Escort -91 1.6 kysymyksiä

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Escort -91 1.6 kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jake » To Lokakuu 26. 14:58:45 2006

Missähän sijaitsee mittariston lämpöanturi ? Onkohan se tuossa termostaattikotelossa oleva ? lämpömittari näyttää mitä sattuu :roll:

Toinen kysymys liittyy Lambdaan , auto nyki kiihdytyksessä ja kulutus oli aika reipasta , kaasupohjassa toimi normaalisti . Kun otti johdon pois niin toimii aika hyvin . Aika selvästi lambda rikki , vai ?
ex Jäsen #10

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 26. 16:37:34 2006

Anturi on suoraan kannessa. Termostaattikotelosta kannen nurkan yli ja sitten vähän #4 pakoaukkoon päin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Lokakuu 26. 20:59:31 2006

JesseT kirjoitti:Anturi on suoraan kannessa. Termostaattikotelosta kannen nurkan yli ja sitten vähän #4 pakoaukkoon päin.
Täytyy haeskella sieltä , kiitos :D
ex Jäsen #10

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ma Lokakuu 30. 23:23:57 2006

Löytyhän pienen haeskelun jälkeen :) Täytyyy hommata uusi ja lambda myös
ex Jäsen #10

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » To Marraskuu 9. 23:53:42 2006

Joopajoo , anturin vaihto ei auttanut ongelmaan yhtään , eli vielälin näyttää lämpöjä liikaa . Mistähän voisi vikaa hakea seuraavaksi ?

Toinen kysymys koskee takalasin pyyhintä ja lämmitintä , joskus pyyhkimen viiksestä menee takalasinlämmitin päälle eikä pyyhin niinkuin pitäisi :roll:
Asiaan ei juurikaan tunnu vaikuttavan kostea/kuiva keli , lämpötila ym. ?
ex Jäsen #10

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Marraskuu 10. 1:01:18 2006

Jake kirjoitti:Joopajoo , anturin vaihto ei auttanut ongelmaan yhtään , eli vielälin näyttää lämpöjä liikaa . Mistähän voisi vikaa hakea seuraavaksi ?
Termostaatti jumissa (termari vaihtoon), jäähdytysjärjestelmä tukossa (huuhtelu saattaa auttaa), termostaattikotelossa olevan pieni kuula tukkinut jotain (siellä on sellainen pieni muovikuula yhdessä kolossa, tosin sen ei pitäisi aiheuttaa keittämistä, yleensä se aiheuttaa liian kylmänä käymistä), vesipumppu paskana... (löytyy sieltä jakohihnan varrelta).
Jake kirjoitti:Toinen kysymys koskee takalasin pyyhintä ja lämmitintä , joskus pyyhkimen viiksestä menee takalasinlämmitin päälle eikä pyyhin niinkuin pitäisi :roll:
Asiaan ei juurikaan tunnu vaikuttavan kostea/kuiva keli , lämpötila ym. ?
Sulakerasia, kyseinen viiksi viallinen, liittimet hapettuneet.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Marraskuu 10. 3:09:57 2006

Mittari vain näyttää liikaa , oikeasti auto ei kuumene :D joskus saattaa näyttää oikein .

Termari vaihdettu n.vuosi sitten kun pähkäiltiin tätä mittarivikaa . Vesipumppu vaihdettu viimekeväänä jakoremmin vaihdon yhteydessä .
ex Jäsen #10

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Marraskuu 10. 14:14:58 2006

Jos CVH ei lämpene kunnolla, niin melkein väittäisi vian olevan 95%:sti "termostaatti tai termostaattikotelon puuttuva kuula" -akselilla. Vesi kiertää liian hyvin. Kannattaa laittaa Fordin alkuperäinen kierrejousella oleva termostaatti, vaikka se maksaakin enemmän kuin tarvikemallinen (yleensä) vahaversio.

Taannoin en saanut silloista Orion 1.6i Ghia -88 (=XR3i eli 1.6 CVH K-Jetronic ruiskulla) moottoria oikein mitenkään kuumaksi. Huuhtelin järjestelmän, vaihdoin termostaatin (kolmesti ja lopulta keitin sen kattilassa => lähti vasta sitten toimimaan kunnolla). Lisäksi tästä yksilöstä oli kadonnut se kuula termostaattikotelosta, joten vesi kiersi aina hieman termostaatin ohi. Lopulta suurin piirtein vuorasin auton syylärin ja keulan pahvilla, jotta veden lämmöt nousivat pakkasella. Tämä viimeinen auttoi. Jos olisi raaskinut ostaa uuden termostaattikotelon, niin tuota pahviviritystä ei olisi todennäköisesti tarvinnut tehdä. Uusi kotelo maksoi kuitenkin mielestäni kohtuuttoman paljon auton arvoon nähden, joten pahviviritelmä sai luvan kelvata ja on myös osoittautunut täysin toimivaksi. Auto meni kaverilleni Ouluun ja kaksi talvea hän on sillä ajellut ilman lämpöongelmia. Pahvin määrää joutuu tosin hieman itse säätämään pakkasen mukaan ettei kone lämpiä liikaa lämpimillä säillä. Kovilla pakkasilla sitten vaan "keula umpeen" ja toimiston puolella riittää lämmintä.

Tällainen kuula termostaattikotelosta pitäisi löytyä. Tuosta projekti-Escort Mk5:sta sellainen harvinaisuus löytyi.

Mittarin väärin näyttämiseen en osaa sanoa. Anturi tai maadoitus saattaa olla rikki.

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Pe Marraskuu 10. 15:33:15 2006

Takaluukun johdot kannattaa tarkistaa tohon jälkimmäiseen ongelmaan.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

hakkis1701
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syyskuu 25. 16:18:05 2002

Viesti Kirjoittaja hakkis1701 » Pe Marraskuu 10. 16:13:51 2006

Mulla käy 1.8 zetec vm.92 ecceri liian kylmänä, nostaa lämmöt vain sen valkoisen alueen yläreunaan.

Onkohan tässäkin samanlainen kuula-jutska hommeli ku ei termostaatin vaihto tuntunu auttavan mitään.


edit: Komento takas, olikin vain huono termostaatti. Oli aika ehjän oloinen jousivastusteinen, mutta löysä. Laitoin uuden, joka tuntu paljon tiukemmalta niin johan nostaa taas lämmöt puoleen väliin asti.

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Joulukuu 1. 6:57:38 2006

Kokeilin huvikseen ottaa termostaatin kokonaan pois , lämmöt nousee vieläkin tappiin mittarin mukaan :lol: Puhaltimesta tulee lämmintä , viileämpää kuin termostaatti paikallaan , mitähän tälle nyt keksis ?
ex Jäsen #10

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Joulukuu 1. 9:24:49 2006

Se vesipumppu?

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Pe Joulukuu 1. 10:42:51 2006

Sine kirjoitti:Se vesipumppu?
Vaihdettu jakopäänremmin vaihdon yhteydessä n.10tkm sitten .
Lisää ongelmia : Nykii kiihdyttäessä , täyskaasulla vetää normaalisti . Lambdan johto irti toimii hyvin . Uusi Lambda ei auttanut :x
ex Jäsen #10

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Pe Joulukuu 1. 20:14:04 2006

Nykimiseen saattaisi auttaa imusarjan alipaineanturin vaihtaminen. Se on musta muovinen suorakaiteen muotoinen yksikkö, joka löytyy matkustajan puoleisen iskunvaimentimen vierestä peltilevyyn kiinnitettynä.

Kai olet tutkinut jäähdyttimen, että se ei tukossa tai muuten viallinen? Voihan se uusikin pumppu mennä rikki...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » La Joulukuu 2. 7:03:19 2006

Sine kirjoitti:Nykimiseen saattaisi auttaa imusarjan alipaineanturin vaihtaminen. Se on musta muovinen suorakaiteen muotoinen yksikkö, joka löytyy matkustajan puoleisen iskunvaimentimen vierestä peltilevyyn kiinnitettynä.

Kai olet tutkinut jäähdyttimen, että se ei tukossa tai muuten viallinen? Voihan se uusikin pumppu mennä rikki...
Ok , kiitti vinkistä . täytyy tutkia nuo

Vielä lisää vikoja , kierrokset pysyy lähes kokoajan 2000rpm , liittyykö samaan anturiin ? tehtyjä : tyhjäkäyntiventtiili putsattu , imuvuotoja ei ole .
ex Jäsen #10

Vastaa Viestiin