1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Antti O » Pe Heinäkuu 10. 10:01:53 2009

Kiitoksia vastauksista. Ja rekisteriotteeseen varmaankin merkataan maksimi ahtopaine mikä on dynomittauksessa käytetty.

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Pe Heinäkuu 10. 13:22:16 2009

fiesta boy kirjoitti:
Antti O kirjoitti:
tezu kirjoitti:Näyttää vakiolta. Koita hommat sit se 1.8l 115/130hp malli se taitaa ol vähä virtaavampi jos tollasta laitat.

http://www.76s.net/zetec-kansi/index.html tossa juttua niistä et ei ihan samallaisia kaikki ole.

Muutakin jänskää tossa kirjotukses kyllä. Väitetään ettei 2.0l muovi-imusarja mahdu mk3 fiestaan. No kyllä se mahtuu.

Tollanen alumiini termarikotelo olis kans hankintalistalla kunhan löytyis jostain.
No joo.. tuo vaan taitaa olla sitten mahdottomasta seuraava hankkia, aika harvassa voi purkaamoilla olla.
Onkos tuo 1.8 alumiini-imusarja nyt juuri se mihin ei käy normaalit suuttimet vaikkapa nuo escort cvh efin vakiokokoiset?
Tuo muovinen imusarja ei vissiin mahdu mk4 eskorttiin ja mitenhä lie kesto ahdetussa?
Kyllä kaverin escossa on zetecci ja hyvin mahtunut toi muovinen imusarja.
Taitaa olla ne jutut ettei mahdu brittifoorumeilta, ne ohjaa autoa oikealta mut jarrupääsylinteri on vasemmalla ja siel menee tanko poikittain minkä takia ei muovisarja mahdu

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Antti O » Pe Heinäkuu 10. 14:33:21 2009

Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tarviiko öljypohja olla escortin zetec moottorista?

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuossa projektimoottoria etsittäessä?
Kuin paljon eri kohtaan pakosarja tulee downpipen asentoa ajatellen vrt cvh:ta käytettäessä?

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Heinäkuu 11. 13:36:33 2009

Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tarviiko öljypohja olla escortin zetec moottorista?
Ei välttämättä. Molempiin saa viriosia, esim. kuuluisa Eagle+JE pistons -paketti käy yhdessä asennettuna molempiin, hopea- ja mustakantiseen. Mustakantinen on tosin kovilla nostajilla ja Ameriikasta saa nokkia ehkä aavistuksen huokeammalla... riippuu tietenkin mitä lähdetään hakemaan, 2.0 nokilla +jäykemmillä venajousilla päästään sinne 300+ brittitehoihin. Hopeakantiset alkavat olla aika edullisia näinä päivinä, ja lohkon joutuu kumminkin porauttamaan 0.2 ylikokoon jos käyttää yo. mäntiä.

Öljypohja riippuu mitä kautta meinaa putken vetää, orkkisreitillä 2.0 pohjan syvä pää on putken tiellä. Ja jos öljypohjan vaihtaa, niin tarvitaan imuputki myös.
Antti O kirjoitti: Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuossa projektimoottoria etsittäessä?
Kuin paljon eri kohtaan pakosarja tulee downpipen asentoa ajatellen vrt cvh:ta käytettäessä?
Riippuu mitä pakosarjaa käyttää, Zeteciin ei taida muuta orkkissarjaa olla kuin RS Focuksen. Itsellä on RS Turbo Escortin orkkisvalusarja toistaiseksi, se vaatii 16V kanteen uudet kierteet. Kanavat osuu oikeisiin kohtiin. Vai ollaanko tässä rakentamassa 8V kannella ZVH pataa? Ainakin 16V+ RST Escortin pakosarja menee Escortin omalla Downpipellä nätisti oljyporjan ohi. ZVH motissa ei ole oongelmaa tietääkseni myöskään.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Antti O » La Heinäkuu 11. 15:19:19 2009

Suunnitelmissa oli rakentaa 2.0i-16v zetec täydellisenä alkuperäisillä männillä ja siivua pois, kohtalaisen korkealla puristussuhteella (9) ja ahtopaine luokkaa 1 bar. Tommonen "budjetti" turbozetec. Imusarjaksi joko se muovinen tai sitten se alumiininen ja pakosarjaksi rsturbon valusarja.
Toki jos clubissa jollain on jo kokemusta tuosta sorvatuilla vakiomännillä ajamisesta ja seon jo suunnitteluasteella tuhoontuomittu viritelmä niin sanokaa toki.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Heinäkuu 11. 15:39:58 2009

Antti O kirjoitti:Suunnitelmissa oli rakentaa 2.0i-16v zetec täydellisenä alkuperäisillä männillä ja siivua pois, kohtalaisen korkealla puristussuhteella (9) ja ahtopaine luokkaa 1 bar. Tommonen "budjetti" turbozetec. Imusarjaksi joko se muovinen tai sitten se alumiininen ja pakosarjaksi rsturbon valusarja.
Toki jos clubissa jollain on jo kokemusta tuosta sorvatuilla vakiomännillä ajamisesta ja seon jo suunnitteluasteella tuhoontuomittu viritelmä niin sanokaa toki.
Sorvatut orkkismännät kesti 0.5 bar n. 4000km ja 1.0 bar noin 600km. 3. mäntä halki renkaiden välistä. Maltillisilla ahdoilla/ajolla voikin kestää, mutta kuka haluaa ajaa maltillisilla ahdoilla?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Antti O » La Heinäkuu 11. 17:28:09 2009

Joo eli voipi sitten sen unohtaa. En tiedä auttaisiko sitten sellanen brittien "decomp" plate

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Heinäkuu 11. 17:39:12 2009

Miksei vaan suoraan ne jenkkilän je+eagle, kun eivät ole tyyriit. :roll: Tarvis sitten enään miettiä sitäkään sen enempiä.

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Antti O » La Heinäkuu 11. 20:10:00 2009

Sultzi kirjoitti:Miksei vaan suoraan ne jenkkilän je+eagle, kun eivät ole tyyriit. :roll: Tarvis sitten enään miettiä sitäkään sen enempiä.
Taitaa mennä yli budjetin? Eikös ne liene min. 500e posteineen ja tulleineen.

escorvet
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 3164
Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja escorvet » La Heinäkuu 11. 20:39:37 2009

Ostat englannista koko RS focuksen koneen.
Ei tarvii heti päivitellä sisuskaluja. Kestää sen ~350hv vakiona

Eivätkä kumminkaan ihan mahdottoman kalliita siellä.
(tai sit popilta)

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Sine » La Heinäkuu 11. 21:00:46 2009

Vakiomännät kestää ZVH käytössä sorvattuna sen maltilliset 0,5 bar. Joskus tuli hankittua hyllyyn 0,5 mm sorvatut männät omaa ZVH projektia silmällä pitäen. Zetecin veivit ovat yllättävän kestävät. Tällöin liikutaan kuitenkin jo ihan kohtuullisissa tehoissa verrattuna 1.6 CVH turbo moottoriin.

Mutta jos mennään isojen poikien ahtopaineisiin, niin sisälle tarvitaan omat turbo-männät eikä H-veivitkään ole huono vaihtoehto.

http://www.quantums.info/zvh.htm

Ja kohta ”Pistons.”. Olen henk.koht. aika epäileväinen, että sorvatuilla vakiomännillä mentäisiin luotettavasti 1.0 bar.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Heinäkuu 13. 9:38:40 2009

Antti O kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Ja rekisteriotteeseen varmaankin merkataan maksimi ahtopaine mikä on dynomittauksessa käytetty.
penkityspaperiin auton tietojen lisäksi ahtimen tiedot, coolerin koko ja ahtopaine, silloin hipoo täydellisyyttä. älkääkä nyt jeesustelko "ei multa tollasia vaadittu", virheitä sattuu nääs :-)

otteeseen sit kirjataan nuo em. tiedot kans.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Heinäkuu 13. 17:10:14 2009

samiharju kirjoitti:otteeseen sit kirjataan nuo em. tiedot kans.
"Ei mulla tollasia...." Onko kukaan kysynyt Akesta miksei siihen otteeseen kirjoiteta enää yhtään mitään, vaan tiedot näkyy ainoastaan jostain atj:n syövereistä..?

Edit - oho menipä offtopikiksi, luulin että kirjoittelin "kysy katsastajalta" -topikkiin... :oops:

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja grinduster » Ti Heinäkuu 14. 12:17:41 2009

grinduster kirjoitti:Tää on menny jo turboiluksi, mutta kysympä kuitenkin: meneekö mondeon (1.8/2.0) imusarja tommoseen mk5.5 Escorttiin? On jonkun verran väljemmän näkönen, että jos siitä oli jotain iloa. Heittää kyllä lenkin alaspäin kun taas tuo 105 heppasen oma tulee vaakatasossa. Epäilen ettei mene, mutta...
Itse itselleni vastaten: ei mene. Ehkä olis menny, jos ottaisi eristeen pois ja muotoilisi lekalla. Mutta toinen kysymys: mitä eroa on 105 heppasen ja noilla 2.0 Mondeon suuttimilla? Ulkonäossä eroa jonkun verran, mutta suutintukki ilmeisesti identtinen 105 heppasen kanssa. 1.8:n suutin on yhdellä "reiällä" ja 2.0 kahdella. Jos ja kun laitan nuo 2.0 nokat, onko syytä käyttää 2.0 suuttimia?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Heinäkuu 15. 9:35:58 2009

kato onko suuttimessa mitään numerosarjaa näkyvillä, pistä se googleen niin voi löytyä tiedot.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Heinäkuu 15. 11:28:23 2009

Jos jotain eroja on 2.0 ja 1.8 suuttimien välillä, ne ovat marginaalisia. Itse vaihdoin ykskasiin pelkät 2.0 nokat ja hyvin toimi, tosin ei mitään hirmu repäisyä ole luvassa kyseisellä muutoksella...Venttiilin jouset on ainakin Ford merkannut eri numeroilla, tosin itse olen ajanut kahden litran nokilla ja ykskasin venttiilinjousilla vaparina ja ahdettuna. Ahdettuna olisi kuitenkin turvallisnta vaihtaa jäykemmät jouset jos ei virinokkasarjaa laita.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Heinäkuu 15. 13:09:42 2009

Hartza kirjoitti:Jos jotain eroja on 2.0 ja 1.8 suuttimien välillä, ne ovat marginaalisia. Itse vaihdoin ykskasiin pelkät 2.0 nokat ja hyvin toimi, tosin ei mitään hirmu repäisyä ole luvassa kyseisellä muutoksella...Venttiilin jouset on ainakin Ford merkannut eri numeroilla, tosin itse olen ajanut kahden litran nokilla ja ykskasin venttiilinjousilla vaparina ja ahdettuna. Ahdettuna olisi kuitenkin turvallisnta vaihtaa jäykemmät jouset jos ei virinokkasarjaa laita.
Ihan ku oisin kattonu et Microcatin mukaa on samat suuttimet. Mut taisin vaa tyhmänä kattoo sen suutintukin :oops:
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ke Heinäkuu 15. 13:57:29 2009

Nyt kun tarkistin mikrokissasta niin samat näkyy olevan ainakin Mondeoissa 1.8/2.0, mutta Escortissa on taas eri numerolla kuin Mondeossa. Mutta Escortissa ykskasin 105-130hv malleissa on sama suutin. Eli ei tartte hirveästi noilla virityksillä miettiä suuttimien vaihtoa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Ke Heinäkuu 15. 14:11:36 2009

Hartza kirjoitti:Nyt kun tarkistin mikrokissasta niin samat näkyy olevan ainakin Mondeoissa 1.8/2.0, mutta Escortissa on taas eri numerolla kuin Mondeossa. Mutta Escortissa ykskasin 105-130hv malleissa on sama suutin. Eli ei tartte hirveästi noilla virityksillä miettiä suuttimien vaihtoa.
Jep, ja ilmamassamittari on täysin sama 1.8 ja 2.0. Se reijän halkasija on vaan isompi 2.0. Nokissa ja kaasuläpässä eroa, vaihdoin kaasuläpän Fiestaan ja se tuntu vaikuttavan alakierroksille "selkeästi".
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

grinduster
CRSC jäsen 2015
Viestit: 476
Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
Paikkakunta: Jämsä/Kangasala

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja grinduster » To Heinäkuu 16. 16:50:17 2009

Aivan. No mikähän idea tuplarei'illä sitten on? Haetaanko noilla turbulenssia?

pasinen
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
Paikkakunta: Paimio

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja pasinen » Su Heinäkuu 26. 13:23:12 2009

Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tietääkseni kaikissa karvalakki focuksissa on kokonaan uudentyyppinen "zetec" jossa imusarja koneen etupuolella ja pako takapuolella. Koneessa ei taida olla yhtäkään samaa osaa kuin vanhemmissa mondeo "blacktop" ja escort/mondeo "silvertop" -koneissa.

Vain RS ja st170 mallien moottorit ovat "blacktop" tyyppisiä. Korjatkaa jos olen väärässä.

puliukk0
Viestit: 3928
Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja puliukk0 » Su Heinäkuu 26. 13:48:14 2009

pasinen kirjoitti:
Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tietääkseni kaikissa karvalakki focuksissa on kokonaan uudentyyppinen "zetec" jossa imusarja koneen etupuolella ja pako takapuolella. Koneessa ei taida olla yhtäkään samaa osaa kuin vanhemmissa mondeo "blacktop" ja escort/mondeo "silvertop" -koneissa.

Vain RS ja st170 mallien moottorit ovat "blacktop" tyyppisiä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Missä vaiheessa Focuksessa muuttu Durateciks? RS ja ST170 on vanhoja zeteccei mutta duratecin nimellä, tän voisin sanoa olevan faktaa.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja tezu » Su Heinäkuu 26. 15:57:27 2009

pasinen kirjoitti:
Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tietääkseni kaikissa karvalakki focuksissa on kokonaan uudentyyppinen "zetec" jossa imusarja koneen etupuolella ja pako takapuolella. Koneessa ei taida olla yhtäkään samaa osaa kuin vanhemmissa mondeo "blacktop" ja escort/mondeo "silvertop" -koneissa.

Vain RS ja st170 mallien moottorit ovat "blacktop" tyyppisiä. Korjatkaa jos olen väärässä.
Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellut :lol: Kyl menee jonkin verran yli ja ohi. Kyllä fokkerissa on ihan normi zetecciä. Tietenkin uudemassa mk2 focuksessa nyt on vaihtunut duratecciin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Focus_(international)

Antti O mustakantinen kovilla nostimilla se on parempi vaihtoehto tietenkin, jos vaan saa kohtuu hintaan.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Heinäkuu 26. 16:27:54 2009

tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellut :lol: Kyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja tezu » Su Heinäkuu 26. 16:40:46 2009

Krisse kirjoitti:
tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellut :lol: Kyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.
Selvä muutaman tollasseen focuksen mk1 konepellin oon nostanut ylös ja harvoin olen nähnyt imusarjan ja pakosarjan siinä järjestyksessä mitä tuossa mainittiin ja puhuttiin myös duratecissä, joka nyt ei ainakaan ole jokaisessa focuksessa.

Harrastan vissiin ihan erilaitteit mitä teidän talleis on :shock: . zetecit zetecceinä ja duratecit duratecceinä.
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Su Heinäkuu 26. 19:11:05 2009

tezu kirjoitti:
Krisse kirjoitti:
tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellut :lol: Kyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.
Selvä muutaman tollasseen focuksen mk1 konepellin oon nostanut ylös ja harvoin olen nähnyt imusarjan ja pakosarjan siinä järjestyksessä mitä tuossa mainittiin ja puhuttiin myös duratecissä, joka nyt ei ainakaan ole jokaisessa focuksessa.

Harrastan vissiin ihan erilaitteit mitä teidän talleis on :shock: . zetecit zetecceinä ja duratecit duratecceinä.
Zetec E 1,8 ja 2,0 pakosarja edessä imu takana, Zetec SE 1,4 ja 1,6 imu edessä pakosarja takana.

Tuksu
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Tammikuu 6. 17:43:25 2004
Paikkakunta: Lahti

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Tuksu » Su Heinäkuu 26. 19:13:07 2009

Krisse kirjoitti:
tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellut :lol: Kyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.
Kyllä siellä mk1 focuksen konehuoneessa on ihan normi zetecci 1.8 ja 2.0 litraisena. Zetec-Se 1.4 ja 1.6 litraisena. Kakkoskoppasessa vaihtuu sitten duratecciin.

"Petrol engines available were the well-proven 1.8 L and 2.0 L Zetec-E units from the Ford Mondeo and 1.4 L and 1.6 L versions of the Zetec-SE units found in the Ford Fiesta and Ford Puma. The ST170 and RS performance models used modified versions of the 2.0 L Zetec-E. Originally, the only diesel engine available was the Endura TDDI (a development of the old Deutz-designed motor which Ford had been using since the 1980s). This was replaced in 2002 by the Duratorq TDCI."

Lähde: Wikipedia
Jäsen #794
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites

ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20

tezu
Viestit: 1075
Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja tezu » Su Heinäkuu 26. 20:27:08 2009

xr2i16v kirjoitti:Zetec E 1,8 ja 2,0 pakosarja edessä imu takana, Zetec SE 1,4 ja 1,6 imu edessä pakosarja takana.
Juu näissä pikkukoneissa onkin noin päin, mutta niihin en puuttunut syystä että niistä nyt ei varmaan olla kirjoteltu lainkaan. samoin kuin 1.7puma etc..

Kivaa katteltavaa välillä zetec+itb+ahdin=Kaunis zetec ja toinenkin kuva
#981
Porsche 911
Fiesta mk3 zetec
Focus STW
Focus STW TDI

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ti Syyskuu 21. 19:50:33 2010

Toi auto mihin liittyen tämän ketjun 4 vuotta sitten aloitin ei oo enää mulla, mut ajattelin tulla kertomaan kuulumisia kun nykyinen omistaja oli käyttänyt sitä dynossa.

Muutoksethan tiivistettynä oli 2.0 nokat, 2.0 kaasuläppä, XR3i imusarja, peltisarja, 2", ei kattia, BMC suodatin ja Megasquirtti.

102 heppaa ne oli saaneet pyörätehoa irti ilmeisesti pienen säätelyn jälkeen. Tähä eikai voija olla viel ihan tyytyväisiä, liekö toi vielä edes tehastekosen 130 heppasen tasolla :-/ Kenties säädöissä vielä hieromista kun pitäshän tän triidin alkupään kirjottelujen mukaan kai vähän lisääkin löytyä, jokuhan siellä muistaakseni kirjotteli ihan jostain 14x lukemista..
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Joulukuu 1. 17:43:30 2010

Onko tarvetta laittaa 2.0l silvertopin orkkis öljypumppuun prikkaa jousen alle paineita nostamaan? Nyt kun on pumppu purettuna, niin vois samalla laittaa jos tarvii. Tullaan kuitenkin huudatteleen yli 7000rpm.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Joulukuu 3. 13:53:51 2010

Voi olla että ei kannataa, kun noita öljypumpun rattaita on muutenkin hajoillut kovilla kierroksilla Zetecissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Joulukuu 3. 17:55:48 2010

Sitä kanssa ihmettelin, kun Dunnell englannissa myy säädettävää systeemiä siihen ja mainitsevat sen tuovan jopa 5hv lisää. Millä järjellä? :lol:

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » Su Joulukuu 5. 19:56:26 2010

Sultzi kirjoitti:Sitä kanssa ihmettelin, kun Dunnell englannissa myy säädettävää systeemiä siihen ja mainitsevat sen tuovan jopa 5hv lisää. Millä järjellä? :lol:
Sillä järjellä et sitä painetta tiputetaan.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Huhtikuu 14. 20:02:24 2011

Nopee kysymys, kannattaako laittaa kovat kannen pultit? Millaseen momenttiin? Kierrehän on perus m10 ja pituus kai 90mm vai 100mm, en muista kumpi. Aattelin vaan onko nuo orkkis venyvät niin hyvät enään virikäytössä.

xr2i16v
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
Paikkakunta: Turku

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja xr2i16v » To Huhtikuu 14. 21:03:58 2011

Sultzi kirjoitti:Nopee kysymys, kannattaako laittaa kovat kannen pultit? Millaseen momenttiin? Kierrehän on perus m10 ja pituus kai 90mm vai 100mm, en muista kumpi. Aattelin vaan onko nuo orkkis venyvät niin hyvät enään virikäytössä.

Kyllä ne orkkis pultitkin asiansa ajaa, jos ei niitä käytä niin sitten ARP:n pinnapultit.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Huhtikuu 14. 21:44:46 2011

Pinnapultit hankalat, kun kantta ei pysty sitten nostamaan pois konehuoneesta ellei ruuvaa jokaista pinnapulttia aina irti. Kun pakko ottaa pakosarjan kanssa ja se on semmonen kääntely et mahtuu tulemaan. Eli mennään nyt noilla orkkis pulteilla ainakin tällä kertaa kun semmoset uudet tuli hommattua valmiiks.

Thanks.

Nicki
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Nicki » Su Huhtikuu 15. 16:48:46 2012

Itelläni on zetekki 1,8 pöydällä tällähetkellä. tarkoituksena ois karsia kaikki "viherpiipertäjien" vermeet pois konehuoneesta.
Osaisko joku suorilta kertoa mitä kaikkea sieltä löytyy? ja voi ottaa pois?

Tuosta pakosarjasta lähti jotkut pienet metalliputket ja meni tollaiseen pieneen mustaan purkkiin... sisällä oli kai jonkinlaista aktiivihiiltä? oli niin tukossa että liekkö vuosiin enää tavara siellä kiertänyt?! Oisko tällä "purkille" nimeä? :lol:

Jos treadi jo olemassa niin voisko joku ohjata? En ainakaa ite löytäny...
Escort -92, 1,8 zetec

el_reino
Viestit: 372
Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja el_reino » Ti Huhtikuu 17. 9:03:19 2012

Ainakin kannattaa ottaa huohottimen letku pois imusarjansuutinlaipasta ja vetää jonnekin muualle. Suuttimet , kanavat ja venttiiilit ihan karmeessa kiisselissä ollut jokaisessa tollaseessa jota purkanut.

Nicki
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Nicki » Ti Huhtikuu 17. 17:53:22 2012

Hyvä kiitoksia, tällaisia juuri tarkoitin. =) lisää näitä.
Escort -92, 1,8 zetec

Nicki
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Nicki » Ma Huhtikuu 23. 19:55:53 2012

Kerrotaanpas vähän, miten remontti meni.

Purin pois pakosarjalta lähtevät putket ja sen jälkeisen pömpelin. Ilmeisesti jokin pakokaasun kierrätys systeemi. Tästä vimpaimesta lähti myös letku imusarjalle, joka myös poistettiin.

Sitten vielä yksi suodatin, ilmeisestikin aktiivihiili suodatin johon tuli letku imusarjalta. tämän myös purin.

Tuli vaihdettua myös vesipumppu, jakopään kamat, kiilahihna romuineen ja kytkin kaikkineen.

Tämän jälkeen auto käyntiin ja kävi paremmin kuin koskaan. ajoitukset todennäköisesti ainakin parani koska vanha jakoremmi oli päässyt hieman löystymään. katsotaan meneekö parin viikonpäästä päästöistä läpi. jos menee niin nämä "suodattimet" saa jäädä hyllylle.

Jos leima tulee niin voisi kai katsoa "virityksen" onnistuneeksi" :lol:
Escort -92, 1,8 zetec

Nicki
Viestit: 32
Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)

Viesti Kirjoittaja Nicki » La Toukokuu 12. 12:36:09 2012

Vaihdoin omaankin escorttiin nyt mondeon ilmamassa mittarin ja kaasuläpän. imusarja ja nokat odottelee vielä hallissa.

Mutta kertokaas oletteko laittaneet 2.0 kaasuläpälle mondeon ( 2.0 ) vai escortin ( 1.8 ) kaasuasento tunnistimen?

Autodatalta kurkistelin ja mondeon asentoanturi antaa hieman isompia arvoja kun kaasuläppä on suljettu. olisiko ollut noin 0.5V suurempi jännite.

Onko tällä nyt sitten vaikutusta tyhjäkäynnin laatuun/päästöihin, vai säätääkö ilmamassamittari "masterina" paikallaan ollessa? Se kuitenkin autodatan tietojan mukaan on arvoiltaan vastaava kuin escortin.

Kiitoksia jos joku ehtii vastata.
Escort -92, 1,8 zetec

Vastaa Viestiin