Hukkaportinkello
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
Hukkaportinkello
Laitoin tommosen kellon paikalleen missä on numerot:439099-19.Osaako joku "suomentaa" ton?Kello on reilusti vakiota jäykempi ja nostaa paineet piikkinä 0,8 ja amali on paikallaan niin kierroksilla laskee 0,5.Varresta saisi tiukattua lisääkin.Mulla ei ole seosmittaria,niin meneekön jo laihalle?
Focus ST -06
#289
#289
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Yleensä gerretin omissa kelloissa tuon numerosarjan viimeinen numero kertoo mikä kello on kyseessä. Esim -31 kello on 430099-0031. Ja eihän sitä nyt kukaan voi sanoa kellon ja ahtojen perusteella, että meneekö laihalle
Joku rikkoo mäntiä kilon ahdoilla ja toinen vetää 1.7 ahdoilla ilman mitään muutoksia KE-jettiin.

Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Ylläpitäjä
Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.
Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.
Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.
Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.
Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti

-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 275
- Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
- Paikkakunta: Laihia
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Näin se onJesseT kirjoitti:Yleensä gerretin omissa kelloissa tuon numerosarjan viimeinen numero kertoo mikä kello on kyseessä. Esim -31 kello on 430099-0031.
Ei näinckolli kirjoitti:Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 565
- Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
- Paikkakunta: Valkeala
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
Siipicossu
Taisin muistaa väärin. Jossain mökillä pitäs olla yks kulahtanu orkkiskello. Pitää kattoo koodit.
Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.
Taisin muistaa väärin. Jossain mökillä pitäs olla yks kulahtanu orkkiskello. Pitää kattoo koodit.
Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.
-
- Ylläpitäjä
LVI-liikkeet tai Patelta eli Pate-Racing ostin oman.
Jos LVI-liikkestä ostaa niin pitää valita sopiva jousi siihen tai malli missä ilmoitetaan millä painealueella säätö on.
Suosittelen.
Edit: Paten numero on 0400-496852 ja sijaitsee Lahdessa.
Suosittelen että mistä vaan ostatte niin ottakaa malli jossa on pikaliittimillä 6 tai 4mm LVI-putkella (se sininen muoviputki tms) liitännät. Itse portille sitten noin 10-30cm matkalle silikoni tai kupariputkesta (kuumakestävää kuitenkin) pätkä johon kys reiät tehdään.
Jos LVI-liikkestä ostaa niin pitää valita sopiva jousi siihen tai malli missä ilmoitetaan millä painealueella säätö on.
Suosittelen.
Edit: Paten numero on 0400-496852 ja sijaitsee Lahdessa.
Suosittelen että mistä vaan ostatte niin ottakaa malli jossa on pikaliittimillä 6 tai 4mm LVI-putkella (se sininen muoviputki tms) liitännät. Itse portille sitten noin 10-30cm matkalle silikoni tai kupariputkesta (kuumakestävää kuitenkin) pätkä johon kys reiät tehdään.
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
http://www.salhydro.fi/sh/JesseT kirjoitti:Mistäs noita rajapaineventtiilejä oikein saa täältäpäin maailmaa?
Tuolta voisi löytyä,en ole varma.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Mä meinasin laittaa noiden reikien tilalle t-haaroilla letkun rajapaineventtiilin toiselle puolelle ja väliin takaiskuventtiilin. En tiedä miten toimii, mutta luulis hukkaportin sulkeutuvan suht vikkelään.ckolli kirjoitti:Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Ylläpitäjä
Niin luulis.Turbo_IS kirjoitti:Mä meinasin laittaa noiden reikien tilalle t-haaroilla letkun rajapaineventtiilin toiselle puolelle ja väliin takaiskuventtiilin. En tiedä miten toimii, mutta luulis hukkaportin sulkeutuvan suht vikkelään.ckolli kirjoitti:Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.
Et ole ensimmäinen jolle tuo on tullut mieleen.
Kerro mitkä oli sävärit.
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Hohhoijaa, mä oon kyllä pihalla kun tampoonin naru noista hukkisohjaus rajapaine paineenrajoitus takaisku poraa reikiä tee sitä ja tätä toisilla toimii toisilla ei toisilla tarvii ja toisilla ei
ittellä ei pidä kunnolla painetta kaasupohjassa, eikä jaksa runkkaa ja testaa noita kaikkia juttuja mikä sattuisi lopulta ittellä toimimaan....vissiin isompi ahdin järkevämpää kun kiusaa pientä kovalla paineella 



-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Rajapainevenan kanssa myös nostaa ne paineet aika tavalla hätäsemmin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- Ylläpitäjä
Joskus itse "virittämisen ilo ja suru" ylittää toimivuuden rajan. Kaikkea on kokeiltava paitsi omaa mutsia ja kansantanhuja.SHR kirjoitti:Hohhoijaa, mä oon kyllä pihalla kun tampoonin naru noista hukkisohjaus rajapaine paineenrajoitus takaisku poraa reikiä tee sitä ja tätä toisilla toimii toisilla ei toisilla tarvii ja toisilla ei![]()
ittellä ei pidä kunnolla painetta kaasupohjassa, eikä jaksa runkkaa ja testaa noita kaikkia juttuja mikä sattuisi lopulta ittellä toimimaan....vissiin isompi ahdin järkevämpää kun kiusaa pientä kovalla paineella
Jos kukaan meistä ei koskaan kokeilisi mitään ei myöskään kehitys kulkisi eteenpäin eikä myöskään autot kehittyisi
Jotkut viisastuu aikaisemmin kuin jotkut toiset jotka hakkaa päätä seinään kaikenlaisten uusien asioiden kanssa kuin että keskittyisivät siihen vanhaan ja toimivaan. Täähän on nähty jo tässä kansipahvikeskustelussa ym

Garret To4 ja integroitu hukkis toimii taatusti.
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
lauri kirjoitti:http://www.hiflex.fi/
Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.
Eipä muuten tunteneet siellä koko sanaa rajapaineventtiili kun kävin tänään kysymässä. Sitten kun yritin selittää että minkälaisesta vermeestä on kyse niin ei ollu mitään sellasia..
Jos joku on onnistuneesti pääkaupunkiseudulta jostain hommanut rajapaineventtiilin niin kerroppa rohkeasti mistä. HiFlex ei kelpaa vastaukseksi.

Toyota Supra TT
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Ei ole Festollakaan sitte kyseistä venttiiliä.Hena kirjoitti:lauri kirjoitti:http://www.hiflex.fi/
Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.
Eipä muuten tunteneet siellä koko sanaa rajapaineventtiili kun kävin tänään kysymässä. Sitten kun yritin selittää että minkälaisesta vermeestä on kyse niin ei ollu mitään sellasia..
Jos joku on onnistuneesti pääkaupunkiseudulta jostain hommanut rajapaineventtiilin niin kerroppa rohkeasti mistä. HiFlex ei kelpaa vastaukseksi.
#446
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
Mikähän mahtaa olla sitten kyseisen vempaimen oikea nimi? Mullakin on tuollaisen osto edessä, joten jos joku tietää niin kertokoon. Eipä tartte sitten Hydrosetillä punastella kun sillä käyn.Hena kirjoitti:lauri kirjoitti:http://www.hiflex.fi/
Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.
Eipä muuten tunteneet siellä koko sanaa rajapaineventtiili kun kävin tänään kysymässä.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Joo, oikea nimitys on säädettävä varoventtiili. Kävin just tänään hakemassa sellaisen Tecalemitiltä. Mukaan lähti myös tarkkuussäädin. Tarkoituksena on rakentaa tuolla aiemmin mainitsemani systeemi.
Tuolta löytyy tiedot. Tecalemit on 100m HiFlexistä eteenpäin, myynti sijaitsee hallin oikeassa päädyssä. Alennuksiakin tuli kysymättä, sanoin että tarvitsijoita saattaa ilmaantua myöhemminkin, toivottivat tervetulleeksi.
Ennen kuin kävin Tecalemitillä, kävin puristamassa Ilkka_H:n kouraa Tammistossa, tilanne meni ohi niin nopesti, etten tainnut ehtiä edes itseäni esitellä
Tuolta löytyy tiedot. Tecalemit on 100m HiFlexistä eteenpäin, myynti sijaitsee hallin oikeassa päädyssä. Alennuksiakin tuli kysymättä, sanoin että tarvitsijoita saattaa ilmaantua myöhemminkin, toivottivat tervetulleeksi.
Ennen kuin kävin Tecalemitillä, kävin puristamassa Ilkka_H:n kouraa Tammistossa, tilanne meni ohi niin nopesti, etten tainnut ehtiä edes itseäni esitellä

#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
tota, mulla ois yks ylimääräinen amal..Anonymous kirjoitti:Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.
Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.
Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
Itse hankin ihan turbokäyttöön jenkeissä valmistetun rajapaineventtuulin Lehtolan Artolta Oulun Tekulta. Hintaa oli n.70e. Sano kuulemma painiskelleen vuosikausia oikeesti toimivan venan kanssa ja oli juuri tuolloin löytänyt haluamansa jenkeistä. Malli HBC (Hallman Boost Controllers) www.hallmanboostcontroller.com . Ja toimii hyvin niinku luvattiinki..
Tarkempia tietoja ja kyselyitä tuotteista voipi sit kysellä itse Artolta...

-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Ja tässäkoti versiotuosta samasta venasta ja toimi itsellä gt37 kaverina 1-1,5 paineilla.Ton teolle löytyi jostain muutaman sivun juttu aikoinaa selaillessa netin syövereitä.pehkos69 kirjoitti:Itse hankin ihan turbokäyttöön jenkeissä valmistetun rajapaineventtuulin Lehtolan Artolta Oulun Tekulta. Hintaa oli n.70e. Sano kuulemma painiskelleen vuosikausia oikeesti toimivan venan kanssa ja oli juuri tuolloin löytänyt haluamansa jenkeistä. Malli HBC (Hallman Boost Controllers) www.hallmanboostcontroller.com . Ja toimii hyvin niinku luvattiinki..Tarkempia tietoja ja kyselyitä tuotteista voipi sit kysellä itse Artolta...
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Kävin maanantaina hakemassa tuolta Tecalemitiltä tuollasen varoventtiiliin ja eilen illalla sitä vähän kokeilin. Normaalisti aukeaa portti 0,7bar ja sitten ihan yläkierroksilla ahdot nousee 1,1bar eli toisin sanoen ei riitä poisto enää ylhäällä. Nyt kun laitoin tuon venttiilin kiinni ja säätelin sitä motarilla niin ahdot tekee aika kovan piikin ennen kuin palautuu vakaaksi. Ahdot kävi nelosella kiihdyttäessä 1,1bar:ssa ja tippui sitten 0,8bar. Sen jälkeen nostin ahtoja ruuvista ja ahdot kävi 1,3bar:ssa ja tippui sitten 1,0bar. Ahdot pysy vakaana 1,0bar:ssa pitkään. Sitten kun tulin motarilta pois ja eka kunnon kiihdytys kakkosella niin ahdot on 1,5bar, tuntui että sitä piikkiä ei enää olisikaan vaan ahdot jää siihen piikki arvoon.
Mitenhän toi nyt sitten pitäis kytkeä toi venttiili? Mulla on nyt ihan normaalisti siinä hukkikselle menevän letkun välissä. Käytössä on erillinen hukkis, eli vaatiko se jotenkin erilaisen kytkennän että toimis oikein?? Ja mistä toi piikki johtuu??
Mitenhän toi nyt sitten pitäis kytkeä toi venttiili? Mulla on nyt ihan normaalisti siinä hukkikselle menevän letkun välissä. Käytössä on erillinen hukkis, eli vaatiko se jotenkin erilaisen kytkennän että toimis oikein?? Ja mistä toi piikki johtuu??
Toyota Supra TT
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Aihetta käsitelty hyvinkin laajasti: http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=82217
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
Sillon kun omaani kävin hiflexistä hakemassa niin selitinkin venttiiliin toiminnan myyjälle ja sanoi vaan että meillä ei ole sellaisia. Selas vielä luettelon läpi ja etti..lauri kirjoitti:Löytyy kyllä Hiflexistäkin, työpaikalle tuli kesällä laatikollinen noita kun vaihdettiin kaikki uusiin. Ja eiköhän tuollasen toiminnan osaa selittää myyjälle kun kerta tarvettakin on, niin että hän tietää mistä osasta on kyse...
Toyota Supra TT
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Haiskahtaa äkkisältään sille että hukkaportin perussäätö liian kireällä (tangon liikevara rajallinen-> läppä ei aukea tarpeeksi). Vaikea sanoa kun ei tarkemmin tiedä speksejä.Hena kirjoitti:Kävin maanantaina hakemassa tuolta Tecalemitiltä tuollasen varoventtiiliin ja eilen illalla sitä vähän kokeilin. Normaalisti aukeaa portti 0,7bar ja sitten ihan yläkierroksilla ahdot nousee 1,1bar eli toisin sanoen ei riitä poisto enää ylhäällä. Nyt kun laitoin tuon venttiilin kiinni ja säätelin sitä motarilla niin ahdot tekee aika kovan piikin ennen kuin palautuu vakaaksi. Ahdot kävi nelosella kiihdyttäessä 1,1bar:ssa ja tippui sitten 0,8bar. Sen jälkeen nostin ahtoja ruuvista ja ahdot kävi 1,3bar:ssa ja tippui sitten 1,0bar. Ahdot pysy vakaana 1,0bar:ssa pitkään. Sitten kun tulin motarilta pois ja eka kunnon kiihdytys kakkosella niin ahdot on 1,5bar, tuntui että sitä piikkiä ei enää olisikaan vaan ahdot jää siihen piikki arvoon.
Mitenhän toi nyt sitten pitäis kytkeä toi venttiili? Mulla on nyt ihan normaalisti siinä hukkikselle menevän letkun välissä. Käytössä on erillinen hukkis, eli vaatiko se jotenkin erilaisen kytkennän että toimis oikein?? Ja mistä toi piikki johtuu??
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
Kyllä tuo rajapaineventtiili on mielestäni ihan vakiintunut nimi. Eiköhän noita löytynyt jo muinaisista höyrykoneista.JesseT kirjoitti:Kerran itsekin tuota kysyin Hiflexistä. Mistä muuten on tullut tuo rajapainevena nimitys kun sitä ei käytetä missään muussa yhteydessä kuin ahtimien kanssa...
Öljysäiliöitä kun kalustettiin, niin tuollainen oli käytössä koeponnistuksen aikana. Olikohan Hytarista hommattu.
-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... highlight=
Täällä lisää rajapainevenasta.
Sillon kukaan ei puhunut noista reijistä letkussa ja toimii pelkällä rajapainevenalla muka hyvin? ei kyllä tullu mieleen tollanen reijitys systeemi silloin ,saahan sen silläkin toimimaan.
Tämän ohjeen mukaan tein kahdella venalla (rajapainevena,paineensäätöventtiili ja vakio kello)
http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle
Toi systeemi toimii kuin unelma ,ahdot nousee alempaa ja max paineen saa helposti säädettyä.
Kaivattu alaväännön lisäys tuli noilla systeemeillä ja vakioon ei ole paluuta.
Täällä lisää rajapainevenasta.
Sillon kukaan ei puhunut noista reijistä letkussa ja toimii pelkällä rajapainevenalla muka hyvin? ei kyllä tullu mieleen tollanen reijitys systeemi silloin ,saahan sen silläkin toimimaan.
Tämän ohjeen mukaan tein kahdella venalla (rajapainevena,paineensäätöventtiili ja vakio kello)
http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle
Toi systeemi toimii kuin unelma ,ahdot nousee alempaa ja max paineen saa helposti säädettyä.
Kaivattu alaväännön lisäys tuli noilla systeemeillä ja vakioon ei ole paluuta.
-
- Viestit: 1409
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
Tutkin tässä töissä hieman Onnisen LVI-luetteloa.
Varoventtiileitä löytyy esim. paisunta-astialle tarkoitettuja erilaisia paienväleillä 1,5-3 bar, sitten on ihan varoventtiilin nimellä esim. 4 bar mallia ym. ym. Ei muuta kuin rautakaupan LVI-tarvikehyllylle hakemaan kuten Lauri jo mainitsi.
Ohjeita selailuun netissä:
http://www.onninenwebshop.com/webinfo/c ... /index.asp
klikkaa sisään
valitse "tuoteluettelo" kohdasta LV 2004/1
sitten taulukosta kohta 39 takaiskuventtiilit
sieltä löytyy kolmesta kohdasta varoventtiileitä erilaisia, tietoa löytyy "i" painikkeesta.
ei muuta kuin selailemaan ja sitten lvi-numeron kanssa tilaamaan lähimmästä kaupasta
Varoventtiileitä löytyy esim. paisunta-astialle tarkoitettuja erilaisia paienväleillä 1,5-3 bar, sitten on ihan varoventtiilin nimellä esim. 4 bar mallia ym. ym. Ei muuta kuin rautakaupan LVI-tarvikehyllylle hakemaan kuten Lauri jo mainitsi.
Ohjeita selailuun netissä:
http://www.onninenwebshop.com/webinfo/c ... /index.asp
klikkaa sisään
valitse "tuoteluettelo" kohdasta LV 2004/1
sitten taulukosta kohta 39 takaiskuventtiilit
sieltä löytyy kolmesta kohdasta varoventtiileitä erilaisia, tietoa löytyy "i" painikkeesta.
ei muuta kuin selailemaan ja sitten lvi-numeron kanssa tilaamaan lähimmästä kaupasta

-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Tuossa jossain topicissa oli puhetta noista paineenrajoitusventtiileistä.
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Noita on sellaisia perinteisiä kuristimia, mitkä laskee toiseen suuntaan kaikki läpi ja toiseen suuntaan voi virtauksen säätää vaikka nollaan. Tollasen pitäs toimii juuri tossa sun tapauksessa enemmän kuin hyvin._P_ kirjoitti:Tuossa jossain topicissa oli puhetta noista paineenrajoitusventtiileistä.
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?
Itse yritettiin tollasella rakentaa ahtopaineen säätöä ilman amalia eli alipaineella imee ilmaa järjestelmään ja paineella säädettävä ohivuoto hukkaportin kellolle, mutta toi kellon jousi näyttäs niin kuoleentuneelta, että ei pidä enää kunnolla.
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
LVI- varoventtiilit avautuvat, kun paine nousee raja-arvoon. Estää esim. lämmityspatteriverkostoa räjähtämästä kun paine nousee liian suureksi verkostossa._P_ kirjoitti:Tuossa jossain topicissa oli puhetta noista paineenrajoitusventtiileistä.
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?
Paineenrajoitusventtiili ilmeisesti toimii toisinpäin????
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Sinäkin päädyit toisiin ratkaisuihinTimo kirjoitti:tota, mulla ois yks ylimääräinen amal..Anonymous kirjoitti:Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.
Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.
Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti

Rajapaineventtiili ei päästä mitään läpi ennenkuin säädetyn arvon ylittyessä. Rajapainevenaa kun käyttää pitää tehdä 1-5 noin 1,5mm reikää mahdollisimman lähelle hukkaportin liitäntää. Tämä siksi että kalvo pääsee myös palautumaan.
On mahdollista ja ehkäpä parempi vaihtoehto ohjata painetta kalvon molemmin puolin. Siihen on olemassa monia ratkaisuja.
Jos joku haluaa "hifistellä" niin Apexin ahtopaineen ohjaussydeemi ja muuten toimii.
Cossujen vakiokellot ovat löysiä jouseltaan (varsinkin käytetyt) joten ahtopaineen säätö yli 1bar alkaa olee sattumankauppaa ja huojuu huojuu. -31 kellolla jo päästään 1,5bar ahtoihin ja A-ryhmäläisen siitä yli, silloin tosin joutuu pidentää kellon vartta.
Pate Racing ja saat edullisesti toimivan rajapainevenan. Kellon jousi ei saa olla liian löysä eikä liian tiukka, vaan juuri sopiva. Oikean yhdistelmän löydät kokeilemalla. Omassa cossussa aikanaan kokeilin viittä eri jousijäykkyyttä. 2 erillistä hukkaporttia eli yhteensä kymmenen jousta tuli testattu ennenkuin sopiva löytyi.
Eiku ruuvaamaan.