vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ReissuReki
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maaliskuu 28. 17:23:47 2011

vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja ReissuReki » Ke Joulukuu 19. 19:54:43 2012

Meneekö tuon 4 vaihteisen laatikon kanssa yksiin tuo 2.0 ohc? Sopiiko siis yhteen heittämällä?

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja henu » Ke Joulukuu 19. 20:02:40 2012

Sopii, jos on pikku laatikko niin tarviit heittää siihen 2.0 ohariin sen 1.6 oharin vauhtipyörän ja kytkimen.

ReissuReki
Viestit: 14
Liittynyt: Ma Maaliskuu 28. 17:23:47 2011

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja ReissuReki » To Joulukuu 20. 20:21:36 2012

Meinaatteko siis, että öljypohjakin sopisi olemaan sellaisenaan? Kuulostaisi hyvältä! Kai nyt sentään ainakin moottorin kannakkeet on eri kohdilla (siis, että Sierran kannakkeet erilaiset, kuin Taunuksen) :?

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » To Joulukuu 20. 20:32:58 2012

Siirrät vaan vanhasta koneesta uuteen ne korvat, muistaakseni oli erilaiset.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 21. 13:20:46 2012

Tuon ikäisessä Taunuksessa on alunperin 1,6 mallissa pikkukytkin ja vastaava vauhtipyörä. 1,6 kytkin antautuu 2,0 -koneen kanssa heti tai pian. Kokeiltu on.
Ongelma on kytkinakselin spoori; 2,0 isompi. Ratkaisuna yleensä käytetty seuraavaa:
- 2,0 oma vauhtipyörä
- paineasetelma 2,0 oma
- levy n. -73-75 paikkeilta Capri/Cortina 1600 GT -mallista, nimenomaan OHC GT, 88 hv. Siinä siis iso, sama levynhalkaisija kuin 2,0 mutta pieni spoori 1,6 laatikkoon, 215 mm / 20 spooria. Voi olla hankaluuksia löytää, mutta ebay:sta tärppää. Tai sitten ei...

Varmista kytkinakselin spooriluku; 1,6 = 20 hammasta, 2,0 = 23 hammasta.

Öljypohja kannattaa varmistaa. Taunuksen syvennys on lyhyt, Granadan pitkä. Sierran yleensä lyhyt mutta varmista silti.

Kuten mainittu, moottorikorvakkeet käy 1,6 -mallista
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Pe Joulukuu 21. 21:22:37 2012

Sopikos noiden naittamiseen myös joku alfan kytkinlevy, kellää varmempaa tietoa?
Kaverin välikoppaan laitettiin 2.0 pikkulaatikkoon jonku muun merkin levyllä vuosituhannen vaihteessa mutta kumpikaa ei muista millä, paras arvaus on että joku alffa... Tarvikemyyjä sen silloin katteli kirjoista halkaisijan ja spoori määrän perusteella.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » La Joulukuu 22. 1:32:28 2012

Tai sit vaihtaa sen laatikon samalla niin ei tarvi kytkintä askarrella.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: vm.1981 Taunus 1.6 ohc -> uudeksi moottoriksi 2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja olafu » La Joulukuu 22. 16:13:43 2012

Jos laittaa taunukseen 5v laatikon, niin itte jouduin ainakin moukaroimaan kepin reikää, että se laippakiinnitteisen kepin laippa sopi siihen. Kannatinpalkkiakin piti vähän muokata, muistaakseni käänsin sen takaperin, jolloin kaks pultin reikää sopi suoraan kohdalleen ja tein uudet kiinnityspultin reiät toisille kahdelle pultille. 4V ison laatikon kanssa lienee ainoastaan tuo kepin reiän ahtaus, ellei sitten tiputa lootaa 2cm alaspäin. (huom, kartaanin linjaus) Ja pikkulaatikon kartaani ei sovi isoon laatikkoon, siinä on eri poori. Ison laatikon pooriosa ei sovi pikkulaatikon kartaaniin suoraan (kumi ja keskitystappi eri).
Jäsen #606

Vastaa Viestiin