dohc moottori cvh:n tilalle
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
dohc moottori cvh:n tilalle
onko minkälainen homma kytkeä ruisku dohc moottorinsähköt sierraan missä on ollut ennen 1.6 cvh voimanpesä.meillä on täydelliset kamat vaihtoa varten mutta, nuo sähkö jutut aina mietityttää.. eli onko siellä ihan plug and play liittimiä vai joutuuko tekemään kytkentöjä itse?
irc galleria voicecoil
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Todennäköisesti menee plug and pray. Ainakin ECU auton johtosarjaan, kaiketi samat liittimet kaikissa, tiedä sitten bensapumpuista, flekteistä sun muista...
Mertie pub & 3D
-
- CRSC jäsen 2017
- Viestit: 1263
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 10:55:12 2002
- Paikkakunta: Kuusankoski
Moottorin johtosarjoissa on samanlaiset liittimet akun takana kummassakin. Joten on plug and play mallia.
Ei kovin pahva vaihtaa, kun koneen nostaa eka pois konehuoneesta.
Tietysti joudut myös lootankin ja kardaanin vaihtamaan
Ei kovin pahva vaihtaa, kun koneen nostaa eka pois konehuoneesta.
Tietysti joudut myös lootankin ja kardaanin vaihtamaan
Jäsen #203
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
Ford Sierra RS Cosworth -86
Ford Sierra 2.0 Laser -85 (museoajoneuvo)
Ford S-Max 1.6i EcoBoost Titanium Business -14
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
- Paikkakunta: Lempäälä
Juu, liittimet on samanlaiset, mutta cvh johtosarjassa ei oo kaikkia johtoja jotka dohc tarvii (ruiskutukkiin).
Muutaman johdon joudut laittaan rinnalle ja muutaman johdon paikkaa joudut vaihtaan liittimessä.
Liittimet saa kuitenkin hyvin auki, kun poistaa sen punasen nikaleen.
Vertaa kytkentä kaavioita
Muutaman johdon joudut laittaan rinnalle ja muutaman johdon paikkaa joudut vaihtaan liittimessä.
Liittimet saa kuitenkin hyvin auki, kun poistaa sen punasen nikaleen.
Vertaa kytkentä kaavioita

-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
kaikki rojut löytyy eli kai ne cvh korisen johdot on muuten samat mutta moottorinjohtosarjassa on sit eroa.vai joudutaanko me silti liittelemään jotain,meillä on kyllä doch moottorisen johtosarja kokonaisuutena,siitä akuntakaa niistä ovaaliliittimistä tosin irroitettu.hana kirjoitti:Juu, liittimet on samanlaiset, mutta cvh johtosarjassa ei oo kaikkia johtoja jotka dohc tarvii (ruiskutukkiin).
Muutaman johdon joudut laittaan rinnalle ja muutaman johdon paikkaa joudut vaihtaan liittimessä.
Liittimet saa kuitenkin hyvin auki, kun poistaa sen punasen nikaleen.
Vertaa kytkentä kaavioita
irc galleria voicecoil
-
- Viestit: 241
- Liittynyt: Ma Joulukuu 29. 10:20:42 2003
- Paikkakunta: Lempäälä
Ai juu, sullahan on siis myös dohc:n johtosarja.
En vaan lukenut tarpeeks tarkkaan
Ensin käsitin että käytät sitä cvh:n johtosarjaa pohjana, siinäkän ei oo paljon eroa mutta jotakin pientä kuitenkin.
Mut eihän sulla sit oo hätää, kun on se dohc:n omakin johtonippu.
Silti kannattaa vaihtaa se sieltä boksilta asti.
En vaan lukenut tarpeeks tarkkaan

Ensin käsitin että käytät sitä cvh:n johtosarjaa pohjana, siinäkän ei oo paljon eroa mutta jotakin pientä kuitenkin.
Mut eihän sulla sit oo hätää, kun on se dohc:n omakin johtonippu.
Silti kannattaa vaihtaa se sieltä boksilta asti.
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
- Viesti:
-
- Viestit: 308
- Liittynyt: Ti Huhtikuu 17. 11:26:35 2007
- Paikkakunta: pieksämäki
no eräs puolituttu teki "helpomman" kautta ja vaihtoi koko johtosarjan.. helpompi homma on varmasti hommata isompimäntänäinen lohko 1.6l oharin tilalle.. en sanois että dokki ois huono ne on vähän auto/kansikohtaisia tapauksia. ja ohc:han kestää isältä pojalle
ja voicecoil aika jampakan helppo homma oli muuten tuo tekniikan vaihto cvhsta dohc:iin
btw mun vanha tekniikka meni tähän cvh vehkeeseen
ja voicecoil aika jampakan helppo homma oli muuten tuo tekniikan vaihto cvhsta dohc:iin

btw mun vanha tekniikka meni tähän cvh vehkeeseen

-
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
joo en tarvi luentoa ohc ja dokki moottorien kestosta,sattuu vain nurkasta löytymään valmiiksi ehjä,hyvä dokki moottori. jos vaihtas kauppakassiin sentikkuri kirjoitti:no eräs puolituttu teki "helpomman" kautta ja vaihtoi koko johtosarjan.. helpompi homma on varmasti hommata isompimäntänäinen lohko 1.6l oharin tilalle.. en sanois että dokki ois huono ne on vähän auto/kansikohtaisia tapauksia. ja ohc:han kestää isältä pojalle
ja voicecoil aika jampakan helppo homma oli muuten tuo tekniikan vaihto cvhsta dohc:iin![]()
btw mun vanha tekniikka meni tähän cvh vehkeeseen
1.6 öljylingon tilalle. onhan se dokki taloudellisempi,tehokkaampi ja hiljaisempi.

-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Jatketaan vanhaan topickiin pikku ongelmalla eli mulla on tossa lattialla jonkun (todennäköisesti varhaisimpien) dokin johtosarja. Toi vaikuttas olevan lambdallisen version, mutta yhtä normaalia nelinapaista liitintä sille ei ole, vaan pari irtojohtoa, joista toinen on maa ja toinen signaali (ruskea/valkea) + lisäksi normaali 2-napainen bosch (sininen) liitin lämmitykselle?.
Kytkentäkaaviosta löytyy myös joku etuvastus, jonka liitin vaikuttas olevan harmaa n. 1cm x 2cm suorakaide, jossa on 2 naaraslattaa. Liitin haarautuu kampikulma-anturille menevästä johdosta. Liittimessä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni, joten onko toi vastus edes pakollinen?
Noi olen tutkinut Alfamerin korjausoppaan kytkentäkaaviosta, mutta jos jollakulla on samantyylinen johtosarja tai on tollaiseen joskus törmännyt niin vois varmistaa mittauksieni oikeellisuuden.
Kytkentäkaaviosta löytyy myös joku etuvastus, jonka liitin vaikuttas olevan harmaa n. 1cm x 2cm suorakaide, jossa on 2 naaraslattaa. Liitin haarautuu kampikulma-anturille menevästä johdosta. Liittimessä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni, joten onko toi vastus edes pakollinen?
Noi olen tutkinut Alfamerin korjausoppaan kytkentäkaaviosta, mutta jos jollakulla on samantyylinen johtosarja tai on tollaiseen joskus törmännyt niin vois varmistaa mittauksieni oikeellisuuden.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Lambdan johdot menevät oikein, mutta kampuran asentoanturin johdoista ei kyl kuuluisi haarautua mitäänMikkoT kirjoitti:Jatketaan vanhaan topickiin pikku ongelmalla eli mulla on tossa lattialla jonkun (todennäköisesti varhaisimpien) dokin johtosarja. Toi vaikuttas olevan lambdallisen version, mutta yhtä normaalia nelinapaista liitintä sille ei ole, vaan pari irtojohtoa, joista toinen on maa ja toinen signaali (ruskea/valkea) + lisäksi normaali 2-napainen bosch (sininen) liitin lämmitykselle?.
Kytkentäkaaviosta löytyy myös joku etuvastus, jonka liitin vaikuttas olevan harmaa n. 1cm x 2cm suorakaide, jossa on 2 naaraslattaa. Liitin haarautuu kampikulma-anturille menevästä johdosta. Liittimessä ei ole tällä hetkellä mitään kiinni, joten onko toi vastus edes pakollinen?

Tarkoitat varmaan, että se sijaitsee fyysisesti jossain samoilla tienoilla, jotta se haarautuu samasta kaapelikasasta..? Jos meinaat tuota etuvastusta #20 tuossa Alfamerin kytkiksessä, niin Jonttu88:n kanssa mietittiin jokin aika sitten vissiin just samaa että mikähän mahtaa olla. Mikäli oikein muistan, lopputulos oli että se liittyi jotenkin bensatankin huohotukseen ja siihen huurujenkeräys aktiivihiilipönttöön joka kattimalleissa pitäisi olla. Eli todennäköisesti on aivan turha tässä tapauksessa...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Hyvä eli lanbdan kytkentä selvitetty
Toi kuvailemani harmaa liitin tulee just "samaa matkaa" kampikulma-anturin johtojen kanssa ja haarautuu niistä n. 70cm ennen itse kk-anturin liitintä eli vois olla jossain tulipellin kyljessä oleva osa, mihin toi kuulus.
Sen verran itsekkin selvittelin eilen tota etuvastusta, että se on ainakin osassa sellainen harmaa "pötkylä" (n. 8 mm x 60mm) ja liittyy lisäilmaventtiilin toimintaan. Mulla on tossa verrokkina -90 katti yms. härpäke dokin johtosarja ja siinä on toi etuvastus lisäilmavenan liittimestä 10cm taaksepäin.
Toi alfamerin kirja on tähän asti selvittänyt kaikki ongelmat, mutta kun siinäkin on ainakin yksi virhe kytkiksessä (kaksi kertaa boksin napa 31, joista omien mittauksieni mukaan toinen on napa 29) niin pitää yrittää vielä selvitellä vähän lisää.

Toi kuvailemani harmaa liitin tulee just "samaa matkaa" kampikulma-anturin johtojen kanssa ja haarautuu niistä n. 70cm ennen itse kk-anturin liitintä eli vois olla jossain tulipellin kyljessä oleva osa, mihin toi kuulus.
Sen verran itsekkin selvittelin eilen tota etuvastusta, että se on ainakin osassa sellainen harmaa "pötkylä" (n. 8 mm x 60mm) ja liittyy lisäilmaventtiilin toimintaan. Mulla on tossa verrokkina -90 katti yms. härpäke dokin johtosarja ja siinä on toi etuvastus lisäilmavenan liittimestä 10cm taaksepäin.
Toi alfamerin kirja on tähän asti selvittänyt kaikki ongelmat, mutta kun siinäkin on ainakin yksi virhe kytkiksessä (kaksi kertaa boksin napa 31, joista omien mittauksieni mukaan toinen on napa 29) niin pitää yrittää vielä selvitellä vähän lisää.
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Kas vain, niinpä näyttää olevan kaksi kolmeykköstä, tuhannen kertaa kelannut tuon läpi enkä ole ikinä huomannu...
Siinäpä se aktiivihiilipönttökin sijaitsee apparin puolen lokasuojassa, Jonttu kertonee lisää kun muistaakseni kokeili mitä tapahtuu kun sen irrottaa, luultavasti ei mitään...

Siinäpä se aktiivihiilipönttökin sijaitsee apparin puolen lokasuojassa, Jonttu kertonee lisää kun muistaakseni kokeili mitä tapahtuu kun sen irrottaa, luultavasti ei mitään...
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Ei sillä pöntöllä muuta virkaa ole kuin imeä tankista bensahuurut moottoriin poltettavaksi.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
No ei tässä nyt pöntön irrottamisesta ollutkaan puhevauhtipete kirjoitti:Ei sillä pöntöllä muuta virkaa ole kuin imeä tankista bensahuurut moottoriin poltettavaksi.


Joo toi harmaa liitin on kyllä nyt se mystinen homma eli kahdesta muusta autosta/jostosarjasta katottuna toi aktiivihiilisäiliön solenoidi tulee mustalla liittimellä, josta pari kulmaa "pyöristetty", mutta sille on samanväriset johdot kuin tossa harmaassa liittimessä.
No, jos toi johtosarja nyt loppujen lopuksi menee autoon kiinni, niin pitää kokeilla vaikka jättää toi vaan "tyhjäksi".
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Totesin vaan ettei kannata tuhrata aikaa sen hiilipöntön kanssa 

That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- CRSC Jäsen 2021
- Viestit: 2561
- Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
- Paikkakunta: Kärkölä
- Viesti:
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Eipä tietenkään, mutta varsinkin kattivehjettä rakentaessa on ikävä huomata jonkin moottorinohjauksessa menevän pieleen esimerkiksi juuri noin typerän pikkujutun takia. Been there done that voin sanoa... Tietysti ei sillä pöntöllä itsessään ole mitään näkyvää vaikutusta mihinkään, mutta jotain tarkoitusta vartenhan ne kaksi sähköjohtoa sinne on asennettu... Luultavasti eivät tosiaan kuitenkaan indikoi mistään, vaan ohjaavat jotain toimilaitetta, joten ne voi jättää hyvin irti kun koko pönttöä tuskin löytyy kyseisestä autosta.vauhtipete kirjoitti:Totesin vaan ettei kannata tuhrata aikaa sen hiilipöntön kanssa
Mertie pub & 3D
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Joo eli toi nyt työn alla ollut johtosarja on puheiden mukaan ollut jo käytössä OHC:n kanssa, mutta itse en menis varmaksi sanomaan, että onko kone/auto käyntiin lähtenyt, kun toinen kampikulma-anturinjohto oli/on poikki liittimen juuresta. Huomasin tuonkin johtosarjaa mittaillessa ihan vahingossa.jeddah kirjoitti:Eipä tietenkään, mutta varsinkin kattivehjettä rakentaessa on ikävä huomata jonkin moottorinohjauksessa menevän pieleen esimerkiksi juuri noin typerän pikkujutun takia. Been there done that voin sanoa... Tietysti ei sillä pöntöllä itsessään ole mitään näkyvää vaikutusta mihinkään, mutta jotain tarkoitusta vartenhan ne kaksi sähköjohtoa sinne on asennettu... Luultavasti eivät tosiaan kuitenkaan indikoi mistään, vaan ohjaavat jotain toimilaitetta, joten ne voi jättää hyvin irti kun koko pönttöä tuskin löytyy kyseisestä autosta.
Nyt paketti ois ehkä menossa pikkubroidin tutun autoon OHC:n kaveriksi eli ei ole tulossa kattia eikä myöskään aktiivihiilipönttöä, joten sen puolesta ei ole huolta.
Noi kaksi tohon pönttöön menevää johtoa ohjaa peukalon kokoista magneettiventtiiliä, jossa on kaksi letkunpaikkaa eli on ihan vaan on/off systeemi ja ei vaikuta sen enempää.
Itellä on yksi tollainen vena irrallaan, kun siitä tulee ehkä köyhänmiehen tyhjäkäyntivena joskus ja ihan akkulaturilla ja keuhkoilla sitä testailin muutama kuukausi sitten

-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: dohc moottori cvh:n tilalle
Sen aktiivihiilipöntön voi aivan huoletta jättää pois jos sitä ei erikseen mainosta katsastuskonttorilla. Sen elämäntehtävänä on kerätä auton polttoainetankista lähinnä seistessä haihtuva bensiini talteen, jonka jälkeen sen voi polttaa moottorin käydessä.
Offtopiccia, mutta kun puhutaan että OHC kestää isältä pojalle...
Jos kaks vaihtoehtoo olis valittavissa käyttöautoon, ruisku DOHC ja IS-OHC niin en koskis OHC koneeseen pitkällä tikullakaan. Jos ei kansivaiva pysäytä matkantekoa, niin DOHC koneella pääsee sen 400-500tkm avaamatta, ohc:sta on tona aikana menny todennäkösesti jo useempia nokka-akseleita, jakoremmin on saanu vaihtaa ainakin kymmenen kertaa yms... Puhumattakaan siitä että öljyä lentää joka raosta. Alakerta on OHC koneesta noilla metreillä aivan valmis, mutta tuskin se dohc koneessakaan enää mikään hyvä on, huomattavasti parempi kuitenkin. Bensaakin kuluu tolla ajomäärällä varmaan arviolta 5-10 kuutiometriä vähemmän.
Viritysaihiona sitten OHC parempi kun siihen saa ainakin toistaseks osia puoli ilmaiseksi.
Offtopiccia, mutta kun puhutaan että OHC kestää isältä pojalle...
Jos kaks vaihtoehtoo olis valittavissa käyttöautoon, ruisku DOHC ja IS-OHC niin en koskis OHC koneeseen pitkällä tikullakaan. Jos ei kansivaiva pysäytä matkantekoa, niin DOHC koneella pääsee sen 400-500tkm avaamatta, ohc:sta on tona aikana menny todennäkösesti jo useempia nokka-akseleita, jakoremmin on saanu vaihtaa ainakin kymmenen kertaa yms... Puhumattakaan siitä että öljyä lentää joka raosta. Alakerta on OHC koneesta noilla metreillä aivan valmis, mutta tuskin se dohc koneessakaan enää mikään hyvä on, huomattavasti parempi kuitenkin. Bensaakin kuluu tolla ajomäärällä varmaan arviolta 5-10 kuutiometriä vähemmän.

Viritysaihiona sitten OHC parempi kun siihen saa ainakin toistaseks osia puoli ilmaiseksi.
Jäsen #606