Puristuspaineet

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Puristuspaineet

Viesti Kirjoittaja razorass » To Syyskuu 2. 21:50:46 2004

Mittailin tuossa piruuttani paineet pytyistä ja sain seuraavia lukemia;
Läpät auki, kuuma kone. 1, 18.2bar 2, 18.2bar 3, 18.1bar 4, 18.1bar (tai ainakin tuon verran jaksaa käsin painaa mittaria paikalleen)

Nokassa on kuitenkin imupuolella papereiden mukaan 304, ja pako 292 astetta. Kentin rl30. Vaikka puristussuhde on yli 11 niin silti tuntuu aika hurjilta paineet pannuissa. Tarkistin muuten kahdella täysin erilaisella mittarilla. Sytytyksen Perusennakko on 17ast, maksimi 38 eikä kilise.

Minkälaisia paineita muilla on koneissaan(ohc) ollut (ruttu/paine)?
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Syyskuu 2. 22:19:06 2004

joku sulla nyt on päin helvettiä :shock:

mulla oli näin 2.0 OHC (uusi kone)
piper BP285 nokka
todelliset mitatut aukiolot ja nostot (0,20imu ja 0,25pako välyksillä)
imu 292,5º/11,70mm
pako 285º/11,83mm
max imu nosto 108º jälkeen yläkuolokohdan

puristus-suhde 11.8:1
puristuspaineet (kuuma moottori,läpät auki) 13,5bar

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Syyskuu 2. 22:21:46 2004

eikös ton teoreettisen baarimäärän voisi laskeakin. saisi sitä minkäsuuntanen luku pitää olla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 2. 22:29:46 2004

Vaikea uskoa että ei kilistäisi, ei ainakaan kestä ennakkoa, siis vain epäilen en väitä. Muistelisin että kilpureissa oli luokkaa 14-15kg jollain 12 suhteilla, nokat oli EnemA8, Crane 310 tasoisia.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Syyskuu 2. 22:29:53 2004

Olen tarkastanut suurin piirtein kaiken mitä keksin;
Välykset imu 0.25, pako 0,30, venttiilistä mitattu nostoa 12.75imu/12.3pako, aukioloa en vielä mitannut.
imu täysin auki 110ast. ykk jälkeen (ohje 105ast), en ole vielä käynyt dynossa ja olen kokeillut 105ast +-5 ajoitusta. Tämä vaikuttaa tietysti hiukan muttei noin paljoa. :shock:

Joko minulla on kaksi paskaa painemittaria tai olen mitannut palotilat jollakin käsittämättömällä tavalla päin vittua. Kone on kuitenkin toiminut täysin moitteetta. Mittaan huomenna nokan asteet ja paineet vielä duunissa kolmannella mittarilla.

Ei tää mikään diiseli pitänyt olla.

edit; Edellisellä miedommalla nokalla autoa rääkättiin dynossa parhaimmillaan 8h putkeen tulikuumassa hallissa eikä mitään kilinä ongelmia esiintynyt. Tosin eri nokalla mutta ennakot oli samaa luokkaa.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Syyskuu 2. 22:34:41 2004

Hectori kirjoitti:eikös ton teoreettisen baarimäärän voisi laskeakin. saisi sitä minkäsuuntanen luku pitää olla.
Tuohon on olemassa suuntaa antava kaavakin kun vain muistais mikä.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Syyskuu 2. 22:49:54 2004

ja olethan varmasti laskenut puristus-suhteen oikein:

(iskutila+palotila)/palotila

etkä näin:
iskutila/palotila

ihan vaan varmistuskysymys, koska tuon tuostakin törmää kavereihin jotka käyttävät alempaa kaavaa :cry:

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Syyskuu 2. 23:17:10 2004

Brenda kirjoitti:ja olethan varmasti laskenut puristus-suhteen oikein:

(iskutila+palotila)/palotila

etkä näin:
iskutila/palotila

ihan vaan varmistuskysymys, koska tuon tuostakin törmää kavereihin jotka käyttävät alempaa kaavaa :cry:
Nokka vaihtaessani tarkastin taas kertaalleen palotilat, 40,5cc, palotilan laskennallinen kokonaistilavuus 48,1cc, poraus 91.303mm, isku 77mm, ~11.5:1. Täytyy olla nuo molemmat mittarit paskana. :?
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Syyskuu 3. 0:21:41 2004

Nyt on taas pakko esittää tyhmä kysymys eli miksi ei noi paineet muka voi olla noin isot.
Omakohtainen esim. 2.0 OHC alakerta 0,5mm ylikokomännillä ja päällä noin millin laskettu 1,6:sen kansi 2,0:n vakionokalla (ja nokkapyörällä). Puristuspaineet 15,5-16bar.
Tutulla VW/SAAB alakerta, puristussuhde n. 11,8 ja paineet n. 17,5 bar. Nokkana joko enem A8 tai Burton BF63, tosta en oo ihan varma.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Syyskuu 3. 0:44:24 2004

taitaa se detonaatio olla jo vaarana.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Pe Syyskuu 3. 20:57:50 2004

Mittasin paineet piirtävällä 0-17bar mittarilla. Asteikko menee pohjaan joka pytyssä.

..Eli johtopäätöksenä pipetti jonka asteikon mukaan mittasin palotilat ei pidä paikkaansa. Todellinen ruttu lienee jopa päälle 12:1. Mittaa ostaessani painotin aikanaan myyjälle asteikon tarkkuutta. No eipä väliä, hianosti toimii ja potkii joten turhapa tuolla paineella on enempää päätänsä vaivata. Täytyy soittaa sporttijannelle ja sopia aika rullille niin näkee sitten paperilla mitä sieltä irtoaa ja minkälaisia ennakoita se todellisuudessa kestää.

funk dat
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ti Syyskuu 7. 23:36:01 2004

asiaan liittyen.. mikä on suotava puristuspaine kun ajattelin mitata tossa ennen korjausprojektia. eli tarkotan noin arvoa. kyseessä on Cossu Sierra -89.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Ke Syyskuu 8. 0:05:04 2004

Laze kirjoitti:asiaan liittyen.. mikä on suotava puristuspaine kun ajattelin mitata tossa ennen korjausprojektia. eli tarkotan noin arvoa. kyseessä on Cossu Sierra -89.
8,5 bar.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 8. 0:12:31 2004

L@RE kirjoitti:
Laze kirjoitti:asiaan liittyen.. mikä on suotava puristuspaine kun ajattelin mitata tossa ennen korjausprojektia. eli tarkotan noin arvoa. kyseessä on Cossu Sierra -89.
8,5 bar.
No ei nyt sentään... Joku 9.5 bar olisi varmaan lähellä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ke Syyskuu 8. 0:16:11 2004

L@RE kirjoitti:
Laze kirjoitti:asiaan liittyen.. mikä on suotava puristuspaine kun ajattelin mitata tossa ennen korjausprojektia. eli tarkotan noin arvoa. kyseessä on Cossu Sierra -89.
8,5 bar.
8,5 bar kyllä. On ohjearvo.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 8. 0:19:27 2004

Uskomatonta. Tuohan on suunnilleen sama kuin puristussuhde. Uskotaan sitten cossumiehiä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ke Syyskuu 8. 7:45:21 2004

ukormi kirjoitti:
L@RE kirjoitti:
Laze kirjoitti:asiaan liittyen.. mikä on suotava puristuspaine kun ajattelin mitata tossa ennen korjausprojektia. eli tarkotan noin arvoa. kyseessä on Cossu Sierra -89.
8,5 bar.
8,5 bar kyllä. On ohjearvo.
ok. kiitoksia.
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 8. 8:46:16 2004

Mikäs muuten noin matalat puristuspaineet aiheuttaa? Onko kenelläkään vakionokkien aukeamis/sulkeamis kohtia ylhäällä?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Syyskuu 8. 8:47:24 2004

JesseT kirjoitti:Mikäs muuten noin matalat puristuspaineet aiheuttaa? Onko kenelläkään vakionokkien aukeamis/sulkeamis kohtia ylhäällä?
Paha sanoa, mutta 8:1 puristuksilla mulla on ohc:ssa 8,3 bar per pytty...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Syyskuu 8. 11:36:23 2004

Rallissa 14:1 puristussuhde alkaa olla sopiva joten niissä on aikamoiset barit ruttua...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Syyskuu 8. 12:02:47 2004

fomoco3 kirjoitti:Rallissa 14:1 puristussuhde alkaa olla sopiva joten niissä on aikamoiset barit ruttua...
Ja bensana 100.2 oktaaninen
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 8. 16:07:27 2004

fomoco3 kirjoitti:Rallissa 14:1 puristussuhde alkaa olla sopiva joten niissä on aikamoiset barit ruttua...
Voi sentään, no olkoon :roll:

Vastaa Viestiin