Puskurien maalaus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Foordisti
Viestit: 107
Liittynyt: Ke Heinäkuu 2. 14:31:19 2003
Paikkakunta: Nummela

Puskurien maalaus?

Viesti Kirjoittaja Foordisti » Pe Joulukuu 3. 18:04:31 2004

Milläs konstilla kys. homma kannattais toteuttaa? Kannattaako pohjalle ruiskuttaa jokin tartuntaväri ja sitten lisätä itse maaliin jotain elastista ainetta jotta maali pysyy? Minkäslaista/mitä tököttiä se elastinen aine on, saako ihan maalikaupasta?

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Joulukuu 3. 18:21:25 2004

Kunnollinen vesi/saippuapesu ensin, seuraavaksi huolellinen rasvanpoisto. Virheiden korjaus, kolhut esim puskurikitillä ja pinnan karhennus vaikkapa karhunkielellä. Seuraavaksi muovintartunta-aine ja sen päälle maali johon on sekoitettu joustoainetta sopivasti, riippuu muovilaadusta, kysy myyjältä sekoitusohjeet.

Nämä siis ennen maalaamattomalle muoville.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Pe Joulukuu 3. 18:44:30 2004

Mulla sierran puskureihin vedettiin muovitartunta-aine pesun/rasvanpoiston jälkeen, seuraavaksi ohut kerros pohjamaalia ja sitten väri päälle. Harmi vaan kun ei tasoitettua pintaa esim hiomalla, vaan maalin kuivuttua ns. muovin röpelöpinta tuli esiin. Muuten tuli hyvät, eikä maali lähtenyt lohkeilemaan.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Pe Joulukuu 3. 19:48:55 2004

rieskan puskureihin rasvan poistoaineella rasvat/vahat pois,sen jälkeen muovitartunta,pohjaväri,hionta ja väri pintaan ja hyvä tuli siihen nähden paljoko oli tullut maalailtua ennempää.eli aiemmin parit lasikuitupuskurit ,pohjatyöt peltiin sitten mielestäni jo paljo paskemmat saada onnistuun nimimerkillä siitäki kokemusta on :cry: ei miellyttäny jälki>tosin harjotus tekee mestarin :wink:

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Joulukuu 3. 22:25:51 2004

rs11 kirjoitti:rieskan puskureihin rasvan poistoaineella rasvat/vahat pois,sen jälkeen muovitartunta,pohjaväri,hionta ja väri pintaan ja hyvä tuli siihen nähden paljoko oli tullut maalailtua ennempää.eli aiemmin parit lasikuitupuskurit ,pohjatyöt peltiin sitten mielestäni jo paljo paskemmat saada onnistuun nimimerkillä siitäki kokemusta on :cry: ei miellyttäny jälki>tosin harjotus tekee mestarin :wink:
siis et hionu vanhoja maaleja ollenkaan ja vedit siihen päälle muovitartunnan ? ymmärsinkö nyt oikein.. (en kai) :lol:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Pe Joulukuu 3. 22:59:35 2004

lauri kirjoitti:Kunnollinen vesi/saippuapesu ensin, seuraavaksi huolellinen rasvanpoisto. Virheiden korjaus, kolhut esim puskurikitillä ja pinnan karhennus vaikkapa karhunkielellä. Seuraavaksi muovintartunta-aine ja sen päälle maali johon on sekoitettu joustoainetta sopivasti, riippuu muovilaadusta, kysy myyjältä sekoitusohjeet.

Nämä siis ennen maalaamattomalle muoville.
samaa mieltä. vesi/saippua on siitäkin hyvä, kun poistaa sähköisyyden=vähemmän roskia..

joskus on kokeiltu maadotusta lattia ritilään. eli vaikka akkukaapeli puskuriin ja lattiaritilään.. muistaakseni ei Riegerin muovipuskuriin tullut ainuttakaan roskaa... :lol: 8) tai johtuneeko jostain muusta.. :)

EDIT: sen huomaa esim. hiotessa kuivana karhunkielellä kuinka sähköiseksi tulee. ja märkänä ei ollenkaan..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Joulukuu 28. 17:32:29 2004

Millä suhteella ootte tota elastoo laittanut maalin sekaan?

itse ajattelin että noin 15-20% olisi varmaan passeli?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Joulukuu 28. 17:47:56 2004

Riippuu pohjan elastisuudesta, normaalillemuovipuskimille tuo 20% on ok.

turbiiniriesa
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa » Ti Joulukuu 28. 19:01:19 2004

qreippi kirjoitti:
rs11 kirjoitti:rieskan puskureihin rasvan poistoaineella rasvat/vahat pois,sen jälkeen muovitartunta,pohjaväri,hionta ja väri pintaan ja hyvä tuli siihen nähden paljoko oli tullut maalailtua ennempää.eli aiemmin parit lasikuitupuskurit ,pohjatyöt peltiin sitten mielestäni jo paljo paskemmat saada onnistuun nimimerkillä siitäki kokemusta on :cry: ei miellyttäny jälki>tosin harjotus tekee mestarin :wink:
siis et hionu vanhoja maaleja ollenkaan ja vedit siihen päälle muovitartunnan ? ymmärsinkö nyt oikein.. (en kai) :lol:
etupuskurista ku oli hyvä pintaväri,joka vaan karhennettiin>pohjamaali>hionta ja pintaväri ja takapuskuriin yllä mainittu :wink:

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Joulukuu 28. 19:19:32 2004

rs11 kirjoitti:
qreippi kirjoitti:
rs11 kirjoitti:rieskan puskureihin rasvan poistoaineella rasvat/vahat pois,sen jälkeen muovitartunta,pohjaväri,hionta ja väri pintaan ja hyvä tuli siihen nähden paljoko oli tullut maalailtua ennempää.eli aiemmin parit lasikuitupuskurit ,pohjatyöt peltiin sitten mielestäni jo paljo paskemmat saada onnistuun nimimerkillä siitäki kokemusta on :cry: ei miellyttäny jälki>tosin harjotus tekee mestarin :wink:
siis et hionu vanhoja maaleja ollenkaan ja vedit siihen päälle muovitartunnan ? ymmärsinkö nyt oikein.. (en kai) :lol:
etupuskurista ku oli hyvä pintaväri,joka vaan karhennettiin>pohjamaali>hionta ja pintaväri ja takapuskuriin yllä mainittu :wink:
Mulla oli tosiaan joku vanha puskuri, joka oli jo maalissa. Maalin karhensin/hioin mataksi, pesu ja vaharätillä loput roskat poies, metalliväri pintaan pari kertaa, lakka päälle ja maalit on pysyny tähän mennessä. En siis edes laittanu pohjaväriä. Parissa harjapesussa on käyty ja maalit on pysyny. Pinnasta tuli myös lähes uutta vastaava. En myöskään laittanu maalin sekaan elastisuusainetta, koska itse maali jo sisälsi sitä.
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ti Joulukuu 28. 19:25:39 2004

ei se pohjavärii tarvi jos vanha maalipinta on hyvässä kunnossa..

jos on kunnolla matattu ja vanhan maalin alla on hyvät pohjat, ni ei pitäs lähtee mihinkään..

mutta varjele jos alla ei ole tartuntaa ja esim. lohkeaa maalia pala puskurin kulmasta ja puhallat paineilmalla tai painepesurilla, ni sit saatkin alkaa väistellä maalin palasia....

oli kerran työn alla sellanen jenkki johon oli jenkeissä neekerit halvalla vetässy odottaessa uuden maalin auton yli vanhan päälle karhentamatta sitä, vain pelkällä tartunta-aineella pohjat. eli siis KIILLON päälle.. tälläistä kuulemma harrastetaan paljon siellä ja tienaavatkin vissiin jotai muutakun leipää.. :lol: :o oli helppoa kun puhalsin ilmaa maalipinnan alle, ni johan lähti maalit lentoon... :D :D :D
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Joulukuu 28. 20:58:10 2004

juuh.. itellä tarkotus vetää huomena pohjamaalit ja sitten vaan karhentaa karhunkielellä ja pinta päälle.

onkohan tuosta haittaa jos vetää esim 30% tuota elastoa sekaan?

kun helmat ja etu ja taka rs "levikkeet" haluaisivat vähän reilummin tuota, kun ovat taipuisaa muovia.

puskuriin tuo 15-20% riittäisi.. remonttiia kumminkin tulee jos kolarin pamauttaa :)
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ti Joulukuu 28. 21:18:20 2004

qreippi kirjoitti:juuh.. itellä tarkotus vetää huomena pohjamaalit ja sitten vaan karhentaa karhunkielellä ja pinta päälle.

onkohan tuosta haittaa jos vetää esim 30% tuota elastoa sekaan?

kun helmat ja etu ja taka rs "levikkeet" haluaisivat vähän reilummin tuota, kun ovat taipuisaa muovia.

puskuriin tuo 15-20% riittäisi.. remonttiia kumminkin tulee jos kolarin pamauttaa :)
Joo se on totta että ne alkuperäset rs-muovit on sellasta aika "letkeetä" tavaraa. Oon ite muutamat hionu ja kitannu. Kannattaa niihin tosiaan laittaa ehkä just joku 25-30% sitä elastista ainetta, voi laittaa enempikin..
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ti Joulukuu 28. 22:25:04 2004

HUOM! :!:
ei liikaa... muuten seuraa ikävyyksiä kun kovetin ja elastisoija alkavat tappelemaan..
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Joulukuu 29. 1:45:25 2004

Laze kirjoitti:HUOM! :!:
ei liikaa... muuten seuraa ikävyyksiä kun kovetin ja elastisoija alkavat tappelemaan..
niin tätä juuri pelkäsinkin, joten taidampa maalata puskurit ensin jollai 15% seoksella ja sitten tuninG osat jollain 30% :wink:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Laze
Viestit: 2507
Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
Paikkakunta: Uusimaa #813
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Laze » Ke Joulukuu 29. 8:35:42 2004

qreippi kirjoitti:
Laze kirjoitti:HUOM! :!:
ei liikaa... muuten seuraa ikävyyksiä kun kovetin ja elastisoija alkavat tappelemaan..
niin tätä juuri pelkäsinkin, joten taidampa maalata puskurit ensin jollai 15% seoksella ja sitten tuninG osat jollain 30% :wink:
ite ei o tarvinu käyttää 30-35% enempää.. pahin kumiosa tähän mennessä on uudemman Passatin ovin alareunassa olevat kumit.. on melkein niin löysää että taipuu ympäri.. :lol:
Lasien tummennusta ja osien maalausta -
3M
Skype: Laze666

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Joulukuu 29. 8:55:55 2004

Uretaanikumivaahtospoilereiden yms maalaukseen käytetään jopa 100% lisäystä joustoainetta. Moinen ohje löytyy ainakin Spies Heckerin vihkosesta. Ja toimii ihan ok, ei kiehu/kupli.

edit: korjattu pilkun puutteessa oleville ;)
Viimeksi muokannut lauri, Ke Joulukuu 29. 10:00:09 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ke Joulukuu 29. 9:37:42 2004

lauri kirjoitti:Uretaanikumivaahtospoilereiden yms maalaukseen käytetään jopa 100% joustoainetta. Moinen ohje löytyy ainakin Spies Heckerin vihkosesta. Ja toimii ihan ok, ei kiehu/kupli.
Ja vähän maaliakin sekaan, vai pelkällä elastollako meinasit vedellä ;)

Noeivaan, toimii hienosti, eikä lohkeile
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ke Joulukuu 29. 17:40:01 2004

tähän asti on pysynyt ilman mitää joustojakin...

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Joulukuu 29. 20:04:28 2004

Tinaako oot laittanu väliin? :lol:

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ke Joulukuu 29. 23:00:14 2004

ei kun kittiä,se on halpaa ja kuivuu nopeesti

Nevada
Viestit: 178
Liittynyt: Pe Syyskuu 10. 0:07:54 2004
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Nevada » Ke Kesäkuu 28. 11:16:22 2006

Tossa alussa olikin hyviä ohjeita maalaukseen!!

Tietoa sen sijaan kaipaisi maalin poistosta orkkis muovipuskureista.
Ilmeisesti siinä on jotain melko "tavallista" maalia ja pohjat päästänyt maalin irtoamaan muovista.

Siis:
Käykö esim. Nitro Mors, vai onko liian tuhtia tavaraa muoville? Tarkoitus olisi paljastaa alkuperäinen väri alta!!
Vai onko hionta ainoa oikea tapa tässä tilanteessa? Sitten pitää maalata ja sitä en haluaisi.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Kesäkuu 28. 11:43:56 2006

Kokeile kunnon painepesurilla.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Kesäkuu 28. 12:59:41 2006

Nitro Mors ja painepesuri toimi ainakin mesen puskureille.

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Ke Kesäkuu 28. 16:04:22 2006

Kun cossusta takapuskimen maalasin, niin pesujen, karhennusten ja tartunta-aineen jälkeen ruiskutin pohjamaaliksi hiontavärin (ruiskukitin). Annoin yön yli kuivua ja sit vaan hiomaan. Hionnan jälkeen pintaväri. Työläämpi homma mut tulos oli hyvä, kun puskurin röpelöpinta on poissa ja kiilto on kuin peltipinnalla.
Hyvä se on!

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Kesäkuu 28. 17:58:26 2006

ja kun se hiomaväri/ruiskukitti painuu muutaman kuukauden niin sitte se vasta komee onkin :)

Vastaa Viestiin