Hukkaportinkello

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Hukkaportinkello

Viesti Kirjoittaja ff » Ke Syyskuu 22. 19:24:01 2004

Laitoin tommosen kellon paikalleen missä on numerot:439099-19.Osaako joku "suomentaa" ton?Kello on reilusti vakiota jäykempi ja nostaa paineet piikkinä 0,8 ja amali on paikallaan niin kierroksilla laskee 0,5.Varresta saisi tiukattua lisääkin.Mulla ei ole seosmittaria,niin meneekön jo laihalle?
Focus ST -06
#289

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ke Syyskuu 22. 19:27:36 2004

Eipä kannata hirveesti ahtoja nostaa,jos ei seoksista ole mitään tietoa.
#446

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Syyskuu 22. 23:56:31 2004

Yleensä gerretin omissa kelloissa tuon numerosarjan viimeinen numero kertoo mikä kello on kyseessä. Esim -31 kello on 430099-0031. Ja eihän sitä nyt kukaan voi sanoa kellon ja ahtojen perusteella, että meneekö laihalle :? Joku rikkoo mäntiä kilon ahdoilla ja toinen vetää 1.7 ahdoilla ilman mitään muutoksia KE-jettiin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 23. 9:49:53 2004

Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.

Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.

Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti :)

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » To Syyskuu 23. 9:55:10 2004

Juu,tuon 1.1bar paineen tuo kello mulla piti ilman lisäjousta ok...Rs Turbo Escortissa.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » To Syyskuu 23. 9:59:06 2004

Joo,aattelin vaan,että ei noin pieni ahtojen nosto 0,5->0,8 pitäisi hälyttävän laihalle vetää.Otin ton amalin pois ja ahdot putos takasin vakioksi :? omituista,kiristettävä varresta lisää.
Focus ST -06
#289

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 23. 10:34:38 2004

ff kirjoitti:Otin ton amalin pois ja ahdot putos takasin vakioksi :? omituista
Noinhan tuo menee, jos et Åmålin tilalle laittanut mitään. Tiukkaaminen ei ole sitten se suositeltava tapa lisätä ahtoja, jos kello on liian löysä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sierraxr4x4
Viestit: 275
Liittynyt: To Marraskuu 28. 13:34:33 2002
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Sierraxr4x4 » To Syyskuu 23. 10:47:36 2004

ckolli kirjoitti:Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti :)
no sekö se oli :lol: mikä tohon auton katolle pamahti :lol:
sierra xr4x4
escort mk1

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Syyskuu 23. 11:45:05 2004

JesseT kirjoitti:Yleensä gerretin omissa kelloissa tuon numerosarjan viimeinen numero kertoo mikä kello on kyseessä. Esim -31 kello on 430099-0031.
Näin se on
ckolli kirjoitti:Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Ei näin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » To Syyskuu 23. 12:03:40 2004

JesseT kirjoitti:
Noinhan tuo menee, jos et Åmålin tilalle laittanut mitään. Tiukkaaminen ei ole sitten se suositeltava tapa lisätä ahtoja, jos kello on liian löysä.
Ei oo kello liian löysä.Marko_T. ajeli yli kilon paineilla samalla kellolla.
Focus ST -06
#289

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » To Syyskuu 23. 15:26:45 2004

Laita vaan joko ne nylonjetit amaliin,tai rajapaineventtiili tilalle. Ja tietenkin lastu sulta löytynee purkista? Sitten dynoon säätöihin...

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 23. 20:11:51 2004

Siipicossu
Taisin muistaa väärin. Jossain mökillä pitäs olla yks kulahtanu orkkiskello. Pitää kattoo koodit.

Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 23. 21:26:55 2004

Mistäs noita rajapaineventtiilejä oikein saa täältäpäin maailmaa?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 23. 22:00:50 2004

LVI-liikkeet tai Patelta eli Pate-Racing ostin oman.
Jos LVI-liikkestä ostaa niin pitää valita sopiva jousi siihen tai malli missä ilmoitetaan millä painealueella säätö on.
Suosittelen.

Edit: Paten numero on 0400-496852 ja sijaitsee Lahdessa.
Suosittelen että mistä vaan ostatte niin ottakaa malli jossa on pikaliittimillä 6 tai 4mm LVI-putkella (se sininen muoviputki tms) liitännät. Itse portille sitten noin 10-30cm matkalle silikoni tai kupariputkesta (kuumakestävää kuitenkin) pätkä johon kys reiät tehdään.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Pe Syyskuu 24. 7:42:31 2004

JesseT kirjoitti:Mistäs noita rajapaineventtiilejä oikein saa täältäpäin maailmaa?
http://www.salhydro.fi/sh/


Tuolta voisi löytyä,en ole varma.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 24. 8:36:49 2004

Kiitos. Pitääpi joskus tuollaista kokeilla jos nuo ilmasuutin-kokeilut ei tyydytä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Syyskuu 24. 9:36:30 2004

ckolli kirjoitti:Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.
Mä meinasin laittaa noiden reikien tilalle t-haaroilla letkun rajapaineventtiilin toiselle puolelle ja väliin takaiskuventtiilin. En tiedä miten toimii, mutta luulis hukkaportin sulkeutuvan suht vikkelään.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Syyskuu 24. 10:21:34 2004

http://www.hiflex.fi/

Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Syyskuu 24. 23:46:45 2004

Turbo_IS kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Kun rajapaineventtiilin laitatte niin muistakaa että ohjausletkuun pitää lähelle hukkaportin kelloa porata 1-3kpl:tta noin 1-1,5mm reikiä. Tämä siksi ettei kys venttiili laske mitään takaisinpäin eli että vena pääsee liikkuu myös takaisinpäin.
Reikien koko ja määrä selviää kokeilemalla.
Mä meinasin laittaa noiden reikien tilalle t-haaroilla letkun rajapaineventtiilin toiselle puolelle ja väliin takaiskuventtiilin. En tiedä miten toimii, mutta luulis hukkaportin sulkeutuvan suht vikkelään.
Niin luulis.
Et ole ensimmäinen jolle tuo on tullut mieleen.
Kerro mitkä oli sävärit.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Syyskuu 25. 11:28:09 2004

Hohhoijaa, mä oon kyllä pihalla kun tampoonin naru noista hukkisohjaus rajapaine paineenrajoitus takaisku poraa reikiä tee sitä ja tätä toisilla toimii toisilla ei toisilla tarvii ja toisilla ei :oops: :shock: ittellä ei pidä kunnolla painetta kaasupohjassa, eikä jaksa runkkaa ja testaa noita kaikkia juttuja mikä sattuisi lopulta ittellä toimimaan....vissiin isompi ahdin järkevämpää kun kiusaa pientä kovalla paineella :?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Syyskuu 25. 15:03:10 2004

Rajapainevenan kanssa myös nostaa ne paineet aika tavalla hätäsemmin.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » La Syyskuu 25. 17:01:42 2004

Jallu kirjoitti:Rajapainevenan kanssa myös nostaa ne paineet aika tavalla hätäsemmin.
Kyllä. rajapainevena on ihan ehdoton kapistus, en luopuisi siitä enää. Ja mitä suurempi ahdin niin sen merkitys korostuu.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » La Syyskuu 25. 20:22:27 2004

SHR kirjoitti:Hohhoijaa, mä oon kyllä pihalla kun tampoonin naru noista hukkisohjaus rajapaine paineenrajoitus takaisku poraa reikiä tee sitä ja tätä toisilla toimii toisilla ei toisilla tarvii ja toisilla ei :oops: :shock: ittellä ei pidä kunnolla painetta kaasupohjassa, eikä jaksa runkkaa ja testaa noita kaikkia juttuja mikä sattuisi lopulta ittellä toimimaan....vissiin isompi ahdin järkevämpää kun kiusaa pientä kovalla paineella :?
Joskus itse "virittämisen ilo ja suru" ylittää toimivuuden rajan. Kaikkea on kokeiltava paitsi omaa mutsia ja kansantanhuja.
Jos kukaan meistä ei koskaan kokeilisi mitään ei myöskään kehitys kulkisi eteenpäin eikä myöskään autot kehittyisi
Jotkut viisastuu aikaisemmin kuin jotkut toiset jotka hakkaa päätä seinään kaikenlaisten uusien asioiden kanssa kuin että keskittyisivät siihen vanhaan ja toimivaan. Täähän on nähty jo tässä kansipahvikeskustelussa ym :)
Garret To4 ja integroitu hukkis toimii taatusti.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Tammikuu 7. 16:35:15 2005

lauri kirjoitti:http://www.hiflex.fi/

Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.

Eipä muuten tunteneet siellä koko sanaa rajapaineventtiili kun kävin tänään kysymässä. Sitten kun yritin selittää että minkälaisesta vermeestä on kyse niin ei ollu mitään sellasia..

Jos joku on onnistuneesti pääkaupunkiseudulta jostain hommanut rajapaineventtiilin niin kerroppa rohkeasti mistä. HiFlex ei kelpaa vastaukseksi. :)
Toyota Supra TT

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Tammikuu 7. 16:56:00 2005

Hena kirjoitti:
lauri kirjoitti:http://www.hiflex.fi/

Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.

Eipä muuten tunteneet siellä koko sanaa rajapaineventtiili kun kävin tänään kysymässä. Sitten kun yritin selittää että minkälaisesta vermeestä on kyse niin ei ollu mitään sellasia..

Jos joku on onnistuneesti pääkaupunkiseudulta jostain hommanut rajapaineventtiilin niin kerroppa rohkeasti mistä. HiFlex ei kelpaa vastaukseksi. :)
Ei ole Festollakaan sitte kyseistä venttiiliä.
#446

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » Pe Tammikuu 7. 18:46:25 2005

Hena kirjoitti:
lauri kirjoitti:http://www.hiflex.fi/

Tuolta löytyy ainakin ja Konalan toimipiste on ainakin likellä.

Eipä muuten tunteneet siellä koko sanaa rajapaineventtiili kun kävin tänään kysymässä.
Mikähän mahtaa olla sitten kyseisen vempaimen oikea nimi? Mullakin on tuollaisen osto edessä, joten jos joku tietää niin kertokoon. Eipä tartte sitten Hydrosetillä punastella kun sillä käyn.
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Jay
Viestit: 439
Liittynyt: Ti Tammikuu 22. 10:17:52 2002
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Jay » Pe Tammikuu 7. 19:49:38 2005

X10-C2-L00 Säädettävä varoventtiili, lukee mulla kuitissa. Ja 50€ maksoi Hämeenlinnassa Hydrauliikka Oy:ssä
Escort GT mk1
Escort RS Turbo S1
Escort RS Turbo S2
Fiesta RS Turbo
Focus RS Mk1
Transit T460 x2

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Pe Tammikuu 7. 22:23:01 2005

Joo, oikea nimitys on säädettävä varoventtiili. Kävin just tänään hakemassa sellaisen Tecalemitiltä. Mukaan lähti myös tarkkuussäädin. Tarkoituksena on rakentaa tuolla aiemmin mainitsemani systeemi.

Tuolta löytyy tiedot. Tecalemit on 100m HiFlexistä eteenpäin, myynti sijaitsee hallin oikeassa päädyssä. Alennuksiakin tuli kysymättä, sanoin että tarvitsijoita saattaa ilmaantua myöhemminkin, toivottivat tervetulleeksi.

Ennen kuin kävin Tecalemitillä, kävin puristamassa Ilkka_H:n kouraa Tammistossa, tilanne meni ohi niin nopesti, etten tainnut ehtiä edes itseäni esitellä :oops:
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » La Tammikuu 8. 13:44:16 2005

Anonymous kirjoitti:Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.

Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.

Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti :)
tota, mulla ois yks ylimääräinen amal.. :oops:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Su Tammikuu 9. 20:12:31 2005

Itse hankin ihan turbokäyttöön jenkeissä valmistetun rajapaineventtuulin Lehtolan Artolta Oulun Tekulta. Hintaa oli n.70e. Sano kuulemma painiskelleen vuosikausia oikeesti toimivan venan kanssa ja oli juuri tuolloin löytänyt haluamansa jenkeistä. Malli HBC (Hallman Boost Controllers) www.hallmanboostcontroller.com . Ja toimii hyvin niinku luvattiinki.. :D Tarkempia tietoja ja kyselyitä tuotteista voipi sit kysellä itse Artolta...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 9. 20:51:58 2005

pehkos69 kirjoitti:Itse hankin ihan turbokäyttöön jenkeissä valmistetun rajapaineventtuulin Lehtolan Artolta Oulun Tekulta. Hintaa oli n.70e. Sano kuulemma painiskelleen vuosikausia oikeesti toimivan venan kanssa ja oli juuri tuolloin löytänyt haluamansa jenkeistä. Malli HBC (Hallman Boost Controllers) www.hallmanboostcontroller.com . Ja toimii hyvin niinku luvattiinki.. :D Tarkempia tietoja ja kyselyitä tuotteista voipi sit kysellä itse Artolta...
Ja tässäkoti versiotuosta samasta venasta ja toimi itsellä gt37 kaverina 1-1,5 paineilla.Ton teolle löytyi jostain muutaman sivun juttu aikoinaa selaillessa netin syövereitä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Tammikuu 12. 14:18:57 2005

Kävin maanantaina hakemassa tuolta Tecalemitiltä tuollasen varoventtiiliin ja eilen illalla sitä vähän kokeilin. Normaalisti aukeaa portti 0,7bar ja sitten ihan yläkierroksilla ahdot nousee 1,1bar eli toisin sanoen ei riitä poisto enää ylhäällä. Nyt kun laitoin tuon venttiilin kiinni ja säätelin sitä motarilla niin ahdot tekee aika kovan piikin ennen kuin palautuu vakaaksi. Ahdot kävi nelosella kiihdyttäessä 1,1bar:ssa ja tippui sitten 0,8bar. Sen jälkeen nostin ahtoja ruuvista ja ahdot kävi 1,3bar:ssa ja tippui sitten 1,0bar. Ahdot pysy vakaana 1,0bar:ssa pitkään. Sitten kun tulin motarilta pois ja eka kunnon kiihdytys kakkosella niin ahdot on 1,5bar, tuntui että sitä piikkiä ei enää olisikaan vaan ahdot jää siihen piikki arvoon.

Mitenhän toi nyt sitten pitäis kytkeä toi venttiili? Mulla on nyt ihan normaalisti siinä hukkikselle menevän letkun välissä. Käytössä on erillinen hukkis, eli vaatiko se jotenkin erilaisen kytkennän että toimis oikein?? Ja mistä toi piikki johtuu??
Toyota Supra TT

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ke Tammikuu 12. 15:08:25 2005

Aihetta käsitelty hyvinkin laajasti: http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... hp?t=82217
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Tammikuu 12. 15:20:09 2005

Löytyy kyllä Hiflexistäkin, työpaikalle tuli kesällä laatikollinen noita kun vaihdettiin kaikki uusiin. Ja eiköhän tuollasen toiminnan osaa selittää myyjälle kun kerta tarvettakin on, niin että hän tietää mistä osasta on kyse...

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Tammikuu 12. 15:34:09 2005

lauri kirjoitti:Löytyy kyllä Hiflexistäkin, työpaikalle tuli kesällä laatikollinen noita kun vaihdettiin kaikki uusiin. Ja eiköhän tuollasen toiminnan osaa selittää myyjälle kun kerta tarvettakin on, niin että hän tietää mistä osasta on kyse...
Sillon kun omaani kävin hiflexistä hakemassa niin selitinkin venttiiliin toiminnan myyjälle ja sanoi vaan että meillä ei ole sellaisia. Selas vielä luettelon läpi ja etti..
Toyota Supra TT

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Tammikuu 12. 16:02:16 2005

Kerran itsekin tuota kysyin Hiflexistä. Mistä muuten on tullut tuo rajapainevena nimitys kun sitä ei käytetä missään muussa yhteydessä kuin ahtimien kanssa...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Tammikuu 12. 19:26:23 2005

Hena kirjoitti:Kävin maanantaina hakemassa tuolta Tecalemitiltä tuollasen varoventtiiliin ja eilen illalla sitä vähän kokeilin. Normaalisti aukeaa portti 0,7bar ja sitten ihan yläkierroksilla ahdot nousee 1,1bar eli toisin sanoen ei riitä poisto enää ylhäällä. Nyt kun laitoin tuon venttiilin kiinni ja säätelin sitä motarilla niin ahdot tekee aika kovan piikin ennen kuin palautuu vakaaksi. Ahdot kävi nelosella kiihdyttäessä 1,1bar:ssa ja tippui sitten 0,8bar. Sen jälkeen nostin ahtoja ruuvista ja ahdot kävi 1,3bar:ssa ja tippui sitten 1,0bar. Ahdot pysy vakaana 1,0bar:ssa pitkään. Sitten kun tulin motarilta pois ja eka kunnon kiihdytys kakkosella niin ahdot on 1,5bar, tuntui että sitä piikkiä ei enää olisikaan vaan ahdot jää siihen piikki arvoon.

Mitenhän toi nyt sitten pitäis kytkeä toi venttiili? Mulla on nyt ihan normaalisti siinä hukkikselle menevän letkun välissä. Käytössä on erillinen hukkis, eli vaatiko se jotenkin erilaisen kytkennän että toimis oikein?? Ja mistä toi piikki johtuu??
Haiskahtaa äkkisältään sille että hukkaportin perussäätö liian kireällä (tangon liikevara rajallinen-> läppä ei aukea tarpeeksi). Vaikea sanoa kun ei tarkemmin tiedä speksejä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ke Tammikuu 12. 20:11:07 2005

JesseT kirjoitti:Kerran itsekin tuota kysyin Hiflexistä. Mistä muuten on tullut tuo rajapainevena nimitys kun sitä ei käytetä missään muussa yhteydessä kuin ahtimien kanssa...
Kyllä tuo rajapaineventtiili on mielestäni ihan vakiintunut nimi. Eiköhän noita löytynyt jo muinaisista höyrykoneista.
Öljysäiliöitä kun kalustettiin, niin tuollainen oli käytössä koeponnistuksen aikana. Olikohan Hytarista hommattu.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ke Tammikuu 12. 21:10:21 2005

Omaa viritystä en ole vielä ehtinyt laittaa kiinni, mutta Subaruclubin foorumilla on paljon juttua juuri wilkerssonista ja säätämisestä. Sieltä haulla löytyy kokemuksia.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Ke Tammikuu 12. 22:08:24 2005

http://www.cosworthrsclub.com/foorumi/v ... highlight=

Täällä lisää rajapainevenasta.

Sillon kukaan ei puhunut noista reijistä letkussa ja toimii pelkällä rajapainevenalla muka hyvin? ei kyllä tullu mieleen tollanen reijitys systeemi silloin ,saahan sen silläkin toimimaan.

Tämän ohjeen mukaan tein kahdella venalla (rajapainevena,paineensäätöventtiili ja vakio kello)

http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle

Toi systeemi toimii kuin unelma ,ahdot nousee alempaa ja max paineen saa helposti säädettyä.

Kaivattu alaväännön lisäys tuli noilla systeemeillä ja vakioon ei ole paluuta.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Tammikuu 12. 22:40:04 2005

Täytyy tutkia tuolta subaru clubin puolelta jos sieltä sais jotain irti. Huomenna vois kokeilla taas säädellä noiden venttiileiden kanssa. Ajattelin kokeilla pistää siihen perään vielä sen tarkkuussäätimen ja kattoo mitä se vaikuttaa. Jos sais pysymään tasasena sen paineen sitten..
Toyota Supra TT

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 13. 13:41:51 2005

Kävin tänään Bauhaussissa K-Raudassa ja Starkissa, kaikista löytyi hyllystä moinen venttiili.


Edit: Niin ja hinta oli 13-20e välissä liikkeestä riippuen.

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » To Tammikuu 13. 15:42:07 2005

Edit: Niin ja hinta oli 13-20e välissä liikkeestä riippuen.
Muistatko missä oli halvin, noi kaikki kun on lähettyvillä.
Ei kyllä mikään paha hinta.
Millä nimellä toi oli, säädettävä varoventtiili? Katselitko oliko hyllyssä myös tuota paineensäätöventtiiliä?

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » To Tammikuu 13. 16:06:13 2005

Yllätys että Bauhaussissa, rumia olivat tosin. Säädettävä varoventtiili juu, paineensäätimiä löytyy esim paineilmalaitteiden luota.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Pe Tammikuu 14. 2:58:04 2005

lauri kirjoitti:Yllätys että Bauhaussissa, rumia olivat tosin. Säädettävä varoventtiili juu, paineensäätimiä löytyy esim paineilmalaitteiden luota.
Mistäköhän sais ostaa jonkun soman ja kauniin? :P
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Pe Tammikuu 14. 9:05:19 2005

Tutkin tässä töissä hieman Onnisen LVI-luetteloa.

Varoventtiileitä löytyy esim. paisunta-astialle tarkoitettuja erilaisia paienväleillä 1,5-3 bar, sitten on ihan varoventtiilin nimellä esim. 4 bar mallia ym. ym. Ei muuta kuin rautakaupan LVI-tarvikehyllylle hakemaan kuten Lauri jo mainitsi.

Ohjeita selailuun netissä:
http://www.onninenwebshop.com/webinfo/c ... /index.asp
klikkaa sisään
valitse "tuoteluettelo" kohdasta LV 2004/1
sitten taulukosta kohta 39 takaiskuventtiilit
sieltä löytyy kolmesta kohdasta varoventtiileitä erilaisia, tietoa löytyy "i" painikkeesta.

ei muuta kuin selailemaan ja sitten lvi-numeron kanssa tilaamaan lähimmästä kaupasta :D

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Tammikuu 17. 15:11:27 2005

Tuossa jossain topicissa oli puhetta noista paineenrajoitusventtiileistä.
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Tammikuu 18. 6:08:03 2005

_P_ kirjoitti:Tuossa jossain topicissa oli puhetta noista paineenrajoitusventtiileistä.
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?
Noita on sellaisia perinteisiä kuristimia, mitkä laskee toiseen suuntaan kaikki läpi ja toiseen suuntaan voi virtauksen säätää vaikka nollaan. Tollasen pitäs toimii juuri tossa sun tapauksessa enemmän kuin hyvin.
Itse yritettiin tollasella rakentaa ahtopaineen säätöä ilman amalia eli alipaineella imee ilmaa järjestelmään ja paineella säädettävä ohivuoto hukkaportin kellolle, mutta toi kellon jousi näyttäs niin kuoleentuneelta, että ei pidä enää kunnolla.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Tammikuu 18. 7:22:15 2005

_P_ kirjoitti:Tuossa jossain topicissa oli puhetta noista paineenrajoitusventtiileistä.
Nekö siis rajoittavat paineen säädettyyn arvoon, ja sitä pienemmät paineet "menevät läpi"? Meneekös tuollaisesta kapistuksesta ilma molempiin suuntiin läpi? Ajan takaa sitä, että jos laittaisi tuollaisen RST:n sytkäboksin letkun väliin ja säätäisi sen niin että boksille menee max se paine missä se ei katko sytytystä. Mutta "menisikö" alipaine myös sen venttiilin läpi että sytytys säätyisi myös silloin.
Vai onko mun vaan tyytyminen tavalliseen bleederiin?
LVI- varoventtiilit avautuvat, kun paine nousee raja-arvoon. Estää esim. lämmityspatteriverkostoa räjähtämästä kun paine nousee liian suureksi verkostossa.

Paineenrajoitusventtiili ilmeisesti toimii toisinpäin????

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Tammikuu 18. 8:01:06 2005

Timo kirjoitti:
Anonymous kirjoitti:Ellen väärin muista on tuo 2wd cossun vakiokello (ei varma tieto).
Turha koittaa vääntää yli 1 bar ahtoja ilman lisäjousia.

Jos tuntuu reilusti vakiota jäykemmältä voi olla se vakio kulahtanu kuten usein on, jos ei ole uusi.
Amalin, vakiolastun ja vakiokellon kanssa kun pelaa niin tuota ne ahdot tekee. Piikkinä nousee ja nopsaan putoo ahdot.
Amaliin pitää laittaa sopivat nylonjetit jotta toimii isommilla ahdoilla ja lastukaan ei saa olla vakio koska sekin rajoittaa.

Itse kun aikoinaan asian kanssa tappelin viskasin koko amalin ja kauas, tais lentää pohjanmaalle asti :)
tota, mulla ois yks ylimääräinen amal.. :oops:
Sinäkin päädyit toisiin ratkaisuihin :)

Rajapaineventtiili ei päästä mitään läpi ennenkuin säädetyn arvon ylittyessä. Rajapainevenaa kun käyttää pitää tehdä 1-5 noin 1,5mm reikää mahdollisimman lähelle hukkaportin liitäntää. Tämä siksi että kalvo pääsee myös palautumaan.
On mahdollista ja ehkäpä parempi vaihtoehto ohjata painetta kalvon molemmin puolin. Siihen on olemassa monia ratkaisuja.
Jos joku haluaa "hifistellä" niin Apexin ahtopaineen ohjaussydeemi ja muuten toimii.

Cossujen vakiokellot ovat löysiä jouseltaan (varsinkin käytetyt) joten ahtopaineen säätö yli 1bar alkaa olee sattumankauppaa ja huojuu huojuu. -31 kellolla jo päästään 1,5bar ahtoihin ja A-ryhmäläisen siitä yli, silloin tosin joutuu pidentää kellon vartta.
Pate Racing ja saat edullisesti toimivan rajapainevenan. Kellon jousi ei saa olla liian löysä eikä liian tiukka, vaan juuri sopiva. Oikean yhdistelmän löydät kokeilemalla. Omassa cossussa aikanaan kokeilin viittä eri jousijäykkyyttä. 2 erillistä hukkaporttia eli yhteensä kymmenen jousta tuli testattu ennenkuin sopiva löytyi.
Eiku ruuvaamaan.

Vastaa Viestiin