4x4 Sierran etunapamutterin kierteen kätisyys
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
4x4 Sierran etunapamutterin kierteen kätisyys
Onhan niin et vasemmanpuoleissa napamutterissa on normaalikätinenkierre?
Oikeallapuolella ainakin oli (oikeakätinen) ja sen sain jopa kohtuullisella taistelulla auki. Yleensähän vasemmalla puolella taitaa olla väsenkätinen, mutta jostain olen ymmärtänyt et tässä olis toisin.
Auto siis nelikko dokki vm 90.
Oikeallapuolella ainakin oli (oikeakätinen) ja sen sain jopa kohtuullisella taistelulla auki. Yleensähän vasemmalla puolella taitaa olla väsenkätinen, mutta jostain olen ymmärtänyt et tässä olis toisin.
Auto siis nelikko dokki vm 90.
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Piti laittaa isä autotalliin tarkastamaan kun rojekti lojuu siellä... Ja hänen mukaansa vasen napamutteri on normaali eli kiristyy myötäpäivään (oikealle) ja aukeaa vastapäivään (vasemmalle). Kyllähän tuo yleensä oikeassa on näissä jutuissa ollut, mutta tämä ei ole itseni varmistama tieto.
Omassa rojektissa noi oli kanssa aikas helekutin tiukassa, mutta riittävällä voimankäytöllä antautuivat. Onneksi on isukin kurma-autoiluajoilta riittävän kokoisia työkaluja saatavilla. Ja se napa kannattaa kiilata jollain paksulla lattaraudalla lattiaan jotta pysyy riittävän tukevasti paikoillaan (jos ei ole pyörä maassa) ennen kuin mutteri lähtee pyörimään...
Omassa rojektissa noi oli kanssa aikas helekutin tiukassa, mutta riittävällä voimankäytöllä antautuivat. Onneksi on isukin kurma-autoiluajoilta riittävän kokoisia työkaluja saatavilla. Ja se napa kannattaa kiilata jollain paksulla lattaraudalla lattiaan jotta pysyy riittävän tukevasti paikoillaan (jos ei ole pyörä maassa) ennen kuin mutteri lähtee pyörimään...

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
No kiitos sulle ja isälles kans siitä tiedosta! Nyt tiedän etten nakuta sitä pultinvääntimellä entistä kireämmälle.
Käyn huomenna hakemassa 6-kulmasen voimahylsyn ja jatkan harjoituksia. Ku nyt oli tavallinen(laadukas) 12-kulmanen hylsy voimavääntimessä. Sähkökäyttönen ja luvataan öbaut 350 Nm.
Saattaa kyllä olla et laitteestakin loppuu vaan tehot kesken, mutta jos ei tolla aukee ni sit täytyy siirtyä perinteiseen lääkitykseen: tukea käsipeli sopivasti siihen ja lekaa perään...
Käyn huomenna hakemassa 6-kulmasen voimahylsyn ja jatkan harjoituksia. Ku nyt oli tavallinen(laadukas) 12-kulmanen hylsy voimavääntimessä. Sähkökäyttönen ja luvataan öbaut 350 Nm.
Saattaa kyllä olla et laitteestakin loppuu vaan tehot kesken, mutta jos ei tolla aukee ni sit täytyy siirtyä perinteiseen lääkitykseen: tukea käsipeli sopivasti siihen ja lekaa perään...
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Ei poikkea.. Normi jengat molemmilla puolilla. Vain takapäässä homoiltu ja laitettu eri jengat.rikke kirjoitti:Poikkeeko tuo dokkilaisen vetari kierteiltään cossusta, mulla ainakin on cossujen etuvetareissa molemminpuolin oikeekätinen jenka.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm.Hartsa kirjoitti:cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.

Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Niin takana on tuo 205-235Nm, mutta etunapa 310-350 Nm Näin itse olen lukenut ja myös laittanut.tony the tiger kirjoitti:Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm.Hartsa kirjoitti:cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.
#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 1516
- Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
- Paikkakunta: Kontiolahti
Workshop manuaali ainaki antaa sierran etunavan mutterille 205-235nm.sprint kirjoitti:Niin takana on tuo 205-235Nm, mutta etunapa 310-350 Nm Näin itse olen lukenut ja myös laittanut.tony the tiger kirjoitti:Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm.Hartsa kirjoitti:cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99
Mondeo STW -99
-
- Viestit: 592
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002
Perkule joo tais olla 2wd cossun etunavan momenttitony the tiger kirjoitti:Workshop manuaali ainaki antaa sierran etunavan mutterille 205-235nm.sprint kirjoitti:Niin takana on tuo 205-235Nm, mutta etunapa 310-350 Nm Näin itse olen lukenut ja myös laittanut.tony the tiger kirjoitti: Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm.

#736
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Hyvin lähtee vaikkei oo rengas lattiassa kun vaan vähän jykevämmän lattaraudan kiilaa pyöränpulttien ja navan väliin -> toinen pää lattiaan. Ja ei todistettavasti mee pinnapulteista jengat paskaks vaan ennemmin näkyy tulevan lattarautarosteriin jengan jäljet.Latexi kirjoitti:Rengas lattiassa olen tosiaan availlut. Ei siitä muuten mitään tule. Kohta siirryn talliin, kyllä sen jollain ajattelin vielä avata

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Dodii. Heti lähti ku kokeilin 6-kulmaisella hylsyllä.
Pari sekunttia nakutti ja sen jälkeen vingahti täysille kierroksille ja mutteri oli lattialla. Onneksi pysys laakerit paikallaan ettei nuljahtanu koko kulma autosta miten sattuu ku ei sitä tunkkia tietenkään ollut sillä puolella ku vaan "vähän löysään mutteri".
Pari sekunttia nakutti ja sen jälkeen vingahti täysille kierroksille ja mutteri oli lattialla. Onneksi pysys laakerit paikallaan ettei nuljahtanu koko kulma autosta miten sattuu ku ei sitä tunkkia tietenkään ollut sillä puolella ku vaan "vähän löysään mutteri".