Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

stereo
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Heinäkuu 4. 11:12:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia

Viesti Kirjoittaja stereo » La Syyskuu 12. 16:08:53 2009

1. 195tkm ajettu yksilö siis kyseessä. Nyt on käyny kaks kertaa niin, että kun on ajanu reilun tunnin maantiellä, niin yhtäkkiä auto puutuu. Kierrokset ei nouse juuri yli kolmen tonnin ja voimat on pois. Kummallakin kerralla oon ajanu auton sivuun ja kattellu ettei mitään "näytä" olevan rikki. (kerran huollosta hakiessa oli ahtoletku jääny irti ja samat oireet). Korjaustoimenpiteenä tien sivussa on siis riittäny letkujen heiluttelu tms. ja sitte auto käyntiin ja hyvin pelittäny. Noiden kertojen välillä oli n. 1,5 viikkoa ja mulla tulee kilsoja reilu tonni viikossa. Viimeisestä kerrasta on nyt 2 viikkoa. *Ratkaistu* (pitäis näköjään ite huoltaa eikä maksaa muille :evil: Ilmansuodatin jätetty vaihtamatta, oli aivan tukossa ja kova imu oli jopa vääntänyt jo koko suodattimen mutkalle kun kone oli yrittänyt ilmaa saada. Toivottavasti ei paljon kärpäsiä ja hiekkaa ole koneeseen menny)

2. Nyt kun torstaina vaihdoin polttimoa, huomasin että jäähdytysnesteen pinta on laskenut max- viivalta (missä se yleensä on ollu, ei oo tarvinnu lisäillä) min- viivan alle. Öljytikusta moneen kertaan katsomalla, öljyn pinta on jonkun verran yli max-viivan. Öljyt on vaihdettu Ford-huollossa 7 tkm sitten, joten luulis että ovat laittaneet sillon ihan oikeen määrän.

Onko kohtaan 1 jotain arvauksia, mistä olis voinu johtua?

Kohtaan 2: Miten voi testata onko öljyn seassa jäähdytysnestettä? Vai kannattaako tarkkailla jotain muuta? Aiheuttaako dieselissä jotain tietyn väristä savutusta? Voiko jäähdytysnesteen säiliöstä nähdä jonkun vian kun auto on kylmä/kuuma, käynnissä/seis?

Lämmöt on mittarin mukaan juuri alueen keskellä ja käynti kuulostaa aivan normaalilta.

Niin, ja mikäli öljyn seassa on litra jäähdytysnestettä, uskaltaako tolla ajaa ollenkaan? (työmatka 160km/päivä)[*][*]
Viimeksi muokannut stereo, Ti Lokakuu 27. 22:18:32 2009. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
EXät: Esco RS2000 -92, Volvo V40 T4 -98, Focus 1.8 TDCI -03, Escort 1.4 Special S -96
Nykyiset: Focus 1.8 TDCI Titanium -08

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia?

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Syyskuu 12. 21:45:04 2009

jos öljyn seassa on jäähdytinnestettä, muuttuu öljy heti kerman väriseksi. jos öljy siis normaalin väristä, ei syytä huoleen.

jäähdytinnesteen pintaa kannattaa tarkkailla, näin syksyllä sitä saattaa hulahtaa hukkaan hiukan kun aletaan pitämään aamuisin lämpöä päällä. mulla noissa molemmissa td focuksissa on pieniä nestevuotoja siellä täällä; alkuperäiset klemmarit tihkuvat hiukan ja termostaattikotelon tiivisteen vaihdoin juuri kun sieltä tuli oikein tippumalla.. meininki vaihdella uusia klemmareita ennen talvea.

jos mistään ei ulos tule nestettä, öljy on normaalia, paisuntasäiliössä ei haise pakokaasu eikä tee sinne painetta, eikä sitä nestettä kovin usein tarvii lisäillä niin ollos huoleton :-)

stereo
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Heinäkuu 4. 11:12:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia?

Viesti Kirjoittaja stereo » Su Syyskuu 13. 13:45:29 2009

samiharju kirjoitti:jos öljyn seassa on jäähdytinnestettä, muuttuu öljy heti kerman väriseksi. jos öljy siis normaalin väristä, ei syytä huoleen.

jäähdytinnesteen pintaa kannattaa tarkkailla, näin syksyllä sitä saattaa hulahtaa hukkaan hiukan kun aletaan pitämään aamuisin lämpöä päällä. mulla noissa molemmissa td focuksissa on pieniä nestevuotoja siellä täällä; alkuperäiset klemmarit tihkuvat hiukan ja termostaattikotelon tiivisteen vaihdoin juuri kun sieltä tuli oikein tippumalla.. meininki vaihdella uusia klemmareita ennen talvea.

jos mistään ei ulos tule nestettä, öljy on normaalia, paisuntasäiliössä ei haise pakokaasu eikä tee sinne painetta, eikä sitä nestettä kovin usein tarvii lisäillä niin ollos huoleton :-)
Jaahas, kiitoksia Samille nopeista vastauksista.

-Öljy on tikusta katsottuna täysin pikimustaa, ei siis todellakaan kerman väristä.
-Jotain pientä tihkumista on parin klemmarin kohdalla ainakin ollut, täytyy putsata/kuivata ja odotella kostuuko uudestaan.
-Paisuntasäiliössä ei haise omasta mielestä pakokaasut.
-Eilen ajoin n. 60km sen jälkeen kun olin nestettä lisännyt max-viivaan asti. Nyt kun katoin, niin n. 0.5 senttiä on nesteen pinta laskenu. Öljymäärästä on paha sanoa mitään kun joka kerta näyttää eri määrää :? Täytyypi vedellä huomenna vaan normaalisti töihin ja takas sekä seurailla tuota häipymistä.

Ai niin, paisarin yläpinnalla on kuplia, merkkaako tuo että jotain kiehumista jossain on tapahtunu?
EXät: Esco RS2000 -92, Volvo V40 T4 -98, Focus 1.8 TDCI -03, Escort 1.4 Special S -96
Nykyiset: Focus 1.8 TDCI Titanium -08

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia?

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Su Syyskuu 13. 22:15:47 2009

stereo kirjoitti:Ai niin, paisarin yläpinnalla on kuplia, merkkaako tuo että jotain kiehumista jossain on tapahtunu?
ihan normaalia että siihen jää pisaroita/kuplia...

onko lohkiksen vastus letkussa vai lohkossa..? kato onko vuotanu...
sit eberihän siel on niin kannattaa kattoa letkut+ite lämmitin
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

stereo
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Heinäkuu 4. 11:12:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia?

Viesti Kirjoittaja stereo » Ti Syyskuu 15. 9:39:59 2009

Ongelma nro 1 ratkennut.

Ongelma nro 2:n tilanne. Ajettu n. 300km jäähdytysnesteen lisäämisen jälkeen, kuumana neste max-viivalla, kylmänä puol senttiä viivan alla.
samiharju kirjoitti:jos mistään ei ulos tule nestettä, öljy on normaalia, paisuntasäiliössä ei haise pakokaasu eikä tee sinne painetta, eikä sitä nestettä kovin usein tarvii lisäillä niin ollos huoleton :-)
Kertokaas mulle paisuntasäiliön tarkoitus? Eikös sinne kuitenkin painettakin keräänny kun neste lämpee. Osan päästää korkki ulos mutta ei kaikkea. Ainakin siinä uskossa olen ollut että paisarin korkkia ei kannata hätäsesti avata ettei roisku. Ja ainakin mulla sinne pieni paine kerääntyy. Valaiskaahan tyhmää...
EXät: Esco RS2000 -92, Volvo V40 T4 -98, Focus 1.8 TDCI -03, Escort 1.4 Special S -96
Nykyiset: Focus 1.8 TDCI Titanium -08

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia?

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ti Syyskuu 15. 17:34:43 2009

stereo kirjoitti:Ongelma nro 1 ratkennut.

Ongelma nro 2:n tilanne. Ajettu n. 300km jäähdytysnesteen lisäämisen jälkeen, kuumana neste max-viivalla, kylmänä puol senttiä viivan alla.
samiharju kirjoitti:jos mistään ei ulos tule nestettä, öljy on normaalia, paisuntasäiliössä ei haise pakokaasu eikä tee sinne painetta, eikä sitä nestettä kovin usein tarvii lisäillä niin ollos huoleton :-)
Kertokaas mulle paisuntasäiliön tarkoitus? Eikös sinne kuitenkin painettakin keräänny kun neste lämpee. Osan päästää korkki ulos mutta ei kaikkea. Ainakin siinä uskossa olen ollut että paisarin korkkia ei kannata hätäsesti avata ettei roisku. Ja ainakin mulla sinne pieni paine kerääntyy. Valaiskaahan tyhmää...
Juu pieni paine siellä on. Noin 1bar suunnilleen. (Riippuu autosta).

Tämä siksi, että nesteen kiehumispiste nousee paineistettuna.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia?

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Syyskuu 16. 22:58:40 2009

ja sen nesteen pinnan taso toki vaihtelee kylmä/kuuma, kuumana pitäis olla maksimissa suunnilleen.

stereo
Viestit: 74
Liittynyt: Pe Heinäkuu 4. 11:12:47 2003
Paikkakunta: Vaasa

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia

Viesti Kirjoittaja stereo » Ti Lokakuu 27. 22:18:09 2009

samiharju kirjoitti:jäähdytinnesteen pintaa kannattaa tarkkailla, näin syksyllä sitä saattaa hulahtaa hukkaan hiukan kun aletaan pitämään aamuisin lämpöä päällä. mulla noissa molemmissa td focuksissa on pieniä nestevuotoja siellä täällä; alkuperäiset klemmarit tihkuvat hiukan ja termostaattikotelon tiivisteen vaihdoin juuri kun sieltä tuli oikein tippumalla.. meininki vaihdella uusia klemmareita ennen talvea.
Palataas asiaan. Ei oo kummemmin vuotanu eikä öljynkään seassa oo mitään näkyny nii joutanu hetken odotella. Termostaattikotelostahan tuo näyttää nyt hiukan vuotavan. Vaihdoitko Sami pelkän kotelon tiivisteen vai koko kotelon? Kyselin tuolta huollosta niin sanoivat, että nuo muoviset kotelot kovettuvat ajan kanssa ja halkeavat, eli menis koko kotelo uusiks. Eihän sekään pahan hintanen oo (30e), mutta kun pelkkä tiiviste olis 3,5e... Ja onko toi iso homma vaihtaa, tarviiko jotain ihmeempiä työkaluja?
EXät: Esco RS2000 -92, Volvo V40 T4 -98, Focus 1.8 TDCI -03, Escort 1.4 Special S -96
Nykyiset: Focus 1.8 TDCI Titanium -08

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: Focus 1.8 TDci 2003 ongelmia

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Marraskuu 14. 15:11:04 2009

8 vai 10mm hylsyavaimen vaikka 1/4" räikällä väännettäväks ja pihdit.. ei kai sen kummempaa. coolerin voi joutua irrottamaan tieltä pois mut vähällä sekin lähtee.

laitoin pelkän tiivisteen ja toki samalla uuden termostaatin.

Vastaa Viestiin