Cambermuutos Sierrassa

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Cambermuutos Sierrassa

Viesti Kirjoittaja cossu44 » To Elokuu 16. 11:26:13 2007

Kyseessä etupää. Helpointa tietysti tehdä säädettävä yläpää...samalla ostat kynätolpat. Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: Onko kukaan tehnyt "kansanmallin" säätöjä, eli muuttanut alatukivarren kiinnityspisteitä? Paras olis tietysti säätö, jonka saisi palautettua alkuperäisasetuksiin ettei "käytön" jälkeen söisi renkaan sisäreunoja hetkessä. Käytössä kovat puslat ja 26mm vakaaja, mikäli jotain merkitystä asiaan. Laakerien kuormitus kasvanee mutta niitähän voi aina vaihtaa. Katsastajan mielipiteen uskon tietäväni... 8)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Elokuu 16. 12:18:33 2007

Mitenkäs kiinnität vakajan jos siirrät alatukivarren kiinnityspisteitä?
Vakaaja kun tulee "läpi" tukivarsista.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Elokuu 16. 12:22:46 2007

Itsellä RST, eikä Sierra, mutta sama rakenne ja ongelmat.

Itse olen siirtänyt tukivarren sisäkiinnityspistettä sisäänpäin ja samalla ylös. Ylös siirtö paremman roll-centerin toivosssa ja siitäkuin syystä, että muuten tulee reiät liian lähekkäin. Teillä on varmaana siirto ulospäin mielessä. Huonona puolena tukivarresta tehtävissä muutoksissa on, että vähän kaikki muukin muuttuu samalla. Jos on etuvetoa, niin vetarien pituuskin voi mennä pieleen samalla. Mitä katsastukseen tulee, niin itsellä on isot prikat pultissa, niin ei näy toiset reiät. Vähän vielä kotelosuojaa ja rapaa niin ei todellakaan näe.

Mitä tulee säädettävien tukivarsien hintaa, niin ei todellakaan maksa 420e/pari!! Yleinen hintataso tuntuu olevan 150-200e/pari. Kannattaa kysellä Zoo-motorsport, Rally-design, MEF-motorsport, Ebay, jne.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: Cambermuutos Sierrassa

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 16. 12:33:08 2007

cossu44 kirjoitti:Kyseessä etupää. Helpointa tietysti tehdä säädettävä yläpää...samalla ostat kynätolpat. Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: Onko kukaan tehnyt "kansanmallin" säätöjä, eli muuttanut alatukivarren kiinnityspisteitä? Paras olis tietysti säätö, jonka saisi palautettua alkuperäisasetuksiin ettei "käytön" jälkeen söisi renkaan sisäreunoja hetkessä. Käytössä kovat puslat ja 26mm vakaaja, mikäli jotain merkitystä asiaan. Laakerien kuormitus kasvanee mutta niitähän voi aina vaihtaa. Katsastajan mielipiteen uskon tietäväni... 8)
Tiedän yhden harrastetallin Nlassa jossa ko. säätöjä on tehty, pariinkin kertaan. Tarvitsee vain poran, Jessen mainitsemia prikkoja ja/tai korilaattoja ja myös hitsauskoneen; sellainenhan löytynee vaikka lainaksi jostain :twisted: , ja menoksi.
Vakaaja ei tuota estä, pikemminkin avittaa, kyseessä on käytännössä jokunen milli/puoli, ja laakerit eivät tuosta paljon nokkiinsa ota. Säädön saa palautettua rataleikkien jälkeen orkkisasetuksiin.
Raidetangoissakin kierrepituus riittää.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Elokuu 16. 13:19:54 2007

katsastuksella tuskin tuottaa ongelmaa kun on asiallisesti tehty. laki sanoo että akseliston pitää olla tehdasvalmisteinen mutta kiinnityspisteet saa tehdä itse, niiden on vastattava alkuperäistä lujuutta. lähinnä jos orggis kiinnitysreikä on esim holkitettu pitää uusikin olla jne.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Elokuu 16. 14:20:32 2007

Toinen perinteinen tapa on tehdä off-set pusla esimerkiksi nylonista tukivarren sisäpäähän.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » To Elokuu 16. 14:48:17 2007

Katsoin Autoracingin hinnastosta hinnan. Eihän se halvin ole...150eurolla ostaisin ne empimättä. Kyseessä on kumminkin päivittäisessä käytössä oleva vakioSierra, johon on tarkoitus mätkiä rahaa aika rajoitetusti. Olen jotakin aikaisemminkin näperrellyt, aina löytyy kumminkin joku, joka on asian osannut ratkaista fiksusti.

avoesco
Viestit: 162
Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja avoesco » To Elokuu 16. 20:52:12 2007

#1503
Golf gt mk3
Gt-40 Replica
Sierra XR4 Ti 2.3 turbo ms (projekti aloitettu) 8)

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ke Elokuu 22. 23:47:25 2007

Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » To Elokuu 23. 10:44:41 2007

Jari H kirjoitti:Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.
Jotain tällaista hain, kiitos! Kiinnityspultit runkoon samanpaksuiset?

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » To Elokuu 23. 14:18:40 2007

Omaan kysymykseen vastaan...Normisierrassa 10mm, Skorpparissa 12mm.Tukivarret hommattu, työ vielä tekemättä.

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » To Elokuu 23. 19:12:06 2007

Tohon omaan vaihdoin lisäksi 4wd:n raidetangot kun ne omat oli vähän lyhyen oloset.
Ehkä poikamaista hätäilyä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Elokuu 23. 22:55:58 2007

Tunnelma vaan paranee kun ei voi käyttää kontramutteria siinä pelossa että sen kiristäminen sylkäisee raidepään radalle :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Cambermuutos Sierrassa

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Elokuu 24. 18:46:38 2007

cossu44 kirjoitti: Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: )
Mitenkä on tuollaisten säädettävien läpimeneminen konttorilla, samiharju :?: Jos löytyypi alle kahdensadan pari, ostan tuolloin heti :!: Taka-akselillekin on tarkoitus tuolloin jotain tehdä, vaikkakin siinä onkin tuo Scorpin levyinen kokonaisuus.
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re: Cambermuutos Sierrassa

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Elokuu 24. 20:23:39 2007

xrissane kirjoitti:
cossu44 kirjoitti: Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: )
Mitenkä on tuollaisten säädettävien läpimeneminen konttorilla, samiharju :?: Jos löytyypi alle kahdensadan pari, ostan tuolloin heti :!: Taka-akselillekin on tarkoitus tuolloin jotain tehdä, vaikkakin siinä onkin tuo Scorpin levyinen kokonaisuus.
Mulla ne ei ole ainakaan sanoneet mitään vaikka 3 kertaa olen leimannut säädettävillä tukivarsilla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ke Elokuu 29. 0:01:33 2007

Jari H kirjoitti:Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.
Tuosta vihjeestä vieläkin kymmenen pistettä! Homma oli kohtalaisen helppo.Tukivarret löytyivät kohtuuhintaisina tarvikkeina, aksiaalinivelet (onhan muuten pukattu hieno nimi!) löytyivät jjs:n nelikosta pihassa (suojakumit paskana tietysti, josta pieni moite koskien ilmaista tavaraa).
Cambermuutos yllättävän vähäinen kun raidevälin muutos kumminkin n.32mm. Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.Jos kaiteet kaatuu 2.9. ajatellaan asiaa uudestaan. No, autohan on AVK:lta haettu...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Elokuu 29. 8:59:28 2007

cossu44 kirjoitti: aksiaalinivelet (onhan muuten pukattu hieno nimi!) löytyivät jjs:n nelikosta pihassa (suojakumit paskana tietysti, josta pieni moite koskien ilmaista tavaraa).


Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.

Suojakumit XR:ssä olivat ehjät ennen irroitustasi. Eli omasi ovat olleet siis sökönä. Tavara ei ole vaihtanut omistaa. Haiskahtaa vedätykselle :)

Asiaan:
Cambermuutos ei ollut kovin raju, sitä teoriassa pelkäsin. Pitäisi vielä mitata, arvio -1,5-2,0 astetta. Haukkaa mutkaan nopeasti, miten lie kovemmissa nopeuksissa. Peruspuskemista ei tietenkään saa pois noilla muutoksilla vaan vaatii jäykkää vakaajaa taakse jne. "Hi-speed" testejä ei vielä ajettu, mutta Ibbo suorittanee ne.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ma Syyskuu 3. 11:06:59 2007

cossu44 kirjoitti:
Jari H kirjoitti:Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.
. Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.Jos kaiteet kaatuu 2.9. ....
aika hyvin ennustettu! :wink:
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ma Syyskuu 3. 11:57:49 2007

. Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.Jos kaiteet kaatuu 2.9. ....[/quote]
aika hyvin ennustettu! :wink:[/quote]

Sattuuhan sitä! Ei sentään kaide kaatunut. Sierran peppu sai kyllä kipeetä.

ibbo
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 11:48:14 2001
Paikkakunta: Espoonlahden Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ibbo » Ma Syyskuu 3. 15:48:37 2007

puuhapete kirjoitti:aika hyvin ennustettu! :wink:
Hiljaa siellä, valitsin vaan huonomman paikan pyöriä kuin sä! :D
evilessence.pp.fi -- Cosworth 4x4 '90 | 2.0S V6 '76 | 2.3iS '92 | 1.4CL '89 | projectOlds '76 | project RS-A '75

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Syyskuu 4. 10:59:03 2007

no joo, mutta asiaan. Ilmeisesti kuitenkin ihan toimiva "halpis" ratkaisu clubin ratapäiville? Kääntyy herkemmin ja puskee vähemmän?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » Ti Syyskuu 4. 11:12:27 2007

puuhapete kirjoitti:no joo, mutta asiaan. Ilmeisesti kuitenkin ihan toimiva "halpis" ratkaisu clubin ratapäiville? Kääntyy herkemmin ja puskee vähemmän?
Hyvä ratkaisu kyllä mutta halpuus on aina niin suhteellista. Uudet tukivarret ja raidetangon sisemmät (ja samalla vaihdoin ulommatkin) päät, suojakumit. Orkkisosilla ei enää halpaa. Jos osat jo valmiina kotona, uusina tai käytettyinä, niin ei kirpaise. Ja kulmien takaisinpalauttaminen vaatii Skorpparin sisäp. puslat Sierran omiin tukivarsiin niin ei tarvi prikkoja hitsailla.No tuleepa samalla uretaanit.

ibbo
Viestit: 72
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 11:48:14 2001
Paikkakunta: Espoonlahden Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ibbo » Ti Syyskuu 4. 11:21:42 2007

puuhapete kirjoitti:no joo, mutta asiaan. Ilmeisesti kuitenkin ihan toimiva "halpis" ratkaisu clubin ratapäiville? Kääntyy herkemmin ja puskee vähemmän?
Sen verran mitä (puoli)kuivalla radalla pääsi kokeilemaan niin selvästi parempaan suuntaan muuttunut. Toisaalta vertailukohtana viime kerta, kun oli 6-7v vanhat ContiPremiumit edessä, mutta silti uskaltaisin väittää että puskeminen väheni ihan jonkun verran. Täytyy toivoa ens sunnuntaille parempaa keliä, sellanen fiilis jäi että vois noilla kovaakin päästä.
evilessence.pp.fi -- Cosworth 4x4 '90 | 2.0S V6 '76 | 2.3iS '92 | 1.4CL '89 | projectOlds '76 | project RS-A '75

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ti Syyskuu 4. 11:23:11 2007

no paksumpi pultti tuntuukin turvallisemmalta tuossa kohtaa. Vakio raidetangon pituus oli riittävä?
Edit: Jaa luin uudestaan, niin olihan nekin tosiaan vaihdettu.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Vastaa Viestiin