´94 1.8 16V Escortin jakopään hihna

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

´94 1.8 16V Escortin jakopään hihna

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Joulukuu 12. 10:35:33 2003

Kävinpä tossa paikallisessa Ford-liikkeessä aikomuksena ostaa jakopään hihna ja kiristäjä 1.8 Escooni. Olisin kyllä saanut koko sarja aika hyvään hintaan, mutta korjaamopäällikkö tuli siihen väittämään että ei pysty itse vaihtamaan koska hommaan tarvitaan erikoistyökaluja niin että saadaan nokka-akseleiden ajoitus kohdallaan. Kun niitä hihnapyöriä kuulemma voi laittaa takaisin ihan missä asennossa tahansa, ja ilman sitä erikoistyökalua ajoitus ei saada paikoilleen kun ei ole ajoitusmerkkejä lainkaan... Niillä vaihto olisi maksanut 400 eskoa.

Tämä kaikki on varmasti ihan totta, mutta minkä takia niitä hihnapyöriä pitää ottaa irti nokka-akseleista? Yleensähän riittää että löysää kiristäjä(t) ja vaihtaa hihnan.

Olisko kellään kokemusta tai tietoa tästä asiasta? Vaitän että kyllä varmasti pystyy itse vaihtamaan, ihmisiähän nekin vaan tuolla Ford-huollossa ovat.... :roll:

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Pe Joulukuu 12. 10:44:13 2003

pari vuotta sitte vaihdoin koulussa yhteen mondeoon jossa sama kone. niin ainaki siinä piti ottaa vanakoppa pois nokissa oli semmoset urat mistä ne lukittiin paikalleen (laitettiin rauta pala niitten väliin(erikois työkalu) ei siinä muistaakseni muuta ihmellistä ollu. tietenki kaikki muovi suojat purettiin aluks eestä pois. ja tietenki vähän tilaa :(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Pe Joulukuu 12. 10:47:38 2003

Se "erikoistyökalu" on lattaraudan pätkä jolla nokat lukitaan yläkuolokohtaan . Nokkien takapäässä on urat jotka on samassa linjassa kun kone on yläkuolokohdassa jolloin lattarauta voidaan työntää uraan. Hihnapyöriä ei tosiaan tarvi irrottaa. En kyllä ole moista hihnaa koskaan vaihtanut, pari Zetecciä on tullut purettua.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Joulukuu 12. 10:53:20 2003

tota mtx-75:sta kun purin,niin aluksi katselin,että tulen tarviimaan n.20 erilaista erikoistyökalua.Nyt laatikko kokoon menossa,enkä ainuttakaan ole vielä tarvinnut.Hiukan mielikuvitusta,niin niitä erikoistyökaluja saa sovellettua miltei mistä vaan.Hae ghia-mies se paketti vaan ja vaihda itse se remmi ja säästä 400euroa.
#446

escomk6
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:28:15 2001

Viesti Kirjoittaja escomk6 » Pe Joulukuu 12. 13:27:45 2003

Omaan escoon kun vaihdettiin hihna, tehtiin se ihan samalla tavalla kuin "normaaliin" autoon. Eli merkit nokkapyöriin rengastussilla ja samaan kohtaan lohkoon. Etupyörä ja sisälokari vänkärin puolelta irti ja kamat vaihtoon. Muista ostaa samalla uudet kiristinpyörät kun vaihdat hihnaa. Tän jälkeen ajettu jo 30tkm eikä mitään ongelmaa.

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » Pe Joulukuu 12. 15:29:38 2003

escomk6 kirjoitti: Muista ostaa samalla uudet kiristinpyörät kun vaihdat hihnaa...
Tuo kohta pitää paikkaansa. Ei ole järkevä kohta säästää. Jos Fordilta olet koko pakettina hommaamassa, niin kiristäjä/t kuuluisi olla mukana.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Joulukuu 12. 18:17:21 2003

Jep, siihen pakettiin kuuluu vissiin 3 kpl kiristinpyörää ellen ymmärtänyt ihan väärin. 135 euroa maksais koko paketti nettona, listahinta 148 e. En tiedä onko edullista mutta en toisaalta uskalla säästää kun on näin tärkeästä osasta kyse.

Eli just näin ajattelinkin, itse pystyy varmasti vaihtamaan mutta noi Fordi-huollon miehet vaan haluaa lisämyyntiä ja pelottelee asiakasta tuomaan auton sinne korjattavaksi. 400 e on mielestäni aika verinen hinta. :? Kyllä mä ymmärrän ettei ihan joka tumpelo siihen hommaan pysty, mutta jos edes pikkasen viitsii käyttää järkeä niin eiköhän homma onnistu suht vaivattomasti....

Kiitokset kaikille vastanneille neuvoista!

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Joulukuu 12. 19:24:19 2003

Ghia-mies kirjoitti:Jep, siihen pakettiin kuuluu vissiin 3 kpl kiristinpyörää ellen ymmärtänyt ihan väärin. 135 euroa maksais koko paketti nettona, listahinta 148 e. En tiedä onko edullista mutta en toisaalta uskalla säästää kun on näin tärkeästä osasta kyse.
Yksi kiristin ja kaksi ohjainrullaa ;) Ihan kohtuu summa, esim. Motonetissa Gates/SKF paketti maksaa 84e + se pienempi "pitkän sivun" pyörä 19e Eikös Fordin orkkis remmit oo Gatesin tekemiä?
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

_Tepsu_
Viestit: 1253
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
Paikkakunta: Tampere

Re: ´94 1.8 16V Escortin jakopään hihna

Viesti Kirjoittaja _Tepsu_ » Ti Joulukuu 16. 18:12:26 2003

Ghia-mies kirjoitti:Kävinpä tossa paikallisessa Ford-liikkeessä aikomuksena ostaa jakopään hihna ja kiristäjä 1.8 Escooni. Olisin kyllä saanut koko sarja aika hyvään hintaan, mutta korjaamopäällikkö tuli siihen väittämään että ei pysty itse vaihtamaan koska hommaan tarvitaan erikoistyökaluja niin että saadaan nokka-akseleiden ajoitus kohdallaan. Kun niitä hihnapyöriä kuulemma voi laittaa takaisin ihan missä asennossa tahansa, ja ilman sitä erikoistyökalua ajoitus ei saada paikoilleen kun ei ole ajoitusmerkkejä lainkaan... Niillä vaihto olisi maksanut 400 eskoa.

Tämä kaikki on varmasti ihan totta, mutta minkä takia niitä hihnapyöriä pitää ottaa irti nokka-akseleista? Yleensähän riittää että löysää kiristäjä(t) ja vaihtaa hihnan.

Olisko kellään kokemusta tai tietoa tästä asiasta? Vaitän että kyllä varmasti pystyy itse vaihtamaan, ihmisiähän nekin vaan tuolla Ford-huollossa ovat.... :roll:
Joo mun jakopäähän paloi 300 € ja siinä on monta kiristäjää hihna ja ruiskupumpunhihna ja kiristä kysyin eräästä firmasta niin ne sanoi kans että meillä ei oo foordiin tarvittavia työkaluja kysy Mansen autosta tai Kivitilasta ne huoltaa Fordeja -->mansen autos maksoi töineen 300€
MERCEDES BENZ 250D

Ford still ûberautomobile

Ghia-mies
Viestit: 123
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431

Viesti Kirjoittaja Ghia-mies » Ke Joulukuu 17. 15:55:38 2003

Aika mielenkiintoista... täällä olisi maksanut 400€... Mistäköhän semmonen hintaero johtuu. Olisiko täällä sitten niin epäpäteviä tai laiskoja asentajia että niiltä menee siihen ylimääräinen tunti..= :roll:
Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83

Vastaa Viestiin