Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Marraskuu 21. 20:57:04 2010

Omaan nelikkodokkiin tartteis vaihtaa taakse iskarit ja jouset, niin aattelin hakea vahvistusta mielikuvaani että olihan nelikossa ja takapotkussa samanlaiset kilkkeet? Motonetissä näyttäisi olevan nelikon jousille ja iskareille omat koodinsa, mutta onko niissä oikeasti eroa? Kiinnostaisi laittaa nämä vähän jäykemmät jouset taakse jota Motonet myy, mutta käyköhän:

http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/675071/0

Iskareiksi oli tarkoitus laittaa ihan vakiot. Eli onko muistikuvani oikea että nelikon ja takapotku dokkisierran jouset ja iskarit on samanlaiset?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Marraskuu 21. 21:02:08 2010

Takaiskarin alakiinnitys on nelikossa järeämpi, samanlainen kuin cossuissa, eli pultti on paksumpi. jouset varmaan vaihtokelpoisia, nelikon maavara tais olla vähän isompi..
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Marraskuu 21. 21:08:36 2010

Ville K kirjoitti:Takaiskarin alakiinnitys on nelikossa järeämpi, samanlainen kuin cossuissa, eli pultti on paksumpi. jouset varmaan vaihtokelpoisia, nelikon maavara tais olla vähän isompi..
Ok, eli iskarit pitää ostaa siis oikeesti nelikkoon tarkoitetut. Nyt kun joku tietäisi jousien osalta onko niissä eroja... Jos on, niin tarttee sitten laittaa nelikon vakiojousetkin, eikä jäykempiä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Marraskuu 22. 0:04:08 2010

Zipi kirjoitti:
Ville K kirjoitti:Takaiskarin alakiinnitys on nelikossa järeämpi, samanlainen kuin cossuissa, eli pultti on paksumpi. jouset varmaan vaihtokelpoisia, nelikon maavara tais olla vähän isompi..
Ok, eli iskarit pitää ostaa siis oikeesti nelikkoon tarkoitetut. Nyt kun joku tietäisi jousien osalta onko niissä eroja... Jos on, niin tarttee sitten laittaa nelikon vakiojousetkin, eikä jäykempiä.
Jouset käy ristiin ihan sama 2wd/farmari/nelikko/cossu, mutta noilla jäykkyyksillä/pituuksilla voi sitten vaikuttaa perän korkeuteen. Esim. broidi laittoi dokkinelikkofarkun jouset mk1 5-oviseen ja aika korkealla perä nousi, mutta aika jäykkänä säilyi silti.

Outoa, että motonet myy noita jousia takaluukun varusteiden mukaan, kun yleensä noi jäykemmät jouset on myyty "kuormajousina", jolloin ne nostaa ja jäykistää hieman takapäätä. Itse veikkaisin noiden linkin jousien olevan jotkut tollaiset.
Viimeksi muokannut MikkoT, Pe Marraskuu 26. 12:51:29 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 22. 2:56:12 2010

MikkoT kirjoitti:Outoa, että motonet myy noita jousia takaluukun varusteiden mukaan, kun yleensä noi jäykemmät jouset on myyty "kuormajousina", jolloin ne nostaa ja jäykistää hieman takapäätä. Itse veikkaisin noiden linkin jousien olevan jotkut tollaiset.
Tulee mieleen ettei vaan olis takaluukun kaasujousista kyse, jos lasinpyyhkijän moottori tai spoileri vaikuttaa jousen valintaan. :roll:

Tietysti jos on kölniläinen pyörittämässä pyyhkijää tai joku super aerodynaaminen tommis-pilsneri takaluukun päällä niin sitten voi olla asia toinen :D
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Marraskuu 22. 8:16:09 2010

olafu kirjoitti:Tulee mieleen ettei vaan olis takaluukun kaasujousista kyse, jos lasinpyyhkijän moottori tai spoileri vaikuttaa jousen valintaan. :roll:
Niimpä, tätä mietin itsekin, mutta koska listassa lukee sedan ja hb, niin kyllä tää ihan alustan jousi lienee: "Sedan/LB Taakse 5-ov "lievä vahv" jos pyyhin+spoileri [1982 - 1993]"

Jos joku tietäisi pituuseroista nelikon ja takatuupparin jousien kesken, niin se tieto olisi kiva saada... Missään nimessä en tahtoisi madaltaa rakkinettani. :wink:
MikkoT kirjoitti:Jouset käy ristiin ihan sama 2wd/farmari/nelikko/cossu, mutta noilla jäykkyyksillä/pituuksilla voi sitten vaikuttaa perän korkeuteen. Esim. broidi laittoi dokkinelikkofarkun jouset mk1 5-oviseen ja aika korkealla perä nousi, mutta aika jäykkänä säilyi silti.
Mielestäni farkun jouset on ihan jonnin verran lyhyemmät, mutta paksummat?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Marraskuu 22. 14:31:20 2010

Kävin paikaillisissa varaosaliikkeissä vähän kyselemässä... Nelikon takajousi on kuulemma halkaisijaltaan millin pienempi kuin takatuupparin, korkeus 300mm ja langan paksuus 0,8mm ohuempi. Takatuupparin jousen korkeus 305mm ja paksumpi lanka. Näinollen takatuupparin jouset ovat houkuttelevampi vaihtoehto kun antaisi ilmeisesti maavaraa aavistuksen enemmän.

Sekä iskarien että jousien saatavuus nelikolle vaikutti olevan aika nihkeää... Joten pitänee hankkia takatuupparin kilkkeet ja iskeä ne paikoilleen. Jos iskarin alapultti on isompi, niin kenties ero ei ole kovin suuri ja iskarin reijän pystyy porailemaan sopivaksi. Onko kellä mittatietoa pulttien paksuuksista?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ma Marraskuu 22. 14:36:31 2010

Se pultin paksuus oli luokkaa takaveto 10mm nelikko 12mm. Iskarin alasilmukan reiässä tuskin on varaa porata 2mm, siinä on kuitenkin vaan metalliholkki puslan sisässä. Osta 4wd cossun spekseillä takaiskarit?

Jousista en vieläkään uskalla sanoa mitään, mutta itsellä oli 2wd cossu jouset 4wd tukivarsien parina 2wd tavallisessa, niitä pystyy siis sekoittelemaan mielin määrin. Joku´Scorpion jousikin vois tuottaa halutun tuloksen?
Pedal tu tö metal!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Joulukuu 9. 17:37:46 2010

Hankin Motonetistä nelikko Sierran omat iskarit ja normi Sierran vahvistetut jouset. Asettui hienosti paikoilleen ja on ihan eri makuinen peli ajella. Entiset jouset olikin niin lörpöt että taka pyörät olikin hiukan V -asennossa. Varmasti olisi hyvä tullut myös nelikon orkkisjousilla, mutta tahdoin jäykemmän perän. Tuntui tulevan perään pitoa ja tuntumaa sen verran lisää että ihan kuin eri autolla ajelisi. Jos vaikka nyt saisi nastat lentämään myös pyörien ulkokehiltä. 8)
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin