vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 28. 17:23:47 2011
vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Meneekö tuon 4 vaihteisen laatikon kanssa yksiin tuo 2.0 ohc? Sopiiko siis yhteen heittämällä?
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Sopii, jos on pikku laatikko niin tarviit heittää siihen 2.0 ohariin sen 1.6 oharin vauhtipyörän ja kytkimen.
-
- Viestit: 14
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 28. 17:23:47 2011
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Meinaatteko siis, että öljypohjakin sopisi olemaan sellaisenaan? Kuulostaisi hyvältä! Kai nyt sentään ainakin moottorin kannakkeet on eri kohdilla (siis, että Sierran kannakkeet erilaiset, kuin Taunuksen) 

-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Siirrät vaan vanhasta koneesta uuteen ne korvat, muistaakseni oli erilaiset.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Tuon ikäisessä Taunuksessa on alunperin 1,6 mallissa pikkukytkin ja vastaava vauhtipyörä. 1,6 kytkin antautuu 2,0 -koneen kanssa heti tai pian. Kokeiltu on.
Ongelma on kytkinakselin spoori; 2,0 isompi. Ratkaisuna yleensä käytetty seuraavaa:
- 2,0 oma vauhtipyörä
- paineasetelma 2,0 oma
- levy n. -73-75 paikkeilta Capri/Cortina 1600 GT -mallista, nimenomaan OHC GT, 88 hv. Siinä siis iso, sama levynhalkaisija kuin 2,0 mutta pieni spoori 1,6 laatikkoon, 215 mm / 20 spooria. Voi olla hankaluuksia löytää, mutta ebay:sta tärppää. Tai sitten ei...
Varmista kytkinakselin spooriluku; 1,6 = 20 hammasta, 2,0 = 23 hammasta.
Öljypohja kannattaa varmistaa. Taunuksen syvennys on lyhyt, Granadan pitkä. Sierran yleensä lyhyt mutta varmista silti.
Kuten mainittu, moottorikorvakkeet käy 1,6 -mallista
Ongelma on kytkinakselin spoori; 2,0 isompi. Ratkaisuna yleensä käytetty seuraavaa:
- 2,0 oma vauhtipyörä
- paineasetelma 2,0 oma
- levy n. -73-75 paikkeilta Capri/Cortina 1600 GT -mallista, nimenomaan OHC GT, 88 hv. Siinä siis iso, sama levynhalkaisija kuin 2,0 mutta pieni spoori 1,6 laatikkoon, 215 mm / 20 spooria. Voi olla hankaluuksia löytää, mutta ebay:sta tärppää. Tai sitten ei...
Varmista kytkinakselin spooriluku; 1,6 = 20 hammasta, 2,0 = 23 hammasta.
Öljypohja kannattaa varmistaa. Taunuksen syvennys on lyhyt, Granadan pitkä. Sierran yleensä lyhyt mutta varmista silti.
Kuten mainittu, moottorikorvakkeet käy 1,6 -mallista
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1179
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Sopikos noiden naittamiseen myös joku alfan kytkinlevy, kellää varmempaa tietoa?
Kaverin välikoppaan laitettiin 2.0 pikkulaatikkoon jonku muun merkin levyllä vuosituhannen vaihteessa mutta kumpikaa ei muista millä, paras arvaus on että joku alffa... Tarvikemyyjä sen silloin katteli kirjoista halkaisijan ja spoori määrän perusteella.
Kaverin välikoppaan laitettiin 2.0 pikkulaatikkoon jonku muun merkin levyllä vuosituhannen vaihteessa mutta kumpikaa ei muista millä, paras arvaus on että joku alffa... Tarvikemyyjä sen silloin katteli kirjoista halkaisijan ja spoori määrän perusteella.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Tai sit vaihtaa sen laatikon samalla niin ei tarvi kytkintä askarrella.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc
Jos laittaa taunukseen 5v laatikon, niin itte jouduin ainakin moukaroimaan kepin reikää, että se laippakiinnitteisen kepin laippa sopi siihen. Kannatinpalkkiakin piti vähän muokata, muistaakseni käänsin sen takaperin, jolloin kaks pultin reikää sopi suoraan kohdalleen ja tein uudet kiinnityspultin reiät toisille kahdelle pultille. 4V ison laatikon kanssa lienee ainoastaan tuo kepin reiän ahtaus, ellei sitten tiputa lootaa 2cm alaspäin. (huom, kartaanin linjaus) Ja pikkulaatikon kartaani ei sovi isoon laatikkoon, siinä on eri poori. Ison laatikon pooriosa ei sovi pikkulaatikon kartaaniin suoraan (kumi ja keskitystappi eri).
Jäsen #606