Mondeo v6 haisee pahalle kepitettäessä.

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Mondeo v6 haisee pahalle kepitettäessä.

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 2. 15:59:29 2007

Onko jollain muulla tullut tällaista ilmiötä v6 mondeossa. Ajelin tossa hiukan reippaammalla kaasulla ja kun hölläsin ajoa,rupes tulemaan palaneen muovin/johtojen hajua kajuuttaan. Ajoin yhelle parkkikselle tutkimaan asiaa ja konehuoneessa ei ollut käryä eikä mitään hälyttävää,ilmasuuttimista tuli ihan puhdasta ilmaa ohjaamoon.

Nappasin mankan irti ja tunnustelin sen takaa paikkoja. Mankan perässä olevat alipaineletkut ja muoviseinä oli aika kuumia ,mutta mitään ei ollut kyllä sulanut. Lämpö oli ajon aikana täysillä.

Voiko esim. ohjaamon puoleinen pakosarja kuumentaa paikkoja tai jotain+ kuumaa ilmaa ilmaputkista ohjaamoon.

Vähän pelästytti tommonen paha haju,ettei rupeis vaan mikään kärvenemään.

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Pe Maaliskuu 2. 16:55:09 2007

Vastaavaa tavannut kun katti on tukossa, Cadillac alkoi palamaan äänieristeistä.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 2. 17:36:05 2007

No perkele se kävi mullakin etäisesti mielessä. Täytyy tutkia katin ympäristö.

Ilmeneekö tukkoinen katti mitenkään pakokaasutestissä. Vihattuja on aina noi saamarin katit ollu mun mielessä. Luojan kiitos et mun cossussa ei moista paskapurkkia ole. Onko orginaali katti ainut järkevä ,vai onko esim motonetin kateista mihinkään.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Maaliskuu 2. 17:44:13 2007

V6:ssa on kolme kattia, yksi kummasakin pakosarjassa ja kolmas vielä auton alla.
Kyllä varmasti kuumentaa se ohjaamon puoleinen pakosarja/katti paikkoja.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Pe Maaliskuu 2. 17:52:35 2007

Hämärässä antaa hunajaa oikeen kunnolla ja sitten pikaisesti tutkiin tilannetta?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 2. 18:10:42 2007

siipicossu kirjoitti:V6:ssa on kolme kattia, yksi kummasakin pakosarjassa ja kolmas vielä auton alla.
Kyllä varmasti kuumentaa se ohjaamon puoleinen pakosarja/katti paikkoja.
Onko muka kolme kattia? -97 mallin norkku v6:ssa. Pakosarja ainakin näyttää ihan normaalilta. Korjausoppaatkaan ei kerro moisista pakosarjan sisäisistä kateista mitään.

En kinaa asiasta ,mutta miksei niistä ole missään mainintaa. EGR sun muut systeemit tietty on,mutta.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Pe Maaliskuu 2. 19:13:27 2007

Mulla haiskahtaa tuossa cossussa hiukan kun ajelee ikkuna raollaan. Täytyypä kans tutkia että onko katti syyllinen siihen. Mitään en oo löytäny että sulanu ois konehuoneessa.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Pe Maaliskuu 2. 19:33:30 2007

KtK kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:V6:ssa on kolme kattia, yksi kummasakin pakosarjassa ja kolmas vielä auton alla.
Kyllä varmasti kuumentaa se ohjaamon puoleinen pakosarja/katti paikkoja.
Onko muka kolme kattia? -97 mallin norkku v6:ssa. Pakosarja ainakin näyttää ihan normaalilta. Korjausoppaatkaan ei kerro moisista pakosarjan sisäisistä kateista mitään.

En kinaa asiasta ,mutta miksei niistä ole missään mainintaa. EGR sun muut systeemit tietty on,mutta.
Just tollasessa samanlaisessa mulla ainakin on pakosarjoissa katit (ihan siinä pakosarjassa kiinni, ei mitenkään "sisällä") sitten se yks vielä siellä auton alla.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 2. 20:54:06 2007

Täytyypi tutki oikeen kunnolla noi pakosarjat. Ja jos niitä paskapurkkeja on vielä kaikkiaan kolme :? niin kusessa ollaan. Miks ihmeessä ostin kattiauton ,kun taannoin vannotin itselleni niiden välttämistä.
Ja kun tietää,mitä ongelmia tommonen ahistus tekee pitkänpäälle koneelle. Liian kuuma pakosarja-->liian kuuma kannen pakopuoli---> Kansipahvi pettää---> Tatuoikaa mut täyteen ,ei oo enää mittään välii :cry:

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Pe Maaliskuu 2. 21:44:14 2007

http://www.ctamotorsports.com/indexusa.htm

Tuolta contour/svt/cougar :arrow: exhaust

Sieltä löytyy lääkettä että pääsee ylimääräisistä kateista eroon.
Mitenhän menis päästöistä läpi?

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 2. 22:13:17 2007

hoopee kirjoitti:http://www.ctamotorsports.com/indexusa.htm

Tuolta contour/svt/cougar :arrow: exhaust

Sieltä löytyy lääkettä että pääsee ylimääräisistä kateista eroon.
Mitenhän menis päästöistä läpi?
Joo pääsee eroon ylimääräisestä katista.mutta pakosarja kateista ei mitään mainintaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Maaliskuu 3. 13:31:37 2007

Tekniikan Maailman juttu V6 koneesta vuodelta 1994:
Kallis voimanlähde

"Mondeon uudessa moottorissa on tavallaan kolme katalysaattoria. Kummallakin sylinterilohkolla on yksi pakosarjassa hyvin lähellä moottoria... Kolmas lohkojen yhteinen ja suurempi katalysaattori on pakoputkistossa auton alla"
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Maaliskuu 3. 15:01:16 2007

siipicossu kirjoitti:Tekniikan Maailman juttu V6 koneesta vuodelta 1994:
Kallis voimanlähde

"Mondeon uudessa moottorissa on tavallaan kolme katalysaattoria. Kummallakin sylinterilohkolla on yksi pakosarjassa hyvin lähellä moottoria... Kolmas lohkojen yhteinen ja suurempi katalysaattori on pakoputkistossa auton alla"
Täytyypi tarkastella huomenna paikkoja. Lohkolämmitintä kun asentelin pakosarjan tuntumassa taannoin,ei pistänyt ollenkaan silmään toi esikatti.

Hyvä skannaus,tota artikkelia kaipailinkin luettavaksi,kun ei tuota lehteä enää mulla ollut. Thanks.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Maaliskuu 4. 15:34:10 2007

Ei mitään ylimääräisen kuumentumisen merkkejä kyllä löytynyt. Olihan siellä ne pikkukatitkin ja ne on kyllä sen verran hyvin suojattu rungosta ,etteivät ne pahemmin voi kuumentaa paikkoja.

Ja nyt ei ruvennut haisemaankaan revittelyn aikana kuin massat hiukan. En tiiä sit mikä mahtoi kärytä perjantaina. Syksyllä massautin auton ja se tuntuu tuoksahtelevan aina vaan.

Vetoakselitkin tuli tarkasteltua samalla ja hiukan on kovimmilla pakkasilla pursunnut vaseliinia ulos sisämäisistä nivelistä. Klemmarit oli silti piukassa.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Su Maaliskuu 4. 21:00:32 2007

KtK kirjoitti: Vetoakselitkin tuli tarkasteltua samalla ja hiukan on kovimmilla pakkasilla pursunnut vaseliinia ulos sisämäisistä nivelistä. Klemmarit oli silti piukassa.
Joo mulla kans tuli tota rasvaa nivelistä kesällä kuumilla keleillä.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Maaliskuu 8. 17:24:04 2007

Jo löytyi käryn aiheuttaja. Lämppärintuulettimen vastuksen liitin oli sulanut ihan paskaksi. Se on siinä kanavassa kiinni ja vastus on kanavan sisäpuolella

Se ilmeisesti lämpeni liikaa,kun lämmöt oli säädetty täysille ja kun antoi hanaa vielä ,niin ilma kanavassa lämpenee vielä lisää.

Nyt on uus paikalla ja toimii ok.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Maaliskuu 8. 19:00:03 2007

KtK kirjoitti:Jo löytyi käryn aiheuttaja. Lämppärintuulettimen vastuksen liitin oli sulanut ihan paskaksi. Se on siinä kanavassa kiinni ja vastus on kanavan sisäpuolella

Se ilmeisesti lämpeni liikaa,kun lämmöt oli säädetty täysille ja kun antoi hanaa vielä ,niin ilma kanavassa lämpenee vielä lisää.

Nyt on uus paikalla ja toimii ok.
Tyyppivika
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Maaliskuu 8. 19:50:16 2007

Tyyppivika on kuulemma tosiaan Ford mafian äijänkin mukaan.

Sillä oli vastuksia hyllytavarana. Mikä ihme tossa vastuksessa mahtaa olla. Liian kuumassa paikassa vaan vai?
Ja ihme ,ettei mikään sulake palanut,kun vastuksen johdotkin suli viiden sentin matkalta.

Toi voi sytyttää jo auton palamaan huonolla tuurilla.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Maaliskuu 8. 22:42:01 2007

Tuliko sulle johdon pätkät (ja liitin) mukaan? Siihen johtoon johon vastus tulee kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Maaliskuu 8. 23:11:46 2007

siipicossu kirjoitti:Tuliko sulle johdon pätkät (ja liitin) mukaan? Siihen johtoon johon vastus tulee kiinni.
Tuli joo onneksi. Oli vanha töpseli sulanut kiinni siihen vastuksen reikään. Ei irronnut kuin papukaijoilla kuorta hajottamalla.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Pe Maaliskuu 9. 22:54:36 2007

Siis oliko kyseessä se puhaltimen pyörimisnopeuden vastus, vai onko siellä jokin muukin vastus vielä?
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Maaliskuu 9. 22:59:43 2007

Jekki kirjoitti:Siis oliko kyseessä se puhaltimen pyörimisnopeuden vastus, vai onko siellä jokin muukin vastus vielä?
Eiköhän se just se ollut.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Maaliskuu 9. 23:21:33 2007

KtK kirjoitti:
Jekki kirjoitti:Siis oliko kyseessä se puhaltimen pyörimisnopeuden vastus, vai onko siellä jokin muukin vastus vielä?
Eiköhän se just se ollut.
Juuri se
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Maaliskuu 10. 9:58:53 2007

Onpa aika omituisessa paikassa, jos se on ilmakanavan sisällä osittain !!!! Ja yllättävän paljon pääsöö lämpeemään kun kerran oli sulanu. Täytyyköhän tarkistaa omassakin tuo. :o
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Maaliskuu 10. 10:36:27 2007

Jekki kirjoitti:Onpa aika omituisessa paikassa, jos se on ilmakanavan sisällä osittain !!!! Ja yllättävän paljon pääsöö lämpeemään kun kerran oli sulanu. Täytyyköhän tarkistaa omassakin tuo. :o
Nimenomaan se vastusosa on ilmakanavassa ja liitin ulkopuolella. En sitten tiedä näkeekö siitä mitään ,ennen kuin se rupeaa haisemaan.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Maaliskuu 10. 14:45:31 2007

KtK kirjoitti:
Jekki kirjoitti:Onpa aika omituisessa paikassa, jos se on ilmakanavan sisällä osittain !!!! Ja yllättävän paljon pääsöö lämpeemään kun kerran oli sulanu. Täytyyköhän tarkistaa omassakin tuo. :o
Nimenomaan se vastusosa on ilmakanavassa ja liitin ulkopuolella. En sitten tiedä näkeekö siitä mitään ,ennen kuin se rupeaa haisemaan.
Puhallusilma jäähdyttää vastusta , sen takia on ilmakanavassa.
Ei tarvitse olla kuin hieman löysä liitin ja puhaltimen moottori nappaa kuitenkin paljon virtaa niin alkaa liitokset sulamaan.

Tuommoiseen kuntoon meillä meni
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Maaliskuu 10. 17:52:40 2007

siipicossu kirjoitti:
KtK kirjoitti:
Jekki kirjoitti:Onpa aika omituisessa paikassa, jos se on ilmakanavan sisällä osittain !!!! Ja yllättävän paljon pääsöö lämpeemään kun kerran oli sulanu. Täytyyköhän tarkistaa omassakin tuo. :o
Nimenomaan se vastusosa on ilmakanavassa ja liitin ulkopuolella. En sitten tiedä näkeekö siitä mitään ,ennen kuin se rupeaa haisemaan.
Puhallusilma jäähdyttää vastusta , sen takia on ilmakanavassa.
Ei tarvitse olla kuin hieman löysä liitin ja puhaltimen moottori nappaa kuitenkin paljon virtaa niin alkaa liitokset sulamaan.

Tuommoiseen kuntoon meillä meni
Mulla ihan vastaavasta kohdasta alkoi sulaminen ja hiukan pahemmin palo vielä. Uusi vastuspaketti oli muuten hieman erilainen ja muovi-osa musta väriltään.

Vastaa Viestiin