ohc:n nokan ajoitus...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

ohc:n nokan ajoitus...

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Lokakuu 5. 17:32:09 2004

No niin eli nokan ajotuksesta olis kyse. Lueskelin noita aiempia postauksia liittyen ko.asiaan ja paria muuta sivustoa nokan ajoittamisesta eli jonkinlainen kuva ajoittamisesta muodostui..

Eli ajoittaminen menee jotenkin näin: :?:

tarvittavat välineet mittakello/astelevy

YKK:

Ensin pyöritetään moottoria niinkauan ympäri että mittakello näyttää suurinta arvoa, nollataan kello ja asetetaan astelevy nollaan.

Tämän jälkeen pyöritetään konetta lisää kunnes kello näyttää 1mm alle suurimman arvon ja kirjataan asteet ylös, sitten pyöritetään lisää kunnes kello korkeimman arvon jälkeen 1mm alempaa arvoa ja kirjataan asteet ylös. Lopuksi lasketaan asteet yhteen ja jaetaan kahdella saadaa todellinen ykk selville ja astelevy astetaan laskettuun kohtaa (nollakohta).


AJOITUS:

mittakello mittaamaan 1. sylinterin imuventtiilin nostoa (venalautasesta?). Pyöritetään konetta niin kauan että mittakello näyttää maksimi nostoa, nollataan kello ja pyöritetään konetta niin paljon että kello näyttää 1mm vähemmän korkeimman arvon jälkeen (kirjataan asteet ylös). Jatketaan koneen pyörittämistä siihen saakka kunnes kello näyttää taas 1mm vaille maksimi noston ja kirjataan asteet ylös. nyt nämä asteet lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella jolloin saadaan (center line) esim. 105 astetta.


Voi olla että olen käsittänyt ton ajottamisen ihan metsään, eli neuvot olis tarpeen meneekö homma noin etten hajota koko konetta säätäessäni ajotusta. Tiedä sitten pääseekö venttiilit edes osumaan mäntään vaikka toi olis kuinka sivussa koko ajotus (1.6 ohc)...

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Lokakuu 5. 20:46:44 2004

Oikean suuntaisilla jäljillä olet :)

Huomaa:
Pyöritä vain pyörimissuuntaan muuten hihna/ketjuvälys tekee virhettä
siis ahkeraa pyörittämistä...

ks myös meidän yleisohjeet:
http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... oitus.html

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: ohc:n nokan ajoitus...

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 5. 20:47:01 2004

[quote="ohc"][/quote]

mä nyt en oikein ymmärtänyt kysymystä, eli mitä ylipäänsä kysyttiin?

mutta YKK kannattaa mun mielestä katsoa niin että laittaa latan lohkon dekkitasoon 1 sylinterin kohdalle ja latassa on sopivalla korkeudella stoppari mihin mäntä stoppaa ennen YKK kohtaa. eli latta, jossa on kaksi reikää, minkä läpi menee pultit kannen pulttien reikiin. ja siinä latassa on nyt vaikka 10 millin latta hitsattu niin että se latta menee sylinterin sisälle. toisinsanoen siis 10mm ennen YKK kohtaa. sitten vain kiinnität astelevyn kampiakseliin, osoittimen kiinteään kohtaan ja pyörität konetta laidasta laitaan, otat molemmissa ääriasennoissa olevat asteet ja saat siitä YKK kohdan, eli se on niiden astelukujen välissä. eli männän lakihan stoppaa siihen topparilattaan, joka on tietysti riittävän vahva, ettei anna periksi. ja kannattaa huomioida myös männänlaen muoto. onnistuu sama homma mittakellollakin, mutta mä olen tykännyt tuosta, se on nopea ja hyvä keino selvittää YKK, ja pienentää mahdollisuutta mittausvirheisiin.

YKK hankkimiseksi on monia tyylejä, ja tuo on mun tyylini, eikä mikään absoluuttinen totuus.


nokka melkeimpä pitää katsoa kellolla.

mutta siis pari mun mielestä huomionarvoista asiaa on, että mittaus suoritetaan useaan kertaan, ja tulos varmistetaan. ja sitten yksi mikä on harkinnan arvoista, että pyörittelet konetta niin että varmistut ettei venttiilit ota männänlakeen. tai sitten tarkastat asian sinitarratestillä, ennenkuin laitat koneen käyntiin ja saat oikean venttiili/mäntä välyksen.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin