Turbon ar/ race turbot
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
Turbon ar/ race turbot
miten lasketaan ar turbosta
esim jos on pakopesä ar 1.15 ja siiven reikä 65mm ja to3 laipalla
ja sit ku sorvaa reijän 77mm niin suhde muuttuu paljon sit tulee????
ja minkä laisella turbolla ne cossu foordit ajo krc? siipien koko ja pesien ar ja siipien malli kiinnostaa...
esim jos on pakopesä ar 1.15 ja siiven reikä 65mm ja to3 laipalla
ja sit ku sorvaa reijän 77mm niin suhde muuttuu paljon sit tulee????
ja minkä laisella turbolla ne cossu foordit ajo krc? siipien koko ja pesien ar ja siipien malli kiinnostaa...
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
siis ilmeisesti johonki svitserin 65mm pakosiiven pesään ollaan sorvaamassa hx50:n siivelle reikää? 
ja sitten mututietoa omasta päästä pähkäilemällä:
kai se A/R luku siinä tapauksessa muuttuu kun se siipi tulee lähemmäs pakopesän seinämää ja tämän fruitcake performance sivuston kuvan mukaan siinätapauksessahan A muuttuja pienenee? jolloin myös A/R luku pienenisi?

ja sitten mututietoa omasta päästä pähkäilemällä:
kai se A/R luku siinä tapauksessa muuttuu kun se siipi tulee lähemmäs pakopesän seinämää ja tämän fruitcake performance sivuston kuvan mukaan siinätapauksessahan A muuttuja pienenee? jolloin myös A/R luku pienenisi?
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
no eikö tuo A ole tavallaan tuo välimatka siiven reunasta pesän seinämään? eihän se nyt voi olla tuo pesän tuloaukon halkaisija? sittenhän kaikki pakopesät voisi olla ämpärin kokosia ja se tulo vaan semmonen 4cm ja a/r pysyis pienenäJahman kirjoitti:Eihän se A/R mihinkään muutu, mutta reikä kasvaa

eli jos siiven säde kasvaa 6mm niin eikö silloin A kapene 6mm?
Noh. kait minä tän vaan jotenki päättelen vituilleen, joten antaa olla

-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
juuri näinglue kirjoitti:siis ilmeisesti johonki svitserin 65mm pakosiiven pesään ollaan sorvaamassa hx50:n siivelle reikää?
ja sitten mututietoa omasta päästä pähkäilemällä:
kai se A/R luku siinä tapauksessa muuttuu kun se siipi tulee lähemmäs pakopesän seinämää ja tämän fruitcake performance sivuston kuvan mukaan siinätapauksessahan A muuttuja pienenee? jolloin myös A/R luku pienenisi?
garretin pesään ollaan työstämässa
-
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
A = aukon (vai pitäisikö sanoa kanavan) pinta-alaglue kirjoitti:no eikö tuo A ole tavallaan tuo välimatka siiven reunasta pesän seinämään? eihän se nyt voi olla tuo pesän tuloaukon halkaisija? sittenhän kaikki pakopesät voisi olla ämpärin kokosia ja se tulo vaan semmonen 4cm ja a/r pysyis pienenä
eli jos siiven säde kasvaa 6mm niin eikö silloin A kapene 6mm?
Noh. kait minä tän vaan jotenki päättelen vituilleen, joten antaa olla
R = Säde (akselin keskeltä aukon keskelle)
Eli siipeä kasvattamalla A/R -suhde ei muutu, kuten monta kertaa jo todettu. Mainittu suhde pysyy myös samana koko kanavan matkalla, eli ala pienenee samassa suhteessa säteen kanssa.
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654
Cossu 4x4 x2
#654
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Olen nänyt useasti kaaviokuvia joissa tämä suhteen pysyminen on piirretty, mutta käytännössähän sen näkee sokeakin, että tämä ei pidä paikkaansa. R pysyy koko ajan jokseenkin vakiona, mutta A pienenee kuin pyy maailmanlopun edessä.ylimark kirjoitti:Mainittu suhde pysyy myös samana koko kanavan matkalla, eli ala pienenee samassa suhteessa säteen kanssa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Eikö ne yleensä ole n.1 tai yli pesät isoissa turboissa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Hmm!fordrs2000 kirjoitti:ois vaan tarkoitus saaja herään mahollisimman aikasi....
Mietitäänpäs...

Tämmönen tuli mieleen: Mites jos laittas pienemmän turbon


BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 3770
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
- Paikkakunta: Pohjanmaa
- Viesti:
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Siis se olis niinku ton siiven halkaisija.samiharju kirjoitti:vanhaan aiheeseen hyvä jatkokysymys:
selittäkää nyt niin että minäkin tajuan, mitä trim tarkoittaa?
http://www.bsmotor.com/?id=turbo/tabell.html
Kyllähän sä ton tiesit.
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Jotenkin tuntuu että tässä joukossa on joku toinenkin kirjoittelija, jolla on samanlaiset tarpeet turbojen suhteen.fordrs2000 kirjoitti:se ei oo vaihto ehto...... pakko testata....... ja olla erinlainenHena kirjoitti:sierra4x4tbo kirjoitti:![]()
Tämmönen tuli mieleen: Mites jos laittas pienemmän turbon![]()
![]()

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Siiven etu- ja takareunan halkaisijoiden suhde. Trim ratkaisee, miten paljon puristusta tapahtuu ilman kulkiessa ilman sisääntulosta siipeä "pitkin" kehälle. Toisin sanoen tällä voidaan mm. vaikuttaa, millä ahtopaineella hyötysuhde on parhaimmillaan. Olisko jotenkin näin? Eikö siellä koulussa opetettu tälläisiä perusjuttuja? +samiharju kirjoitti:
selittäkää nyt niin että minäkin tajuan, mitä trim tarkoittaa?

Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Kertokaas sitten vielä, miten lasketaan tuo "pressure ratio P2C/P1C"? Joku painesuhdehan tuo taitaa olla, mutta ei sano muuta minulle.... Näyttäisi aika oleelliselle arvolle ahtimia vertaillessa.
Edit: Tuollaista löysin googlella. Onkohan sama asia? Jotain mieltä tuolla saisi tuohon asteikkoon kompressori kartoissa...
"The y-axis shows your Pressure Ratio. The Pressure ratio is simply the absolute pressure coming out of the turbo, divided by atmospheric pressure. Boost gauges show relative pressure, meaning that they show pressure above absolute pressure(atmospheric). For example, your tooling along going 120mph with your foot to floor, your boost gauge show 14 psi(or .97 bar). The pressure ratio is [ 14psi(your boost gauge reading)+14.7psi(atmospheric)]/14.7psi(atmospheric) = 1.95 pressure ratio(PR)"
Edit: Tuollaista löysin googlella. Onkohan sama asia? Jotain mieltä tuolla saisi tuohon asteikkoon kompressori kartoissa...
"The y-axis shows your Pressure Ratio. The Pressure ratio is simply the absolute pressure coming out of the turbo, divided by atmospheric pressure. Boost gauges show relative pressure, meaning that they show pressure above absolute pressure(atmospheric). For example, your tooling along going 120mph with your foot to floor, your boost gauge show 14 psi(or .97 bar). The pressure ratio is [ 14psi(your boost gauge reading)+14.7psi(atmospheric)]/14.7psi(atmospheric) = 1.95 pressure ratio(PR)"
Viimeksi muokannut Vesku, Pe Toukokuu 27. 10:02:30 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
Joo onhan tuo googlen löytämä juttu oikea, eli lasketaan (turbon tuottama ylipaine+ilmanpaine ulkona)/(ilmanpaine ulkona)Kertokaas sitten vielä, miten lasketaan tuo "pressure ratio P2C/P1C"?
ja saadaan painesuhde. Yksinkertaisemmin kun tuosta painesuhteesta vähentää 1 niin saadaan suurinpiirtein ahtopaine mikä koneessa on.
Elikkä se y-akseli niissä kartoissa on tosiaan ilman pilkunnussimista absoluuttinen paine.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Ja tällä laskurilla voi laskea vaikka tuon lb/min arvon tuohon x-akselille. Itse kun laskin, niin laitoin Volumetric efficiency in %:85 ja Intercooler efficiency in %:80.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Jos rapakon takusilla tarkoitat Jenkkilää niin kannattaa sitten ostaa merkkituote, itselleni hommasin "halvalla" uuden Rs500 kokoisen ahtimen, johon tehtiin sitten muutoksia, korjauksia ja virityksiä täällä 400 eurolla.Maksalaatikko kirjoitti:Kertokaapas, kun tarvetta olis cossun 2wd tai 4wd ahtimelle tai vastaavalle. Niin tuolta rapakon takaa t 3:n sais reiluun 400 euroon kuluineen ja siinä olis kompuran trimmi 60 ja pakopuolen a/r .48. Niin onko tuo lähellekkään noita cossun ahtimia? Tarviisko tietää jotain muita mittoja/arvoja?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1335
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
- Paikkakunta: Espoo
Garretin t3:n sen pitäis olla.
Tuolta sitä aattelin..
http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php
Onko tuosta paikasta kellään kokemuksia?
Tuolta sitä aattelin..
http://www.turbocalculator.com/sale-garrett.php
Onko tuosta paikasta kellään kokemuksia?
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Mitenkäs olisi tuolainen Garretin GT32 liukulaakereilla,pulssipesällä A/R.78 ja erillisellä hukkiksella. Garretin luettelon mukaan 2-2,7L koneille ja tehoille 200-420hv.Eipäs ollut pistänyt omaan silmään aikaisemmin sen tarkemmin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer