Sykkivä lataus?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Sykkivä lataus?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Heinäkuu 6. 16:58:38 2005

Digitaalimittari ei ehdi erottaa sykkimistä, mutta auton valoista huomaa miten synkkimistä on häiritsevän paljon. Latausjännite on muutenkin sellaaset 15v ilman kuormaa. Viallinen säädinkö tuota pulssisuutta tekee?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Heinäkuu 6. 17:00:18 2005

Digitaaliyleismittari näyttää noin kilohertsiin oikein, eli sankari oot jos huomaat sen sykkimisen mutta mittari ei :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Heinäkuu 6. 17:36:58 2005

Skorppi kirjoitti:Digitaaliyleismittari näyttää noin kilohertsiin oikein, eli sankari oot jos huomaat sen sykkimisen mutta mittari ei :D
Usko pois! Koitahan itse. Jos tökit tiuhaa tahtia vaikkapa akun napoihin niitä kärkiä niin et mitään tulosta saa. Analogisella mittarilla sen näkisi. Mulla on kyllä sellainenkin täälä jossain, mutta missä... Jokatapauksessa auton valot sykkivät.

Mittari on jotain keskitasoa oleva, ei mikään halpis paska, vaan aikoinaan koulun kautta tilattu.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Ke Heinäkuu 6. 17:48:14 2005

Skorppi kirjoitti:Digitaaliyleismittari näyttää noin kilohertsiin oikein, eli sankari oot jos huomaat sen sykkimisen mutta mittari ei :D
Kyllä se mitä se mittari näyttää riippuu ihan mittarista, taajuudesta ja aaltomuodosta.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Heinäkuu 6. 18:35:00 2005

Tavallaan offtopic liittyen mittariin: Tarkotti varmaan sitä että latausjännite heijaa sen verran, että valot näyttää sykkivän. Digitaalinen yleismittari ei yleensä näytä sellaista, ellei ole palkkinäyttö numeroiden lisäksi. Ei johdu siitä että mittari olis hidas reagoimaan, vaan siitä, että on turhaa laittaa ne numerot juoksemaan niin ettei niistä saa mitään selvää.

Asiaan: Yllättävän korkealta vaikuttaa 15V latausjännite, varsinkin jos se "sykkii". Voisko olla lataussäädin antautumassa?
Jäsen #606

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ke Heinäkuu 6. 18:38:26 2005

Joo kuulostaa korkealta tuo 15V, voipi akku kuivahtaa. Toisaalta olikohan se 16V ehdoton yläraja ettei akku sano kaput välittömästi.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Heinäkuu 6. 19:00:18 2005

dudek kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:Digitaaliyleismittari näyttää noin kilohertsiin oikein, eli sankari oot jos huomaat sen sykkimisen mutta mittari ei :D
Kyllä se mitä se mittari näyttää riippuu ihan mittarista, taajuudesta ja aaltomuodosta.
Tottakai, vaihtosähköllä se mittaa noin kilohetrsiin asti ja tietty antaa oikean tuloksen vain siniaallolla jos ei ole true rms mittari. DC:llä en tiedä miten nopean / hidas näytteenotto tollasessa mittarissa on.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Heinäkuu 6. 19:08:16 2005

Moutine; Pistä musiikkia hiljemmalle.

"Tää on se hetki"
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Heinäkuu 6. 20:25:26 2005

15v on liikaa 12voltin järjestelmälle. vaihda säädin uuteen, niin pitäisi rauhottua.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Ke Heinäkuu 6. 21:55:44 2005

Nimellinen latausjännite on latuille 14.4 volttia. 15 ei ole harvinainen.. Jos valot sykkii, niin yleensä se johtuu liian alhaisesta kierrosluvusta, tai loppunsalähellä olevista hiilistä/säätimestä.. Jos siellä taturissa on 1 vaihe pimeänä, niin silloinkin valot sykkivät silminnähtävästi, mutta laturi kyllä lataa. Tällöin joskus latausjännite hetkellisesti nousee, kun säädin yrittää kompensoida puuttuvaa vaihetta.

Ja yleensä digitaalimittarin jännite laskee, kun taajuus nousee. Ongelmasta pääsee eroon "sykkivän tasajännitteen" kanssa 1µF polko-konkalla varsin vaivattomasti.. Missä menee sykkivän tasajännitteen ja vaihtojännitteen raja, sitä ei tiedä :wink:

Sitten harvinaisempia ongelmia on hihnan luistaminen ja on sellainenkin nähty, että oli unohtanut ponssen insinööri laittaa hihnapyörän ja akselin väliin kiilan.. Hyvin se pysyi ruuvilla siinä akselin pokkauksessa sellaiset vajaa 200h, mutta sitten lakkasi lataamasta.. Kuski vain katsoi, että hyvin pyörii siiva ja antoi palaa.. Ihan heti ei ponssen huoltomiehetkään vikaa äkänneet ja hetki siinä meni, ennen kuin joku hoksasi katsoa laturin tacco-liitännästä :lol: Yllättäen tämän liittimen keksinyt oli meillä töissä ollut pitkän linjan ford mustang harrasta :)

Edit; typo

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Heinäkuu 6. 22:59:55 2005

Jaa'a... Täytyy jatkaa tutkimista. Vanhan aavikkosuolalla kyllästetyn Interstate merkkisen akun vaihdoin kunnon Kenialaiseen tekeleeseen jossa siis vuoden takuukin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » Ke Heinäkuu 6. 23:43:19 2005

arvatkaa mitä tulee mieleen, kun kuulee tai lukee lauseen: sykkivä lataus? :P
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Heinäkuu 6. 23:44:05 2005

taneli kirjoitti:arvatkaa mitä tulee mieleen, kun kuulee tai lukee lauseen: sykkivä lataus? :P
Siitä puhe mistä puute...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Heinäkuu 7. 0:09:59 2005

[quote="PowerUp"][/quote]

no kukin antaa tietysti ladata millaisella jännitteellä haluaa, mutta jos mulla olisi 15volttia latausjännite, niin vaihtoon säädin menisi.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

raimo
Viestit: 603
Liittynyt: To Toukokuu 12. 23:56:54 2005
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja raimo » To Heinäkuu 7. 2:16:54 2005

Hectori kirjoitti:no kukin antaa tietysti ladata millaisella jännitteellä haluaa, mutta jos mulla olisi 15volttia latausjännite, niin vaihtoon säädin menisi.
Viallinen säädin tekee myös tota valojen sykkimistä, lataa liikaa.
Capri III -81 2.8S
Escort II -74
Taunus I -74 1.6-16V

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » To Heinäkuu 7. 22:52:23 2005

Erittäin monessa vanhemmassa oooooppelissa nimittäin on tuo 15v latausjännite.. Etenkin DelcoRemyn latureissa..

Kuten mainitsin; Jos valot sykkii, niin yleensä se johtuu liian alhaisesta kierrosluvusta, tai loppunsalähellä olevista hiilistä/säätimestä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Heinäkuu 8. 0:56:26 2005

PowerUp kirjoitti:Erittäin monessa vanhemmassa oooooppelissa nimittäin on tuo 15v latausjännite.. Etenkin DelcoRemyn latureissa..
käsittääkseni yhdessäkään fordissa ei ole 15 voltin latausjännitettä. paskaako sitä ooppelin romuista välittämään. uudemmissakaan fordeissa ei ole kuin se maksimi 14.6 latausjännite säätimeltä, ja sen alla olisi syytä pysyä. jos menee sen yli, niin jossain on vikaa.
RaimoS kirjoitti:Viallinen säädin tekee myös tota valojen sykkimistä, lataa liikaa.
niin, enkös sanonutkin että säädin vaihtoon tuolla aikaisemmin?
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin