öljyn jäähdytin/öljyn paine
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
öljyn jäähdytin/öljyn paine
eli homma lähti näin.laitoin kennon ja ryöstölaipan(mallia termostaatilla)kiinni.vehkeet tulille tallissa ja ei ongelmia kunnes ekalle lenkille,lukkosokka irtos ja termostaatin romut tielle perässään 4l kendaalia.vitutti.nooh,sorvasin sinne termarin tilalle alumiinistä semmosen palikan o rengas urilla mikä vaan erottaa ne reiät toisistaan.uusi testi,öljyt pysyy hienosti koneessa ja kiertää kennolla mut paineet.kylmäpaine 3bar ja lämpimänä 70c 2bar tyhjäkäynnillä.se mikä hämää niin ennen noitten romujen asennusta oli kylmäpaine 5-6bar ja kuumana 90c 2bar. koneena 2.0 ohc ja korkeapaine pumppu.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
Miksi tuo paine sitten laskisi kun laittaa lauhduttimen? Mulla ainakin kiertää ennen suodatinta ylimääräsen lenkin lauhduttimen kautta.. vai olikohan suodattimen jälkeen.. mutta laskeeko se merkittävästi paineita jos öljynkiertomatka on pitempi.. eikai..SamiH kirjoitti:Pakkohan paineiden on laskea, ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
graham goode racinging sivuilta lueskelin vuosi pari sitten ettei ainakaan cossuun saa laittaa öljynlauhdutinta ellei öljypumppua modata. siellä oli joskus kattavasti selostettu ko aiheesta.. sama pätee varmaan ohc:hen.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: Su Maaliskuu 2. 11:33:29 2003
- Paikkakunta: Tammisaari
- Viesti:
-
- Viestit: 1074
- Liittynyt: To Heinäkuu 11. 7:47:00 2002
- Paikkakunta: Lahti
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
vai onko sama.mk kax kirjoitti:No toisaalta totta nii mut eihän siellä järjestelmässä kumminkaan ilmaa ole eikä sinne kennoon kummiskaan niin paljo öljyä mee.aattelin vaan ettei se välipalikka ny sekota tota kiertoa mitenkään.sama kait se on et kummin päin se kennossa kiertää.???
mieti lahdutinta rakenteena ja mieti kaataisitko sinne öljyä ylä letkusta vai ala letkusta.
eiköhän täyttö ole parempi joa ala letkusta kaataa lauhduttimen täyteen ja sen jälkeen tulee öljy ylä letkusta ulos .ainakin on kenno silloin täynnä.
jos ylä letkusta kaadat niin kyllä se valuu alaletkusta pois heti kun vaan kerkee alalaitaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
juu totta noin ajateltuna.ittellä molemmat lähdöt ylös päin et värmasti on täynnä.toisaalta ehkä hyväki et noi kylmäpaineet vähä laski,tuntu vaan se 6bar aika kovalta aina ajoon lähdössä.nooh ohan siellä ny lämpösenä 2bar painetta et eiköhän se riitä.sierra friikki kirjoitti:vai onko sama.mk kax kirjoitti:No toisaalta totta nii mut eihän siellä järjestelmässä kumminkaan ilmaa ole eikä sinne kennoon kummiskaan niin paljo öljyä mee.aattelin vaan ettei se välipalikka ny sekota tota kiertoa mitenkään.sama kait se on et kummin päin se kennossa kiertää.???
mieti lahdutinta rakenteena ja mieti kaataisitko sinne öljyä ylä letkusta vai ala letkusta.
eiköhän täyttö ole parempi joa ala letkusta kaataa lauhduttimen täyteen ja sen jälkeen tulee öljy ylä letkusta ulos .ainakin on kenno silloin täynnä.
jos ylä letkusta kaadat niin kyllä se valuu alaletkusta pois heti kun vaan kerkee alalaitaan.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
eli mitkä on tyhjä käynti kierrokset?entä paljonko on ö-painetta 2000rpm kohdalla kun kone on lämmin?mitkä öljyt siellä on?mk kax kirjoitti:joo ja kylmänä 3bar nyt jäähdyttimen kanssa.SamiH kirjoitti:Siis sulla on 2bar, tyhjäkäynnillä lämpimänä?
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
ittee kanssa epäilyttää se pulikka siellä vaikkei kyl pitäs ahdistaa,enkä usko et mitään olis hajonnu ku se oli heti pelit seis ku paine tippu.se paine ei nyt nouse 3bar isommaks.tosi rauhallisesti muutenki liikkuu toi mittari.eli kuumanaki kun laittaa käymään niin sillai rauhallisesti nousee kun ennen oikein ryntäs paineet sinne ylös.tyhjäkäynti on sen tasan tuhat ja kendalin 20w-50.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
joo kyllä jotain on vinossa....kun on noin jäykät öljytkinmk kax kirjoitti:ittee kanssa epäilyttää se pulikka siellä vaikkei kyl pitäs ahdistaa,enkä usko et mitään olis hajonnu ku se oli heti pelit seis ku paine tippu.se paine ei nyt nouse 3bar isommaks.tosi rauhallisesti muutenki liikkuu toi mittari.eli kuumanaki kun laittaa käymään niin sillai rauhallisesti nousee kun ennen oikein ryntäs paineet sinne ylös.tyhjäkäynti on sen tasan tuhat ja kendalin 20w-50.

If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.MouTine kirjoitti:Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Eikö 70 astetta ole aika vähän?mk kax kirjoitti:niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.MouTine kirjoitti:Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1699
- Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
- Paikkakunta: Muikkukukko #496
No onhan se! Kilpailussa konekkin käy kuumempana mulla. Tietääkseni öljyt on aina kuumemmat kun moottorin lämpö?siipicossu kirjoitti:Eikö 70 astetta ole aika vähän?mk kax kirjoitti:niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.MouTine kirjoitti:Enpä tiedä riittääkö vaiko ei, mutta periaatteessa jos jotain vikaa taikka paremmatkin paineet on niin en edes harkitsisi mitään kompromissia.

Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com
Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)
Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Tämmöinen löytyi nopeasti Googlettamalla ffp:ltäpaperman kirjoitti:No onhan se! Kilpailussa konekkin käy kuumempana mulla. Tietääkseni öljyt on aina kuumemmat kun moottorin lämpö?siipicossu kirjoitti:Eikö 70 astetta ole aika vähän?mk kax kirjoitti:niimpä,mut jollainhan se on vaan saatava se öljyn lämpö tippuun.kadulla on ne lämmöt siellä 80-90c ja radalla varmasti taas nousee tonne 120c.noi siis ilman jäähdytintä.ny jämähtää tohon 70c.Tuo 120 astetta öljyissä ei mun mielestäkään ole kyllä liikaa!
Mikä on normaali öljyn lämpötila?
Normaalisti ajotietokone näyttää öljyn lämpötilaksi noin 90-110 astetta. Jos öljyn lämpö ei nouse yli 90 asteen tai nousee jatkuvasti yli 110 asteen voi jossain olla vikaa. Silloin kun moottoria kengitään (esimerkiksi ylinopeutta moottoritiellä) nousee öljynlämpötila, tämä on normaalia.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 294
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Minkä merkkinen/ikäinen/kuntoinen öljynpainemittari sulla muuten on?
On tullu ihan viime aikoina vastaan parikin esimerkkiä, jossa öljynpainemittarin lukemiin ei ole ollut luottamista... Kyseessä on noissa tapauksissa ollut Autometerin mitskut, joita yleisesti pidetään laatutavarana.
Jos vain mahdollista, niin varmistaa noiden lukemien oikeellisuuden, jottei tartte hakea vikaa väärästä paikasta...
-k
On tullu ihan viime aikoina vastaan parikin esimerkkiä, jossa öljynpainemittarin lukemiin ei ole ollut luottamista... Kyseessä on noissa tapauksissa ollut Autometerin mitskut, joita yleisesti pidetään laatutavarana.
Jos vain mahdollista, niin varmistaa noiden lukemien oikeellisuuden, jottei tartte hakea vikaa väärästä paikasta...
-k
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
juu kyl mittari paikkansa pitää.tän kesän vasta ollu kiinni ja on semmonen 63mm nestevaimennettu.jäpöstä tossa eilen vähä polttelin niin oljyn lämmöt nousi sinne 110c mut ymmärrettävää kyllä kun ei oo paljo tota ilman kulkua kennosta läpi.laihalle ei vedä et sitä kautta lämpenis ja koneen lämmötkin ihan ok.mitäs teillä kellä on mittari niin on noi lämpötilat/paineet.ahdetuissa varsinkin.?Kimmo's kirjoitti:Minkä merkkinen/ikäinen/kuntoinen öljynpainemittari sulla muuten on?
On tullu ihan viime aikoina vastaan parikin esimerkkiä, jossa öljynpainemittarin lukemiin ei ole ollut luottamista... Kyseessä on noissa tapauksissa ollut Autometerin mitskut, joita yleisesti pidetään laatutavarana.
Jos vain mahdollista, niin varmistaa noiden lukemien oikeellisuuden, jottei tartte hakea vikaa väärästä paikasta...
-k
-
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 10:39:18 2003
- Paikkakunta: Urjala
Onko tästä tullut mitään uutta tietoa? Cossussa on laitettuna öljynjäähdytinkenno, lähdöt alaspäin. Onko se huono asia?
Mihin nää väitökset muuten perustuu, että öljynjäähdytin jollain tapaa heikentää öljyn kiertoa? Jos se on vähänkin oikean mittanen ja muutenkin laadukas, eikä tukossa niin miten se voi ahdistaa mitään? Ei se ainakaan asiaa pahenna, kun ajattelee kuinka paljon vaikka cossukin öljyä kuumentaa niiden öljyruiskujen takia.
Mihin nää väitökset muuten perustuu, että öljynjäähdytin jollain tapaa heikentää öljyn kiertoa? Jos se on vähänkin oikean mittanen ja muutenkin laadukas, eikä tukossa niin miten se voi ahdistaa mitään? Ei se ainakaan asiaa pahenna, kun ajattelee kuinka paljon vaikka cossukin öljyä kuumentaa niiden öljyruiskujen takia.
escort rs cosworth -94
escort mexico 1600gt -73
mb 124 300tdst 24v
escort mexico 1600gt -73
mb 124 300tdst 24v
-
- Viestit: 61
- Liittynyt: Ti Syyskuu 27. 14:42:38 2005
- Paikkakunta: Urjala
Eihän sillä käytössä oo käytännön merkitystä onko lähdöt mitenpäin vain koska on suljettu järjestelmä. Kun vain varmistuu että kennoon ei jää ilmaa, en osaa sanoa poistuuko ittestään, jos on lähdöt ylöspäin niin silloin ainakin poistuu.
Jos alaspäin kannattaisko tehdä lauhduttimen päälle ilmaus ruuvi?
Endurance autossa lauhduttajan kanssa vakio ö.pumpulla kylmä paineet noin 4bar lämpösenä 3bar.
Ralli autossa ilman lauhduttajaa korkee paine pumpulla myös 3-4 välissä lämpösenä.
Eli meillä ei ainakaan lauhduttaja ole kuristimena päin vastoin.
Jos alaspäin kannattaisko tehdä lauhduttimen päälle ilmaus ruuvi?
Endurance autossa lauhduttajan kanssa vakio ö.pumpulla kylmä paineet noin 4bar lämpösenä 3bar.
Ralli autossa ilman lauhduttajaa korkee paine pumpulla myös 3-4 välissä lämpösenä.
Eli meillä ei ainakaan lauhduttaja ole kuristimena päin vastoin.
Mondeo
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f
Kilpurit:
Endurance Riesa
Escort RS 2000 r/f