1300 escort mk2 --> 2000 ohc

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

1300 escort mk2 --> 2000 ohc

Viesti Kirjoittaja lalli69 » La Lokakuu 9. 21:22:52 2004

Tuli hommattua tollanen välikorieskortti, ja tekniikkaa pitäis vaihtaa suuremmaksi.
Tuolla yhden jannun nurkissa pyörii parilitrainen ohc sierra josta ajattelin sirtää sisälmykset escorttiin.
Kertokaapas nyt että kuinka työn ja tuskan takana ko. vaihtoprosessi on?

Taakse nyt pitää ainakin laittaa 9" rummut. (Voiko ottaa sierrasta)
Etujarrut käsittääkseni riittää(244,5mm levyt), paitsi jarrutehostin täytyy laittaa?!
Entäs alustamuutokset?
Mitä pitää vaihtaa, ja minkä mallien osia voi käyttää?
Sierrassa on 5v loota, joka myös olis tarkoitus laittaa escorttiin.
Peräkin alkaa olemaan vaihtokunnossa, joten mistä(mikä) perä kannattaa laittaa?
Mistäs löytyy kardaani ko. yhdistelmään?

-Vastauksista kiittäen- Lalli69
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r » La Lokakuu 9. 21:48:33 2004

http://www.cosworthrsclub.com/fordarkis ... 00mk2.html ja jossain oli täällä ne eroavaisuus laput tohon mk2 ,muut selventäkööt asiaa enemmän..
Escort XR3i cabriolet

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » La Lokakuu 9. 22:06:16 2004

Vakio etupalkki kelpaa mutta laita isoilla pyöreillä tyynyillä, mukavampi kuin WC-palkki kadulla. Vaihteistoksi 2.0 4v johon RS kardaani ja ehjä enkkuperä 9" RS jarruilla. Jarruja kyllä löytyy ja kaikki osat tietenkin käytävä läpi ja uusittava mitä tarvii, tee kerralla kunnolla, mikään ei vituta enempää kun tehdä kaikkea moneen kertaa. Perävälitys olisi ihanne 3.54 mutta jos normi 3.89, voi harkita 5v laatikkoa, konetiellä huutaa muuten. Konehuoneessa joutuu muuttamaan laturin, puolanjohtoja ja joitain muuta pientä, kuten takajarruputken välissä oleva rajoitinvenaa siirtämään/vääntämään/poistamaan pakosarjan tieltä. Jos laitat 2.0 vaihteiston joudut siirtämään kepin reikää n. 6cm taaksepäin, leikkaa sopivapala irti ja käännä toisinpäin niin saat siistin. Vaihteisto tulee kiinni vakiokohtaan mutta jalkaan tulee alumiinipudotuspalat, teräskeppi heti kiinni=ei ongelmia. Sitten vielä etutolpat, hanki suosiolla billstein isot tolpat, pelkästään jo turvallisuuden takia. Niissä on isommat olka-akselit ja alustasta saa kohtuullisen, laakeriyläpäät, normijarrut kelpaa aluksi. Sopiva jousi-iskari paketti voisi olla 260 /60 ja 175 std jousi, ei ole ihan kivireki. No joo tämmösiä tuli mieleen, ajelin ennen ajokortti ikää vähän vakio 1.3 kentillä (kone oli erittäin hyvässä kunnossa) mutta ei helvetissä, 2.0 on saatava, kesätyörahat meni mutta melkein vakio 2.0 tuntui jo äreeltä silloin joskus. Tapahtui -89 kesällä, oi niitä aikoja....katsastuksessa ei pitäisi olla ongelmia ellei satu jonkun puupää uusinssin käsiin joka yrittää tulkita lakia eikä ymmärrä RS fordeista hevonv..tua :)

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Su Lokakuu 10. 11:00:15 2004

Tuolla on muuten RS2000 sivuilla virhe. Iskun pituus ei oikein pidä paikkaansa, on menny numerot väärinpäin..
Toyota Supra TT

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Lokakuu 10. 11:03:03 2004

Täällä pohojosessa Escortin muutoskatsastukseen 2l OHC:lle vaaditaan..

-RS-etupalkki,
-22mm. kallistuksenvakaaja,
-isot-tolpat,
-jarrutehostin(ei koolla väliä),
-taakse 9"jarrut,
-taakse RS-linkit.

Laatikkoa tai taka-akselia ei tarvitse vaihtaa. :wink:

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Su Lokakuu 10. 11:13:48 2004

Sierran tekniikkaa vaihtaessa escoon joutuu vaihtamaan

öljypohjan/imuputken,

moottorin kiinnikkeet (taunuksesta tai vaikka escon omat kent kiinnikkeet).

5-vaihteisen kans on ahdasta, kardaani tunnelin etupää kaipaa lekaa ja kepinreikä siirtyy taakseppäin (käsijarru kans)

Pohjan ja laatikonpalkin väliin parin sentin laskupalat.

Kardaaniksi RS-keppi tai sierran etu kappale yhdistettynä eccerin taka kappaleeseen.

Lisäksi joudut laittamaan sähkö flektin ja tietty muuttamaan pakoputkiston ja bensalinjan ym. ym. :wink:

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Lokakuu 10. 12:08:20 2004

bootsi kirjoitti:Täällä pohojosessa Escortin muutoskatsastukseen 2l OHC:lle vaaditaan..

-RS-etupalkki,
-22mm. kallistuksenvakaaja,
-isot-tolpat,
-jarrutehostin(ei koolla väliä),
-taakse 9"jarrut,
-taakse RS-linkit.

Laatikkoa tai taka-akselia ei tarvitse vaihtaa. :wink:
Toi pitää karkeesti paikkansa, paitsi että tod.näk. ykskään inssi ei pysty sanomaan mikä on "RS-palkki" eli normipalkki kunnollisilla korvilla on kelvannu. Vaihteistoa ja perää ei ole pakko vaihtaa mutta yleensä paljon ajetut pikkuosat alkaa ääntämään alle aikayksikön joten....peräksi enkku siksi että se on helpompi huoltaa ja siihen on mahdollista laittaa lukko sekä 3.54 välitys joka on mukava normiajossa (siis RS välitys löytyy myös gil jne). Tässä topicissa saattaa olla tarkoitus tehdä leikkikalu eikä käyttöväline joten välityksillä ei silloin merkitystä ja millään muullakaan.... :)

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Lokakuu 10. 12:47:00 2004

Toi 22mm vakaaja nyt taitaa olla kaikissa välikopissa, ainakin mun omissa 1.3:ssa kaikissa toi 22mm. Noita RS:n tankoja perään ei ainakaan tääläpäin oo konttorilla vaadittu (joka paikassa eri käytäntö..)

Ei peräksi kannata mitään "aavikkoperää" iskeä.. peränvälitys yli 4 ja laatikoksi 5-vaihteinen loota niin on suht mukava ajella 8)

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Lokakuu 10. 17:05:57 2004

Nää välitys jutut on niitä makuasioita, kuten aiemmin sanoin nurkkapyörimisissä huvikseen vähän vinossa ei ole merkitystä kunhan paska lentää mutta jos on tarkoitus AJAA oikeesti sillä autolla, huomaatte mitä tarkoitan. Tarpeeksi kun ajatte huomaatte kyllä mitkä seikat alkaa painamaan, lyhyet vaihteet jatkuvalla kepittämisellä yhdistettynä konetie nopeuden turhaan konemylvintään alkaa vituttaa....en tiedä missä metsässä kukin asuu mutta meilläpäin maalla joutuu aina isolle assutielle menee mihkä vaan, pitkällä välityksellä ja 2.0 vedolla on mukava matkustaa mitä se vanhoilla vehkeillä voi olla. Yks muuten mikä voi olla, mä oon tulossa vanhaksi, ei olekkaan enää kiva kepittää ja huudattaa :lol: :lol: Yks kova TDI mies vinoili mulle tässä taannoin että sä olet aika tarkka noista vetoalueista sunmuista hyötysuhteista joten susta taitaa tulla kokoajan mukavuudenhaluisempi joten hankit sitten TDI auton :shock: :)

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Lokakuu 10. 19:26:59 2004

SHR puhuu asiaa, minun mielestäni myös 3.54 kaipaa 5-vaihteen

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Su Lokakuu 10. 21:47:01 2004

Kiitoksia kaikille vastannelle, ja lisää ehdotuksia / tietoa saa vieläkin laittaa.

Näi aluksi/talveksi auto olis tarkoitus saada toimintavarmaan kuntoon, ja leimallakin pitäisi käydä marraskuun loppuun mennessä.
Talvenjälkeen ehkä sitten auto otetaan projektiksi, ja tarkoituksena olisi tehdä asiallinen, ripeä (ei kuitenkaan mikään tykki) ja mukava harraste peli.

Tänään tehtiin vähän kartoitusta autolle, jarruja vähän herkisteltiin, uusia paloja kaipaa..., kärjet pitäis uusia, ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa.

Kokeilen hakuakin kunhan ehdin, mutta jos joku heittää tähän paljonko pitäis olla 1,3 kentin venttiilivälykset/sytytys ennakko, niin kiitollinen olisin.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Su Lokakuu 10. 21:52:00 2004

lalli69 kirjoitti:Kiitoksia kaikille vastannelle, ja lisää ehdotuksia / tietoa saa vieläkin laittaa.

Näi aluksi/talveksi auto olis tarkoitus saada toimintavarmaan kuntoon, ja leimallakin pitäisi käydä marraskuun loppuun mennessä.
Talvenjälkeen ehkä sitten auto otetaan projektiksi, ja tarkoituksena olisi tehdä asiallinen, ripeä (ei kuitenkaan mikään tykki) ja mukava harraste peli.

Tänään tehtiin vähän kartoitusta autolle, jarruja vähän herkisteltiin, uusia paloja kaipaa..., kärjet pitäis uusia, ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa.

Kokeilen hakuakin kunhan ehdin, mutta jos joku heittää tähän paljonko pitäis olla 1,3 kentin venttiilivälykset/sytytys ennakko, niin kiitollinen olisin.
välykset kylmänä: (vakio nokka)

IMU 0.25mm
PAKO 0.55mm

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

lalli69
Viestit: 1367
Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837

Viesti Kirjoittaja lalli69 » Su Lokakuu 10. 22:56:44 2004

Naapurivoorumilta tiedettiin sanoa sytytysennakoksi 12°
Vahvistaako joku tuon?
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.

Tinde
Viestit: 710
Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde » Ma Lokakuu 11. 6:37:25 2004

lalli69 kirjoitti:Naapurivoorumilta tiedettiin sanoa sytytysennakoksi 12°
Vahvistaako joku tuon?
Ääh, Autodatassa oli 12°, Escortin huoltokirjassa perusennakko on 6°

Mika Metsänen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mika Metsänen » Ti Lokakuu 12. 21:10:36 2004

Itse laitoin 5 vaihteisen laatikon OHC:een jatkoksi niin piti siirtää niitä laatikonkannattimia taaksepäin.
Kytkinkoppa otti kardaanitunnelin alkuun kiinni niin pahasti, että loppujen lopuksi ajattelin vetää rälläkällä palan pois ja asentaa tekniikan paikoilleen ja pellittää uudestaan.
Peltisarjakin vaati tulipellin siirtämistä taakse päin, eli pala pois ja pakosarja paikoilleen ja pellittämään. Siirsin sen verran paljon taaksepäin että sain pakosarjan ja tulipellin väliin alumiinipellin joka vähän vähentää lämpöä repsikan jalkatilassa. Myös vaihdekepin reiän tein sillain, että pala pois ja hepata pellit takaisin kiinni sitten kun laatikko oikealla paikkaa.
http://koti.mbnet.fi/~metsanen/Escort/konehuone.jpg tosta näkee vähän.
Itsellä tuli prosentteja tekniikasta 33.5 tai jotain sinne päin, kumminkin alle kanta-auto tarkastuksen ja vähän paha tehdä tarkastusta kun ei ole mitään kanta-autoa. Prosentit olisivat kyllä menneet yli jos penkit/peilit ja muut "parannukset" olisi laskettu. Mutta läpi meni.

ohc
Viestit: 1321
Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ohc » Ti Lokakuu 12. 22:50:42 2004

Mika Metsänen kirjoitti: Kytkinkoppa otti kardaanitunnelin alkuun kiinni niin pahasti, että loppujen lopuksi ajattelin vetää rälläkällä palan pois ja asentaa tekniikan paikoilleen ja pellittää uudestaan.
hmm.. en tehnyt omaani mitään muutoksia kardaanitunneliin ja hyvin tuntu istuvan paikalleen (niitä laatikon kiinnityksiä tietysti siirsin taaksepäin). ainut mistä jouduin hieman takomaan oli startin kohta (sierran laatikko), tosin mulla oli kone irti kun laatikon vaihdoin.
Mika Metsänen kirjoitti: Peltisarjakin vaati tulipellin siirtämistä taakse päin, eli pala pois ja pakosarja paikoilleen ja pellittämään.
ei tainnut olla escortin peltisarja jos jouduit muokkaamaan tilankin sille?

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus

Vastaa Viestiin