. 12:15:01 2004

Kestävyydestä en tiedä, mutta kuplan korkeapuristeiset takomännät (39,5 mm puristuskorkeus) + cossun veivit niin jäädään noin 1,5mm lohkon tason alle. Noita mäntiä on myös käytetty ihan IS:n kankien kanssa jolloin jäädään n. 3 mm lohkon pinnan alle ja taas saadaan lisää pelivaraa.
Joskus tästä on aikasemminkin keskusteltu, mutta onko kellään käytännön kokemusta noitten yhdistelmien toimisesta turbokäytössä?

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Elokuu 31. 12:19:37 2004

MikkoT kirjoitti:Kestävyydestä en tiedä, mutta kuplan korkeapuristeiset takomännät (39,5 mm puristuskorkeus) + cossun veivit niin jäädään noin 1,5mm lohkon tason alle. Noita mäntiä on myös käytetty ihan IS:n kankien kanssa jolloin jäädään n. 3 mm lohkon pinnan alle ja taas saadaan lisää pelivaraa.
Joskus tästä on aikasemminkin keskusteltu, mutta onko kellään käytännön kokemusta noitten yhdistelmien toimisesta turbokäytössä?
Hianosti toimii, meinaan iS:n kanget ja kuplan männät.
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Elokuu 31. 19:12:17 2004

vakiokanget + kuplan mahlet on samaa vahvuusluokkaa siis sopii "yhteen" siinä mielessä

turha laittaa hienoja kankia muottiintaottujen mäntien kanssa :)

-----------------

sitten jos haluaa vahvemmat
niin esim

a)
5,4" Eagle veivit + Wiseco fulldome turbo takomännät 92mm

b)
Cossun veivit + Cossun Wiseco takomännät 91,6mm tai 92mm

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 31. 21:42:23 2004

prostreet kirjoitti:vakiokanget + kuplan mahlet on samaa vahvuusluokkaa siis sopii "yhteen" siinä mielessä

turha laittaa hienoja kankia muottiintaottujen mäntien kanssa :)

-----------------

sitten jos haluaa vahvemmat
niin esim

a)
5,4" Eagle veivit + Wiseco fulldome turbo takomännät 92mm

b)
Cossun veivit + Cossun Wiseco takomännät 91,6mm tai 92mm
Miten noi 5.4" Eaglet toimii OHC/Cossu kampiakselissa, eikö ne ole paljon kapeammat?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Elokuu 31. 21:57:46 2004

Niin kuin muissakin autoissa :)

eli annetaan vaan olla kapeammat

jos arveluttaa voi männäntapin molemmille sivuille männän ja veivin "väliin" koneistaa prikat (muista välys!)

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » Ti Elokuu 31. 22:00:04 2004

Paljonkohan tommonen F-kanki-kuplan mäntä kestää tehoja ja ruttua, kaverilla puristussuhde 6.5 ja potkua vajaa 500hp, siinä on ainakin kuplan männät... kangista pitää kysyä...

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Elokuu 31. 22:09:43 2004

Eagle H-profiili kangille ilmoittaa tehdas V-8 käytössä 800hv/8000rpm
siis 100hv/kanki/8000rpm

nyt kun 4-syl on pienemmät männät kestänee enemmän

Honda Civic 4-syl moottoreihin Eagle h-profiilikangille tehdas ilmoittaa että 750+ hv moottoreissa tulee kankiin vaihtaa vahvemmat ARP Custom Age pultit

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Elokuu 31. 22:10:17 2004

Kuplan Cima-Mahle muottiintaottu mäntä on monessa n 300hv turboautossa hajonnut...

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Ti Elokuu 31. 22:14:53 2004

Kuplan mahlet= jokkiskäytössä toimivat. :lol: :lol:
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 31. 22:32:30 2004

prostreet kirjoitti:Niin kuin muissakin autoissa :)

eli annetaan vaan olla kapeammat

jos arveluttaa voi männäntapin molemmille sivuille männän ja veivin "väliin" koneistaa prikat (muista välys!)
Mulla olisi 5.4" pitkille käyttöä, mutta kun ei ole tullut muihin autoihin kokeiltua niin en tiedä miten toimii.
Eikös Eagle 5.4" ole 0.83" leveä ja OHC:n 1.027" , melkein 5mm eroa kyllä kai sillä jotain merkitystä on miten se vääntö tappiin jakautuu?
Olen jostain lukenut, että öljynpaine yms. keskittäisi vähän kapeamman kangen, mutta toimiiko tässä tapauksessa?
Pitääkö ne yläpään prikat olla alumiinia vai terästä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Syyskuu 1. 10:04:06 2004

öljynpaine tuskin keskittää

---------

"prikkoja" = keskitysholkkeja on tehty eri lailla, koneistamoilla on eri näkemyksiä

----------

monessa v6 moottorissa on tappi epäkeskeinen jo valmiiksi, on myös ahdettuja
Viimeksi muokannut prostreet, Ke Syyskuu 1. 11:53:15 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Syyskuu 1. 11:41:03 2004

Saabin h-koneen kanget ja kuplan sorvatut takomännät...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ke Syyskuu 1. 13:01:49 2004

ruiskusierran F-tyypin kanget ja ruiskun vakiomännät ovat toimineet hyvin 1.8barin paineilla ja noin 320hv/47kN koneessa. Ei aina tartte sitä kaikken hienointa ja kalleinta...

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ke Syyskuu 1. 13:07:33 2004

laittaisin itse alle 6500rpm budjettimoottorin mielummin laadukkaat vakiomännät kuin kuplan cima-mahlet

pete

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Syyskuu 1. 16:28:24 2004

SLEI kirjoitti:
prostreet kirjoitti:Niin kuin muissakin autoissa :)

eli annetaan vaan olla kapeammat

jos arveluttaa voi männäntapin molemmille sivuille männän ja veivin "väliin" koneistaa prikat (muista välys!)
Mulla olisi 5.4" pitkille käyttöä, mutta kun ei ole tullut muihin autoihin kokeiltua niin en tiedä miten toimii.
Eikös Eagle 5.4" ole 0.83" leveä ja OHC:n 1.027" , melkein 5mm eroa kyllä kai sillä jotain merkitystä on miten se vääntö tappiin jakautuu?
Olen jostain lukenut, että öljynpaine yms. keskittäisi vähän kapeamman kangen, mutta toimiiko tässä tapauksessa?
Pitääkö ne yläpään prikat olla alumiinia vai terästä?
Kun koneen kasasin ja livenä sen sivuttaisvälyksen näin,niin en uskaltanut sellaisenaan laittaa.
Lämpölaajenemisen takia en viitsinyt männäntappiin mitään kehitellä ja turha sitä painoa on sinne ylös kerätäkkään,myös muutama tunnettu moottorin niputtaja oli samaa mieltä.
Mun kankiin hitsasi yksi erikoishitsari tigillä pienet ohjurit molemmin puolen kangea.Sitten koneistettiin sopivaksi,tietty töissä saumat kuvattiin.
Sama hitsari on tehnyt vastaavalla tavalla sisun kisarekkojen kankia,eikä nekään ole koskaan sauman takia hajonut,että vois kuvitella muualta laukeavan ensiksi.
En epäile,etteikö kestäisi sellaisenaan isolla välyksellä,mutta itse en uskaltanut porsimisen takia kokeilla.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 10:01:19 2004

eli siis 205 alakerta muuten vakiona mutta niillä kuplan mahleilla (39,5 mm puristuskorkeus) ja lohkon päältä milli pois niin oltais aika optimissa?

tuo oma projekti pitäis kans saada pikimmiten käyntiin ja sisäänajoon talveksi.. millaisia paineita kestää em. konstruktia jos ahtimeksi laittaa vaikka 2wd:n vakio turbon? 2wd cooleri on nokalla jo.

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Su Syyskuu 5. 10:16:00 2004

samiharju kirjoitti:eli siis 205 alakerta muuten vakiona mutta niillä kuplan mahleilla (39,5 mm puristuskorkeus) ja lohkon päältä milli pois niin oltais aika optimissa?

tuo oma projekti pitäis kans saada pikimmiten käyntiin ja sisäänajoon talveksi.. millaisia paineita kestää em. konstruktia jos ahtimeksi laittaa vaikka 2wd:n vakio turbon? 2wd cooleri on nokalla jo.
Oikeasti hei,ei niitä paineen kestoja kukaan pysty sanomaan !
Siinä kestossa on niin monta tekijää,mitkä vaikuttaa.Toisilla kestää 0,5bar,toisilla 2bar.
Yks hyvä kikka on kun kokeilee :lol:
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Syyskuu 5. 10:30:39 2004

Vielä parempi kikka on tehdä koneet edes suurinpiirtein järkevästi.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Syyskuu 5. 12:13:51 2004

eagle teräskanget ja wiseco takomännät
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 15:10:05 2004

SHR kirjoitti:Vielä parempi kikka on tehdä koneet edes suurinpiirtein järkevästi.
no helkkari sitä tässä yritetäänkin, moottori odottaa mäntä sulaneena poisnostoa ja nyt pitäis saada tehtyä se kone suurinpiirtein järkevästi! en kai mä ees kyselisi jos tietäisin valmiiksi asiat tai olis helvetisti rahaa paasata vanhaan ritsaan... mut siinäkään ei tiettyyn rajaan asti oo järkeä?

herneet pois nenästä ja asiaan. jos noi kuplan männät jää 3mm alemmas lohkon tasolta niin onko kellään perstuntumaa mitähän puristukset on sitten? yritin laskeskella tuolla puristussuhdetta mut tuo palotilan tilavuus kannessa ei oo tiedossa.. joten ei voi tulla tarkkaa tietoa? sain laskettua suhteeksi 7.16:1 käyttäen palotilan tilavuutena oletuksena ollutta 55cc arvoa ja tiivisteen paksuutena 1mm arvoa. ollaankohan lähelläkään totuutta? 9.2:1 pitäis olla Haynesin mukaan vakio puristus ja tuolla kaavalla laskin käyttäen nuota kahta oletusarvoa 9.1:1... eli ei kai voi kovin paljoa olla metsässä tuo 7.16:1 noilla kuplan männillä?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Syyskuu 5. 16:31:47 2004

Joskus aikaisemminkin joku ilmotti noi tarkat palotilankoot eli haulla saattas vielä löytyä.
Vakio varaosamaailman tiiviste on luokkaa 1,25-1,3 mm paksu ja jotkut on saaneet noi alakerrat kestämään noin kilon paineita ihan tehdaskuoseissaan, joten oma mielipide on, että eikun varovasti vaan kokeilemaan esim. tota kuplanmännillä tehtyä pakettia. Ei sitä täälläkään kaikki vielä ole suohon polkeneet.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 17:08:33 2004

palotilan koko 50cc, kannentiivisteen paksuus vielä arpapeliä mutta muuttelemalla vakioarvoista sain laskettua että vakiopahvi ois 1,65mm paksu puristettuna.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Syyskuu 5. 19:54:26 2004

Ei tarvita mitään arpapelejä :shock: Kannesta mitataan palotilantilavuus jollain nesteellä vaikka bensa tai löpö, eli pipetilla pleksiä tai muovia apunakäyttäen. Kannentiiviste mitataan työntömitalla :idea: . Männän vajaus lohkontasosta vaikka työntömitta/rakotulkki, ja näistä saaduista arvoista voi nerokas matemaatikko laskea noin puristussuhteen, joka on iskutilavuus+puristustilavuus/puristustilavuudella. Eikä tarvii edes tajutonta tuuria jotta tosta suoriutuu :wink:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 21:09:14 2004

milläs mittaat sen kansipahvin kuinka paksu se on kasaan puristettuna?

näyttää siltä että niil kuplan männillä se milli kannattaa ottaa pois lohkon päältä.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Syyskuu 5. 22:16:56 2004

Aika monta tollasta vakio tiivistettä on tullu mitattua satasen tarkkuudella tönärillä ja mitta on ollu aina 1,25 tai pari satkua päälle haitarissa puristettuna.
Harmittaa kun oli tollanen käytettyjen tiivisteiden "kokoelma" tallin seinällä (n. 10 käytettyä 2,0:n vakiotiivistettä puretuista koneista), mutta broidi pisti ne roskiin, joten ei saa nyt tähän hätään tehtyä tollasta tarkkaa keskiarvolaskelmaa tosta paksuudesta.
Tollanen normaali varaosatiiviste (Payen merkkinen) on 1,55 mm puristamattomana (n. viisi tiivistettä mitannut) ja puristettuna ton 1,25 mm. joten toi 1,65 puristettuna on mun mielestä vähän liikaa oletusarvoksi.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 22:44:50 2004

ok kiitos tästä infosta :-)

näin laskien kuplan männillä 92mm porauksella tulee ilman lohkon höyläystä 7.54:1 ja 0,5mm höyläyksellä 7.83:1... eli ei tarvii höölätä :-)

nyt kun on ihan oikea ahdinkin niin saa sen voiman sillä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Syyskuu 5. 23:00:20 2004

samiharju kirjoitti:milläs mittaat sen kansipahvin kuinka paksu se on kasaan puristettuna?
Mitä käytettyjä pahveja mittailtu on päädytty aika usein kahden kympin painumaan momentissa. Eipä se lasku paljoa metsään mene jos vähän joutuu "olettamaan". En tiedä että kovinkaan moni olisi uutta konetta kasannu ja sitten tulpan reiästä mitannu "todellisen" puristustilavuuden ja sitten tehnyt muutoksia jos on tarvis. Noita määrityksiä ei kantsi turhaan derivoida vaan ihan mekaanista mittaamista uudesta ja vanhasta. Riittää kun ottaa kaiken huomioon.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Syyskuu 5. 23:18:44 2004

jees, huomen lähtee kansi tarkistettavaksi, siitä sit jatketaan.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 6. 9:38:14 2004

vaihtoehtoja Ford OHC 2,0 ahdettun / ilokaasumoottoriin:

------------

isommille tehoille:

Cossu kanget + Wiseco Cossu Turbo 92mm männät

Eagle 5,4" kanget + Wiseco Fulldome Turbo 92mm männät + muutoskoneistuksia

------------

medium moottoriin:

Saab 90/900 134mm kanget + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 35,7mm männät

-----------

max 200hv / 7000rpm moottoriin:

vakioveivit + ARP kk-pultit + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 41,7mm männät

vakiokanget ja vakiomännät

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Syyskuu 6. 10:16:08 2004

Kyllä mäkin kallistuisin noihin wisecon mäntiin koska nykyään järkevän hintaisia ominaisuuksiin nähden ja kun haluaa tinkiä kustannuksissa (samalla tingitään tehosta ja kierroksista), olisi järkevämpää laittaa saab kanki uusilla pultilla kuin jokin "kuplan takomäntä" jolla ei ole mitään tekemistä takomännän kanssa. Tasan ainoa hyväpuoli siinä on paino mutta nopea kuluminen/muodonmuutokset josta seuraa ohivuotoa vie sen paskakastiin samantien. Jos ajatellaan käytännön asioita tossa esim vakio is veivi ja pahnavolkkarin mäntä 39.6 laki, saadaan puristukset aisoihin aika ilmaiseksi, se kieltämättä houkuttelee :wink: mutta mitä ihmismieltä tuntee, kahden päivän jälkeen 180hv "turboauto" ei mene mihkään jolloin aletaan tehoa kaivamaan lisää hinnalla millä hyvänsä. Tuloksena yleensä vettä ja öljyä ilmassa. Olen ajellu näillä volkkari "takomännillä" ihan tarpeeksi, mulla ei koskaan hajonnu (150-200hv ohc) mutta sen opin että tehot ei pysy tallella, aja pari kisaa on hävinny poweria (testattu jarrussa). Wisecoilla näitä ongelmia ei yleensä ole, senkin olen oppinut että jos tekee kerran esim kunnon männillä, eikö se 400e hintaero tule takaisin tehohyödyssä ja jos se kuplan mäntä pettää niin laskekaa KESKEYTYS, KONEEN PURKU JA KASAUS, ÖLJYT, TIIVISTEET, PALJON TYÖTÄ, SAATTAA MENNÄ LOHKOKIN, KONEISTUKSET. Eikö hyöty kallistu jo kunnon mäntien puolelle :?: Tämä vain yleisesti koneiden rakentajille :) mutta samiharju voi laittaa is veivi vw mäntä mutta ei sitte viritetä lisää :lol:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Syyskuu 6. 13:22:13 2004

Onko joku teettänyt Wisecoihin (turbo) monttua päähän ja venoille leikkausta, mitähän tuollainen operaatio mahtaa kustantaa?
Prostreetille tälläinen kysymys:
Onko turbo Wisecoissa se lakikorkeus haarukka käytettävissä koko laen alalla, että keskeltä esim. voi kairata minimiin ja mäntä vielä kestää?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Syyskuu 6. 13:48:38 2004

Koneistamo teki kupin männän lakeen ja otti siitä muistaakseni 10€/mäntä.
Laessa on työvaraa reilu 6mm ja kun otetaan se kaikki pois jää laen paksuudeksi vielä hippasen yli 8mm.

Edit : Nyttemmin on tullut uusia malleja.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Syyskuu 6. 14:03:23 2004

Walderama kirjoitti:Koneistamo teki kupin männän lakeen ja otti siitä muistaakseni 10€/mäntä.
Laessa on työvaraa reilu 6mm ja kun otetaan se kaikki pois jää laen paksuudeksi vielä hippasen yli 8mm.

Edit : Nyttemmin on tullut uusia malleja.
Mulla pitäisi olla puristuskorkeus karvan alle 30mm ja n. 10cm3 kuppi eli aika lähelle keskeltä menisi männän minimiä 24-25mm.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 6. 14:33:29 2004

SLEI kirjoitti:Onko joku teettänyt Wisecoihin (turbo) monttua päähän ja venoille leikkausta, mitähän tuollainen operaatio mahtaa kustantaa?
Prostreetille tälläinen kysymys:
Onko turbo Wisecoissa se lakikorkeus haarukka käytettävissä koko laen alalla, että keskeltä esim. voi kairata minimiin ja mäntä vielä kestää?
Nämä Wiseco Fulldome Turbo mittatilauksena Suomeen teetetyt männät:

http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... ldome.html

Ahdettuun autoon voi koko männät madaltaa matalimpaan ilmoitettuun puristuskorkeuteen.
Tällöin ylimpään m-renkaaseen useimmissa malleissa 6mm, tällöin laki noin 6-8mm keskeltä.
Siis työstövara mallista riippuen 4-10mm.
Männän tapin ympäristö on erityisesti vahvistettu ahdinkäyttöön.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 7. 0:17:15 2004

mitä kustantaa ARP kk-pultit + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 41,7mm männät ?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Syyskuu 7. 0:21:03 2004

SHR kirjoitti:Kyllä mäkin kallistuisin noihin wisecon mäntiin koska nykyään järkevän hintaisia ominaisuuksiin nähden ja kun haluaa tinkiä kustannuksissa (samalla tingitään tehosta ja kierroksista), olisi järkevämpää laittaa saab kanki uusilla pultilla kuin jokin "kuplan takomäntä" jolla ei ole mitään tekemistä takomännän kanssa. Tasan ainoa hyväpuoli siinä on paino mutta nopea kuluminen/muodonmuutokset josta seuraa ohivuotoa vie sen paskakastiin samantien. Jos ajatellaan käytännön asioita tossa esim vakio is veivi ja pahnavolkkarin mäntä 39.6 laki, saadaan puristukset aisoihin aika ilmaiseksi, se kieltämättä houkuttelee :wink: mutta mitä ihmismieltä tuntee, kahden päivän jälkeen 180hv "turboauto" ei mene mihkään jolloin aletaan tehoa kaivamaan lisää hinnalla millä hyvänsä. Tuloksena yleensä vettä ja öljyä ilmassa. Olen ajellu näillä volkkari "takomännillä" ihan tarpeeksi, mulla ei koskaan hajonnu (150-200hv ohc) mutta sen opin että tehot ei pysy tallella, aja pari kisaa on hävinny poweria (testattu jarrussa). Wisecoilla näitä ongelmia ei yleensä ole, senkin olen oppinut että jos tekee kerran esim kunnon männillä, eikö se 400e hintaero tule takaisin tehohyödyssä ja jos se kuplan mäntä pettää niin laskekaa KESKEYTYS, KONEEN PURKU JA KASAUS, ÖLJYT, TIIVISTEET, PALJON TYÖTÄ, SAATTAA MENNÄ LOHKOKIN, KONEISTUKSET. Eikö hyöty kallistu jo kunnon mäntien puolelle :?: Tämä vain yleisesti koneiden rakentajille :) mutta samiharju voi laittaa is veivi vw mäntä mutta ei sitte viritetä lisää :lol:
Olet tylsän oikeassa. Pistäs SHR vinkkiä privana jos tiedät kokonaisen 2.0 F:n koneen.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Syyskuu 7. 11:34:22 2004

Sitten kun niitä matalia wisecoita sinne asentelette niin sylinterit saa olla aika suorat ja huolellisesti mitattu ja hoonattu...alkaa mukavasti keikkua se mäntä siellä jos paljon mittaheittoa...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ti Syyskuu 7. 13:21:39 2004

Mitenkäs nyt kun on ammepalotila ja mäntä ei tule "dekkiin" asti, niin paljealueet jäävät turhan paksuiksi. Aiheuttaa mahdollisesti sen että palamista alkaa tapahtua siellä paljon suunniteltua aikaisemmin. Tämä puolestaan johtaa nakutusherkkyyden kasvamiseen vaikka puristussuhdetta onkin laskettu. Olenko aivan väärillä jäljillä?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Syyskuu 7. 15:49:18 2004

Suositus on että "paljealue" olisi ykk:ssa 0.75-1,0mm (ku männän halk on luokkaa 92mm)

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Syyskuu 7. 15:50:52 2004

samiharju kirjoitti:mitä kustantaa ARP kk-pultit + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 41,7mm männät ?
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... 200405.htm

http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... 030606.htm

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Syyskuu 9. 20:17:27 2004

uusinta hinta-infoa noista Kulpavolsun Mahleista. Lautamäki Motorsport Jalasjärvellä myi tällä päivämäärällä mulle kierroksen 92mm mäntiä joiden korkeus männäntapista lakeen on 39,6mm listahinnalla 211eur/kierros. Lisäksi ostin venymättömät kannenpultit sekä tiivistesarjan koko masiinaan, rahaa firmaan jäi yhteensä 320eur.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Pe Tammikuu 5. 17:50:57 2007

Oha noita kulpan mukeilla olevia koneita tehty.. Yli 300hp saatukkin ulos. Voimaa noi kestää ihan OK (kuhan on tosissaan aikuisten oikeasti seos ja ennakot kohallaan)

Mutta kierrätystä eivät tahdo kestää yli ~7000rpm, helmat halkeilee ja sit kuuluu ikävä rutina myllystä.

Ja tottakai se pitäs olla _jokaiselle_ selvää, että halvat männät, niin jossain pitää tinkiä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Tammikuu 6. 0:44:36 2007

No se voimakin pitää saada ulos pienemmillä ahtopaineilla, koska eivät tahdo kestää sitäkään! :? Kokemusta on aivan tarpeeksi. Täytyy tehdä koneelle jo muutakin kuin paineistaa se. Oikeasti miettiä esim. mikä olisi se paras nokka? Ja sehän ei tietenkään ole ratakiree ralli nokka. Kanavia hiukan muotoilla jonkun muunkin kuin "käpryn kyläsepän", jne. Kadulle ehkä vielä, mutta jos meinaa enemmän rankaista niin sulaminen/helmat öljypohjassa on tosi asia. Mutta jokainen taaplaa tyylillään en minä sillä. Mutta näissäkin asioissa pitää todella hyvin paikkansa vanha sanonta. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! :wink:
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Vastaa Viestiin