dohc moottori cvh:n tilalle

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Su Helmikuu 17. 20:24:42 2008

onko minkälainen homma kytkeä ruisku dohc moottorinsähköt sierraan missä on ollut ennen 1.6 cvh voimanpesä.meillä on täydelliset kamat vaihtoa varten mutta, nuo sähkö jutut aina mietityttää.. eli onko siellä ihan plug and play liittimiä vai joutuuko tekemään kytkentöjä itse?
irc galleria voicecoil

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Helmikuu 17. 23:53:28 2008

Todennäköisesti menee plug and pray. Ainakin ECU auton johtosarjaan, kaiketi samat liittimet kaikissa, tiedä sitten bensapumpuista, flekteistä sun muista...

Lehto
CRSC jäsen 2017
Viestit: 1263
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Lehto » To Helmikuu 21. 17:52:26 2008

Moottorin johtosarjoissa on samanlaiset liittimet akun takana kummassakin. Joten on plug and play mallia.

Ei kovin pahva vaihtaa, kun koneen nostaa eka pois konehuoneesta.

Tietysti joudut myös lootankin ja kardaanin vaihtamaan
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Pe Helmikuu 22. 9:19:42 2008

joo kiitos,tämän halusin juuri tietää.joo kaikki rojut löytyy,kaveri mälläs epähuomiossa oman sierransa joten saimme hyvin sopivasti kaiken tarpeellisen ostettua.no niin,taas jäsenmaksu hankki itsensä takaisin!
irc galleria voicecoil

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » Ma Helmikuu 25. 19:18:27 2008

Juu, liittimet on samanlaiset, mutta cvh johtosarjassa ei oo kaikkia johtoja jotka dohc tarvii (ruiskutukkiin).
Muutaman johdon joudut laittaan rinnalle ja muutaman johdon paikkaa joudut vaihtaan liittimessä.
Liittimet saa kuitenkin hyvin auki, kun poistaa sen punasen nikaleen.
Vertaa kytkentä kaavioita :!:

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Ma Helmikuu 25. 19:45:31 2008

hana kirjoitti:Juu, liittimet on samanlaiset, mutta cvh johtosarjassa ei oo kaikkia johtoja jotka dohc tarvii (ruiskutukkiin).
Muutaman johdon joudut laittaan rinnalle ja muutaman johdon paikkaa joudut vaihtaan liittimessä.
Liittimet saa kuitenkin hyvin auki, kun poistaa sen punasen nikaleen.
Vertaa kytkentä kaavioita :!:
kaikki rojut löytyy eli kai ne cvh korisen johdot on muuten samat mutta moottorinjohtosarjassa on sit eroa.vai joudutaanko me silti liittelemään jotain,meillä on kyllä doch moottorisen johtosarja kokonaisuutena,siitä akuntakaa niistä ovaaliliittimistä tosin irroitettu.
irc galleria voicecoil

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » Ma Helmikuu 25. 20:27:11 2008

Ai juu, sullahan on siis myös dohc:n johtosarja.
En vaan lukenut tarpeeks tarkkaan :oops:
Ensin käsitin että käytät sitä cvh:n johtosarjaa pohjana, siinäkän ei oo paljon eroa mutta jotakin pientä kuitenkin.
Mut eihän sulla sit oo hätää, kun on se dohc:n omakin johtonippu.
Silti kannattaa vaihtaa se sieltä boksilta asti.

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » Ke Helmikuu 27. 9:14:47 2008

minnekkähän menee cvh:n johtosarjassa sellainen vihreä/ruskea johto,lähtee boksilta ja menee kojelaudan alle.meneekö se jonnekkin virtalukolle tai yms? mielestäni en sitä johtoa nää doch johtosarjan kytkentäkaaviossa.
irc galleria voicecoil

hana
Viestit: 241
Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja hana » La Maaliskuu 1. 17:02:13 2008

Laitoin sulle cvh sierran kytkentäkuvan (polttoaineruiskutuksen) s-postiin.

voicecoil
Viestit: 231
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
Paikkakunta: naarajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja voicecoil » La Maaliskuu 1. 18:54:32 2008

eli projekti on suoritettu onnistuneesti.tiedoksi kaikille:cvh:n tilalle doch moottorin laitto on tosiaan plug and play.eli éi tarvitse tehdä mitään viritelmiä,tökkii vaan liittimet akuntakaa kiinni ja boksin päästä yksi maapiuha kickpaneelin alle ruuvilla.
irc galleria voicecoil

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » La Maaliskuu 8. 23:19:27 2008

entä miten oli johtosarjan käynti ohc sierrassa??
pitäs vaihtaa dokki kone ohc tilalle..käykö siihen johdot suoraan?
auto on -87 1.6 ohc

tikkuri
Viestit: 308
Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
Paikkakunta: pieksämäki

Viesti Kirjoittaja tikkuri » Ma Maaliskuu 17. 16:44:00 2008

no eräs puolituttu teki "helpomman" kautta ja vaihtoi koko johtosarjan.. helpompi homma on varmasti hommata isompimäntänäinen lohko 1.6l oharin tilalle.. en sanois että dokki ois huono ne on vähän auto/kansikohtaisia tapauksia. ja ohc:han kestää isältä pojalle

ja voicecoil aika jampakan helppo homma oli muuten tuo tekniikan vaihto cvhsta dohc:iin :)

btw mun vanha tekniikka meni tähän cvh vehkeeseen :P
Radalle ja PAM
kaasari ohc
edistyy

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ti Maaliskuu 18. 0:14:49 2008

tikkuri kirjoitti:no eräs puolituttu teki "helpomman" kautta ja vaihtoi koko johtosarjan.. helpompi homma on varmasti hommata isompimäntänäinen lohko 1.6l oharin tilalle.. en sanois että dokki ois huono ne on vähän auto/kansikohtaisia tapauksia. ja ohc:han kestää isältä pojalle

ja voicecoil aika jampakan helppo homma oli muuten tuo tekniikan vaihto cvhsta dohc:iin :)

btw mun vanha tekniikka meni tähän cvh vehkeeseen :P
joo en tarvi luentoa ohc ja dokki moottorien kestosta,sattuu vain nurkasta löytymään valmiiksi ehjä,hyvä dokki moottori. jos vaihtas kauppakassiin sen
1.6 öljylingon tilalle. onhan se dokki taloudellisempi,tehokkaampi ja hiljaisempi. :roll: noihin johtohommiin tarvis vähä lisätietoa vaan. tietää hommata tarvittavat johtosarjat.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja MikkoT » La Marraskuu 7. 21:10:14 2009

Jatketaan vanhaan topickiin pikku ongelmalla eli mulla on tossa lattialla jonkun (todennäköisesti varhaisimpien) dokin johtosarja. Toi vaikuttas olevan lambdallisen version, mutta yhtä normaalia nelinapaista liitintä sille ei ole, vaan pari irtojohtoa, joista toinen on maa ja toinen signaali (ruskea/valkea) + lisäksi normaali 2-napainen bosch (sininen) liitin lämmitykselle?.
Kytkentäkaaviosta löytyy myös joku etuvastus, jonka liitin vaikuttas olevan harmaa n. 1cm x 2cm suorakaide, jossa on 2 naaraslattaa. Liitin haarautuu kampikulma-anturille menevästä johdosta. Liittimessä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni, joten onko toi vastus edes pakollinen?

Noi olen tutkinut Alfamerin korjausoppaan kytkentäkaaviosta, mutta jos jollakulla on samantyylinen johtosarja tai on tollaiseen joskus törmännyt niin vois varmistaa mittauksieni oikeellisuuden.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Marraskuu 8. 0:17:21 2009

MikkoT kirjoitti:Jatketaan vanhaan topickiin pikku ongelmalla eli mulla on tossa lattialla jonkun (todennäköisesti varhaisimpien) dokin johtosarja. Toi vaikuttas olevan lambdallisen version, mutta yhtä normaalia nelinapaista liitintä sille ei ole, vaan pari irtojohtoa, joista toinen on maa ja toinen signaali (ruskea/valkea) + lisäksi normaali 2-napainen bosch (sininen) liitin lämmitykselle?.
Kytkentäkaaviosta löytyy myös joku etuvastus, jonka liitin vaikuttas olevan harmaa n. 1cm x 2cm suorakaide, jossa on 2 naaraslattaa. Liitin haarautuu kampikulma-anturille menevästä johdosta. Liittimessä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni, joten onko toi vastus edes pakollinen?
Lambdan johdot menevät oikein, mutta kampuran asentoanturin johdoista ei kyl kuuluisi haarautua mitään :-s
Tarkoitat varmaan, että se sijaitsee fyysisesti jossain samoilla tienoilla, jotta se haarautuu samasta kaapelikasasta..? Jos meinaat tuota etuvastusta #20 tuossa Alfamerin kytkiksessä, niin Jonttu88:n kanssa mietittiin jokin aika sitten vissiin just samaa että mikähän mahtaa olla. Mikäli oikein muistan, lopputulos oli että se liittyi jotenkin bensatankin huohotukseen ja siihen huurujenkeräys aktiivihiilipönttöön joka kattimalleissa pitäisi olla. Eli todennäköisesti on aivan turha tässä tapauksessa...

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Marraskuu 8. 9:06:48 2009

Hyvä eli lanbdan kytkentä selvitetty :D

Toi kuvailemani harmaa liitin tulee just "samaa matkaa" kampikulma-anturin johtojen kanssa ja haarautuu niistä n. 70cm ennen itse kk-anturin liitintä eli vois olla jossain tulipellin kyljessä oleva osa, mihin toi kuulus.

Sen verran itsekkin selvittelin eilen tota etuvastusta, että se on ainakin osassa sellainen harmaa "pötkylä" (n. 8 mm x 60mm) ja liittyy lisäilmaventtiilin toimintaan. Mulla on tossa verrokkina -90 katti yms. härpäke dokin johtosarja ja siinä on toi etuvastus lisäilmavenan liittimestä 10cm taaksepäin.

Toi alfamerin kirja on tähän asti selvittänyt kaikki ongelmat, mutta kun siinäkin on ainakin yksi virhe kytkiksessä (kaksi kertaa boksin napa 31, joista omien mittauksieni mukaan toinen on napa 29) niin pitää yrittää vielä selvitellä vähän lisää.

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Marraskuu 8. 12:39:08 2009

Kas vain, niinpä näyttää olevan kaksi kolmeykköstä, tuhannen kertaa kelannut tuon läpi enkä ole ikinä huomannu... :shock:

Siinäpä se aktiivihiilipönttökin sijaitsee apparin puolen lokasuojassa, Jonttu kertonee lisää kun muistaakseni kokeili mitä tapahtuu kun sen irrottaa, luultavasti ei mitään...

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Marraskuu 8. 13:10:11 2009

Ei sillä pöntöllä muuta virkaa ole kuin imeä tankista bensahuurut moottoriin poltettavaksi.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Su Marraskuu 8. 13:42:43 2009

vauhtipete kirjoitti:Ei sillä pöntöllä muuta virkaa ole kuin imeä tankista bensahuurut moottoriin poltettavaksi.
No ei tässä nyt pöntön irrottamisesta ollutkaan puhe :shock: :wink:

Joo toi harmaa liitin on kyllä nyt se mystinen homma eli kahdesta muusta autosta/jostosarjasta katottuna toi aktiivihiilisäiliön solenoidi tulee mustalla liittimellä, josta pari kulmaa "pyöristetty", mutta sille on samanväriset johdot kuin tossa harmaassa liittimessä.

No, jos toi johtosarja nyt loppujen lopuksi menee autoon kiinni, niin pitää kokeilla vaikka jättää toi vaan "tyhjäksi".

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Su Marraskuu 8. 21:39:10 2009

Totesin vaan ettei kannata tuhrata aikaa sen hiilipöntön kanssa :cha
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja jeddah » Su Marraskuu 8. 23:25:34 2009

vauhtipete kirjoitti:Totesin vaan ettei kannata tuhrata aikaa sen hiilipöntön kanssa :cha
Eipä tietenkään, mutta varsinkin kattivehjettä rakentaessa on ikävä huomata jonkin moottorinohjauksessa menevän pieleen esimerkiksi juuri noin typerän pikkujutun takia. Been there done that voin sanoa... Tietysti ei sillä pöntöllä itsessään ole mitään näkyvää vaikutusta mihinkään, mutta jotain tarkoitusta vartenhan ne kaksi sähköjohtoa sinne on asennettu... Luultavasti eivät tosiaan kuitenkaan indikoi mistään, vaan ohjaavat jotain toimilaitetta, joten ne voi jättää hyvin irti kun koko pönttöä tuskin löytyy kyseisestä autosta.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Marraskuu 9. 1:32:40 2009

jeddah kirjoitti:Eipä tietenkään, mutta varsinkin kattivehjettä rakentaessa on ikävä huomata jonkin moottorinohjauksessa menevän pieleen esimerkiksi juuri noin typerän pikkujutun takia. Been there done that voin sanoa... Tietysti ei sillä pöntöllä itsessään ole mitään näkyvää vaikutusta mihinkään, mutta jotain tarkoitusta vartenhan ne kaksi sähköjohtoa sinne on asennettu... Luultavasti eivät tosiaan kuitenkaan indikoi mistään, vaan ohjaavat jotain toimilaitetta, joten ne voi jättää hyvin irti kun koko pönttöä tuskin löytyy kyseisestä autosta.
Joo eli toi nyt työn alla ollut johtosarja on puheiden mukaan ollut jo käytössä OHC:n kanssa, mutta itse en menis varmaksi sanomaan, että onko kone/auto käyntiin lähtenyt, kun toinen kampikulma-anturinjohto oli/on poikki liittimen juuresta. Huomasin tuonkin johtosarjaa mittaillessa ihan vahingossa.

Nyt paketti ois ehkä menossa pikkubroidin tutun autoon OHC:n kaveriksi eli ei ole tulossa kattia eikä myöskään aktiivihiilipönttöä, joten sen puolesta ei ole huolta.
Noi kaksi tohon pönttöön menevää johtoa ohjaa peukalon kokoista magneettiventtiiliä, jossa on kaksi letkunpaikkaa eli on ihan vaan on/off systeemi ja ei vaikuta sen enempää.

Itellä on yksi tollainen vena irrallaan, kun siitä tulee ehkä köyhänmiehen tyhjäkäyntivena joskus ja ihan akkulaturilla ja keuhkoilla sitä testailin muutama kuukausi sitten :D

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: dohc moottori cvh:n tilalle

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Marraskuu 9. 15:29:05 2009

Sen aktiivihiilipöntön voi aivan huoletta jättää pois jos sitä ei erikseen mainosta katsastuskonttorilla. Sen elämäntehtävänä on kerätä auton polttoainetankista lähinnä seistessä haihtuva bensiini talteen, jonka jälkeen sen voi polttaa moottorin käydessä.

Offtopiccia, mutta kun puhutaan että OHC kestää isältä pojalle...
Jos kaks vaihtoehtoo olis valittavissa käyttöautoon, ruisku DOHC ja IS-OHC niin en koskis OHC koneeseen pitkällä tikullakaan. Jos ei kansivaiva pysäytä matkantekoa, niin DOHC koneella pääsee sen 400-500tkm avaamatta, ohc:sta on tona aikana menny todennäkösesti jo useempia nokka-akseleita, jakoremmin on saanu vaihtaa ainakin kymmenen kertaa yms... Puhumattakaan siitä että öljyä lentää joka raosta. Alakerta on OHC koneesta noilla metreillä aivan valmis, mutta tuskin se dohc koneessakaan enää mikään hyvä on, huomattavasti parempi kuitenkin. Bensaakin kuluu tolla ajomäärällä varmaan arviolta 5-10 kuutiometriä vähemmän. :lol:

Viritysaihiona sitten OHC parempi kun siihen saa ainakin toistaseks osia puoli ilmaiseksi.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin