1300 escort mk2 --> 2000 ohc
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
1300 escort mk2 --> 2000 ohc
Tuli hommattua tollanen välikorieskortti, ja tekniikkaa pitäis vaihtaa suuremmaksi.
Tuolla yhden jannun nurkissa pyörii parilitrainen ohc sierra josta ajattelin sirtää sisälmykset escorttiin.
Kertokaapas nyt että kuinka työn ja tuskan takana ko. vaihtoprosessi on?
Taakse nyt pitää ainakin laittaa 9" rummut. (Voiko ottaa sierrasta)
Etujarrut käsittääkseni riittää(244,5mm levyt), paitsi jarrutehostin täytyy laittaa?!
Entäs alustamuutokset?
Mitä pitää vaihtaa, ja minkä mallien osia voi käyttää?
Sierrassa on 5v loota, joka myös olis tarkoitus laittaa escorttiin.
Peräkin alkaa olemaan vaihtokunnossa, joten mistä(mikä) perä kannattaa laittaa?
Mistäs löytyy kardaani ko. yhdistelmään?
-Vastauksista kiittäen- Lalli69
Tuolla yhden jannun nurkissa pyörii parilitrainen ohc sierra josta ajattelin sirtää sisälmykset escorttiin.
Kertokaapas nyt että kuinka työn ja tuskan takana ko. vaihtoprosessi on?
Taakse nyt pitää ainakin laittaa 9" rummut. (Voiko ottaa sierrasta)
Etujarrut käsittääkseni riittää(244,5mm levyt), paitsi jarrutehostin täytyy laittaa?!
Entäs alustamuutokset?
Mitä pitää vaihtaa, ja minkä mallien osia voi käyttää?
Sierrassa on 5v loota, joka myös olis tarkoitus laittaa escorttiin.
Peräkin alkaa olemaan vaihtokunnossa, joten mistä(mikä) perä kannattaa laittaa?
Mistäs löytyy kardaani ko. yhdistelmään?
-Vastauksista kiittäen- Lalli69
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
- Viestit: 1230
- Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
- Paikkakunta: Orimattila
http://www.cosworthrsclub.com/fordarkis ... 00mk2.html ja jossain oli täällä ne eroavaisuus laput tohon mk2 ,muut selventäkööt asiaa enemmän..
Escort XR3i cabriolet
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Vakio etupalkki kelpaa mutta laita isoilla pyöreillä tyynyillä, mukavampi kuin WC-palkki kadulla. Vaihteistoksi 2.0 4v johon RS kardaani ja ehjä enkkuperä 9" RS jarruilla. Jarruja kyllä löytyy ja kaikki osat tietenkin käytävä läpi ja uusittava mitä tarvii, tee kerralla kunnolla, mikään ei vituta enempää kun tehdä kaikkea moneen kertaa. Perävälitys olisi ihanne 3.54 mutta jos normi 3.89, voi harkita 5v laatikkoa, konetiellä huutaa muuten. Konehuoneessa joutuu muuttamaan laturin, puolanjohtoja ja joitain muuta pientä, kuten takajarruputken välissä oleva rajoitinvenaa siirtämään/vääntämään/poistamaan pakosarjan tieltä. Jos laitat 2.0 vaihteiston joudut siirtämään kepin reikää n. 6cm taaksepäin, leikkaa sopivapala irti ja käännä toisinpäin niin saat siistin. Vaihteisto tulee kiinni vakiokohtaan mutta jalkaan tulee alumiinipudotuspalat, teräskeppi heti kiinni=ei ongelmia. Sitten vielä etutolpat, hanki suosiolla billstein isot tolpat, pelkästään jo turvallisuuden takia. Niissä on isommat olka-akselit ja alustasta saa kohtuullisen, laakeriyläpäät, normijarrut kelpaa aluksi. Sopiva jousi-iskari paketti voisi olla 260 /60 ja 175 std jousi, ei ole ihan kivireki. No joo tämmösiä tuli mieleen, ajelin ennen ajokortti ikää vähän vakio 1.3 kentillä (kone oli erittäin hyvässä kunnossa) mutta ei helvetissä, 2.0 on saatava, kesätyörahat meni mutta melkein vakio 2.0 tuntui jo äreeltä silloin joskus. Tapahtui -89 kesällä, oi niitä aikoja....katsastuksessa ei pitäisi olla ongelmia ellei satu jonkun puupää uusinssin käsiin joka yrittää tulkita lakia eikä ymmärrä RS fordeista hevonv..tua 

-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
-
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Sierran tekniikkaa vaihtaessa escoon joutuu vaihtamaan
öljypohjan/imuputken,
moottorin kiinnikkeet (taunuksesta tai vaikka escon omat kent kiinnikkeet).
5-vaihteisen kans on ahdasta, kardaani tunnelin etupää kaipaa lekaa ja kepinreikä siirtyy taakseppäin (käsijarru kans)
Pohjan ja laatikonpalkin väliin parin sentin laskupalat.
Kardaaniksi RS-keppi tai sierran etu kappale yhdistettynä eccerin taka kappaleeseen.
Lisäksi joudut laittamaan sähkö flektin ja tietty muuttamaan pakoputkiston ja bensalinjan ym. ym.
öljypohjan/imuputken,
moottorin kiinnikkeet (taunuksesta tai vaikka escon omat kent kiinnikkeet).
5-vaihteisen kans on ahdasta, kardaani tunnelin etupää kaipaa lekaa ja kepinreikä siirtyy taakseppäin (käsijarru kans)
Pohjan ja laatikonpalkin väliin parin sentin laskupalat.
Kardaaniksi RS-keppi tai sierran etu kappale yhdistettynä eccerin taka kappaleeseen.
Lisäksi joudut laittamaan sähkö flektin ja tietty muuttamaan pakoputkiston ja bensalinjan ym. ym.

-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Toi pitää karkeesti paikkansa, paitsi että tod.näk. ykskään inssi ei pysty sanomaan mikä on "RS-palkki" eli normipalkki kunnollisilla korvilla on kelvannu. Vaihteistoa ja perää ei ole pakko vaihtaa mutta yleensä paljon ajetut pikkuosat alkaa ääntämään alle aikayksikön joten....peräksi enkku siksi että se on helpompi huoltaa ja siihen on mahdollista laittaa lukko sekä 3.54 välitys joka on mukava normiajossa (siis RS välitys löytyy myös gil jne). Tässä topicissa saattaa olla tarkoitus tehdä leikkikalu eikä käyttöväline joten välityksillä ei silloin merkitystä ja millään muullakaan....bootsi kirjoitti:Täällä pohojosessa Escortin muutoskatsastukseen 2l OHC:lle vaaditaan..
-RS-etupalkki,
-22mm. kallistuksenvakaaja,
-isot-tolpat,
-jarrutehostin(ei koolla väliä),
-taakse 9"jarrut,
-taakse RS-linkit.
Laatikkoa tai taka-akselia ei tarvitse vaihtaa.

-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
Toi 22mm vakaaja nyt taitaa olla kaikissa välikopissa, ainakin mun omissa 1.3:ssa kaikissa toi 22mm. Noita RS:n tankoja perään ei ainakaan tääläpäin oo konttorilla vaadittu (joka paikassa eri käytäntö..)
Ei peräksi kannata mitään "aavikkoperää" iskeä.. peränvälitys yli 4 ja laatikoksi 5-vaihteinen loota niin on suht mukava ajella
Ei peräksi kannata mitään "aavikkoperää" iskeä.. peränvälitys yli 4 ja laatikoksi 5-vaihteinen loota niin on suht mukava ajella

Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Nää välitys jutut on niitä makuasioita, kuten aiemmin sanoin nurkkapyörimisissä huvikseen vähän vinossa ei ole merkitystä kunhan paska lentää mutta jos on tarkoitus AJAA oikeesti sillä autolla, huomaatte mitä tarkoitan. Tarpeeksi kun ajatte huomaatte kyllä mitkä seikat alkaa painamaan, lyhyet vaihteet jatkuvalla kepittämisellä yhdistettynä konetie nopeuden turhaan konemylvintään alkaa vituttaa....en tiedä missä metsässä kukin asuu mutta meilläpäin maalla joutuu aina isolle assutielle menee mihkä vaan, pitkällä välityksellä ja 2.0 vedolla on mukava matkustaa mitä se vanhoilla vehkeillä voi olla. Yks muuten mikä voi olla, mä oon tulossa vanhaksi, ei olekkaan enää kiva kepittää ja huudattaa
Yks kova TDI mies vinoili mulle tässä taannoin että sä olet aika tarkka noista vetoalueista sunmuista hyötysuhteista joten susta taitaa tulla kokoajan mukavuudenhaluisempi joten hankit sitten TDI auton





-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 1367
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 10. 11:16:09 2003
- Paikkakunta: Panttila, capital of Kurikka #837
Kiitoksia kaikille vastannelle, ja lisää ehdotuksia / tietoa saa vieläkin laittaa.
Näi aluksi/talveksi auto olis tarkoitus saada toimintavarmaan kuntoon, ja leimallakin pitäisi käydä marraskuun loppuun mennessä.
Talvenjälkeen ehkä sitten auto otetaan projektiksi, ja tarkoituksena olisi tehdä asiallinen, ripeä (ei kuitenkaan mikään tykki) ja mukava harraste peli.
Tänään tehtiin vähän kartoitusta autolle, jarruja vähän herkisteltiin, uusia paloja kaipaa..., kärjet pitäis uusia, ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa.
Kokeilen hakuakin kunhan ehdin, mutta jos joku heittää tähän paljonko pitäis olla 1,3 kentin venttiilivälykset/sytytys ennakko, niin kiitollinen olisin.
Näi aluksi/talveksi auto olis tarkoitus saada toimintavarmaan kuntoon, ja leimallakin pitäisi käydä marraskuun loppuun mennessä.
Talvenjälkeen ehkä sitten auto otetaan projektiksi, ja tarkoituksena olisi tehdä asiallinen, ripeä (ei kuitenkaan mikään tykki) ja mukava harraste peli.
Tänään tehtiin vähän kartoitusta autolle, jarruja vähän herkisteltiin, uusia paloja kaipaa..., kärjet pitäis uusia, ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa.
Kokeilen hakuakin kunhan ehdin, mutta jos joku heittää tähän paljonko pitäis olla 1,3 kentin venttiilivälykset/sytytys ennakko, niin kiitollinen olisin.
-Mies on ku ongen koukku, vaikka seliäs lukoo notta Kurikan Ryhti.
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
välykset kylmänä: (vakio nokka)lalli69 kirjoitti:Kiitoksia kaikille vastannelle, ja lisää ehdotuksia / tietoa saa vieläkin laittaa.
Näi aluksi/talveksi auto olis tarkoitus saada toimintavarmaan kuntoon, ja leimallakin pitäisi käydä marraskuun loppuun mennessä.
Talvenjälkeen ehkä sitten auto otetaan projektiksi, ja tarkoituksena olisi tehdä asiallinen, ripeä (ei kuitenkaan mikään tykki) ja mukava harraste peli.
Tänään tehtiin vähän kartoitusta autolle, jarruja vähän herkisteltiin, uusia paloja kaipaa..., kärjet pitäis uusia, ja venttiilikopan tiiviste vaihtaa.
Kokeilen hakuakin kunhan ehdin, mutta jos joku heittää tähän paljonko pitäis olla 1,3 kentin venttiilivälykset/sytytys ennakko, niin kiitollinen olisin.
IMU 0.25mm
PAKO 0.55mm
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
- Viestit: 710
- Liittynyt: Ma Helmikuu 4. 14:55:47 2002
- Paikkakunta: Vammala
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Itse laitoin 5 vaihteisen laatikon OHC:een jatkoksi niin piti siirtää niitä laatikonkannattimia taaksepäin.
Kytkinkoppa otti kardaanitunnelin alkuun kiinni niin pahasti, että loppujen lopuksi ajattelin vetää rälläkällä palan pois ja asentaa tekniikan paikoilleen ja pellittää uudestaan.
Peltisarjakin vaati tulipellin siirtämistä taakse päin, eli pala pois ja pakosarja paikoilleen ja pellittämään. Siirsin sen verran paljon taaksepäin että sain pakosarjan ja tulipellin väliin alumiinipellin joka vähän vähentää lämpöä repsikan jalkatilassa. Myös vaihdekepin reiän tein sillain, että pala pois ja hepata pellit takaisin kiinni sitten kun laatikko oikealla paikkaa.
http://koti.mbnet.fi/~metsanen/Escort/konehuone.jpg tosta näkee vähän.
Itsellä tuli prosentteja tekniikasta 33.5 tai jotain sinne päin, kumminkin alle kanta-auto tarkastuksen ja vähän paha tehdä tarkastusta kun ei ole mitään kanta-autoa. Prosentit olisivat kyllä menneet yli jos penkit/peilit ja muut "parannukset" olisi laskettu. Mutta läpi meni.
Kytkinkoppa otti kardaanitunnelin alkuun kiinni niin pahasti, että loppujen lopuksi ajattelin vetää rälläkällä palan pois ja asentaa tekniikan paikoilleen ja pellittää uudestaan.
Peltisarjakin vaati tulipellin siirtämistä taakse päin, eli pala pois ja pakosarja paikoilleen ja pellittämään. Siirsin sen verran paljon taaksepäin että sain pakosarjan ja tulipellin väliin alumiinipellin joka vähän vähentää lämpöä repsikan jalkatilassa. Myös vaihdekepin reiän tein sillain, että pala pois ja hepata pellit takaisin kiinni sitten kun laatikko oikealla paikkaa.
http://koti.mbnet.fi/~metsanen/Escort/konehuone.jpg tosta näkee vähän.
Itsellä tuli prosentteja tekniikasta 33.5 tai jotain sinne päin, kumminkin alle kanta-auto tarkastuksen ja vähän paha tehdä tarkastusta kun ei ole mitään kanta-autoa. Prosentit olisivat kyllä menneet yli jos penkit/peilit ja muut "parannukset" olisi laskettu. Mutta läpi meni.
-
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
- Viesti:
hmm.. en tehnyt omaani mitään muutoksia kardaanitunneliin ja hyvin tuntu istuvan paikalleen (niitä laatikon kiinnityksiä tietysti siirsin taaksepäin). ainut mistä jouduin hieman takomaan oli startin kohta (sierran laatikko), tosin mulla oli kone irti kun laatikon vaihdoin.Mika Metsänen kirjoitti: Kytkinkoppa otti kardaanitunnelin alkuun kiinni niin pahasti, että loppujen lopuksi ajattelin vetää rälläkällä palan pois ja asentaa tekniikan paikoilleen ja pellittää uudestaan.
ei tainnut olla escortin peltisarja jos jouduit muokkaamaan tilankin sille?Mika Metsänen kirjoitti: Peltisarjakin vaati tulipellin siirtämistä taakse päin, eli pala pois ja pakosarja paikoilleen ja pellittämään.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus