Ekker kirjoitti:olafu kirjoitti:Samat ruiskutusvehkeet noissa koneissa kun mitä on relluissa, pösöissä, sitikoissa ja fiiateissa. Samat ruiskutuspuolen viatkin mitä em. laitteissa. Itse konetta ei kuulopuheiden mukaan pitäisi saada rikki millään. Makaroonipatongeista sensijaan hajoaa kansia, kannentiivisteitä ja nokka-akseleita yms...
hoopee kirjoitti:Ja suuttimia noihin on kans vaihdeltu. Eikä vissiin aina tiedä mitä suuttimia pitäs käyttää että pelais...
Ainakin pari tapausta tiedän jo missä on vaihdeltu suuttimia yks toisensa jälkeen ja aina on kilkannu seuraava, syy hajoiluun löytyy lopulta hajonneesta k-painepumpusta, josta kulkeutuu purua suuttimiin ja jumittaa ne.
Suuttimissa on koodinumero mikä pitää ohjelmoida ecuun, jotta toimii kunnolla. Olen vaan huomannut että käytännössä niillä koodeilla ei ole paskankaan merkitystä, auto kulkee ja kuluttaa saman mitä muutenkin, vaikka sinne ravistaisi hihasta ne koodinumerot. Silti olen ne aina sinne ohjelmoinut...
Ei tuon ikäisissä ole vielä mitään tekemistä noitten patonki vehkeitten kanssa.. Mun mielestä se on fokus mallia tddi mistä noita pumppuja menee, pääsääntöisesti vm:2000 ja vanhemmista, jos oot ajanu fokuksella yli 300tkm ni ei se pumppu enään hajoa.. luulisin..
Kyl sil koodinumerolla on väliä, se toimii korjauskertoimena sille suuttimelle. Voi olla että toimii vaikka sitä kerrointa ei sinne laita mut sillo kävi hyvä tuuri. joskus laitettu suuttimet ja auto käydä rytkyttää mut sit ku ohjelmoi ne numerot sinne ni johan toimii.
Jos joutuu laittaa suuttimet tdci koneeseen ni laittasin samal pumpun ku ne suuttimet on hajonnu sen pumpun takia.. ja tiedoksi et siin pumpun ja suuttimen välissä ei ole suodatinta...

Delphin valmistamat ruiskutuslaitteet on TDCI ja DCI koneissa (pieni korjaus tähän väliin, ilmeisesti DCi kone on ainut missä on delphin järjestelmä, JTD-fiiatissa ja HDI-pösössä on ainakin näkynyt olevan Bosch EDC-järjestelmää, voi tietysti olla että näissä kaikissa on käytetty sekä boschia että delphiä), vaikkei fordin ja psa:n koneilla mitään tekemistä toistensa kanssa muuten olekkaan.
Tddi-koneessa on boschin VP-säteismäntäpumppu, jonka pahimpana ongelmana on ohjausyksiköstä (sijaitsee syöttöpumpun kannessa) hajoava määränsäädön magneettiventtiillin pääteaste. Sitä ei voi korjata, koska se ei ole erilliskomponenteista rakennettu. Lisäksi pelkkää ohjausyksikköä ei voi vaihtaa suoraan uuteen, vaan se vaatii koodauksen. Uudet yksiköt toimitetaan koodaamattomana, lue: blankko, ei softaa sisällä. Näitä pumppuja on fordin lisäksi käytetty myös ooppeleissa, bemareissa ja saabeissa, mutta saabilla (joka on ooppelin moottorilla) on joku ihan ikioma versionsa. Oliskoos ollu V6-tdi audikin tällä pumpulla, en mene takuuseen. Joka tapauksessa se on yleensä ilmavuoto mikä tämän pumpun tappaa, siitä on tullut ihan tiedote, ilma kertyy pumpun yläosaan jota on tarkoitus jäähdyttää polttoaineella, jolloin ohjausyksikkö ylikuumenee ja toimintasavu karkaa.
Niistä delphi commonrail-suuttimen koodinumeroista vielä sen verran, että laitoin yhteen patonkiin KAIKKI suuttimen koodit väärin (luin 1-2-3-4 vasemmalta oikeelle) mutta moottorin toiminnassa ei tuntunut mitään eroa oli se sitten kummin päin hyvänsä. Vedin tästä johtopäätöksen että se on todella vähän mitä ne korjaukset vaikuttaa. Tottakai ne silti sinne täytyy koodata jos työ tehdään oikein. Jos on joku suutin vaikka oikein todella jossain toleranssin rajalla niin saattaa se kyllä tehdä rynkytystä käyntiin... Emissiotesti (esim. vtt tekee näitä) on toinen mitä ei välttämättä enää läpäise jos koodit on väärin, vaikkei koneen käytöksessä eroa vielä näykkään.