öljyn jäähdytin/öljyn paine

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

öljyn jäähdytin/öljyn paine

Viesti Kirjoittaja mk kax » Ke Elokuu 3. 22:40:59 2005

eli homma lähti näin.laitoin kennon ja ryöstölaipan(mallia termostaatilla)kiinni.vehkeet tulille tallissa ja ei ongelmia kunnes ekalle lenkille,lukkosokka irtos ja termostaatin romut tielle perässään 4l kendaalia.vitutti.nooh,sorvasin sinne termarin tilalle alumiinistä semmosen palikan o rengas urilla mikä vaan erottaa ne reiät toisistaan.uusi testi,öljyt pysyy hienosti koneessa ja kiertää kennolla mut paineet.kylmäpaine 3bar ja lämpimänä 70c 2bar tyhjäkäynnillä.se mikä hämää niin ennen noitten romujen asennusta oli kylmäpaine 5-6bar ja kuumana 90c 2bar. koneena 2.0 ohc ja korkeapaine pumppu.

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » To Elokuu 4. 13:33:11 2005

Tänään mietin aamuntunteina itsekseni ajellessa just että mitenkähän öljynpaineiden käy kun laittaa lauhduttimen.

Pakkohan paineiden on laskea, ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Ford Fiesta ST 2013
#727

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » To Elokuu 4. 19:13:53 2005

No toisaalta totta nii mut eihän siellä järjestelmässä kumminkaan ilmaa ole eikä sinne kennoon kummiskaan niin paljo öljyä mee.aattelin vaan ettei se välipalikka ny sekota tota kiertoa mitenkään.sama kait se on et kummin päin se kennossa kiertää.???

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Elokuu 5. 8:39:22 2005

Onko kenelläkään faktaa asiasta :?:
Ford Fiesta ST 2013
#727

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Elokuu 5. 9:42:45 2005

SamiH kirjoitti:Pakkohan paineiden on laskea, ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna.
Miksi tuo paine sitten laskisi kun laittaa lauhduttimen? Mulla ainakin kiertää ennen suodatinta ylimääräsen lenkin lauhduttimen kautta.. vai olikohan suodattimen jälkeen.. mutta laskeeko se merkittävästi paineita jos öljynkiertomatka on pitempi.. eikai..

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Elokuu 5. 9:54:46 2005

graham goode racinging sivuilta lueskelin vuosi pari sitten ettei ainakaan cossuun saa laittaa öljynlauhdutinta ellei öljypumppua modata. siellä oli joskus kattavasti selostettu ko aiheesta.. sama pätee varmaan ohc:hen.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Peltsi
Viestit: 59
Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
Paikkakunta: Tammisaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peltsi » Pe Elokuu 5. 9:56:44 2005

Taitaa löytyä kaupoista kapasiteltiltaan suurempituottoisempi pumppu lauhduttimen kanssa käytettäväksi,vois ehkä auttaa.
Sierra Cosworth 4x4 -91 R.N/A
Escort RS Cosworth -92

toniwe
Viestit: 1074
Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja toniwe » Pe Elokuu 5. 10:02:44 2005

Täytyy tutkia tota juttua tarkemmin ihan mielenkiinnosta, mulla ainakin vaan lauhduttimen asennuksen jälkeen kestää hetken kauemmin ennenkuin öljynpaineet on normaalit, muuta eroa en huomannut.

OT: Kuinka paljon OHC:n öljynpaine on vakiona?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Elokuu 5. 10:03:14 2005

mk kax kirjoitti:No toisaalta totta nii mut eihän siellä järjestelmässä kumminkaan ilmaa ole eikä sinne kennoon kummiskaan niin paljo öljyä mee.aattelin vaan ettei se välipalikka ny sekota tota kiertoa mitenkään.sama kait se on et kummin päin se kennossa kiertää.???
vai onko sama.
mieti lahdutinta rakenteena ja mieti kaataisitko sinne öljyä ylä letkusta vai ala letkusta.
eiköhän täyttö ole parempi joa ala letkusta kaataa lauhduttimen täyteen ja sen jälkeen tulee öljy ylä letkusta ulos .ainakin on kenno silloin täynnä.
jos ylä letkusta kaadat niin kyllä se valuu alaletkusta pois heti kun vaan kerkee alalaitaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » Pe Elokuu 5. 15:35:50 2005

sierra friikki kirjoitti:
mk kax kirjoitti:No toisaalta totta nii mut eihän siellä järjestelmässä kumminkaan ilmaa ole eikä sinne kennoon kummiskaan niin paljo öljyä mee.aattelin vaan ettei se välipalikka ny sekota tota kiertoa mitenkään.sama kait se on et kummin päin se kennossa kiertää.???
vai onko sama.
mieti lahdutinta rakenteena ja mieti kaataisitko sinne öljyä ylä letkusta vai ala letkusta.
eiköhän täyttö ole parempi joa ala letkusta kaataa lauhduttimen täyteen ja sen jälkeen tulee öljy ylä letkusta ulos .ainakin on kenno silloin täynnä.
jos ylä letkusta kaadat niin kyllä se valuu alaletkusta pois heti kun vaan kerkee alalaitaan.
juu totta noin ajateltuna.ittellä molemmat lähdöt ylös päin et värmasti on täynnä.toisaalta ehkä hyväki et noi kylmäpaineet vähä laski,tuntu vaan se 6bar aika kovalta aina ajoon lähdössä.nooh ohan siellä ny lämpösenä 2bar painetta et eiköhän se riitä.

SamiH
Viestit: 973
Liittynyt: Ke Maaliskuu 3. 12:10:30 2004
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja SamiH » Pe Elokuu 5. 18:58:35 2005

Siis sulla on 2bar, tyhjäkäynnillä lämpimänä?
Ford Fiesta ST 2013
#727

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » La Elokuu 6. 2:30:28 2005

SamiH kirjoitti:Siis sulla on 2bar, tyhjäkäynnillä lämpimänä?
joo ja kylmänä 3bar nyt jäähdyttimen kanssa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Elokuu 6. 2:53:38 2005

Ettei se termostaatin korvaava osa vaan jotenkin ahdista sitä öljyn kiertoa? Toinen, oliskohan koneesta voinu hajota/kulua joku osa kun öljyt lähti mäkeen?
Jäsen #606

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Elokuu 6. 5:55:35 2005

mk kax kirjoitti:
SamiH kirjoitti:Siis sulla on 2bar, tyhjäkäynnillä lämpimänä?
joo ja kylmänä 3bar nyt jäähdyttimen kanssa.
eli mitkä on tyhjä käynti kierrokset?entä paljonko on ö-painetta 2000rpm kohdalla kun kone on lämmin?mitkä öljyt siellä on?
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

taneli
Viestit: 963
Liittynyt: La Maaliskuu 6. 16:58:22 2004
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja taneli » La Elokuu 6. 12:00:59 2005

pajon paine on vedossa/isommilla kierroksilla?
taxi-taunus 2.8i, ikuinen projekti, ja -02 farkku focus.

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » La Elokuu 6. 12:44:24 2005

ittee kanssa epäilyttää se pulikka siellä vaikkei kyl pitäs ahdistaa,enkä usko et mitään olis hajonnu ku se oli heti pelit seis ku paine tippu.se paine ei nyt nouse 3bar isommaks.tosi rauhallisesti muutenki liikkuu toi mittari.eli kuumanaki kun laittaa käymään niin sillai rauhallisesti nousee kun ennen oikein ryntäs paineet sinne ylös.tyhjäkäynti on sen tasan tuhat ja kendalin 20w-50.

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Elokuu 6. 12:54:27 2005

mk kax kirjoitti:ittee kanssa epäilyttää se pulikka siellä vaikkei kyl pitäs ahdistaa,enkä usko et mitään olis hajonnu ku se oli heti pelit seis ku paine tippu.se paine ei nyt nouse 3bar isommaks.tosi rauhallisesti muutenki liikkuu toi mittari.eli kuumanaki kun laittaa käymään niin sillai rauhallisesti nousee kun ennen oikein ryntäs paineet sinne ylös.tyhjäkäynti on sen tasan tuhat ja kendalin 20w-50.
joo kyllä jotain on vinossa....kun on noin jäykät öljytkin :shock: jos tosiaan paineet on tuollaset niin mietippäs miten rajusti virtaukset on tippunu.....
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » La Elokuu 6. 15:55:08 2005

joo näinhän se on.pitää varmaan ottaa se pulikka pois sieltä ja miettiä uudemman kerran.mut mitä arvon raati sanoo noista paineista,riittääkö vai ei.kyl mun mielestä noilla juuri mennään.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Elokuu 6. 16:34:18 2005

Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » La Elokuu 6. 17:30:28 2005

MouTine kirjoitti:Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Elokuu 6. 17:56:42 2005

mk kax kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.
Eikö 70 astetta ole aika vähän?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Taralabs
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Heinäkuu 21. 1:26:37 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Taralabs » La Elokuu 6. 19:52:44 2005

Paljonkos niitten öljynpaineitten sitte pitäis olla tollasessa vasta kunnostetussa koneessa, jossa on turbo ja öljynlauhdutin tuomassa sitä lisäkuormaa öljypumpulle?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Elokuu 6. 20:07:17 2005

Eikö tollanen voortin vedellä toimiva laahdutin riittäs?

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » La Elokuu 6. 20:45:23 2005

siipicossu kirjoitti:
mk kax kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.
Eikö 70 astetta ole aika vähän?
No onhan se! Kilpailussa konekkin käy kuumempana mulla. Tietääkseni öljyt on aina kuumemmat kun moottorin lämpö? :roll: Tuo 120 astetta öljyissä ei mun mielestäkään ole kyllä liikaa!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Elokuu 6. 21:40:33 2005

paperman kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
mk kax kirjoitti:niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.
Eikö 70 astetta ole aika vähän?
No onhan se! Kilpailussa konekkin käy kuumempana mulla. Tietääkseni öljyt on aina kuumemmat kun moottorin lämpö? :roll: Tuo 120 astetta öljyissä ei mun mielestäkään ole kyllä liikaa!
Tämmöinen löytyi nopeasti Googlettamalla ffp:ltä

Mikä on normaali öljyn lämpötila?

Normaalisti ajotietokone näyttää öljyn lämpötilaksi noin 90-110 astetta. Jos öljyn lämpö ei nouse yli 90 asteen tai nousee jatkuvasti yli 110 asteen voi jossain olla vikaa. Silloin kun moottoria kengitään (esimerkiksi ylinopeutta moottoritiellä) nousee öljynlämpötila, tämä on normaalia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » La Elokuu 6. 22:47:52 2005

Minkä merkkinen/ikäinen/kuntoinen öljynpainemittari sulla muuten on?

On tullu ihan viime aikoina vastaan parikin esimerkkiä, jossa öljynpainemittarin lukemiin ei ole ollut luottamista... Kyseessä on noissa tapauksissa ollut Autometerin mitskut, joita yleisesti pidetään laatutavarana.

Jos vain mahdollista, niin varmistaa noiden lukemien oikeellisuuden, jottei tartte hakea vikaa väärästä paikasta...

-k

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » Su Elokuu 7. 13:08:47 2005

Kimmo's kirjoitti:Minkä merkkinen/ikäinen/kuntoinen öljynpainemittari sulla muuten on?

On tullu ihan viime aikoina vastaan parikin esimerkkiä, jossa öljynpainemittarin lukemiin ei ole ollut luottamista... Kyseessä on noissa tapauksissa ollut Autometerin mitskut, joita yleisesti pidetään laatutavarana.

Jos vain mahdollista, niin varmistaa noiden lukemien oikeellisuuden, jottei tartte hakea vikaa väärästä paikasta...

-k
juu kyl mittari paikkansa pitää.tän kesän vasta ollu kiinni ja on semmonen 63mm nestevaimennettu.jäpöstä tossa eilen vähä polttelin niin oljyn lämmöt nousi sinne 110c mut ymmärrettävää kyllä kun ei oo paljo tota ilman kulkua kennosta läpi.laihalle ei vedä et sitä kautta lämpenis ja koneen lämmötkin ihan ok.mitäs teillä kellä on mittari niin on noi lämpötilat/paineet.ahdetuissa varsinkin.?

mk4zetec
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 10:39:18 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja mk4zetec » Su Tammikuu 21. 17:11:06 2007

Onko tästä tullut mitään uutta tietoa? Cossussa on laitettuna öljynjäähdytinkenno, lähdöt alaspäin. Onko se huono asia?

Mihin nää väitökset muuten perustuu, että öljynjäähdytin jollain tapaa heikentää öljyn kiertoa? Jos se on vähänkin oikean mittanen ja muutenkin laadukas, eikä tukossa niin miten se voi ahdistaa mitään? Ei se ainakaan asiaa pahenna, kun ajattelee kuinka paljon vaikka cossukin öljyä kuumentaa niiden öljyruiskujen takia.
escort rs cosworth -94
escort mexico 1600gt -73
mb 124 300tdst 24v

tomsak
Viestit: 61
Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja tomsak » Su Tammikuu 21. 18:26:18 2007

Eihän sillä käytössä oo käytännön merkitystä onko lähdöt mitenpäin vain koska on suljettu järjestelmä. Kun vain varmistuu että kennoon ei jää ilmaa, en osaa sanoa poistuuko ittestään, jos on lähdöt ylöspäin niin silloin ainakin poistuu.
Jos alaspäin kannattaisko tehdä lauhduttimen päälle ilmaus ruuvi?

Endurance autossa lauhduttajan kanssa vakio ö.pumpulla kylmä paineet noin 4bar lämpösenä 3bar.

Ralli autossa ilman lauhduttajaa korkee paine pumpulla myös 3-4 välissä lämpösenä.

Eli meillä ei ainakaan lauhduttaja ole kuristimena päin vastoin.
Mondeo
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f

Vastaa Viestiin