4x4 Sierran etunapamutterin kierteen kätisyys

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

4x4 Sierran etunapamutterin kierteen kätisyys

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Lokakuu 30. 19:59:27 2006

Onhan niin et vasemmanpuoleissa napamutterissa on normaalikätinenkierre?

Oikeallapuolella ainakin oli (oikeakätinen) ja sen sain jopa kohtuullisella taistelulla auki. Yleensähän vasemmalla puolella taitaa olla väsenkätinen, mutta jostain olen ymmärtänyt et tässä olis toisin.


Auto siis nelikko dokki vm 90.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 30. 20:31:52 2006

eikö kierteen päätä näy mutterin "läpi"? siitähän sen näkee silmällä..

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Lokakuu 30. 20:38:29 2006

Ei näy jenkaa ei sitten yhtään. Ku siinä mutterissa on se lukitus semmonen "putki" mikä on kiinteästi mutterin päällä ja sitä löydään sitte lyttyyn.

Tämä "putki" siis on niin korkea et jenka peittyy.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Lokakuu 30. 21:25:05 2006

Piti laittaa isä autotalliin tarkastamaan kun rojekti lojuu siellä... Ja hänen mukaansa vasen napamutteri on normaali eli kiristyy myötäpäivään (oikealle) ja aukeaa vastapäivään (vasemmalle). Kyllähän tuo yleensä oikeassa on näissä jutuissa ollut, mutta tämä ei ole itseni varmistama tieto.

Omassa rojektissa noi oli kanssa aikas helekutin tiukassa, mutta riittävällä voimankäytöllä antautuivat. Onneksi on isukin kurma-autoiluajoilta riittävän kokoisia työkaluja saatavilla. Ja se napa kannattaa kiilata jollain paksulla lattaraudalla lattiaan jotta pysyy riittävän tukevasti paikoillaan (jos ei ole pyörä maassa) ennen kuin mutteri lähtee pyörimään... :wink:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Lokakuu 30. 21:57:36 2006

No kiitos sulle ja isälles kans siitä tiedosta! Nyt tiedän etten nakuta sitä pultinvääntimellä entistä kireämmälle.

Käyn huomenna hakemassa 6-kulmasen voimahylsyn ja jatkan harjoituksia. Ku nyt oli tavallinen(laadukas) 12-kulmanen hylsy voimavääntimessä. Sähkökäyttönen ja luvataan öbaut 350 Nm.

Saattaa kyllä olla et laitteestakin loppuu vaan tehot kesken, mutta jos ei tolla aukee ni sit täytyy siirtyä perinteiseen lääkitykseen: tukea käsipeli sopivasti siihen ja lekaa perään...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 30. 22:15:07 2006

jotenki mä en luota siihen sähkövatkaimeen.. paineilmalla saa voimaa, ei tolla.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ma Lokakuu 30. 22:17:12 2006

Poikkeeko tuo dokkilaisen vetari kierteiltään cossusta, mulla ainakin on cossujen etuvetareissa molemminpuolin oikeekätinen jenka.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Lokakuu 31. 8:30:31 2006

samiharju kirjoitti:jotenki mä en luota siihen sähkövatkaimeen.. paineilmalla saa voimaa, ei tolla.
Voi olla noinkin, mutta tolla laitteella on ihan hyvää näyttöä aiemmista pulteista ja lähtipä se toinenkin puoli tolla...

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Lokakuu 31. 8:58:52 2006

Kyllä on ihan normaali kierre ei ruottalainen 8) . Voi olla että n.350Nm momentti ei riitä avaamaan ruostunutta pulttia. Muistaakseni normaali kiristys on jo sitä luokkaa.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Lokakuu 31. 12:02:18 2006

rikke kirjoitti:Poikkeeko tuo dokkilaisen vetari kierteiltään cossusta, mulla ainakin on cossujen etuvetareissa molemminpuolin oikeekätinen jenka.
Ei poikkea.. Normi jengat molemmilla puolilla. Vain takapäässä homoiltu ja laitettu eri jengat.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Lokakuu 31. 13:45:26 2006

cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Lokakuu 31. 14:21:14 2006

Hartsa kirjoitti:cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.
Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm. :shock:
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Lokakuu 31. 14:38:56 2006

tony the tiger kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.
Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm. :shock:
Niin takana on tuo 205-235Nm, mutta etunapa 310-350 Nm Näin itse olen lukenut ja myös laittanut.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ti Lokakuu 31. 14:43:59 2006

sprint kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:cossussa taisi olla kiristysmomentti 205-230 Nm. Tuskin tuo enempää on. Mulla lähti hyvin auki kun laitto T-avaimen jatkeeksi n. metrin vahvaseinämäisen putken. Kannattaa ehkä yrittää avata pyörä painallaan lattiassa.
Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm. :shock:
Niin takana on tuo 205-235Nm, mutta etunapa 310-350 Nm Näin itse olen lukenut ja myös laittanut.
Workshop manuaali ainaki antaa sierran etunavan mutterille 205-235nm.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Lokakuu 31. 14:51:14 2006

tony the tiger kirjoitti:
sprint kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti: Napamutterin kiristysmomentti on 205-235nm 4wd sierra cosworth, kumma et escortissa sama on 310-350nm. :shock:
Niin takana on tuo 205-235Nm, mutta etunapa 310-350 Nm Näin itse olen lukenut ja myös laittanut.
Workshop manuaali ainaki antaa sierran etunavan mutterille 205-235nm.
Perkule joo tais olla 2wd cossun etunavan momentti :oops: .
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Lokakuu 31. 16:08:51 2006

Rengas lattiassa olen tosiaan availlut. Ei siitä muuten mitään tule. Kohta siirryn talliin, kyllä sen jollain ajattelin vielä avata ;)

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Lokakuu 31. 21:30:29 2006

Latexi kirjoitti:Rengas lattiassa olen tosiaan availlut. Ei siitä muuten mitään tule. Kohta siirryn talliin, kyllä sen jollain ajattelin vielä avata ;)
Hyvin lähtee vaikkei oo rengas lattiassa kun vaan vähän jykevämmän lattaraudan kiilaa pyöränpulttien ja navan väliin -> toinen pää lattiaan. Ja ei todistettavasti mee pinnapulteista jengat paskaks vaan ennemmin näkyy tulevan lattarautarosteriin jengan jäljet. :lol:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Marraskuu 1. 16:39:47 2006

Dodii. Heti lähti ku kokeilin 6-kulmaisella hylsyllä.

Pari sekunttia nakutti ja sen jälkeen vingahti täysille kierroksille ja mutteri oli lattialla. Onneksi pysys laakerit paikallaan ettei nuljahtanu koko kulma autosta miten sattuu ku ei sitä tunkkia tietenkään ollut sillä puolella ku vaan "vähän löysään mutteri".

Vastaa Viestiin