Turbon ar/ race turbot

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Turbon ar/ race turbot

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ti Marraskuu 30. 1:16:50 2004

miten lasketaan ar turbosta

esim jos on pakopesä ar 1.15 ja siiven reikä 65mm ja to3 laipalla
ja sit ku sorvaa reijän 77mm niin suhde muuttuu paljon sit tulee????

ja minkä laisella turbolla ne cossu foordit ajo krc? siipien koko ja pesien ar ja siipien malli kiinnostaa...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 30. 7:21:16 2004

Ei vaikuta pakoreiän suurentaminen a/r:ään.

http://www.ffp-motorsport.com/tuning/tu ... -ratio.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ti Marraskuu 30. 8:41:39 2004

joo mutta pakkohan se on jotenki muuttua..

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Marraskuu 30. 14:45:07 2004

fordrs2000 kirjoitti:joo mutta pakkohan se on jotenki muuttua..
trim muuttuu. Garretin kataloogissa oli kaavoja noiden laskemiseen. googleta sitä.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Marraskuu 30. 19:37:06 2004

siis ilmeisesti johonki svitserin 65mm pakosiiven pesään ollaan sorvaamassa hx50:n siivelle reikää? ;)

ja sitten mututietoa omasta päästä pähkäilemällä:

kai se A/R luku siinä tapauksessa muuttuu kun se siipi tulee lähemmäs pakopesän seinämää ja tämän fruitcake performance sivuston kuvan mukaan siinätapauksessahan A muuttuja pienenee? jolloin myös A/R luku pienenisi?

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Marraskuu 30. 20:38:51 2004

Eihän se A/R mihinkään muutu, mutta reikä kasvaa ;)
Tässähän se menee...

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Marraskuu 30. 21:05:59 2004

Jahman kirjoitti:Eihän se A/R mihinkään muutu, mutta reikä kasvaa ;)
no eikö tuo A ole tavallaan tuo välimatka siiven reunasta pesän seinämään? eihän se nyt voi olla tuo pesän tuloaukon halkaisija? sittenhän kaikki pakopesät voisi olla ämpärin kokosia ja se tulo vaan semmonen 4cm ja a/r pysyis pienenä :)

eli jos siiven säde kasvaa 6mm niin eikö silloin A kapene 6mm?

Noh. kait minä tän vaan jotenki päättelen vituilleen, joten antaa olla :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 30. 21:23:58 2004

Kyllä se vaan juuri menee niinkuin tuossa vitsailit.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Marraskuu 30. 21:28:19 2004

No jopas.
Kuinkas paljon sitten mahtaa vaikuttaa ahtimen heräämiseen pakosarjan putken halkaisija? :shock:

Tätä on pitänytkin kysyä kun on pakosarjan vääntö edessä.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Marraskuu 30. 22:14:37 2004

Nyt vaan kaikki lukemaan niitä turpo-kirjoja :) Maximum boost nyt vaikka ekana niin hiukan aukee asiat!
Tässähän se menee...

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Joulukuu 1. 0:16:43 2004

glue kirjoitti:siis ilmeisesti johonki svitserin 65mm pakosiiven pesään ollaan sorvaamassa hx50:n siivelle reikää? ;)

ja sitten mututietoa omasta päästä pähkäilemällä:

kai se A/R luku siinä tapauksessa muuttuu kun se siipi tulee lähemmäs pakopesän seinämää ja tämän fruitcake performance sivuston kuvan mukaan siinätapauksessahan A muuttuja pienenee? jolloin myös A/R luku pienenisi?
juuri näin
garretin pesään ollaan työstämässa

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Joulukuu 1. 10:50:18 2004

glue kirjoitti:no eikö tuo A ole tavallaan tuo välimatka siiven reunasta pesän seinämään? eihän se nyt voi olla tuo pesän tuloaukon halkaisija? sittenhän kaikki pakopesät voisi olla ämpärin kokosia ja se tulo vaan semmonen 4cm ja a/r pysyis pienenä :)

eli jos siiven säde kasvaa 6mm niin eikö silloin A kapene 6mm?

Noh. kait minä tän vaan jotenki päättelen vituilleen, joten antaa olla :)
A = aukon (vai pitäisikö sanoa kanavan) pinta-ala
R = Säde (akselin keskeltä aukon keskelle)

Eli siipeä kasvattamalla A/R -suhde ei muutu, kuten monta kertaa jo todettu. Mainittu suhde pysyy myös samana koko kanavan matkalla, eli ala pienenee samassa suhteessa säteen kanssa.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 1. 11:11:08 2004

ylimark kirjoitti:Mainittu suhde pysyy myös samana koko kanavan matkalla, eli ala pienenee samassa suhteessa säteen kanssa.
Olen nänyt useasti kaaviokuvia joissa tämä suhteen pysyminen on piirretty, mutta käytännössähän sen näkee sokeakin, että tämä ei pidä paikkaansa. R pysyy koko ajan jokseenkin vakiona, mutta A pienenee kuin pyy maailmanlopun edessä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Joulukuu 1. 11:59:38 2004

joo mutta sittenhän noin isoon turboon ei saa millään alle 1.00 pesäää.. koska ei riitä työstövaraa....
mutta nyt hän pako paine kasvaa... pystyykö kukaan sanoon paljo tummoinen muutos vähentää huipputehoo...

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Joulukuu 1. 12:17:35 2004

Eikö ne yleensä ole n.1 tai yli pesät isoissa turboissa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Joulukuu 1. 12:40:44 2004

ois vaan tarkoitus saaja herään mahollisimman aikasi....

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Joulukuu 1. 13:12:33 2004

fordrs2000 kirjoitti:ois vaan tarkoitus saaja herään mahollisimman aikasi....
Hmm!
Mietitäänpäs...

:idea:

Tämmönen tuli mieleen: Mites jos laittas pienemmän turbon :?: :roll:
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Joulukuu 1. 15:36:01 2004

sierra4x4tbo kirjoitti: :idea:

Tämmönen tuli mieleen: Mites jos laittas pienemmän turbon :?: :roll:
:lol: :lol:
Toyota Supra TT

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Ke Joulukuu 1. 16:26:39 2004

Hena kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti: :idea:

Tämmönen tuli mieleen: Mites jos laittas pienemmän turbon :?: :roll:
:lol: :lol:
se ei oo vaihto ehto...... pakko testata....... ja olla erinlainen :roll:

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ke Joulukuu 1. 18:02:37 2004

fordrs2000 kirjoitti:ois vaan tarkoitus saaja herään mahollisimman aikasi....
Tuskin se aiemmin herää isommalla siivellä.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Toukokuu 26. 23:41:01 2005

vanhaan aiheeseen hyvä jatkokysymys:

selittäkää nyt niin että minäkin tajuan, mitä trim tarkoittaa?

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Toukokuu 27. 1:20:47 2005

samiharju kirjoitti:vanhaan aiheeseen hyvä jatkokysymys:

selittäkää nyt niin että minäkin tajuan, mitä trim tarkoittaa?
Siis se olis niinku ton siiven halkaisija.

http://www.bsmotor.com/?id=turbo/tabell.html

Kyllähän sä ton tiesit.

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Pe Toukokuu 27. 7:51:13 2005

fordrs2000 kirjoitti:
Hena kirjoitti:
sierra4x4tbo kirjoitti: :idea:

Tämmönen tuli mieleen: Mites jos laittas pienemmän turbon :?: :roll:
:lol: :lol:
se ei oo vaihto ehto...... pakko testata....... ja olla erinlainen :roll:
Jotenkin tuntuu että tässä joukossa on joku toinenkin kirjoittelija, jolla on samanlaiset tarpeet turbojen suhteen. :roll:
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Toukokuu 27. 7:57:24 2005

samiharju kirjoitti:
selittäkää nyt niin että minäkin tajuan, mitä trim tarkoittaa?
Siiven etu- ja takareunan halkaisijoiden suhde. Trim ratkaisee, miten paljon puristusta tapahtuu ilman kulkiessa ilman sisääntulosta siipeä "pitkin" kehälle. Toisin sanoen tällä voidaan mm. vaikuttaa, millä ahtopaineella hyötysuhde on parhaimmillaan. Olisko jotenkin näin? Eikö siellä koulussa opetettu tälläisiä perusjuttuja? + :D
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Toukokuu 27. 8:12:35 2005

Hessu kirjoitti: Siiven etu- ja takareunan halkaisijoiden suhde.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin se on tuon suhteen neliöjuuri.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Toukokuu 27. 8:26:15 2005

Kertokaas sitten vielä, miten lasketaan tuo "pressure ratio P2C/P1C"? Joku painesuhdehan tuo taitaa olla, mutta ei sano muuta minulle.... Näyttäisi aika oleelliselle arvolle ahtimia vertaillessa.

Edit: Tuollaista löysin googlella. Onkohan sama asia? Jotain mieltä tuolla saisi tuohon asteikkoon kompressori kartoissa...

"The y-axis shows your Pressure Ratio. The Pressure ratio is simply the absolute pressure coming out of the turbo, divided by atmospheric pressure. Boost gauges show relative pressure, meaning that they show pressure above absolute pressure(atmospheric). For example, your tooling along going 120mph with your foot to floor, your boost gauge show 14 psi(or .97 bar). The pressure ratio is [ 14psi(your boost gauge reading)+14.7psi(atmospheric)]/14.7psi(atmospheric) = 1.95 pressure ratio(PR)"
Viimeksi muokannut Vesku, Pe Toukokuu 27. 10:02:30 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Toukokuu 27. 9:37:25 2005

Hessu kirjoitti:Eikö siellä koulussa opetettu tälläisiä perusjuttuja? + :D
Eipä paljoa puhuta erikoisuuksista kuten turboista jne, eli ihan itse pitää opetella. Eihän 4 vuotta riittäisi kouluajaksi jos ihan kaikki pitäis oppia :-)

Asia selkis, kiitosta vaan! :-)

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Pe Toukokuu 27. 13:46:55 2005

Kertokaas sitten vielä, miten lasketaan tuo "pressure ratio P2C/P1C"?
Joo onhan tuo googlen löytämä juttu oikea, eli lasketaan (turbon tuottama ylipaine+ilmanpaine ulkona)/(ilmanpaine ulkona)
ja saadaan painesuhde. Yksinkertaisemmin kun tuosta painesuhteesta vähentää 1 niin saadaan suurinpiirtein ahtopaine mikä koneessa on.
Elikkä se y-akseli niissä kartoissa on tosiaan ilman pilkunnussimista absoluuttinen paine.

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Pe Toukokuu 27. 14:25:21 2005

Ja tällä laskurilla voi laskea vaikka tuon lb/min arvon tuohon x-akselille. Itse kun laskin, niin laitoin Volumetric efficiency in %:85 ja Intercooler efficiency in %:80.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Pe Toukokuu 27. 19:43:37 2005

Kertokaapas, kun tarvetta olis cossun 2wd tai 4wd ahtimelle tai vastaavalle. Niin tuolta rapakon takaa t 3:n sais reiluun 400 euroon kuluineen ja siinä olis kompuran trimmi 60 ja pakopuolen a/r .48. Niin onko tuo lähellekkään noita cossun ahtimia? Tarviisko tietää jotain muita mittoja/arvoja?

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Pe Toukokuu 27. 19:53:57 2005

No sehän on kooltaan just 4wd cossun ahdin, 2wd cossus on 55 trim kompura. Pakopesä voi kait olla erilainen hukkaportin suhteen.

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Pe Toukokuu 27. 20:07:02 2005

Kompuran osalta itsekkin aattelin vastaavuuden olevan aika lähellä, mutta pakopuoli arvelluttaa. Jossain oli, että turbiinin trimmejä olis 3 erillaista std, stage II ja stage III. Mitä sitten tarkoittaakaan..

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Pe Toukokuu 27. 20:41:13 2005

T03 pakosiivet kaikki saman kokoisia, vain kotelon a/r erilaisia.
On 0.36, 0.48, 0.63 ja 0.82
Tässäpä niitä itse kyselin, topicissa pari hyvää linkkiä myös.

EDIT: cossuis pako a/r 0.48

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Toukokuu 28. 14:15:56 2005

Maksalaatikko kirjoitti:Kertokaapas, kun tarvetta olis cossun 2wd tai 4wd ahtimelle tai vastaavalle. Niin tuolta rapakon takaa t 3:n sais reiluun 400 euroon kuluineen ja siinä olis kompuran trimmi 60 ja pakopuolen a/r .48. Niin onko tuo lähellekkään noita cossun ahtimia? Tarviisko tietää jotain muita mittoja/arvoja?
Jos rapakon takusilla tarkoitat Jenkkilää niin kannattaa sitten ostaa merkkituote, itselleni hommasin "halvalla" uuden Rs500 kokoisen ahtimen, johon tehtiin sitten muutoksia, korjauksia ja virityksiä täällä 400 eurolla.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Maksalaatikko
Viestit: 1335
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » La Toukokuu 28. 14:43:40 2005

Garretin t3:n sen pitäis olla.
Tuolta sitä aattelin..

http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php

Onko tuosta paikasta kellään kokemuksia?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Toukokuu 29. 4:33:35 2005

Mitenkäs olisi tuolainen Garretin GT32 liukulaakereilla,pulssipesällä A/R.78 ja erillisellä hukkiksella. Garretin luettelon mukaan 2-2,7L koneille ja tehoille 200-420hv.Eipäs ollut pistänyt omaan silmään aikaisemmin sen tarkemmin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin