Säätöjä Fiesta 1 & 2 etupäähän?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Säätöjä Fiesta 1 & 2 etupäähän?

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Syyskuu 19. 6:35:50 2004

Tutkailin tuossa aamuyön tunteina vähän tuota nelipyörämittauslappua joka tuosta rojektista tuli mittautettua ennen auton 'pajoittamista'. Tulin siihen tulokseen jotta camberit ja casterit ovat jonkun verran ohjearvojen ulkopuolella ja niille kait pitäisi tehdä jotain. Tai ainakaan mulla ei ollut tähdellisempää mietittävää tähän aikaan :-)

Autossahan on XR2 jouset joten nuo beisik 1.0-1.3 arvot eivät varmaan päde ihan 100%, mutta jouset tuskin vaikuttavat siihen että renkaat ovat esimerkiksi himpunverran tässä asennossa -> / /

Pähkäilin siinä sitten seuraavaa. Saisikohan tuohon camberiin järjellistä säätövaraa jos viilaisi alapallon tai tukivarren pultinreikiä vähän leveämmäksi? Ja tämä vähän tarkoittaa sitten muutamia millejä, ei niin paljoa että paikat ratkeaa äärimmäisessä ajossa.

Casterin säädöksi suunnittelin sitten pitkittäistukivarren (kuva, osa V) pätkäisyä ja lievää lyhennystä jonka jälkeen siihen kierrettäisi jengat ja tehtäisi holkki jossa olisi myös jengat, ja sitä holkkia kiertelemällä saataisi sitten pitkittäistukivarren pituutta muuteltua -> käsittääkseni caster muuttuisi.

Kuulostaako tää nyt aivan kauhealta? :-) Positiivinen ylläri muuten oli että tässä 30 vuotta lähentelevässä, selvästikin kotikonsterin kolarikorjatussa koslassa oli sekä setback että kulkukulma kiitettävä -00 o 01' :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Su Syyskuu 19. 13:55:28 2004

Oikeastaan kaikki mitä XR2 alustan säätämisestä tarvitsee tietää löytyy, kun lukee PasiL ja www.zetecinside.com sivustot. BAT tekee nuita viriosia ihan teollisestikin. TCA säätämiseen voi periaatteessa rakentaa säädettävän tangonkin. Ainoa vaan, että syytä lienee vaihtaa alatukivarren sisäpää uniball niveleksi, jos kovasti poikkeavia castereita meinaa käyttää. Toisaalta vastaava camberin muutos täytyisi kompensoida jotenkin, esimerkiksi säädettävällä yläpäällä...

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Syyskuu 19. 16:59:29 2004

jive kirjoitti:Ainoa vaan, että syytä lienee vaihtaa alatukivarren sisäpää uniball niveleksi, jos kovasti poikkeavia castereita meinaa käyttää. Toisaalta vastaava camberin muutos täytyisi kompensoida jotenkin, esimerkiksi säädettävällä yläpäällä...
No uniball nyt lienee vähän overkilliä, tarkoitus oli kuitenkin saada säädöt vain normaalien speksien sisään kun ne nyt eivät ole kovinkaan lähellä. Ja tuossahan jo speksasinkin tuota camberin säätöä säädettävällä alapäällä, säätövaraa ei tosiaankaan kauheasti tarvii olla tavotteet saavuttaakseni, ja tuo alapääpatentointi olisi kuitenkin paljon helpommin toteutettavissa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Su Syyskuu 19. 17:48:17 2004

Jep. Eiköhän tuollainen prikkasysteemi ole ihan fiksu patentti pieneen säätöön. Tuolla zetecinside sivustolla puhuttiin aikalailla myös noista tavoittelemisen arvoisista pyöränkulmista. Kyseisessä XR2:ssa on tuollainen uniball + sädettävä yläpää setup kylläkin. Sinä nämä jutut olet varmaan jo selaillutkin, mutta ajattelin postata, jos muitakin kiinnostaa.

Vastaa Viestiin