Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Omaan nelikkodokkiin tartteis vaihtaa taakse iskarit ja jouset, niin aattelin hakea vahvistusta mielikuvaani että olihan nelikossa ja takapotkussa samanlaiset kilkkeet? Motonetissä näyttäisi olevan nelikon jousille ja iskareille omat koodinsa, mutta onko niissä oikeasti eroa? Kiinnostaisi laittaa nämä vähän jäykemmät jouset taakse jota Motonet myy, mutta käyköhän:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/675071/0
Iskareiksi oli tarkoitus laittaa ihan vakiot. Eli onko muistikuvani oikea että nelikon ja takapotku dokkisierran jouset ja iskarit on samanlaiset?
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/675071/0
Iskareiksi oli tarkoitus laittaa ihan vakiot. Eli onko muistikuvani oikea että nelikon ja takapotku dokkisierran jouset ja iskarit on samanlaiset?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Takaiskarin alakiinnitys on nelikossa järeämpi, samanlainen kuin cossuissa, eli pultti on paksumpi. jouset varmaan vaihtokelpoisia, nelikon maavara tais olla vähän isompi..
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Ok, eli iskarit pitää ostaa siis oikeesti nelikkoon tarkoitetut. Nyt kun joku tietäisi jousien osalta onko niissä eroja... Jos on, niin tarttee sitten laittaa nelikon vakiojousetkin, eikä jäykempiä.Ville K kirjoitti:Takaiskarin alakiinnitys on nelikossa järeämpi, samanlainen kuin cossuissa, eli pultti on paksumpi. jouset varmaan vaihtokelpoisia, nelikon maavara tais olla vähän isompi..
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Jouset käy ristiin ihan sama 2wd/farmari/nelikko/cossu, mutta noilla jäykkyyksillä/pituuksilla voi sitten vaikuttaa perän korkeuteen. Esim. broidi laittoi dokkinelikkofarkun jouset mk1 5-oviseen ja aika korkealla perä nousi, mutta aika jäykkänä säilyi silti.Zipi kirjoitti:Ok, eli iskarit pitää ostaa siis oikeesti nelikkoon tarkoitetut. Nyt kun joku tietäisi jousien osalta onko niissä eroja... Jos on, niin tarttee sitten laittaa nelikon vakiojousetkin, eikä jäykempiä.Ville K kirjoitti:Takaiskarin alakiinnitys on nelikossa järeämpi, samanlainen kuin cossuissa, eli pultti on paksumpi. jouset varmaan vaihtokelpoisia, nelikon maavara tais olla vähän isompi..
Outoa, että motonet myy noita jousia takaluukun varusteiden mukaan, kun yleensä noi jäykemmät jouset on myyty "kuormajousina", jolloin ne nostaa ja jäykistää hieman takapäätä. Itse veikkaisin noiden linkin jousien olevan jotkut tollaiset.
Viimeksi muokannut MikkoT, Pe Marraskuu 26. 12:51:29 2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Tulee mieleen ettei vaan olis takaluukun kaasujousista kyse, jos lasinpyyhkijän moottori tai spoileri vaikuttaa jousen valintaan.MikkoT kirjoitti:Outoa, että motonet myy noita jousia takaluukun varusteiden mukaan, kun yleensä noi jäykemmät jouset on myyty "kuormajousina", jolloin ne nostaa ja jäykistää hieman takapäätä. Itse veikkaisin noiden linkin jousien olevan jotkut tollaiset.

Tietysti jos on kölniläinen pyörittämässä pyyhkijää tai joku super aerodynaaminen tommis-pilsneri takaluukun päällä niin sitten voi olla asia toinen

Jäsen #606
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Niimpä, tätä mietin itsekin, mutta koska listassa lukee sedan ja hb, niin kyllä tää ihan alustan jousi lienee: "Sedan/LB Taakse 5-ov "lievä vahv" jos pyyhin+spoileri [1982 - 1993]"olafu kirjoitti:Tulee mieleen ettei vaan olis takaluukun kaasujousista kyse, jos lasinpyyhkijän moottori tai spoileri vaikuttaa jousen valintaan.
Jos joku tietäisi pituuseroista nelikon ja takatuupparin jousien kesken, niin se tieto olisi kiva saada... Missään nimessä en tahtoisi madaltaa rakkinettani.

Mielestäni farkun jouset on ihan jonnin verran lyhyemmät, mutta paksummat?MikkoT kirjoitti:Jouset käy ristiin ihan sama 2wd/farmari/nelikko/cossu, mutta noilla jäykkyyksillä/pituuksilla voi sitten vaikuttaa perän korkeuteen. Esim. broidi laittoi dokkinelikkofarkun jouset mk1 5-oviseen ja aika korkealla perä nousi, mutta aika jäykkänä säilyi silti.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Kävin paikaillisissa varaosaliikkeissä vähän kyselemässä... Nelikon takajousi on kuulemma halkaisijaltaan millin pienempi kuin takatuupparin, korkeus 300mm ja langan paksuus 0,8mm ohuempi. Takatuupparin jousen korkeus 305mm ja paksumpi lanka. Näinollen takatuupparin jouset ovat houkuttelevampi vaihtoehto kun antaisi ilmeisesti maavaraa aavistuksen enemmän.
Sekä iskarien että jousien saatavuus nelikolle vaikutti olevan aika nihkeää... Joten pitänee hankkia takatuupparin kilkkeet ja iskeä ne paikoilleen. Jos iskarin alapultti on isompi, niin kenties ero ei ole kovin suuri ja iskarin reijän pystyy porailemaan sopivaksi. Onko kellä mittatietoa pulttien paksuuksista?
Sekä iskarien että jousien saatavuus nelikolle vaikutti olevan aika nihkeää... Joten pitänee hankkia takatuupparin kilkkeet ja iskeä ne paikoilleen. Jos iskarin alapultti on isompi, niin kenties ero ei ole kovin suuri ja iskarin reijän pystyy porailemaan sopivaksi. Onko kellä mittatietoa pulttien paksuuksista?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Se pultin paksuus oli luokkaa takaveto 10mm nelikko 12mm. Iskarin alasilmukan reiässä tuskin on varaa porata 2mm, siinä on kuitenkin vaan metalliholkki puslan sisässä. Osta 4wd cossun spekseillä takaiskarit?
Jousista en vieläkään uskalla sanoa mitään, mutta itsellä oli 2wd cossu jouset 4wd tukivarsien parina 2wd tavallisessa, niitä pystyy siis sekoittelemaan mielin määrin. Joku´Scorpion jousikin vois tuottaa halutun tuloksen?
Jousista en vieläkään uskalla sanoa mitään, mutta itsellä oli 2wd cossu jouset 4wd tukivarsien parina 2wd tavallisessa, niitä pystyy siis sekoittelemaan mielin määrin. Joku´Scorpion jousikin vois tuottaa halutun tuloksen?
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Nelikko vs. normi Sierran takaiskarit ja jouset
Hankin Motonetistä nelikko Sierran omat iskarit ja normi Sierran vahvistetut jouset. Asettui hienosti paikoilleen ja on ihan eri makuinen peli ajella. Entiset jouset olikin niin lörpöt että taka pyörät olikin hiukan V -asennossa. Varmasti olisi hyvä tullut myös nelikon orkkisjousilla, mutta tahdoin jäykemmän perän. Tuntui tulevan perään pitoa ja tuntumaa sen verran lisää että ihan kuin eri autolla ajelisi. Jos vaikka nyt saisi nastat lentämään myös pyörien ulkokehiltä. 

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja