
Cambermuutos Sierrassa
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Cambermuutos Sierrassa
Kyseessä etupää. Helpointa tietysti tehdä säädettävä yläpää...samalla ostat kynätolpat. Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: Onko kukaan tehnyt "kansanmallin" säätöjä, eli muuttanut alatukivarren kiinnityspisteitä? Paras olis tietysti säätö, jonka saisi palautettua alkuperäisasetuksiin ettei "käytön" jälkeen söisi renkaan sisäreunoja hetkessä. Käytössä kovat puslat ja 26mm vakaaja, mikäli jotain merkitystä asiaan. Laakerien kuormitus kasvanee mutta niitähän voi aina vaihtaa. Katsastajan mielipiteen uskon tietäväni... 

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Mitenkäs kiinnität vakajan jos siirrät alatukivarren kiinnityspisteitä?
Vakaaja kun tulee "läpi" tukivarsista.
Vakaaja kun tulee "läpi" tukivarsista.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Itsellä RST, eikä Sierra, mutta sama rakenne ja ongelmat.
Itse olen siirtänyt tukivarren sisäkiinnityspistettä sisäänpäin ja samalla ylös. Ylös siirtö paremman roll-centerin toivosssa ja siitäkuin syystä, että muuten tulee reiät liian lähekkäin. Teillä on varmaana siirto ulospäin mielessä. Huonona puolena tukivarresta tehtävissä muutoksissa on, että vähän kaikki muukin muuttuu samalla. Jos on etuvetoa, niin vetarien pituuskin voi mennä pieleen samalla. Mitä katsastukseen tulee, niin itsellä on isot prikat pultissa, niin ei näy toiset reiät. Vähän vielä kotelosuojaa ja rapaa niin ei todellakaan näe.
Mitä tulee säädettävien tukivarsien hintaa, niin ei todellakaan maksa 420e/pari!! Yleinen hintataso tuntuu olevan 150-200e/pari. Kannattaa kysellä Zoo-motorsport, Rally-design, MEF-motorsport, Ebay, jne.
Itse olen siirtänyt tukivarren sisäkiinnityspistettä sisäänpäin ja samalla ylös. Ylös siirtö paremman roll-centerin toivosssa ja siitäkuin syystä, että muuten tulee reiät liian lähekkäin. Teillä on varmaana siirto ulospäin mielessä. Huonona puolena tukivarresta tehtävissä muutoksissa on, että vähän kaikki muukin muuttuu samalla. Jos on etuvetoa, niin vetarien pituuskin voi mennä pieleen samalla. Mitä katsastukseen tulee, niin itsellä on isot prikat pultissa, niin ei näy toiset reiät. Vähän vielä kotelosuojaa ja rapaa niin ei todellakaan näe.
Mitä tulee säädettävien tukivarsien hintaa, niin ei todellakaan maksa 420e/pari!! Yleinen hintataso tuntuu olevan 150-200e/pari. Kannattaa kysellä Zoo-motorsport, Rally-design, MEF-motorsport, Ebay, jne.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: Cambermuutos Sierrassa
Tiedän yhden harrastetallin Nlassa jossa ko. säätöjä on tehty, pariinkin kertaan. Tarvitsee vain poran, Jessen mainitsemia prikkoja ja/tai korilaattoja ja myös hitsauskoneen; sellainenhan löytynee vaikka lainaksi jostaincossu44 kirjoitti:Kyseessä etupää. Helpointa tietysti tehdä säädettävä yläpää...samalla ostat kynätolpat. Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: Onko kukaan tehnyt "kansanmallin" säätöjä, eli muuttanut alatukivarren kiinnityspisteitä? Paras olis tietysti säätö, jonka saisi palautettua alkuperäisasetuksiin ettei "käytön" jälkeen söisi renkaan sisäreunoja hetkessä. Käytössä kovat puslat ja 26mm vakaaja, mikäli jotain merkitystä asiaan. Laakerien kuormitus kasvanee mutta niitähän voi aina vaihtaa. Katsastajan mielipiteen uskon tietäväni...

Vakaaja ei tuota estä, pikemminkin avittaa, kyseessä on käytännössä jokunen milli/puoli, ja laakerit eivät tuosta paljon nokkiinsa ota. Säädön saa palautettua rataleikkien jälkeen orkkisasetuksiin.
Raidetangoissakin kierrepituus riittää.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Katsoin Autoracingin hinnastosta hinnan. Eihän se halvin ole...150eurolla ostaisin ne empimättä. Kyseessä on kumminkin päivittäisessä käytössä oleva vakioSierra, johon on tarkoitus mätkiä rahaa aika rajoitetusti. Olen jotakin aikaisemminkin näperrellyt, aina löytyy kumminkin joku, joka on asian osannut ratkaista fiksusti.
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: La Helmikuu 7. 20:23:25 2004
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
- Viesti:
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 935
- Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
- Paikkakunta: Kausala
Tohon omaan vaihdoin lisäksi 4wd:n raidetangot kun ne omat oli vähän lyhyen oloset.
Ehkä poikamaista hätäilyä.
Ehkä poikamaista hätäilyä.
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'
Good enough is not good enough, it has to be done right.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Cambermuutos Sierrassa
Mitenkä on tuollaisten säädettävien läpimeneminen konttorilla, samiharjucossu44 kirjoitti: Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: )


* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Re: Cambermuutos Sierrassa
Mulla ne ei ole ainakaan sanoneet mitään vaikka 3 kertaa olen leimannut säädettävillä tukivarsilla.xrissane kirjoitti:Mitenkä on tuollaisten säädettävien läpimeneminen konttorilla, samiharjucossu44 kirjoitti: Alatukivarsia saa ostaa säädettävinä, 420€/pari. Mutta: )Jos löytyypi alle kahdensadan pari, ostan tuolloin heti
Taka-akselillekin on tarkoitus tuolloin jotain tehdä, vaikkakin siinä onkin tuo Scorpin levyinen kokonaisuus.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Tuosta vihjeestä vieläkin kymmenen pistettä! Homma oli kohtalaisen helppo.Tukivarret löytyivät kohtuuhintaisina tarvikkeina, aksiaalinivelet (onhan muuten pukattu hieno nimi!) löytyivät jjs:n nelikosta pihassa (suojakumit paskana tietysti, josta pieni moite koskien ilmaista tavaraa).Jari H kirjoitti:Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.
Cambermuutos yllättävän vähäinen kun raidevälin muutos kumminkin n.32mm. Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.Jos kaiteet kaatuu 2.9. ajatellaan asiaa uudestaan. No, autohan on AVK:lta haettu...
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
cossu44 kirjoitti: aksiaalinivelet (onhan muuten pukattu hieno nimi!) löytyivät jjs:n nelikosta pihassa (suojakumit paskana tietysti, josta pieni moite koskien ilmaista tavaraa).
Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.
Suojakumit XR:ssä olivat ehjät ennen irroitustasi. Eli omasi ovat olleet siis sökönä. Tavara ei ole vaihtanut omistaa. Haiskahtaa vedätykselle

Asiaan:
Cambermuutos ei ollut kovin raju, sitä teoriassa pelkäsin. Pitäisi vielä mitata, arvio -1,5-2,0 astetta. Haukkaa mutkaan nopeasti, miten lie kovemmissa nopeuksissa. Peruspuskemista ei tietenkään saa pois noilla muutoksilla vaan vaatii jäykkää vakaajaa taakse jne. "Hi-speed" testejä ei vielä ajettu, mutta Ibbo suorittanee ne.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
aika hyvin ennustettu!cossu44 kirjoitti:. Ajettavuus mitä ilmeisimmin muuttui haettuun suuntaan, eli ns. herkkyys parani ja aliohjautuvuus väheni.Jos kaiteet kaatuu 2.9. ....Jari H kirjoitti:Helpoin? tapa loihtia lisää -camberia on vaihtaa Scorpion 16mm pidemmät tukivarret. Tuntuis toimivan ihan kivasti.

Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 11:48:14 2001
- Paikkakunta: Espoonlahden Esso
- Viesti:
Hiljaa siellä, valitsin vaan huonomman paikan pyöriä kuin sä!puuhapete kirjoitti:aika hyvin ennustettu!

evilessence.pp.fi -- Cosworth 4x4 '90 | 2.0S V6 '76 | 2.3iS '92 | 1.4CL '89 | projectOlds '76 | project RS-A '75
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
no joo, mutta asiaan. Ilmeisesti kuitenkin ihan toimiva "halpis" ratkaisu clubin ratapäiville? Kääntyy herkemmin ja puskee vähemmän?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Hyvä ratkaisu kyllä mutta halpuus on aina niin suhteellista. Uudet tukivarret ja raidetangon sisemmät (ja samalla vaihdoin ulommatkin) päät, suojakumit. Orkkisosilla ei enää halpaa. Jos osat jo valmiina kotona, uusina tai käytettyinä, niin ei kirpaise. Ja kulmien takaisinpalauttaminen vaatii Skorpparin sisäp. puslat Sierran omiin tukivarsiin niin ei tarvi prikkoja hitsailla.No tuleepa samalla uretaanit.puuhapete kirjoitti:no joo, mutta asiaan. Ilmeisesti kuitenkin ihan toimiva "halpis" ratkaisu clubin ratapäiville? Kääntyy herkemmin ja puskee vähemmän?
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 11:48:14 2001
- Paikkakunta: Espoonlahden Esso
- Viesti:
Sen verran mitä (puoli)kuivalla radalla pääsi kokeilemaan niin selvästi parempaan suuntaan muuttunut. Toisaalta vertailukohtana viime kerta, kun oli 6-7v vanhat ContiPremiumit edessä, mutta silti uskaltaisin väittää että puskeminen väheni ihan jonkun verran. Täytyy toivoa ens sunnuntaille parempaa keliä, sellanen fiilis jäi että vois noilla kovaakin päästä.puuhapete kirjoitti:no joo, mutta asiaan. Ilmeisesti kuitenkin ihan toimiva "halpis" ratkaisu clubin ratapäiville? Kääntyy herkemmin ja puskee vähemmän?
evilessence.pp.fi -- Cosworth 4x4 '90 | 2.0S V6 '76 | 2.3iS '92 | 1.4CL '89 | projectOlds '76 | project RS-A '75
-
- Viestit: 4906
- Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
- Viesti:
no paksumpi pultti tuntuukin turvallisemmalta tuossa kohtaa. Vakio raidetangon pituus oli riittävä?
Edit: Jaa luin uudestaan, niin olihan nekin tosiaan vaihdettu.
Edit: Jaa luin uudestaan, niin olihan nekin tosiaan vaihdettu.
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia