kuplan männät ja 5.7" veivit
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
kuplan männät ja 5.7" veivit
Itte en tiedä kaikkia laskukaavoja ni onko kukaan laskenut paljon kuplan (mahle) männillä ja eaglen 5.7" veiveillä tulee puristuksia, kone siis sierran 2.0 iS ohc. Entä onko muita hyviä ideoita turbon alakerran kokoonpanoksi! Entä mitä semmosia pikku vinkkejä olis tohon koneeseen ettei se heti leviäisi, liekkirenkaitten teko? Mikä kansipahvi? yms...
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan
.

4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
siinä on ruttu kohdallaan. siihen kun vielä lisää turbon niin jo kulkee.SLEI kirjoitti:Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan.

Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Ylläpitäjä
Eikös nykyään ole pop korkeapuristeiset Low-lag turbomosatHectori kirjoitti:siinä on ruttu kohdallaan. siihen kun vielä lisää turbon niin jo kulkee.SLEI kirjoitti:Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan.

-
- Ylläpitäjä
OhoSLEI kirjoitti:Tulee oikein rapakat puristukset, kun mäntä tulee n. 10 milliä yli kansitason ja liiskautuu palotilaan ja tämä siis 2.0L kampiakselilla, 66mm iskulla sitten vain vajaa 5mm mäntää leipoutuu palotilaan.


-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Miten olis cossun veivit ja männät?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Kestävyydestä en tiedä, mutta kuplan korkeapuristeiset takomännät (39,5 mm puristuskorkeus) + cossun veivit niin jäädään noin 1,5mm lohkon tason alle. Noita mäntiä on myös käytetty ihan IS:n kankien kanssa jolloin jäädään n. 3 mm lohkon pinnan alle ja taas saadaan lisää pelivaraa.
Joskus tästä on aikasemminkin keskusteltu, mutta onko kellään käytännön kokemusta noitten yhdistelmien toimisesta turbokäytössä?
Joskus tästä on aikasemminkin keskusteltu, mutta onko kellään käytännön kokemusta noitten yhdistelmien toimisesta turbokäytössä?
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
Hianosti toimii, meinaan iS:n kanget ja kuplan männät.MikkoT kirjoitti:Kestävyydestä en tiedä, mutta kuplan korkeapuristeiset takomännät (39,5 mm puristuskorkeus) + cossun veivit niin jäädään noin 1,5mm lohkon tason alle. Noita mäntiä on myös käytetty ihan IS:n kankien kanssa jolloin jäädään n. 3 mm lohkon pinnan alle ja taas saadaan lisää pelivaraa.
Joskus tästä on aikasemminkin keskusteltu, mutta onko kellään käytännön kokemusta noitten yhdistelmien toimisesta turbokäytössä?
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
Ford Ka

Fun is not a straight line
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
vakiokanget + kuplan mahlet on samaa vahvuusluokkaa siis sopii "yhteen" siinä mielessä
turha laittaa hienoja kankia muottiintaottujen mäntien kanssa
-----------------
sitten jos haluaa vahvemmat
niin esim
a)
5,4" Eagle veivit + Wiseco fulldome turbo takomännät 92mm
b)
Cossun veivit + Cossun Wiseco takomännät 91,6mm tai 92mm
turha laittaa hienoja kankia muottiintaottujen mäntien kanssa

-----------------
sitten jos haluaa vahvemmat
niin esim
a)
5,4" Eagle veivit + Wiseco fulldome turbo takomännät 92mm
b)
Cossun veivit + Cossun Wiseco takomännät 91,6mm tai 92mm
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Miten noi 5.4" Eaglet toimii OHC/Cossu kampiakselissa, eikö ne ole paljon kapeammat?prostreet kirjoitti:vakiokanget + kuplan mahlet on samaa vahvuusluokkaa siis sopii "yhteen" siinä mielessä
turha laittaa hienoja kankia muottiintaottujen mäntien kanssa
-----------------
sitten jos haluaa vahvemmat
niin esim
a)
5,4" Eagle veivit + Wiseco fulldome turbo takomännät 92mm
b)
Cossun veivit + Cossun Wiseco takomännät 91,6mm tai 92mm
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Mulla olisi 5.4" pitkille käyttöä, mutta kun ei ole tullut muihin autoihin kokeiltua niin en tiedä miten toimii.prostreet kirjoitti:Niin kuin muissakin autoissa
eli annetaan vaan olla kapeammat
jos arveluttaa voi männäntapin molemmille sivuille männän ja veivin "väliin" koneistaa prikat (muista välys!)
Eikös Eagle 5.4" ole 0.83" leveä ja OHC:n 1.027" , melkein 5mm eroa kyllä kai sillä jotain merkitystä on miten se vääntö tappiin jakautuu?
Olen jostain lukenut, että öljynpaine yms. keskittäisi vähän kapeamman kangen, mutta toimiiko tässä tapauksessa?
Pitääkö ne yläpään prikat olla alumiinia vai terästä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
öljynpaine tuskin keskittää
---------
"prikkoja" = keskitysholkkeja on tehty eri lailla, koneistamoilla on eri näkemyksiä
----------
monessa v6 moottorissa on tappi epäkeskeinen jo valmiiksi, on myös ahdettuja
---------
"prikkoja" = keskitysholkkeja on tehty eri lailla, koneistamoilla on eri näkemyksiä
----------
monessa v6 moottorissa on tappi epäkeskeinen jo valmiiksi, on myös ahdettuja
Viimeksi muokannut prostreet, Ke Syyskuu 1. 11:53:15 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Kun koneen kasasin ja livenä sen sivuttaisvälyksen näin,niin en uskaltanut sellaisenaan laittaa.SLEI kirjoitti:Mulla olisi 5.4" pitkille käyttöä, mutta kun ei ole tullut muihin autoihin kokeiltua niin en tiedä miten toimii.prostreet kirjoitti:Niin kuin muissakin autoissa
eli annetaan vaan olla kapeammat
jos arveluttaa voi männäntapin molemmille sivuille männän ja veivin "väliin" koneistaa prikat (muista välys!)
Eikös Eagle 5.4" ole 0.83" leveä ja OHC:n 1.027" , melkein 5mm eroa kyllä kai sillä jotain merkitystä on miten se vääntö tappiin jakautuu?
Olen jostain lukenut, että öljynpaine yms. keskittäisi vähän kapeamman kangen, mutta toimiiko tässä tapauksessa?
Pitääkö ne yläpään prikat olla alumiinia vai terästä?
Lämpölaajenemisen takia en viitsinyt männäntappiin mitään kehitellä ja turha sitä painoa on sinne ylös kerätäkkään,myös muutama tunnettu moottorin niputtaja oli samaa mieltä.
Mun kankiin hitsasi yksi erikoishitsari tigillä pienet ohjurit molemmin puolen kangea.Sitten koneistettiin sopivaksi,tietty töissä saumat kuvattiin.
Sama hitsari on tehnyt vastaavalla tavalla sisun kisarekkojen kankia,eikä nekään ole koskaan sauman takia hajonut,että vois kuvitella muualta laukeavan ensiksi.
En epäile,etteikö kestäisi sellaisenaan isolla välyksellä,mutta itse en uskaltanut porsimisen takia kokeilla.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
eli siis 205 alakerta muuten vakiona mutta niillä kuplan mahleilla (39,5 mm puristuskorkeus) ja lohkon päältä milli pois niin oltais aika optimissa?
tuo oma projekti pitäis kans saada pikimmiten käyntiin ja sisäänajoon talveksi.. millaisia paineita kestää em. konstruktia jos ahtimeksi laittaa vaikka 2wd:n vakio turbon? 2wd cooleri on nokalla jo.
tuo oma projekti pitäis kans saada pikimmiten käyntiin ja sisäänajoon talveksi.. millaisia paineita kestää em. konstruktia jos ahtimeksi laittaa vaikka 2wd:n vakio turbon? 2wd cooleri on nokalla jo.
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
Oikeasti hei,ei niitä paineen kestoja kukaan pysty sanomaan !samiharju kirjoitti:eli siis 205 alakerta muuten vakiona mutta niillä kuplan mahleilla (39,5 mm puristuskorkeus) ja lohkon päältä milli pois niin oltais aika optimissa?
tuo oma projekti pitäis kans saada pikimmiten käyntiin ja sisäänajoon talveksi.. millaisia paineita kestää em. konstruktia jos ahtimeksi laittaa vaikka 2wd:n vakio turbon? 2wd cooleri on nokalla jo.
Siinä kestossa on niin monta tekijää,mitkä vaikuttaa.Toisilla kestää 0,5bar,toisilla 2bar.
Yks hyvä kikka on kun kokeilee

Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
no helkkari sitä tässä yritetäänkin, moottori odottaa mäntä sulaneena poisnostoa ja nyt pitäis saada tehtyä se kone suurinpiirtein järkevästi! en kai mä ees kyselisi jos tietäisin valmiiksi asiat tai olis helvetisti rahaa paasata vanhaan ritsaan... mut siinäkään ei tiettyyn rajaan asti oo järkeä?SHR kirjoitti:Vielä parempi kikka on tehdä koneet edes suurinpiirtein järkevästi.
herneet pois nenästä ja asiaan. jos noi kuplan männät jää 3mm alemmas lohkon tasolta niin onko kellään perstuntumaa mitähän puristukset on sitten? yritin laskeskella tuolla puristussuhdetta mut tuo palotilan tilavuus kannessa ei oo tiedossa.. joten ei voi tulla tarkkaa tietoa? sain laskettua suhteeksi 7.16:1 käyttäen palotilan tilavuutena oletuksena ollutta 55cc arvoa ja tiivisteen paksuutena 1mm arvoa. ollaankohan lähelläkään totuutta? 9.2:1 pitäis olla Haynesin mukaan vakio puristus ja tuolla kaavalla laskin käyttäen nuota kahta oletusarvoa 9.1:1... eli ei kai voi kovin paljoa olla metsässä tuo 7.16:1 noilla kuplan männillä?
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Joskus aikaisemminkin joku ilmotti noi tarkat palotilankoot eli haulla saattas vielä löytyä.
Vakio varaosamaailman tiiviste on luokkaa 1,25-1,3 mm paksu ja jotkut on saaneet noi alakerrat kestämään noin kilon paineita ihan tehdaskuoseissaan, joten oma mielipide on, että eikun varovasti vaan kokeilemaan esim. tota kuplanmännillä tehtyä pakettia. Ei sitä täälläkään kaikki vielä ole suohon polkeneet.
Vakio varaosamaailman tiiviste on luokkaa 1,25-1,3 mm paksu ja jotkut on saaneet noi alakerrat kestämään noin kilon paineita ihan tehdaskuoseissaan, joten oma mielipide on, että eikun varovasti vaan kokeilemaan esim. tota kuplanmännillä tehtyä pakettia. Ei sitä täälläkään kaikki vielä ole suohon polkeneet.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Ei tarvita mitään arpapelejä
Kannesta mitataan palotilantilavuus jollain nesteellä vaikka bensa tai löpö, eli pipetilla pleksiä tai muovia apunakäyttäen. Kannentiiviste mitataan työntömitalla
. Männän vajaus lohkontasosta vaikka työntömitta/rakotulkki, ja näistä saaduista arvoista voi nerokas matemaatikko laskea noin puristussuhteen, joka on iskutilavuus+puristustilavuus/puristustilavuudella. Eikä tarvii edes tajutonta tuuria jotta tosta suoriutuu 



-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Aika monta tollasta vakio tiivistettä on tullu mitattua satasen tarkkuudella tönärillä ja mitta on ollu aina 1,25 tai pari satkua päälle haitarissa puristettuna.
Harmittaa kun oli tollanen käytettyjen tiivisteiden "kokoelma" tallin seinällä (n. 10 käytettyä 2,0:n vakiotiivistettä puretuista koneista), mutta broidi pisti ne roskiin, joten ei saa nyt tähän hätään tehtyä tollasta tarkkaa keskiarvolaskelmaa tosta paksuudesta.
Tollanen normaali varaosatiiviste (Payen merkkinen) on 1,55 mm puristamattomana (n. viisi tiivistettä mitannut) ja puristettuna ton 1,25 mm. joten toi 1,65 puristettuna on mun mielestä vähän liikaa oletusarvoksi.
Harmittaa kun oli tollanen käytettyjen tiivisteiden "kokoelma" tallin seinällä (n. 10 käytettyä 2,0:n vakiotiivistettä puretuista koneista), mutta broidi pisti ne roskiin, joten ei saa nyt tähän hätään tehtyä tollasta tarkkaa keskiarvolaskelmaa tosta paksuudesta.
Tollanen normaali varaosatiiviste (Payen merkkinen) on 1,55 mm puristamattomana (n. viisi tiivistettä mitannut) ja puristettuna ton 1,25 mm. joten toi 1,65 puristettuna on mun mielestä vähän liikaa oletusarvoksi.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Mitä käytettyjä pahveja mittailtu on päädytty aika usein kahden kympin painumaan momentissa. Eipä se lasku paljoa metsään mene jos vähän joutuu "olettamaan". En tiedä että kovinkaan moni olisi uutta konetta kasannu ja sitten tulpan reiästä mitannu "todellisen" puristustilavuuden ja sitten tehnyt muutoksia jos on tarvis. Noita määrityksiä ei kantsi turhaan derivoida vaan ihan mekaanista mittaamista uudesta ja vanhasta. Riittää kun ottaa kaiken huomioon.samiharju kirjoitti:milläs mittaat sen kansipahvin kuinka paksu se on kasaan puristettuna?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
vaihtoehtoja Ford OHC 2,0 ahdettun / ilokaasumoottoriin:
------------
isommille tehoille:
Cossu kanget + Wiseco Cossu Turbo 92mm männät
Eagle 5,4" kanget + Wiseco Fulldome Turbo 92mm männät + muutoskoneistuksia
------------
medium moottoriin:
Saab 90/900 134mm kanget + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 35,7mm männät
-----------
max 200hv / 7000rpm moottoriin:
vakioveivit + ARP kk-pultit + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 41,7mm männät
vakiokanget ja vakiomännät
------------
isommille tehoille:
Cossu kanget + Wiseco Cossu Turbo 92mm männät
Eagle 5,4" kanget + Wiseco Fulldome Turbo 92mm männät + muutoskoneistuksia
------------
medium moottoriin:
Saab 90/900 134mm kanget + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 35,7mm männät
-----------
max 200hv / 7000rpm moottoriin:
vakioveivit + ARP kk-pultit + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 41,7mm männät
vakiokanget ja vakiomännät
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Kyllä mäkin kallistuisin noihin wisecon mäntiin koska nykyään järkevän hintaisia ominaisuuksiin nähden ja kun haluaa tinkiä kustannuksissa (samalla tingitään tehosta ja kierroksista), olisi järkevämpää laittaa saab kanki uusilla pultilla kuin jokin "kuplan takomäntä" jolla ei ole mitään tekemistä takomännän kanssa. Tasan ainoa hyväpuoli siinä on paino mutta nopea kuluminen/muodonmuutokset josta seuraa ohivuotoa vie sen paskakastiin samantien. Jos ajatellaan käytännön asioita tossa esim vakio is veivi ja pahnavolkkarin mäntä 39.6 laki, saadaan puristukset aisoihin aika ilmaiseksi, se kieltämättä houkuttelee
mutta mitä ihmismieltä tuntee, kahden päivän jälkeen 180hv "turboauto" ei mene mihkään jolloin aletaan tehoa kaivamaan lisää hinnalla millä hyvänsä. Tuloksena yleensä vettä ja öljyä ilmassa. Olen ajellu näillä volkkari "takomännillä" ihan tarpeeksi, mulla ei koskaan hajonnu (150-200hv ohc) mutta sen opin että tehot ei pysy tallella, aja pari kisaa on hävinny poweria (testattu jarrussa). Wisecoilla näitä ongelmia ei yleensä ole, senkin olen oppinut että jos tekee kerran esim kunnon männillä, eikö se 400e hintaero tule takaisin tehohyödyssä ja jos se kuplan mäntä pettää niin laskekaa KESKEYTYS, KONEEN PURKU JA KASAUS, ÖLJYT, TIIVISTEET, PALJON TYÖTÄ, SAATTAA MENNÄ LOHKOKIN, KONEISTUKSET. Eikö hyöty kallistu jo kunnon mäntien puolelle
Tämä vain yleisesti koneiden rakentajille
mutta samiharju voi laittaa is veivi vw mäntä mutta ei sitte viritetä lisää 




-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Onko joku teettänyt Wisecoihin (turbo) monttua päähän ja venoille leikkausta, mitähän tuollainen operaatio mahtaa kustantaa?
Prostreetille tälläinen kysymys:
Onko turbo Wisecoissa se lakikorkeus haarukka käytettävissä koko laen alalla, että keskeltä esim. voi kairata minimiin ja mäntä vielä kestää?
Prostreetille tälläinen kysymys:
Onko turbo Wisecoissa se lakikorkeus haarukka käytettävissä koko laen alalla, että keskeltä esim. voi kairata minimiin ja mäntä vielä kestää?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 423
- Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Mulla pitäisi olla puristuskorkeus karvan alle 30mm ja n. 10cm3 kuppi eli aika lähelle keskeltä menisi männän minimiä 24-25mm.Walderama kirjoitti:Koneistamo teki kupin männän lakeen ja otti siitä muistaakseni 10€/mäntä.
Laessa on työvaraa reilu 6mm ja kun otetaan se kaikki pois jää laen paksuudeksi vielä hippasen yli 8mm.
Edit : Nyttemmin on tullut uusia malleja.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
Nämä Wiseco Fulldome Turbo mittatilauksena Suomeen teetetyt männät:SLEI kirjoitti:Onko joku teettänyt Wisecoihin (turbo) monttua päähän ja venoille leikkausta, mitähän tuollainen operaatio mahtaa kustantaa?
Prostreetille tälläinen kysymys:
Onko turbo Wisecoissa se lakikorkeus haarukka käytettävissä koko laen alalla, että keskeltä esim. voi kairata minimiin ja mäntä vielä kestää?
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... ldome.html
Ahdettuun autoon voi koko männät madaltaa matalimpaan ilmoitettuun puristuskorkeuteen.
Tällöin ylimpään m-renkaaseen useimmissa malleissa 6mm, tällöin laki noin 6-8mm keskeltä.
Siis työstövara mallista riippuen 4-10mm.
Männän tapin ympäristö on erityisesti vahvistettu ahdinkäyttöön.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Olet tylsän oikeassa. Pistäs SHR vinkkiä privana jos tiedät kokonaisen 2.0 F:n koneen.SHR kirjoitti:Kyllä mäkin kallistuisin noihin wisecon mäntiin koska nykyään järkevän hintaisia ominaisuuksiin nähden ja kun haluaa tinkiä kustannuksissa (samalla tingitään tehosta ja kierroksista), olisi järkevämpää laittaa saab kanki uusilla pultilla kuin jokin "kuplan takomäntä" jolla ei ole mitään tekemistä takomännän kanssa. Tasan ainoa hyväpuoli siinä on paino mutta nopea kuluminen/muodonmuutokset josta seuraa ohivuotoa vie sen paskakastiin samantien. Jos ajatellaan käytännön asioita tossa esim vakio is veivi ja pahnavolkkarin mäntä 39.6 laki, saadaan puristukset aisoihin aika ilmaiseksi, se kieltämättä houkutteleemutta mitä ihmismieltä tuntee, kahden päivän jälkeen 180hv "turboauto" ei mene mihkään jolloin aletaan tehoa kaivamaan lisää hinnalla millä hyvänsä. Tuloksena yleensä vettä ja öljyä ilmassa. Olen ajellu näillä volkkari "takomännillä" ihan tarpeeksi, mulla ei koskaan hajonnu (150-200hv ohc) mutta sen opin että tehot ei pysy tallella, aja pari kisaa on hävinny poweria (testattu jarrussa). Wisecoilla näitä ongelmia ei yleensä ole, senkin olen oppinut että jos tekee kerran esim kunnon männillä, eikö se 400e hintaero tule takaisin tehohyödyssä ja jos se kuplan mäntä pettää niin laskekaa KESKEYTYS, KONEEN PURKU JA KASAUS, ÖLJYT, TIIVISTEET, PALJON TYÖTÄ, SAATTAA MENNÄ LOHKOKIN, KONEISTUKSET. Eikö hyöty kallistu jo kunnon mäntien puolelle
Tämä vain yleisesti koneiden rakentajille
mutta samiharju voi laittaa is veivi vw mäntä mutta ei sitte viritetä lisää
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Mitenkäs nyt kun on ammepalotila ja mäntä ei tule "dekkiin" asti, niin paljealueet jäävät turhan paksuiksi. Aiheuttaa mahdollisesti sen että palamista alkaa tapahtua siellä paljon suunniteltua aikaisemmin. Tämä puolestaan johtaa nakutusherkkyyden kasvamiseen vaikka puristussuhdetta onkin laskettu. Olenko aivan väärillä jäljillä?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 748
- Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... 200405.htmsamiharju kirjoitti:mitä kustantaa ARP kk-pultit + Wiseco OHC vapari 91,6mm pk 41,7mm männät ?
http://www.prostreet.fi/viritysosat/moo ... 030606.htm
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
uusinta hinta-infoa noista Kulpavolsun Mahleista. Lautamäki Motorsport Jalasjärvellä myi tällä päivämäärällä mulle kierroksen 92mm mäntiä joiden korkeus männäntapista lakeen on 39,6mm listahinnalla 211eur/kierros. Lisäksi ostin venymättömät kannenpultit sekä tiivistesarjan koko masiinaan, rahaa firmaan jäi yhteensä 320eur.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Oha noita kulpan mukeilla olevia koneita tehty.. Yli 300hp saatukkin ulos. Voimaa noi kestää ihan OK (kuhan on tosissaan aikuisten oikeasti seos ja ennakot kohallaan)
Mutta kierrätystä eivät tahdo kestää yli ~7000rpm, helmat halkeilee ja sit kuuluu ikävä rutina myllystä.
Ja tottakai se pitäs olla _jokaiselle_ selvää, että halvat männät, niin jossain pitää tinkiä.
Mutta kierrätystä eivät tahdo kestää yli ~7000rpm, helmat halkeilee ja sit kuuluu ikävä rutina myllystä.
Ja tottakai se pitäs olla _jokaiselle_ selvää, että halvat männät, niin jossain pitää tinkiä.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
No se voimakin pitää saada ulos pienemmillä ahtopaineilla, koska eivät tahdo kestää sitäkään!
Kokemusta on aivan tarpeeksi. Täytyy tehdä koneelle jo muutakin kuin paineistaa se. Oikeasti miettiä esim. mikä olisi se paras nokka? Ja sehän ei tietenkään ole ratakiree ralli nokka. Kanavia hiukan muotoilla jonkun muunkin kuin "käpryn kyläsepän", jne. Kadulle ehkä vielä, mutta jos meinaa enemmän rankaista niin sulaminen/helmat öljypohjassa on tosi asia. Mutta jokainen taaplaa tyylillään en minä sillä. Mutta näissäkin asioissa pitää todella hyvin paikkansa vanha sanonta. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa! 


Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!