Escort mk3 jarruja ja muita murheita (projektiauto)

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Escort mk3 jarruja ja muita murheita (projektiauto)

Viesti Kirjoittaja ParDe » Su Joulukuu 3. 4:03:13 2006

Jarrut:


Mihin putket vedetään?
Hantinpuolen etuloksun/iskarin vierellä on kiinni jarrupaineen säädin. 4 reikää putkille, kahdessa nuolet säätimen sisälle päin. Näihin siis luultavasti tulee putket (2) tehostajalta? (lue: tehostaja on se kärsä joka on kiinni siinä pyöreässä jutussa johon vaikuttaa tapin välityksellä jarrupolkimen liike)

Voiko joku lähettää kuva mulle s.postiin tjms. omastaan. Kiinnostaa tietää että mistä lähtee putket mihinkin. Eli siitä palikasta johon tulee mm. kiinni nestesäiliö lähtee 4 putkea.

Mihin ne menee? (2 säätimelle ja 2 etupyörille, mutta mitkä mihinkin? Ja entä se säätimen kytkentä??)


Pakoputki?
Kummalta puolen vaihdekeppiä se menee alunperin edestä katsottuna?
Tuleeko se auton alle keskelle tunnelia koneesta?
EI OO PALIKOITA NIPUSSA!

Helppivä!

Auto:
Escort mk3 '82, 1,3alkup. Nyt tekn. vaihto viilattu 1,6.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Joulukuu 3. 16:12:57 2006

Tuolla tavalla menee pakoputki minulla.

Kuva

Kuva on huono, mutta periaate selviää. Autona siis RS Turbo Series 2. Muistelisin, että samalla tavalla se meni niissä molemmissa 1.3 CVH:ssakin (-82 ja -85/86), kun sellaiset joskus oli.

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Su Joulukuu 3. 18:10:13 2006

Vasemmalla puolella jarrusylinteriä tulee: lähempänä tehostinta; Vasen etu jarru, ja kauvempana tehostinta;Oikee etu jarru

Oikealla puolella jarrusylinteriä tulee: Lähempänä tehostinta; Oikee taka, ja kauvempana tehostinta; Vasen taka.

Niistä jarrupaineensäätimistä menee toinen vasemmalle taakse ja toinen oikeelle taakse

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

häh

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ma Joulukuu 4. 19:40:34 2006

Eikai nyt ihan noin?


Luulisin että seuraavasti:

Tehostajan suunnalta ajateltuna:


Ekat 2 reikää, vasen ja oikea etupyörä.
Toiset 2 reikää, jarrupaineen säätimelle josta taakse.


Eikös sylinterissä ole kaksi peräkkäistä mäntää, joista etummainen(lähinnä etupuskuria) ole takapään työsylkky?

Sehän toimii siten että ensimmäinen mäntä työntää jousikuormitettua toisiomäntää antaen suoraan pienemmän paineen taakse.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Joulukuu 4. 22:55:10 2006

Kyllä ne piirit on ristiin yleensä kytketty. Näin yksi vuoto ei tee autosta ikinä pelkästään takaa jarruttavaa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

hmm

Viesti Kirjoittaja ParDe » Ma Joulukuu 4. 23:14:08 2006

Siis mitä helv....



Mäntä joka lähinnä tehostajaa: Ensiö
---//--- kauimpana :TOISIO


Ensiömäntä on suoraan kytkettynä polkimen työntötankoon.
Toisiomäntää liikuttaa tappi jonka keskellä on jousi, eli toisiomäntä liikkuu ensiömännän liikeen mukana, pienellä viiveellä (sylinterin pituus) ja antaa aluksi pienemmön paineen kunnes välissä oleva jousi on kokonaan puristunut kasaan.


Eli jos kytken ristiin:

Esim ensiö vasen etup. ja oik. takap.
Seuraus: Mainituilla pyörillä ns kova paine ja muilla kahdella heikompi. Eihän tässä oo tolkkua


Miten ristiin?
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Joulukuu 4. 23:47:16 2006

Älä nyt höpötä, piirit ristiin ja takapyörät paineensäätimien kautta. Unohda ne pääsylinterien sisällä olevat vieterit, ne ei liity tähän asiaan. Ristissä siksi, että jos toinen piiri häviää, niin kosla ei kampea poikittain jarrutuksissa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin