1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Kiitoksia vastauksista. Ja rekisteriotteeseen varmaankin merkataan maksimi ahtopaine mikä on dynomittauksessa käytetty.
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Taitaa olla ne jutut ettei mahdu brittifoorumeilta, ne ohjaa autoa oikealta mut jarrupääsylinteri on vasemmalla ja siel menee tanko poikittain minkä takia ei muovisarja mahdufiesta boy kirjoitti:Kyllä kaverin escossa on zetecci ja hyvin mahtunut toi muovinen imusarja.Antti O kirjoitti:No joo.. tuo vaan taitaa olla sitten mahdottomasta seuraava hankkia, aika harvassa voi purkaamoilla olla.tezu kirjoitti:Näyttää vakiolta. Koita hommat sit se 1.8l 115/130hp malli se taitaa ol vähä virtaavampi jos tollasta laitat.
http://www.76s.net/zetec-kansi/index.html tossa juttua niistä et ei ihan samallaisia kaikki ole.
Muutakin jänskää tossa kirjotukses kyllä. Väitetään ettei 2.0l muovi-imusarja mahdu mk3 fiestaan. No kyllä se mahtuu.
Tollanen alumiini termarikotelo olis kans hankintalistalla kunhan löytyis jostain.
Onkos tuo 1.8 alumiini-imusarja nyt juuri se mihin ei käy normaalit suuttimet vaikkapa nuo escort cvh efin vakiokokoiset?
Tuo muovinen imusarja ei vissiin mahdu mk4 eskorttiin ja mitenhä lie kesto ahdetussa?
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tarviiko öljypohja olla escortin zetec moottorista?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuossa projektimoottoria etsittäessä?
Kuin paljon eri kohtaan pakosarja tulee downpipen asentoa ajatellen vrt cvh:ta käytettäessä?
Tarviiko öljypohja olla escortin zetec moottorista?
Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuossa projektimoottoria etsittäessä?
Kuin paljon eri kohtaan pakosarja tulee downpipen asentoa ajatellen vrt cvh:ta käytettäessä?
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Ei välttämättä. Molempiin saa viriosia, esim. kuuluisa Eagle+JE pistons -paketti käy yhdessä asennettuna molempiin, hopea- ja mustakantiseen. Mustakantinen on tosin kovilla nostajilla ja Ameriikasta saa nokkia ehkä aavistuksen huokeammalla... riippuu tietenkin mitä lähdetään hakemaan, 2.0 nokilla +jäykemmillä venajousilla päästään sinne 300+ brittitehoihin. Hopeakantiset alkavat olla aika edullisia näinä päivinä, ja lohkon joutuu kumminkin porauttamaan 0.2 ylikokoon jos käyttää yo. mäntiä.Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Tarviiko öljypohja olla escortin zetec moottorista?
Öljypohja riippuu mitä kautta meinaa putken vetää, orkkisreitillä 2.0 pohjan syvä pää on putken tiellä. Ja jos öljypohjan vaihtaa, niin tarvitaan imuputki myös.
Riippuu mitä pakosarjaa käyttää, Zeteciin ei taida muuta orkkissarjaa olla kuin RS Focuksen. Itsellä on RS Turbo Escortin orkkisvalusarja toistaiseksi, se vaatii 16V kanteen uudet kierteet. Kanavat osuu oikeisiin kohtiin. Vai ollaanko tässä rakentamassa 8V kannella ZVH pataa? Ainakin 16V+ RST Escortin pakosarja menee Escortin omalla Downpipellä nätisti oljyporjan ohi. ZVH motissa ei ole oongelmaa tietääkseni myöskään.Antti O kirjoitti: Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon tuossa projektimoottoria etsittäessä?
Kuin paljon eri kohtaan pakosarja tulee downpipen asentoa ajatellen vrt cvh:ta käytettäessä?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Suunnitelmissa oli rakentaa 2.0i-16v zetec täydellisenä alkuperäisillä männillä ja siivua pois, kohtalaisen korkealla puristussuhteella (9) ja ahtopaine luokkaa 1 bar. Tommonen "budjetti" turbozetec. Imusarjaksi joko se muovinen tai sitten se alumiininen ja pakosarjaksi rsturbon valusarja.
Toki jos clubissa jollain on jo kokemusta tuosta sorvatuilla vakiomännillä ajamisesta ja seon jo suunnitteluasteella tuhoontuomittu viritelmä niin sanokaa toki.
Toki jos clubissa jollain on jo kokemusta tuosta sorvatuilla vakiomännillä ajamisesta ja seon jo suunnitteluasteella tuhoontuomittu viritelmä niin sanokaa toki.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Sorvatut orkkismännät kesti 0.5 bar n. 4000km ja 1.0 bar noin 600km. 3. mäntä halki renkaiden välistä. Maltillisilla ahdoilla/ajolla voikin kestää, mutta kuka haluaa ajaa maltillisilla ahdoilla?Antti O kirjoitti:Suunnitelmissa oli rakentaa 2.0i-16v zetec täydellisenä alkuperäisillä männillä ja siivua pois, kohtalaisen korkealla puristussuhteella (9) ja ahtopaine luokkaa 1 bar. Tommonen "budjetti" turbozetec. Imusarjaksi joko se muovinen tai sitten se alumiininen ja pakosarjaksi rsturbon valusarja.
Toki jos clubissa jollain on jo kokemusta tuosta sorvatuilla vakiomännillä ajamisesta ja seon jo suunnitteluasteella tuhoontuomittu viritelmä niin sanokaa toki.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Joo eli voipi sitten sen unohtaa. En tiedä auttaisiko sitten sellanen brittien "decomp" plate
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Miksei vaan suoraan ne jenkkilän je+eagle, kun eivät ole tyyriit.
Tarvis sitten enään miettiä sitäkään sen enempiä.

-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Taitaa mennä yli budjetin? Eikös ne liene min. 500e posteineen ja tulleineen.Sultzi kirjoitti:Miksei vaan suoraan ne jenkkilän je+eagle, kun eivät ole tyyriit.Tarvis sitten enään miettiä sitäkään sen enempiä.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 3164
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 28. 22:24:48 2006
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Ostat englannista koko RS focuksen koneen.
Ei tarvii heti päivitellä sisuskaluja. Kestää sen ~350hv vakiona
Eivätkä kumminkaan ihan mahdottoman kalliita siellä.
(tai sit popilta)
Ei tarvii heti päivitellä sisuskaluja. Kestää sen ~350hv vakiona
Eivätkä kumminkaan ihan mahdottoman kalliita siellä.
(tai sit popilta)
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Vakiomännät kestää ZVH käytössä sorvattuna sen maltilliset 0,5 bar. Joskus tuli hankittua hyllyyn 0,5 mm sorvatut männät omaa ZVH projektia silmällä pitäen. Zetecin veivit ovat yllättävän kestävät. Tällöin liikutaan kuitenkin jo ihan kohtuullisissa tehoissa verrattuna 1.6 CVH turbo moottoriin.
Mutta jos mennään isojen poikien ahtopaineisiin, niin sisälle tarvitaan omat turbo-männät eikä H-veivitkään ole huono vaihtoehto.
http://www.quantums.info/zvh.htm
Ja kohta ”Pistons.”. Olen henk.koht. aika epäileväinen, että sorvatuilla vakiomännillä mentäisiin luotettavasti 1.0 bar.
Mutta jos mennään isojen poikien ahtopaineisiin, niin sisälle tarvitaan omat turbo-männät eikä H-veivitkään ole huono vaihtoehto.
http://www.quantums.info/zvh.htm
Ja kohta ”Pistons.”. Olen henk.koht. aika epäileväinen, että sorvatuilla vakiomännillä mentäisiin luotettavasti 1.0 bar.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
penkityspaperiin auton tietojen lisäksi ahtimen tiedot, coolerin koko ja ahtopaine, silloin hipoo täydellisyyttä. älkääkä nyt jeesustelko "ei multa tollasia vaadittu", virheitä sattuu nääsAntti O kirjoitti:Kiitoksia vastauksista. Ja rekisteriotteeseen varmaankin merkataan maksimi ahtopaine mikä on dynomittauksessa käytetty.

otteeseen sit kirjataan nuo em. tiedot kans.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
"Ei mulla tollasia...." Onko kukaan kysynyt Akesta miksei siihen otteeseen kirjoiteta enää yhtään mitään, vaan tiedot näkyy ainoastaan jostain atj:n syövereistä..?samiharju kirjoitti:otteeseen sit kirjataan nuo em. tiedot kans.
Edit - oho menipä offtopikiksi, luulin että kirjoittelin "kysy katsastajalta" -topikkiin...

Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 476
- Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
- Paikkakunta: Jämsä/Kangasala
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Itse itselleni vastaten: ei mene. Ehkä olis menny, jos ottaisi eristeen pois ja muotoilisi lekalla. Mutta toinen kysymys: mitä eroa on 105 heppasen ja noilla 2.0 Mondeon suuttimilla? Ulkonäossä eroa jonkun verran, mutta suutintukki ilmeisesti identtinen 105 heppasen kanssa. 1.8:n suutin on yhdellä "reiällä" ja 2.0 kahdella. Jos ja kun laitan nuo 2.0 nokat, onko syytä käyttää 2.0 suuttimia?grinduster kirjoitti:Tää on menny jo turboiluksi, mutta kysympä kuitenkin: meneekö mondeon (1.8/2.0) imusarja tommoseen mk5.5 Escorttiin? On jonkun verran väljemmän näkönen, että jos siitä oli jotain iloa. Heittää kyllä lenkin alaspäin kun taas tuo 105 heppasen oma tulee vaakatasossa. Epäilen ettei mene, mutta...
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
kato onko suuttimessa mitään numerosarjaa näkyvillä, pistä se googleen niin voi löytyä tiedot.
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Jos jotain eroja on 2.0 ja 1.8 suuttimien välillä, ne ovat marginaalisia. Itse vaihdoin ykskasiin pelkät 2.0 nokat ja hyvin toimi, tosin ei mitään hirmu repäisyä ole luvassa kyseisellä muutoksella...Venttiilin jouset on ainakin Ford merkannut eri numeroilla, tosin itse olen ajanut kahden litran nokilla ja ykskasin venttiilinjousilla vaparina ja ahdettuna. Ahdettuna olisi kuitenkin turvallisnta vaihtaa jäykemmät jouset jos ei virinokkasarjaa laita.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Ihan ku oisin kattonu et Microcatin mukaa on samat suuttimet. Mut taisin vaa tyhmänä kattoo sen suutintukinHartza kirjoitti:Jos jotain eroja on 2.0 ja 1.8 suuttimien välillä, ne ovat marginaalisia. Itse vaihdoin ykskasiin pelkät 2.0 nokat ja hyvin toimi, tosin ei mitään hirmu repäisyä ole luvassa kyseisellä muutoksella...Venttiilin jouset on ainakin Ford merkannut eri numeroilla, tosin itse olen ajanut kahden litran nokilla ja ykskasin venttiilinjousilla vaparina ja ahdettuna. Ahdettuna olisi kuitenkin turvallisnta vaihtaa jäykemmät jouset jos ei virinokkasarjaa laita.

-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Nyt kun tarkistin mikrokissasta niin samat näkyy olevan ainakin Mondeoissa 1.8/2.0, mutta Escortissa on taas eri numerolla kuin Mondeossa. Mutta Escortissa ykskasin 105-130hv malleissa on sama suutin. Eli ei tartte hirveästi noilla virityksillä miettiä suuttimien vaihtoa.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Jep, ja ilmamassamittari on täysin sama 1.8 ja 2.0. Se reijän halkasija on vaan isompi 2.0. Nokissa ja kaasuläpässä eroa, vaihdoin kaasuläpän Fiestaan ja se tuntu vaikuttavan alakierroksille "selkeästi".Hartza kirjoitti:Nyt kun tarkistin mikrokissasta niin samat näkyy olevan ainakin Mondeoissa 1.8/2.0, mutta Escortissa on taas eri numerolla kuin Mondeossa. Mutta Escortissa ykskasin 105-130hv malleissa on sama suutin. Eli ei tartte hirveästi noilla virityksillä miettiä suuttimien vaihtoa.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 476
- Liittynyt: To Syyskuu 2. 12:17:08 2004
- Paikkakunta: Jämsä/Kangasala
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Aivan. No mikähän idea tuplarei'illä sitten on? Haetaanko noilla turbulenssia?
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 8. 15:41:51 2006
- Paikkakunta: Paimio
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Tietääkseni kaikissa karvalakki focuksissa on kokonaan uudentyyppinen "zetec" jossa imusarja koneen etupuolella ja pako takapuolella. Koneessa ei taida olla yhtäkään samaa osaa kuin vanhemmissa mondeo "blacktop" ja escort/mondeo "silvertop" -koneissa.Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Vain RS ja st170 mallien moottorit ovat "blacktop" tyyppisiä. Korjatkaa jos olen väärässä.
-
- Viestit: 3928
- Liittynyt: Ti Toukokuu 16. 22:01:59 2006
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Missä vaiheessa Focuksessa muuttu Durateciks? RS ja ST170 on vanhoja zeteccei mutta duratecin nimellä, tän voisin sanoa olevan faktaa.pasinen kirjoitti:Tietääkseni kaikissa karvalakki focuksissa on kokonaan uudentyyppinen "zetec" jossa imusarja koneen etupuolella ja pako takapuolella. Koneessa ei taida olla yhtäkään samaa osaa kuin vanhemmissa mondeo "blacktop" ja escort/mondeo "silvertop" -koneissa.Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Vain RS ja st170 mallien moottorit ovat "blacktop" tyyppisiä. Korjatkaa jos olen väärässä.
-Talvilintta e30
-S13 200sx SR20DET
-S13 200sx SR20DET
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellutpasinen kirjoitti:Tietääkseni kaikissa karvalakki focuksissa on kokonaan uudentyyppinen "zetec" jossa imusarja koneen etupuolella ja pako takapuolella. Koneessa ei taida olla yhtäkään samaa osaa kuin vanhemmissa mondeo "blacktop" ja escort/mondeo "silvertop" -koneissa.Antti O kirjoitti:Pitäisikö tuo moottoriaihio ottaa focuksesta? ns. "blacktop" 2.0?
Vain RS ja st170 mallien moottorit ovat "blacktop" tyyppisiä. Korjatkaa jos olen väärässä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Focus_(international)
Antti O mustakantinen kovilla nostimilla se on parempi vaihtoehto tietenkin, jos vaan saa kohtuu hintaan.
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellutKyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Selvä muutaman tollasseen focuksen mk1 konepellin oon nostanut ylös ja harvoin olen nähnyt imusarjan ja pakosarjan siinä järjestyksessä mitä tuossa mainittiin ja puhuttiin myös duratecissä, joka nyt ei ainakaan ole jokaisessa focuksessa.Krisse kirjoitti:Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellutKyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Harrastan vissiin ihan erilaitteit mitä teidän talleis on

-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Zetec E 1,8 ja 2,0 pakosarja edessä imu takana, Zetec SE 1,4 ja 1,6 imu edessä pakosarja takana.tezu kirjoitti:Selvä muutaman tollasseen focuksen mk1 konepellin oon nostanut ylös ja harvoin olen nähnyt imusarjan ja pakosarjan siinä järjestyksessä mitä tuossa mainittiin ja puhuttiin myös duratecissä, joka nyt ei ainakaan ole jokaisessa focuksessa.Krisse kirjoitti:Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellutKyl menee jonkin verran yli ja ohi.
Harrastan vissiin ihan erilaitteit mitä teidän talleis on. zetecit zetecceinä ja duratecit duratecceinä.
-
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Tammikuu 6. 17:43:25 2004
- Paikkakunta: Lahti
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Kyllä siellä mk1 focuksen konehuoneessa on ihan normi zetecci 1.8 ja 2.0 litraisena. Zetec-Se 1.4 ja 1.6 litraisena. Kakkoskoppasessa vaihtuu sitten duratecciin.Krisse kirjoitti:Eiköhän se tarkota Zetecillä sitä 16v konetta joka tuli Escort/Mondeo(/ym) 90 luvun alussa, Focuksen koneella ei oo mun mielestäkää paljoakaa tekemistä sen pannun kanssa.tezu kirjoitti:Mitähän tekstiä toi pasinen on kirjotellutKyl menee jonkin verran yli ja ohi.
"Petrol engines available were the well-proven 1.8 L and 2.0 L Zetec-E units from the Ford Mondeo and 1.4 L and 1.6 L versions of the Zetec-SE units found in the Ford Fiesta and Ford Puma. The ST170 and RS performance models used modified versions of the 2.0 L Zetec-E. Originally, the only diesel engine available was the Endura TDDI (a development of the old Deutz-designed motor which Ford had been using since the 1980s). This was replaced in 2002 by the Duratorq TDCI."
Lähde: Wikipedia
Jäsen #794
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites
ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20
-Mondeo Wagon ST-line hybrid -20
-FWD heroes MK1 Focus N/A by JTK Composites
ex-Escort MK5b 1.8 -93 "Sport Saloon", ex- Focus ST -07, ex-Fiesta ST -14, ex-Focus ST TDCI -15,
ex-Mondeo MK3 2.0 -01, ex-Focus ST170 -02 x 2, ex-Focus Ti-VCT Sport Wagon -05, ex-Mondeo ST220 -03, ex-Focus RS -09, ex-Focus ST TDCI Wagon -16, ex-Focus 1.5 HB 182hp ST-line -20
-
- Viestit: 1075
- Liittynyt: Su Heinäkuu 18. 22:22:26 2004
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Juu näissä pikkukoneissa onkin noin päin, mutta niihin en puuttunut syystä että niistä nyt ei varmaan olla kirjoteltu lainkaan. samoin kuin 1.7puma etc..xr2i16v kirjoitti:Zetec E 1,8 ja 2,0 pakosarja edessä imu takana, Zetec SE 1,4 ja 1,6 imu edessä pakosarja takana.
Kivaa katteltavaa välillä zetec+itb+ahdin=Kaunis zetec ja toinenkin kuva
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Toi auto mihin liittyen tämän ketjun 4 vuotta sitten aloitin ei oo enää mulla, mut ajattelin tulla kertomaan kuulumisia kun nykyinen omistaja oli käyttänyt sitä dynossa.
Muutoksethan tiivistettynä oli 2.0 nokat, 2.0 kaasuläppä, XR3i imusarja, peltisarja, 2", ei kattia, BMC suodatin ja Megasquirtti.
102 heppaa ne oli saaneet pyörätehoa irti ilmeisesti pienen säätelyn jälkeen. Tähä eikai voija olla viel ihan tyytyväisiä, liekö toi vielä edes tehastekosen 130 heppasen tasolla :-/ Kenties säädöissä vielä hieromista kun pitäshän tän triidin alkupään kirjottelujen mukaan kai vähän lisääkin löytyä, jokuhan siellä muistaakseni kirjotteli ihan jostain 14x lukemista..
Muutoksethan tiivistettynä oli 2.0 nokat, 2.0 kaasuläppä, XR3i imusarja, peltisarja, 2", ei kattia, BMC suodatin ja Megasquirtti.
102 heppaa ne oli saaneet pyörätehoa irti ilmeisesti pienen säätelyn jälkeen. Tähä eikai voija olla viel ihan tyytyväisiä, liekö toi vielä edes tehastekosen 130 heppasen tasolla :-/ Kenties säädöissä vielä hieromista kun pitäshän tän triidin alkupään kirjottelujen mukaan kai vähän lisääkin löytyä, jokuhan siellä muistaakseni kirjotteli ihan jostain 14x lukemista..
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Onko tarvetta laittaa 2.0l silvertopin orkkis öljypumppuun prikkaa jousen alle paineita nostamaan? Nyt kun on pumppu purettuna, niin vois samalla laittaa jos tarvii. Tullaan kuitenkin huudatteleen yli 7000rpm.
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Voi olla että ei kannataa, kun noita öljypumpun rattaita on muutenkin hajoillut kovilla kierroksilla Zetecissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Sitä kanssa ihmettelin, kun Dunnell englannissa myy säädettävää systeemiä siihen ja mainitsevat sen tuovan jopa 5hv lisää. Millä järjellä? 

-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Sillä järjellä et sitä painetta tiputetaan.Sultzi kirjoitti:Sitä kanssa ihmettelin, kun Dunnell englannissa myy säädettävää systeemiä siihen ja mainitsevat sen tuovan jopa 5hv lisää. Millä järjellä?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Nopee kysymys, kannattaako laittaa kovat kannen pultit? Millaseen momenttiin? Kierrehän on perus m10 ja pituus kai 90mm vai 100mm, en muista kumpi. Aattelin vaan onko nuo orkkis venyvät niin hyvät enään virikäytössä.
-
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Syyskuu 25. 22:12:55 2006
- Paikkakunta: Turku
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Sultzi kirjoitti:Nopee kysymys, kannattaako laittaa kovat kannen pultit? Millaseen momenttiin? Kierrehän on perus m10 ja pituus kai 90mm vai 100mm, en muista kumpi. Aattelin vaan onko nuo orkkis venyvät niin hyvät enään virikäytössä.
Kyllä ne orkkis pultitkin asiansa ajaa, jos ei niitä käytä niin sitten ARP:n pinnapultit.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Pinnapultit hankalat, kun kantta ei pysty sitten nostamaan pois konehuoneesta ellei ruuvaa jokaista pinnapulttia aina irti. Kun pakko ottaa pakosarjan kanssa ja se on semmonen kääntely et mahtuu tulemaan. Eli mennään nyt noilla orkkis pulteilla ainakin tällä kertaa kun semmoset uudet tuli hommattua valmiiks.
Thanks.
Thanks.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Itelläni on zetekki 1,8 pöydällä tällähetkellä. tarkoituksena ois karsia kaikki "viherpiipertäjien" vermeet pois konehuoneesta.
Osaisko joku suorilta kertoa mitä kaikkea sieltä löytyy? ja voi ottaa pois?
Tuosta pakosarjasta lähti jotkut pienet metalliputket ja meni tollaiseen pieneen mustaan purkkiin... sisällä oli kai jonkinlaista aktiivihiiltä? oli niin tukossa että liekkö vuosiin enää tavara siellä kiertänyt?! Oisko tällä "purkille" nimeä?
Jos treadi jo olemassa niin voisko joku ohjata? En ainakaa ite löytäny...
Osaisko joku suorilta kertoa mitä kaikkea sieltä löytyy? ja voi ottaa pois?
Tuosta pakosarjasta lähti jotkut pienet metalliputket ja meni tollaiseen pieneen mustaan purkkiin... sisällä oli kai jonkinlaista aktiivihiiltä? oli niin tukossa että liekkö vuosiin enää tavara siellä kiertänyt?! Oisko tällä "purkille" nimeä?

Jos treadi jo olemassa niin voisko joku ohjata? En ainakaa ite löytäny...
Escort -92, 1,8 zetec
-
- Viestit: 372
- Liittynyt: Pe Helmikuu 1. 19:31:46 2008
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Ainakin kannattaa ottaa huohottimen letku pois imusarjansuutinlaipasta ja vetää jonnekin muualle. Suuttimet , kanavat ja venttiiilit ihan karmeessa kiisselissä ollut jokaisessa tollaseessa jota purkanut.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Hyvä kiitoksia, tällaisia juuri tarkoitin. =) lisää näitä.
Escort -92, 1,8 zetec
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Kerrotaanpas vähän, miten remontti meni.
Purin pois pakosarjalta lähtevät putket ja sen jälkeisen pömpelin. Ilmeisesti jokin pakokaasun kierrätys systeemi. Tästä vimpaimesta lähti myös letku imusarjalle, joka myös poistettiin.
Sitten vielä yksi suodatin, ilmeisestikin aktiivihiili suodatin johon tuli letku imusarjalta. tämän myös purin.
Tuli vaihdettua myös vesipumppu, jakopään kamat, kiilahihna romuineen ja kytkin kaikkineen.
Tämän jälkeen auto käyntiin ja kävi paremmin kuin koskaan. ajoitukset todennäköisesti ainakin parani koska vanha jakoremmi oli päässyt hieman löystymään. katsotaan meneekö parin viikonpäästä päästöistä läpi. jos menee niin nämä "suodattimet" saa jäädä hyllylle.
Jos leima tulee niin voisi kai katsoa "virityksen" onnistuneeksi"
Purin pois pakosarjalta lähtevät putket ja sen jälkeisen pömpelin. Ilmeisesti jokin pakokaasun kierrätys systeemi. Tästä vimpaimesta lähti myös letku imusarjalle, joka myös poistettiin.
Sitten vielä yksi suodatin, ilmeisestikin aktiivihiili suodatin johon tuli letku imusarjalta. tämän myös purin.
Tuli vaihdettua myös vesipumppu, jakopään kamat, kiilahihna romuineen ja kytkin kaikkineen.
Tämän jälkeen auto käyntiin ja kävi paremmin kuin koskaan. ajoitukset todennäköisesti ainakin parani koska vanha jakoremmi oli päässyt hieman löystymään. katsotaan meneekö parin viikonpäästä päästöistä läpi. jos menee niin nämä "suodattimet" saa jäädä hyllylle.
Jos leima tulee niin voisi kai katsoa "virityksen" onnistuneeksi"

Escort -92, 1,8 zetec
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 26. 17:33:40 2007
- Paikkakunta: Oulu
Re: 1.8 Zetec, virityskuviot? (Rupee menee 2.0 Turbojutuksi..)
Vaihdoin omaankin escorttiin nyt mondeon ilmamassa mittarin ja kaasuläpän. imusarja ja nokat odottelee vielä hallissa.
Mutta kertokaas oletteko laittaneet 2.0 kaasuläpälle mondeon ( 2.0 ) vai escortin ( 1.8 ) kaasuasento tunnistimen?
Autodatalta kurkistelin ja mondeon asentoanturi antaa hieman isompia arvoja kun kaasuläppä on suljettu. olisiko ollut noin 0.5V suurempi jännite.
Onko tällä nyt sitten vaikutusta tyhjäkäynnin laatuun/päästöihin, vai säätääkö ilmamassamittari "masterina" paikallaan ollessa? Se kuitenkin autodatan tietojan mukaan on arvoiltaan vastaava kuin escortin.
Kiitoksia jos joku ehtii vastata.
Mutta kertokaas oletteko laittaneet 2.0 kaasuläpälle mondeon ( 2.0 ) vai escortin ( 1.8 ) kaasuasento tunnistimen?
Autodatalta kurkistelin ja mondeon asentoanturi antaa hieman isompia arvoja kun kaasuläppä on suljettu. olisiko ollut noin 0.5V suurempi jännite.
Onko tällä nyt sitten vaikutusta tyhjäkäynnin laatuun/päästöihin, vai säätääkö ilmamassamittari "masterina" paikallaan ollessa? Se kuitenkin autodatan tietojan mukaan on arvoiltaan vastaava kuin escortin.
Kiitoksia jos joku ehtii vastata.
Escort -92, 1,8 zetec